Liv's vannverden (side 31)

hehe den er ikke god å få øye på gitt. Den er litt til høyre over rota på flyteplanta lengst til venstre i bildet. altså i toppen av karet. Ganske så sikker på at det er killi av et eller annet slag. Har tatt over cornuta, men må innrømme jeg ikke husker om jeg tok fra Afrika eller S-Amerika (hadde litt i Asia og en stund når jeg tenker meg om) De holder seg i alle fall helt i vannskorpa - veldig killi-aktig. Ellers er den ca 0,5 cm og helt gjennomsiktig bortsett fra to sorte øyne og magen.
Har markert på bildet nå. Den er rett under, litt til høyre for teksten
Så den på bildet sjø, vitset bare litt med innlegget uten bilde

Om den holder til helt i vannflaten på killivis så er det vel nærliggende å tro det er en slik. Den så ihvertfall god å rund ut. Får vel bare gratulerer deg med smått igjen
Takk Blir veldig spennende å se fremover Veldig tro på at det er en killi også pga størrelsen. Den er relativt stor - faktisk større enn kampfisk yngelen min. Det samme var lampeøye killi yngelen min da jeg oppdaget dem. Tenk om det er bivittatum!! Men kan også være en blandings- hadde jo en australe som la sin elsk på striatum damene tiden vil vise!
Oslo vannverk hatklubb!
Her er det tydeligvis bare å kjøpe inn litervis med dråpetester og teste kranen før hvert vannbytte. Var kanskje ikke så rart at akvariene mine plutselig var nede i PH 6 etter forrige vannbytte selv om jeg brukte samme mengde eikebarkekstrakt som gangen før. Målte nemlig kranvannet nå, og istedenfor standarden 7,7 som de skulle legge seg på (og som jeg målte ved vannbytte tidligere ihøst) så var nå ph 6!!!! Dvs. lavere enn noen gang. Før de begynte å tulle med vannet vårt har det ligget stabilt på 6,5
Dømrade, dømrade, dømrade.....uuuuuuuuurk! Så da får en vel bare investere i litervis med PH test og PH+ i tillegg til eikebarkekstraktet jeg allerede har investert i. Heia offentlige tjenester, slår aldri feil i sine kvalitetsstandarder
Kampfisk yngelen vokser fort!
Måtte ta et bilde av en av de største kampfisk ynglene i dag. De begynner nesten å se ut som fisk jo. De eldste er nå ca. 1 måned gamle. De yngste ca. en uke yngre.
Hehe, leste det innlegget som heter "Oslo Vannverk Hatklubb" og selv om jeg forstår din irritasjon, så måtte jeg trekke litt på smilebåndet også.
Men det er sant som du sier; vannverkene skulle tenke litt på hva folk faktisk bruker vannet til og ikke foreta sånne brå endringer uten forvarsel.
Men det må man vel være akvarist selv for å skjønne.

Skulle vært en sånn nettside på vannverkets hjemmesider, med en underside som het "Dagens vann har disse verdiene" eller no' sånt! Så kunne man gå inn der og sjekke før ukas vannbytter i akvariene
Hehe abonnement på "vannvarsel" eller noe sånt

Men.... må innrømme at jeg finner det litt komisk at de nå etter å ha annonsert nytt renseanlegg og endrede vannverdier med masse brask og bram bare for noen få uker siden nå har fått driftsproblemer og har måttet ta det gamle anlegget i bruk

Man burde jo selvsagt ikke la seg irritere så skrekkelig, men .... jammen er det godt å få utløp for litt frustrasjoner også
"uso" identifisert?
Syns jeg ser selvlysende blå øyne på dem allerede, så det er nok lampeøye killi også denne gangen. Det stemmer også i forhold til ganske lang klekketid. Det er en god stund siden jeg flyttet planter over hit - samme var tilfelle ved forrige overraskelse i 10 literen. Stemmer også godt med yngelstørrelsen - utrolig stor yngel til så liten fisk å være - henger vel sammen med lengre klekketid antar jeg. Må slå opp og lese litt mer om avl på disse.
Søkte litt og ser at eggene tar 12-14 dager å klekke. Er nok derfor yngelen er relativt stor. (At de er grådige eggspisere er nok grunnen til at jeg nå to ganger har fått yngel fra dem i rekekar, hvor eggene har fulgt med planter som har blitt flyttet fra karet deres - og aldri opplevd yngel i karet de går i. Det må også bety at de leker relativt ofte - er ikke så ofte jeg flytter planter mellom kar) Men... utrolig morsomt med sånne overraskelser
Det er utrolig morsomt ja.

Jeg fant en sprell levende Corydoras panda-unge i en 19 liter en gang, der det aldri hadde vært fisk! Det lå et centimeter tjukt lag med gjørme på bunnen...:p (eplesnegle-kar). Jeg hadde vel tatt planter fra C. panda karet en eller annen gang og kastet nedi til eplesneglene (for at de skulle få spise algene på dem), og det hadde vel da sittet et egg på planten.

Skulle tømme sneglekaret lenge etter at sneglene hadde flyttet, men utsatte den møkkajobben, men lot det stå i drift (med samme tjukke brune gjørmelag på bunnen). Da jeg langt om lenge begynte og stakk hånden nedi for å begynne jobben, føyk det opp en brun sky, og ut av skyen kom en C. panda!

Gudene vet hva den hadde levd på i et kar som aldri ble matet.
Noen ganger blir man overrasket over overlevelsesevnen til yngel som har greid seg uten menneskelig inngripen. Jeg har etterhvert tømt mange Corydoras-yngel på 1-1½ cm ut av mine Eheim tønnefiltere. Har lært meg at gjørma i de filterne bør siles gjennom håv før den kastes (ved filterrens).

Kan du fortelle litt mer om lampeøyekilli? Det er en fisk jeg la merke til for flere år siden, men har aldri kommet så langt som å skaffe meg den. Hvordan er rovfisk-instinktene deres og temperamentet? Spiser de rekeyngel, fiskeyngel i tillegg til egg?
Så morsomt Ja, helt fascinerende hva sånne små kan tåle.

Lampeøye killi er en fantastisk nydelig fisk. Det er mye aktivitet (og lek tydeligvis). Den er ekstremt fredelig og den killien som har minst sære krav til vannkvalitet. I motsetning til andre killier er den stimfisk og du kan derfor ha flere hanner uten problem. De er fredelige, men sultne - har sett dem sirkle over yngelen til Thomasiene mine ganske så heftig Passer nok best sammen med større fisk. Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å sette dem med reker. Lot yngel fra forrige kull vokse opp i et rekekar - det fungerte veldig bra i starten da de holdt seg helt i vannskorpa (av den grunn også enkle å fore, hadde faktisk null tap. 7 yngel klekt og 7 vokste opp) Da de ble nærmere 2 cm ble de stadig ivrigere rundt javamosen, så jeg antar de jakta på rekeyngel. Jeg vil tro de ikke vil skade voksne reker (også siden de holder seg i øvre del av karet), men vil nok jakte på de små.
Står også informasjon på side jeg fant om at de spiser egne egg og at det anbefales eggmopper som flyttes etter lek.
Thomasiene har lekt igjen :-)
Stolt mamma passer eggene. Dette er 3 runde, så får håpe de begynner å få dreisen på det nå. Forrige runde gikk det bra lenge. De samarbeidet godt. Tror det skar seg da jeg fikk strømbrudd midt på natta og det ble bekmørkt i over 2 timer. Ikke lett å holde yngelen samlet da tenker jeg. Lar det ellers alltid stå lys på når noen har egg og yngel.

Kan forresten legge til at lampeøyene holder seg konstant i nærheten av eggene - sultne på en godbit om foreldrene skulle snu ryggen til et uheldig øyeblikk.
Noe på gang hos ancistrusene?
Ancistrus hannen i 110 literen har ligget standby i samme hulrom i nye redmoor rota nå i flere dager og vifta. Kan jo håpe at det er en grunn til at han gjøre det - egg? Dette er samme paret som fikk yngel i prinsessekaret, men hvor yngelen dessverre ikke overlevde pga jeg var i ferd med å gjøre om karet til Amazonas biotop. Så - kan jo håpe at de nå endelig har satt i gang igjen Spennende tider
Skikkelig yngletid om dagen
Nå er det thomasi wigglers i Afrika karet, kampfisk egg i 96 literen, ganske sikker på at ancistrus ligger og viter på noe i 110 literen, noen dager gammel lampeøye killi i rekekaret og ca 1 mnd gammel kampfisk yngel i et annet rekekar Skikkelig gøy

Dessverre ble det ikke noe av channoides yngel - trolig har hannen svalgt hele kullet gitt. Plutselig var han tynn i kjakan igjen - men... det blir sikkert flere sjanser
Som seg hør og bør dagen før ferien...
Så har noen lagt egg - sterbaiene er i full lek nå Første gang jeg har sett coryer i lek, så det er kjempemorsomt. Men... synd det ikke kunne skje når jeg hadde tid og var hjemme til å dulle med egg og yngel. Men, men.... har nå tatt over de eggene jeg så i et yngelnett som er i hovedkaret. Har en venninne som skal se etter akvariene og fore fisk, så det er jo lov å håpe.
typisk det, men grattis med yngling

desverre tror jeg ikke flyteplantene klarer seg, de kommer seg ikke og råtner dermed.. hvertfall de store grønne, de små trkantene jeg ikke aner hva er ser fine ut... men takk for bryet hvertfall, tror jeg bare skal droppe flyteplanter jeg, 3. forsøket og jeg får det bare ikke til :p
Det var synd, ikke noen små avleggere som har overlevd en gang? De vokser utrolig kjapt, så klarer et par avleggere seg så får du snart karet fullt. Skal være rimelig hardføre de her. Kanskje det blir for varmt under lyset hos deg?
hm, det er ganske langt i karantenekaret ned til vannet... har brukt plantenæring og alt.. kanskje noe overlever, men jeg antar ca 30-40% har råtnet vekk hvertfall. uten at venusfiskene mine har brydd seg nevneverdig. karet er en 85 liter akvastabil drøyt halvfull med vann. er kun ett lysrør og bare en av de to glassplatene er på så det skulle ikke være for varmt. men jeg skal prøve videre og se om noe klarer seg. jeg har en salvina natans og, den også råtner men den rekker å lage nye blad før de gamle forsvinner... mystisk det der. ingen andre planter jeg har har samme problemet.
Tilfeldig bekjentskap
© amanda c nagell
Reklame for plussmedlemskap