Leifs verden (side 31)

Paprika utendørs går helt fint det, faren min hadde alltid både rød og grønn paprika i hagen da jeg var liten. Han sådde og inne om våren og plantet ut etter 17 mai, da er det mindre sjangs for frost. Han bor rett sør for Oslo, på Nesodden.
Jeg er litt latere og kjøper ferdige planter på plantasjen.. Der får du både agurk, paprika, squash, som er godt for fiskene.. tomater osv. Har prøvd meg på å så inne også, men kattene spiser opp plantene før jeg får satt de ut..

Bare husk at paprika, agurk og squash må hå gjødsel minst en gang i uka, da de vokser fort.

Lykke til, det var en flott hage du har Loffa
Gleder meg til min blir ferdig også, akkurat nå står alle plantene mine i en gammel trillebår mens vi bygger ny terrasse.
Tangloppa
Paprika utendørs går helt fint det, faren min hadde alltid både rød og grønn paprika i hagen da jeg var liten. Han sådde og inne om våren og plantet ut etter 17 mai, da er det mindre sjangs for frost. Han bor rett sør for Oslo, på Nesodden. Jeg er litt latere og kjøper ferdige planter på plantasjen.. Der får du både agurk, paprika, squash, som er godt for fiskene.. tomater osv. Har prøvd meg på å så inne også, men kattene spiser opp plantene før jeg får satt de ut..Bare husk at paprika, agurk og squash må hå gjødsel minst en gang i uka, da de vokser fort. Lykke til, det var en flott hage du har Loffa:) Gleder meg til min blir ferdig også, akkurat nå står alle plantene mine i en gammel trillebår mens vi bygger ny terrasse.



Hei Tangloppa ;- =)
Høres lovende ut da med paprika ute i beddene. Jeg har også sådd agurk og dem har jeg lyktes med tidligere, senest i fjor. Ville bare prøve det også uten at jeg hadde noen tro på det, men jo da ; =) de krabbet oppover veggen med store blader og agurker i fleng, kjempe gøy. Når jeg har fått plantet ut og det har kommet seg i veksten ordentlig skal jeg legge ut nye bilder. Fikk lyst til å plante nå jeg... men det er for mye fotball på tv i dag. Huff vil nok mange kvinns si, men slik er det bare for oss med fotball lidenskap. Mitt lag..... vil jeg helst ikke si så mye om da det går riktig ille med dem. Men når en først er supporter skal en følge laget sitt i tykt og tynt. Jeg har fulgt laget mitt siden sesongen 77/78 da de rykket opp til det som da het 1.divisjon. Da er det vel noen som gjetter på hvilket lag som er "mitt". Tilbake til hagen.... Tror nok jeg skal vente litt med å plante ut, da det sist uke var litt for kaldt til at dem ville overlevd tror jeg. Uken før var det 3 frostnetter. Så en får se hvordan det går med tålmodigheten min.... Har jo veldig lysst da til å plante ut.

Egene tulipaner fra hagen pryder salongbordet ;- =)
Du får bære litt inn og ut til å begynne med, så venner de seg til å stå ute, samtidig som de ikke fryser på natta Det er litt i kaldeste laget om natta enda.
Flotte tulipaner, jeg har samme typen her med det mørke i midten. De er ikke så flotte lenger, siden de ble gravd opp og flyttet rett før de blomstret.. De henger ganske mye med hodene der de står altfor tett sammen med påskeliljer, krokus og stemorsblomster i trillebåra. Blomster fra 5m bed i en trillebår på under en kvadrat..
Men, det blir fint med 90 kvadrat terasse da, og jeg får bed på utsiden senere. Eneste ulempen er at jeg må grave de sjøl..
Bestemte meg for å flytte leiksgruppa på 3 ancistrus ut av karret med corydoras aeneusene i kveld. Flyttet dem inn til ancistrus yngelen, i karret under. Vil gjerne ha egg på aeneusene igjen og ser ikke ut til at disse får ro til egglegging og leik med mallene i karret. Dette er grunnen til det, at jeg flyttet dem. Denne ancistrus gruppen er den eneste gruppen som ikke har lagt egg de 3-4 ukene jeg har hatt disse 3 ancistrusgruppene. Tok samtidig et ekstra vannbytte i aeneus karret. Så da er det bare å vente å se om det kommer egg da.......
Da har jeg bestemt meg for å selge 720L isteden for å sette den opp her. Vi har flytteplaner og håper å få noe nytt i løpet av 2-3 mnd. Da blir det mye pes å fylle det opp her for om kort tid å tappe det ned igjen. Får heller kjøpe igjen et karr når vi har fått flyttet. Da blir det til at det blir et litt mindre karr enn dette tenker jeg. Ja det er jo DIGERT. Kommer til å legge ut annonse her på AF i løpet av ettermiddagen. Fikk desverre en del skade på lysarmaturet under kjøringen hit, så regner med å tape en god del på det. Men men slik er livet. Men det er ny silikonert og ny lakket da.....

LOFFA
Hvor går ferden nå,siden du er på utkikk etter noe nytt?
frosken
Hvor går ferden nå,siden du er på utkikk etter noe nytt?



Håper å finne noe annet her nede i Hvittingfoss, men ser ikke bort fra at vi flytter tilbake til Kongsberg. Vi følger med på det som er ledig og har tittet på et par andre hus allerede, men dette var ikke noe for oss. Passebekk er ikke akkurat plassen jeg kunne tenke meg å flytte til. Men vi får se hva som dukker opp. Tenkte å sette opp lapp i to mat butikker her nede også ;- =)
Det blir nesten et steinkast unna ,ikke så langt å flytte i hvertfall.

Da har jeg fått hjelp til å løfte karet ut av reolen,og nå er det vasket rent for grønt og sand .
Skal la det tørke godt før jeg skal ha det i bilen.

Kanskje du kunne lage et verksted for oss "grønne",Leif's silikon assistanse for eksempel.

Tar med sverdplanten i morgen selv om du ikke skal ha den i 720 literen allikevel.
frosken
Det blir nesten et steinkast unna ,ikke så langt å flytte i hvertfall. Da har jeg fått hjelp til å løfte karet ut av reolen,og nå er det vasket rent for grønt og sand . Skal la det tørke godt før jeg skal ha det i bilen. Kanskje du kunne lage et verksted for oss "grønne",Leif's silikon assistanse for eksempel. Tar med sverdplanten i morgen selv om du ikke skal ha den i 720 literen allikevel.



Ja det blir ikke å flytte så langt. Trives veldig godt i det området Hvittingfoss-Kongsberg. Ja kanskje åpne et silikonerings verksted. Reklamere med alt i
silikon, gummi og lær...... Eh..... Ja jeg har jo flere karr jeg kan ha planten i så det er ikke noe problem. Mener jeg kjøpte noe bunnfor av deg også? Eller husker jeg feil? Kunne tatt med noen av de dverg ciklidene på jobben om fredagen om du har tid til å komme innom på formiddagen. I morgen skal jeg rett på kurs etter jobb og så på klubben. Fredag reiser jeg til Køben. Uff, laget mitt ligger under 0-2 til pause, au da. Blir 1.div neste år ;- =(
Joda,bunntabletter er bestilt med planten Har ikke glemt det,det var bare en kommentar til det med 720 literen det med sverdplanten. Flott jobb forresten med det store karet.

Kan jo svippe innom deg på jobb,men kan kanskje ta turen når silikon innleggene er ferdig og henter alt under ett ?

Vi sees i morgen.
Får håpe laget scorer snart da,og da mener jeg ikke selvmål...

frosken
Joda,bunntabletter er bestilt med planten :-) Har ikke glemt det,det var bare en kommentar til det med 720 literen det med sverdplanten. Flott jobb forresten med det store karet. Kan jo svippe innom deg på jobb,men kan kanskje ta turen når silikon innleggene er ferdig og henter alt under ett ? Vi sees i morgen. Får håpe laget scorer snart da,og da mener jeg ikke selvmål...



Takk for det Frosken. Ja karret ble solgt i ettermiddag til en pris jeg synes var grei, selv om jeg taper littegrann på det, men ikke værre enn at jeg overlever. Blir til å kjøpe igjen et karr når vi har fått flyttet, men dog kanskje ikke så stort som dette på 720L. Ja vi kan godt vente med dverg ciklidene til karret ditt er ferdig, den er grei. Har vel ca 15-20 stk igjen så det er bare å si i fra når vi avtaler dag hvor mange du vil ha i ditt eie ;- =)

Nå er det natta og tidlig opp i morgen

Bildene er av karret jeg solgte i dag

Ja da er 720L solgt å hentet. Var litt vemodig å se karret bli bært ut av huset, men men. Når vi har fått funnet oss en ny plass blir det nok å søke etter et nytt stort karr, dog ikke så stort. Kanskje en 375L. Må vel også se ann plassen når den tid kommer
Da har jeg fått ferdig karret til Frosken. Ny silikon og seff er det tett. Driver å tømmer det nå for vann med slange ut kjeller døra.

Kom ingen flere ancistrus egg i dag, men de siste eggene fra albino corydorasene mine har begynt å klekke og snurre rundt oppi der. Forrige kullet med egg på 2-300 egg ble det ikke noe av, så håper det kommer noen her. Iallefall har eggene begynt og klekke og det er fremgang fra sist
Sovnet på sofaen her i går kveld og bråvåknet 05.30 til morran i dag. Skal si jeg fikk fart på meg. Hadde seff ingen klokke på vekking her. Derfor forsvant tanken på å få med seg 160L karret til Frosken som jeg har re-silikonert for henne. Så det står nå i bilen og fisk skal plukkes i morgen tidlig til henne. Håper hun blir fornøyd med arbeidet jeg har utført. Albino cory eggene har klekket og det er jaggu ikke lett å telle de bitte bitte små der, men anslagsvis er det mellom 15 og 20 et sted. Iallefall noen kontra sist hvor jeg hadde 200-300 egg og alt mugnet bort. Reiser en tur til sørlandet etter jobb i morgen og tar ikke pc med meg så det blir en rolig helg for dere.... knis. Men vi ses i morgen Trinemor ;- =)

Bilde fra Køben
Blir garantert fornøyd !
Vi sees,men om jeg er så våken det lover jeg ikke...
frosken
Blir garantert fornøyd ! Vi sees,men om jeg er så våken det lover jeg ikke...



Samme for meg om du kjører i søvne, fnis. Fikk nå tatt vannbytter på alle karrene mine nå da, før jeg reiser i morgen. Er lenge siden jeg brukte sååååå lang tid på et vann bytte, men sto å beundret albino cory yngelen min leeeenge. Hodene er jo som knappenålshoder.... Så bittebitte små, og nusselige. Umulig å telle nøyaktig antall da de allerede har fått flya tia si. Dem piler så himmla kjapt. Så var det div ancistrus yngel da i et par pumper. I yngelkarret var det 5 vanlige og 3 albino og i det karret som det har kommet et kull uten min tilstedeværelse fant jeg to stykker som ble flyttet til yngelkarret. Kan ikke være mange igjen i det karret som jeg fant de 2 i nå. Artig er det iallefall å se hvordan de har vokst, spesielt det første kullet ;- =)

Skal bare pakke noen klær nå for helgeturen så er det i SENG. Ja i kveld blir det IKKE sofaen, hehe. Når en skal opp før 5 på morran burde en vært i seng på denne tiden, men med karr i huset går fisken forran søvn. Kona har innvitert meg ut på middag i Farsund i helgen. Ja det er ikke ofte en kommer seg ut alene når en har så små barn, så dette blir romantisk og hyggelig. Svigers som barnevakt. Nei får pakke og komme meg i seng nå. Alle trådlesere, ha en riktig god natt og en solfyldt helg
Ønsker deg en riktig trivelig 17.mai
Grattis med dagen
Grattis med dagen alle sammen!!!!!!!!!!!!!!!

Turen nedover til sørlandet ble ingen koselig tur. På fjellovergangen mot Åmli ville bilen min bli bedre kjent med bilen forran etter at et parr lausbikjer fløy uti veien. Ingen koslig måte å treffe andre på. Det endte med at han måtte brå bremse forran meg og jeg prøvde å nå grøfta i stede for å kjøre i han. Min venstre side traff hans høyre bakpart og jeg fikk en større skade på min bil. Fikk dratt ut skjermen og tatt av løse deler, som det var en del av for å kjøre de siste 20 milene. Front plate, støtfanger, blinklys, hovedlys, skjerm og panser er hva som ble skadene på bilen min. Fikk nå med bilen hjem igjen etter å ha vært i Lyngdal i helgen. Men det er for store skader til at jeg gjør noe med dette, i forhold til verdien på bilen. Jeg selger den slik den står med skadene og håper å få igjen litt for den. Var blitt veldig glad i Omegaen min med automat gir og var veldig trist en stund. Nå er det å jakte på ny bruktbil, da jeg er avhengig av bil til/fra jobb. Ser ut til at alle fiskene har klart seg i helgen og skal etterhvert sjekke huler og mate dem. Legger ut bilder av bilen litt senere
Huff så trist med bilen din
Ingen kasko?


Har heller ikke denne helgen kommet ancistrus egg på den gruppen jeg venter spent på. Er nå 6-7 uker siden jeg kjøpte leksgruppen og ingen egg. Begynner å bli litt utolmodig nå. Fikk beskjed av selger at hunnen lekte med begge hannene, men tydligvis ikke her? Men jeg får vel smøre meg litt til med tolmodighet og se om noe skjer.

Når det gjelder ancistrusene er det kanskje ikke noen dum tanke å ta ut den ene hannen, men hvem av dem? Blir i så fall å flytte den ene hannen da til albino karret slik at jeg ikke blander den inn i den andre gruppen. Ikke helt heldig det heller da for de kan jo blande seg. Albinoene mine, to hanner og ei hue er jo mega store i forhold til de to andre hannene, så håper ikke de "banker" han opp da, "takars liten". Må skryte litt av ancistrus albinoene mine og si at det er av de større jeg har sett av albino utgaven. Skal bli hyggelig å se det siste kullet deres vokse opp
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap