Tropheus tråd (side 31)

Roger Kaasa
Hei folkens. Har en litt kjedelig sak her som jeg ønsker deres mening om. På torsdag fikk jeg hjem 21 stk store viltfangede ilangi. Da jeg pakket opp herligheta hadde ting gått riktig galt. Halvparten av posene inneholdt død fisk og resterende ilangier var i dårlig form. De døde i løpet av natten. Hvem skal betale? Selgeren,sjåføren som kjørte dem til Norge eller jeg?? Mvh Roger

Dette var jo det samme vi opplevde. Hentet 13 stk yellow moshi fra sverige. De skulle være pakket med oksygen og tåle reise på over 30 timer. Vi brukte 14 timer hjem. Når vi kom hjem var det 3 som levde. Vi hadde sef betalt selger x antall tusen kr når vi hentet fisken. Men fikk ikke ett øre tilbake når vi fortalte at 10 var døde.
Men jeg syns ikke sjåføren er ansvarlig. Henter jeg fisk for en kompis, så stiller ikke jeg noen garanti for at fisken lever når vi kommer fram.
2nelise
[QUOTE=Kenneth Østby]Har 1 av de 3 voksne kasakalawene som blir jaget hit og dit av de 2 andre( de har hvert sitt revir) Litt redd for at denne kanskje utvikler det dere kaller stress-sot etterhvert, noen ideer om hva jeg burde gjøre? Ta ut de som jager i en "timeout" eller ta ut alt av stein, og kalk sånn at det ikke er noe å slåss om? Ellers er det en veldig harmonisk gruppe her, med litt uskyldig jaging. De minste rister å tøffer seg for hverandre.. heh er så artig å se på.

Hvor stort kar har du de i? går det an å bygge litt opp i midten slik at mobbeofret har en plass å gjemme seg? Jeg regner med at de to dominante hannene har hvert sitt revir på hver side av karet?

Jeg hadde aldri ominnredet et kar som var oppe å gikk med fisk i!
Da kan det blir full krasj..
Jeg hadde tatt ut den fisken som ble jaget og satt den i et annet kar/solgt den til noen andre med kasakalawe
Vi hadde en livua som ble jaget i mange uker. Den fikk tilslutt stress sott. Da tok vi livet av den..
Hvis du ser bildene jeg har i profilen min 2nelise De har en røys med stein i hvert hjørne. Vil ikke ha noe i midten da jeg er redd for at det blir for tett.. Fiskene går i en 325l så det burde gå bra igrunn..

Vurderer å ta ut all stein så det ikke er noe å krangle om.. Eller vente å se ann noen dager, kanskje det roer seg. Den ene som har beslag på en røys er ei hue..
Meg Erik som svare glemte og logge meg inn.?
vist de er nye i karet så roer det seg, ta tiden til hjelp blir den skikkelig hakket på fjern den fra karet den ville mest sannsnelig ikke overlevd uansett hvor mye stein du har.

har motatt ganske mange grupper fisk så det der fikser seg, gjør det ikke det, så gjør vi det mest humane for fisk som er skam banket enten avliving eller den får fred i ett annet kar.

2nelise hvorfor bygge i Høyden og i midten? bare lurer.

ROGER

Roger, samme sak som oss dette. men du har en 3 part til sjåfør og han er mest sannsynelig innleid av han selger, er jo ikke sikkert han kan en skit om fisk eller noe, stille han da til ansvar, jeg sier nei. men selger kanskje,?!

Slik jeg ser det så kan dere tenke dere at dere er selgere.
Kjøper kommer til deg eller sjåfør, fiskene blir pakket de er friske fine osv.
når fisken har forlatt deres/min dør er ikke disse mitt ansvar lenger.

f.eks jeg kan ikke lastes for at han som kjøpte fisken fikk motorstopp, fergen ble innstilit osv osv, eller han skulle innom der og der.
Men hadde selger kommet til deg med posene og fiskene var døde da hadde det vært selger som står til ansvar mener jeg noe det i dette tilfelle er litt tvil mener jeg. men en 50% fordeling på skyld kanskje.

så når jeg henter fisk hos deg vidar, 2nelise og kenneth så stiller du garanti for fisken til de er i mitt kar?
jeg stiller ikke det, hva veit jeg hva folk gjør under reisen, jeg veit at fiskene var friske og raske når de ble pakket, derfr er min regel som oftes folk må komme og hente fisken her og de blir pakket på stede. har gort noen untak.

roger stiller du garanti for alle fisker vi kjøper fra deg til de er kommet i mitt kar?
Er stort sett enig med det du sier her Erik!

Roger sier: "På torsdag fikk jeg hjem 21 stk store viltfangede ilangi." , så spørsmålet er om Roger oppdaget dette ved mottak, rett etter leveranse, eller at det gjekk lang tid før det ble pakket opp?

Selger har ansvaret helt til leveransen er utført (Levert)!
Jeg møtte sjåføren,tok imot eskene og reiste rett hjem.
Åpnet eskene og der var fisken død.
Jeg kan da ikke stå til annsvar for hva sjåføren har gjort på veien

Skal man betale for død fisk??

Kjøpslov
Utdrag av det som kan være aktuelle spørsmål i din sak Roger.

§ 6. Hentekjøp.

(1) Tingen skal holdes klar for henting på det sted der selgeren hadde sitt forretningssted (i tilfelle bosted jf § 83) da kjøpet ble inngått. Visste partene ved kjøpet at tingen eller det vareparti eller produksjonssted som tingen skal tas fra, var på et annet sted, skal tingen holdes klar for henting der.
(2) Tingen er levert når den er overtatt av kjøperen.

§ 7. Plasskjøp og sendekjøp.
(1) Skal tingen bringes til kjøperen på samme sted eller innenfor det område der selgeren vanligvis sørger for å bringe ut slike ting (plasskjøp), skjer levering når tingen mottas der.

(2) Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet. Utfører selgeren transporten selv, skjer levering først når tingen mottas av kjøperen.

(3) Er tingen solgt « fritt », « levert » eller « fritt levert » med angivelse av et bestemt sted, anses den ikke levert før den er kommet fram til dette sted.

§ 11. Kostnader.
Selgeren bærer kostnadene med tingen til den er levert. Paragrafen her gjelder ikke kostnader ved at leveringen blir forsinket som følge av forhold på kjøperens side.

§ 13. Risikoens overgang.

(1) Risikoen går over på kjøperen når tingen er levert som avtalt eller i samsvar med §§ 6 eller 7.

(2) Blir tingen ikke hentet eller mottatt til rett tid, og beror dette på kjøperen eller forhold på hans side, går risikoen over på ham når tingen er stilt til hans rådighet og det inntrer kontraktbrudd fra hans side ved at han ikke overtar tingen.

(3) Skal kjøper hente tingen på et annet sted enn hos selgeren, går risikoen over når leveringstiden er inne og kjøperen er kjent med at tingen er stilt til hans rådighet på leveringsstedet.

hadde eg fått fisk som var død, og som eg ikke hadde betalt, så hadde eg ikke betalt nei
Hadde aldri betalt for de døde moshiene visst vi skulle betale senere.
Det virker tungvint, men utfra Kjøpsloven , så er det beste en gjør dersom en skal møte selger / sjåfør et annet sted enn hjemme å pakke opp å sjekke fisken(e) om de er i livet og tilstanden ellers.

Min mening er at du bør ha pengene igjen Roger, men Norsk Lov sier at du har mottatt ansvaret når du tok imot fiskene hos sjåføren. Dersom det blir et juridisk spørsmål har nok dessverre selgeren loven på sin side.

Kjipt dette her! Håper det ordner seg Roger!
etter vi har snakket med roger blir saken en litt annerledes etter mere kjøtt på beinet. betale for død fisk, hmmmmm om du frakter de selv er svaret ja fra min side, får du en til og hente de for deg er svaret ja. men har selger en sjåfør som levere for seg da fiskene er kjøpt i den forstand at den skal levert en plass så mener jeg at det ikke skal betales for død fisk frem til møte stedet. etter det så blir det kjøpers risiko, ser fisken dårlig ut så kan jo kjøper velge og ikke ta de med eller inngå ny avtale.

Men det er i dette tilfelle levert fisk som er død, jeg mener dette må bli ett oppgjør mellom selger og sjåfør! så en kan en jo være fear og dele på utgiftene. 50%. men betale hele summen NEI fra meg.
Utrolig kjedelig detta her. Håper det ordner seg for deg.

Selv er jeg utrolig skeptisk når det kommer til sending av fisk, men skjønner at dette er den eneste muligheten for mange.
Jeg liker og se fiskene og pakke den selv om nødvendig.

Igjen håper jeg at det ordner seg for deg.
tja mange meninger og mange svar.. so gidd ikke legge meg for mye inn i det.. MEn det som burde vært gjort var og sjekket fisken før overtaglse...men uannsett det er sykt trist og leit og surt når slikt skjer.

joda moliroene har levert bra med yngel. vært en liten tørke periode no da riktig nok men de har begynnt og tygge igjen no.. er også en trewer som tygger den sørste av dem alle.. big mama. så dette blir jo bra vettu. og en hestens meg yngel og.. håper vi klarer og få fram de ynglene også...
Tror de fleste av oss mener at Roger ikke bør belastes dette tapet, men som nevnt tidligere så sier ikke Norsk Lov dette dessverre!

Kjøpsloven er til for å regulere lov mellom forbruker og forbruker (privat og privat), mens loven som styrer handel mellom forbruker og bedrift er Forbrukerkjøpsloven.

Siden Roger handlet hos en privat og han er privat så gjelder Kjøpsloven.
men åssen vil den norske kjøpsloven være i svergie da?? går utfra at det er i svergie disse er kjøpt.
Jeg kommer til å betale halvparten og ferdig med det.
Da føler jeg ihvertfall at jeg har gjort opp for meg
Norsk og svensk lov er mye like.

Her er et utdrag av svensk kjøpslov.

Transportköp

7 § Skall varan transporteras till köparen inom en och samma ort eller inom ett område där säljaren vanligen ombesörjer transporten av liknande varor, sker avlämnandet när varan överlämnas till köparen.

8 § Skall säljaren ordna transporten av varan, skall han ingå avtal om transporten till bestämmelseorten med lämpligt transportmedel och på sedvanliga villkor för en sådan transport.

Kostnaderna för varan

11 § Säljaren svarar för sådana kostnader för varan som uppkommer före avlämnandet och som inte beror på att avlämnandet har försenats till följd av något förhållande på köparens sida.

Risken för varan
Vad risken innebär
12 § Bär köparen risken för varan, är han skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.

Riskens övergång
13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.

Avlämnas varan inte i rätt tid och beror det på köparen eller något förhållande på hans sida, går risken över på köparen när säljaren har gjort vad som ankommer på honom för att avlämnandet skall kunna ske.

Skall köparen hämta varan på en annan plats än hos säljaren, går risken över när tiden för avlämnandet är inne och köparen har fått veta att varan finns tillgänglig för avhämtning.

14 § Risken går aldrig över på köparen förrän det genom märkning, anteckning i transportdokument eller på annat sätt har gjorts klart att varan är avsedd för köparen.

Varor under transport
15 § Avser köpet en vara under transport, går risken över på köparen vid köpet, om det inte framgår av omständigheterna att köparen har åtagit sig att bära risken från den tidpunkt då varan överlämnades till den transportör som har utfärdat transportdokumentet. Säljaren bär dock alltid risken för att varan vid köpet har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat, om han kände till eller borde ha känt till detta men inte har upplyst köparen om det.

Er bare en ting å si Roger... Dette er kjipe greier!

Neste gang du møter noen så er det kanskje greiest å sjekke fisken(e) før du mottar de...
enig med 50% selv om det skulle vært 0 men roger sjekket ikke fiskene og selger ahrgjort en dårlig jobb i pakkingen, feil roger gjorde er jo ikke å sjekke motatt vare noe som i seg selv ikke har hatt noen innvirkning på fisken i den forstand. selger har jo her gjort den groveste feilen og latt fisken lide.
Vidar Alfei
Ingen årsak Micy! :) Fiskene har ikke fått mat siden onsdag som var grunnet transporten, så dersom du er forsiktig med foringen til å begynne med så skal dette absolutt bli bra. :) Godt de kommer til et bra hjem! :) * Du skulle vært med å spist sjokolade kaken som Lene baket til oss i går... nam... :)

Hehe, ja, det er helt tydelig at det er noen dager siden de fikk mat
Jeg forer bare med baktotabs 2 ganger om dagen fram til tirsdag (etter råd fra vibsi ) Så på tirsdag skal de få osi, men litt moderat de første dagene

Får håpe at mitt hjem blir et godt hjem Tror de trives veldig godt allerede, tar det som et godt tegn at de hverken virker stresset eller redde
Nydelige fisker, rett og slett

Ja, skulle absolutt blitt med opp, selvom jeg ikke spiser kake hehe
Det får bli neste gang du kommer, kanskje jeg må stille med noe godt da
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap