Revestrekenes akvarieverden (side 31)

Det er jo kjempeålreit å kunne tilby fisken hjemmelaget fór som en avveksling til røde mygglarver og tørrfór
Brukte mye hjemmelaget rekemix da jeg holdt på med Malawi,men har aldri tenkt på det som corymat,kanskje en ide å prøve
bruker det på alle mine fisker , og det spenner fra coryer og maller , apistoer, Frontosa og Tropheuser, til store mellomamerikanske ciklider og store sør amerikanske jordspisere og ikke minst rokkene mine.....

Jeg bruker bare reker (hele med hode og skall) i min mix og noen ganger rå sei (fersk,ikke frossen). Jeg bruker oppskriften for kjøttetende fisker.

Eneste jeg ikke har oppi er astaxanthin
pulver, rett og slett fordi jeg ikke har fått tak i det.

Når man har kjøpt tilsettningene i helsekost og apotek ( som varer til flere blandinger) så koster en blanding ca 100- 120 kr og det gir nesten 2 kg for.

Føler jeg får best resultat med frossende erter, blandingen blir litt pulveraktig med hermetiske.

NB! Må fryses før du bruker det, hvis ikke har du veldig grumsete akvarium.

Tiner det jeg skal fore med ca 1-2 timer før jeg forer
Takk for gode tips Frode. I morgen skal vi en tur til Lillehammer og der finner vi nok alle ingrediensene som skal til. Jeg setter Atle i gang med "matlagingen" mens jeg står klar med kamera... og klut (regner med at ertene kommer til å sprette i alle retninger før han får teken på hurtigmixeren) )) Kan også se for meg hvordan det ser ut i karrene etter fóring med ikke-nedfrosset mix

I går var Atle en tur hos Mona og hentet en reol med 2 x 160 liter, 6 superflotte ungfisk av Corydoras sp. C121 (cf burgessi) og så fikk han med seg eikeløv med C121-egg. Eggene ligger i klekkeboks og jeg krysser fingrene for at de klekker De to bøttefilterne som fulgte med reolen ble satt igang i to andre kar for å redde filterbakteriene, det resulterte i lek på C134 og weitzmani'ene har vært i hundre i hele dag
Det var litt egg i plantene også, Rita, så dere det? Jeg så hvertfall to, da sjekket jeg ikke mer, men bestemte meg bare for å legge alt av planter fra det karet forsiktig tilside i akvarievann. Det er masse trådalger på plantene, Atle sa dere hadde Algin kur til å bruke på det. Men vent kanskje med den kuren til eggene på plantene er klekket (hvis dere ikke har fått pelt løs eggene i plantene da?) Tror egentlig mesteparten av eggene var på løvet. Vet du hvor mange det var, Rita?
Jeg kom til ca 15 egg (noen er ubefruktede), de fleste var klistret på eikebladene, noen i ferskvannstangen og noen få i plantene. Det blir kjempespennende å se hvor mange som klekker Trådalger får være trådalger, jeg har satt ned plantene i et kar fordi vi ikke hadde de sortene og den buskete planten var jo bare råstilig. Algin er jeg skeptisk til så jeg får luke ut algene så godt jeg kan )) Jeg skriver en oppdatering her når eggene har klekket

Edit: Kikket inn i yngelboksen nå og førstemann er allerede klekket ))
I går stengte den ene Compta-hannen hunnen inne i hulen for tredje gang etter formeringspausen de hadde i fjor. De to forrige kullene har ikke vært så store, vi har ca 25 yngel gående i oppfóringskar, men noen yngel er bedre enn ingen ))
Plussmedlem
Gratulerer med ny reol og nye fisk! Sikler på C-121 jeg også. Likner på adolfoi, men ingen er like De er kjempeflotte disse her! C-121, etter å ha sett på masse bilder av dem, har det blitt et av mine største ønsker. Rart hvor lett det er å bli "påvirket"
C121 er skikkelig fine Anders, jeg syns de slår adolfoi også, de er renere i fargen, hvitere på kroppen og tydeligere sorte tegninger

I går plukket vi 60 egg fra Corydoras C134 (så langt ser alle ut til å være befruktede) og det er ny eggerekord fra den gjengen. Ettersom jeg har skjønt så er det noen som har mistet sine grupper med denne coryen og da er det jo kjempeålreit hvis våre kan bidra til å øke bestanden av arten i Norge
PH 6,1, temperatur 22 grader.
Rita Revestrek
I går stengte den ene Compta-hannen hunnen inne i hulen for tredje gang etter formeringspausen de hadde i fjor. De to forrige kullene har ikke vært så store, vi har ca 25 yngel gående i oppfóringskar, men noen yngel er bedre enn ingen :)))


Hei Rita.

Hvilke vannverdier har du comptaene dine i og hva gjør du for å trigge det til lek? Har nå en gruppe på 8 som eg tappet prøver å få til å leke, men den gang ei.
De bare gjemmer seg i hulene og kommer frem med foring
Si fra hvis/når C121 eggene begynner å klekke da, Rita!
Det er sannsynligvis ganske spredd klekking for det er ikke sikkert de er fra samme dag/egglegging, alle sammen.

Vet du hvor mange egg det ble, dvs telte du dem? Nysgjerrige meg
Hei!

Ville bare si at det går veldig bra med green laserne og super red også.
De gjør ikke annet enn å svømme for tiden, det er bare såvidt at de stopper opp for å spise en mygglarve eller to

Det var også hyggelig å møte både deg og Atle i person.
Får håpe vi kan gjøre det flere ganger

Hilsen Tobias
Tonje_R
Hei Rita. Hvilke vannverdier har du comptaene dine i og hva gjør du for å trigge det til lek? Har nå en gruppe på 8 som eg tappet prøver å få til å leke, men den gang ei. De bare gjemmer seg i hulene og kommer frem med foring:)


Våre går i en 240-liter med temperatur som varierer fra 25 grader om morgen til 27 om kvelden, ph ca 6,5. Jeg gjør ikke noe spesielt for å trigge dem, og de har både cory, endlers, andre maller og reker som "romkamerater". Våre ligger også mye i huler, hannene med halen ut og hunnen med hodet ut, de unge er mer sosialt anlagt og suser rundt i karet
mona o
Si fra hvis/når C121 eggene begynner å klekke da, Rita! :) Det er sannsynligvis ganske spredd klekking for det er ikke sikkert de er fra samme dag/egglegging, alle sammen. Vet du hvor mange egg det ble, dvs telte du dem? Nysgjerrige meg :)


Jeg kom til ca 15 egg (noen er ubefruktede), de fleste var klistret på eikebladene, noen i ferskvannstangen og noen få i plantene. Førstemann klekket allerede på torsdag Vi har vært en snartur i DK og kom hjem i natt så jeg har ikke orket å studere yngelboksen skikkelig enda, men jeg tror jeg så to-tre småtroll pile rundt i boksen.
Tobias O
Hei! :) Ville bare si at det går veldig bra med green laserne og super red også. De gjør ikke annet enn å svømme for tiden, det er bare såvidt at de stopper opp for å spise en mygglarve eller to ;) Det var også hyggelig å møte både deg og Atle i person. Får håpe vi kan gjøre det flere ganger ;-) Hilsen Tobias ;)


Kjempeflott at alle sammen taklet togreise og flytting bra. Kanskje det er noen turbomineraler i trøndervannet som får dem til å svømme så mye ))

Det var trivelig å møte deg også, alltid artig å få satt et ansikt på dem man skriver med her inne Du får ta deg en togtur sørover en gang det er auksjon, vi kan godt plukke deg opp på togstasjonen i Oslo og kjøre deg tilbake dit etter endt auksjon
Fått med dere noe spennende fra danmark da ?
Sølvi Gullaksen
Fått med dere noe spennende fra danmark da ?


De vi hadde mest lyst på kom jo dessverre ikke, men det ble da noe fisk med hjem:
C. nattereri og C. polystictus til duoen og trioen vi har fra før.
C. C091, trenger flere hanner i gruppen vi har fra før.
C. punctatus som ikke er punctatus, men muligens ambiacus.
C. hastatus, megasøte bittesmå cory som stimer så flott sammen.
Vi fikk også kjøpt 7 C. fowleri og de er bare helt utrolig stilige. En av dem klarte dessverre ikke turen hjem, en puster litt raskt syns jeg men de 5 andre ser pigge ut så langt, håper vi klarer å redde dem.

Ellers så kom vi over fire voksne Ancistrus dolichopterus 2+2 og en ungfisk, og det er jeg godt fornøyd med

Og så fikk vi hilst på flere fra coryforum.dk og det var kjempetrivelig å møte dem man bare har "sett" på trykk på et forum

[External Image]
Jeg glemte jo helt at vi hadde med oss en gjeng unge C. gossei også.
Det er en litt fargerik art jeg har hatt lyst på en stund

Det er litt artig å se hvordan fiskeutviklingen har blitt her i huset, før kunne jeg ikke helt skjønne hva som var så fasinerende med cory, det var jo bare slike kjedelige bunnfisk... og nå har jeg helt dilla, rene corysamlemanien Tidligere syns jeg heller ikke noe om de langsnutede artene, og nå kommer de i hus en etter en

Pr dags dato har vi følgende coryarter i hus:
Adolfoi, atropersonatus, caudimaculatus, concolor, eques, fowleri, gossei, hastatus, metae, nattereri, oiapoquensis, polystictus, reynoldsi, spectabilis, spilurus, tukano, weitzmani, C091, C121, C134, CW009 green laser, CW032 og CW051... og til slutt de nyankomne punctatus som ikke er punctatus, men muligens ambiacus = 24 arter ))

[External Image]
Fowleri er en art med varierende mønster fra individ til individ, men superflott

[External Image]
Virker som en god fangst det ,de Ancistrus dolichopterusene var skikkelig flotte

Kan ellers tenke meg at det var kjekkt å møte mange der face til face,litt greit å se de man "snakker" med på nettet
nok en gang fantastiske bilder.
Har du bilder av de små.

Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap