Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 31)

Bilder til innlegget ovenfor.
11.mars c121 egg begynt å klekke
I går kveld, som det siste jeg tenkte på før jeg forlot akvarierommet for kvelden, lurte jeg på om jeg skulle skifte vann i klekkebeholderen med søndags-eggene... Etter planen så sto de for tur til å klekkes og at klekkingen kunne kanskje begynne i dag (torsdag). Jeg pleier alltid å skifte vannet i beholderen rett før klekking for at yngelen skal klekkes i rent vann, og ikke i sortvannsekstraktet. Det er vanskeligere å endre vann på yngel som allerede er klekket, for da tåler de dårligere forandringer.
Men jeg var slapp og tenkte at "Næh, jeg orker ikke nå, er trøtt, de har sikkert ikke klekket hvis jeg tar det i morgen tidlig"...
Så jeg kikket inn der med lommelykt nettopp, og så at der spant det rundt 2 eller 3 yngel allerede :p (de gjør et hopp av forskrekkelse når lyset fra lommelykta treffer dem og så speeder de over bunnen)
Jg må nok ta sjansen og skifte likevel, før resten klekkes.

Klekkingen har altså begynt, nå fjerde døgnet. Skifter vann på dem etterpå, må varme det litt først siden vannet i tønna (22°C) som står på det kalde gulvet er 2°C kaldere enn det i klekkebeholderen (24°C) som henger på kanten av et kar ca 1 meter over gulvet. Corydoras-yngel kan være ganske ømtålige mht temperaturendringer, noe som ser ut til å gjelde de fleste malle-yngel egentlig.

Ikke alle eggene vil klekke blant de eggene som ble samlet inn sist (tirsdag 9/3), men det er ikke mange som har mugnet eller blitt hvite heller. Kanskje bare 15% eller noe. Dette er uansett (totalt sett) mye, mye bedre enn alle tidligere forsøk på å klekke egg fra disse, for da har alle eggene mugnet hver eneste gang. Nøkkelen for denne arten, som kommer fra distriktene rundt Rio Negro i likhet med alle de andre artene med "oransje caps på hodet", ser ut til å være veldig surt vann som klekke-vann og sortvannsekstrakt. Neste gang jeg plukker egg fra dem skal jeg prøve med kun surt vann, uten sortvann, og se hva som skjer da. Kanskje jeg kan fjerne sortvannet og kun senke ph kraftig...?


Black_Flys
Hehe ser ut som våryrheten får fult utløp ja. Alltid spennende å lese her. :) Espen


Takk Vi får bare håpe nå, at våryrheten får et par av artene jeg virkelig håper på egg fra til å klemme ut noen! Kryss fingra!
Har nå fått limt på den manglende biten av bakgrunnen i 85 literen, Biltema-sand har jeg liggende klar i sekk, filteret er kommet og jeg har innkjørt filtermateriale, planter kan jeg plukke fritt i mine andre kar.... alt som mangler er egentlig en eller to fine mangroverøtter! De lokale zoobutikkene har absolutt ingenting å tilby, bare skrot. Den ene sjappa hadde bare en kasse full av mopanirøtter, ingen mangrove. Den andre en liten hylle med 4-5 "fliser" av noen mangroverøtter. Knapt større enn hånden min!

Ser ut til at jeg må ta meg en tur til Oslo, skal det bli noe. Eller jeg kan høre med Aquamanias først.... kanskje han har noe for tiden? Jeg skal jo snart få levert noe fisk derifra, så da kan han jo ta med noen mangroverøtter i samme slengen (hvis han har).

Jeg spekulerer litt på å bruke en bøtte med bunnlagsnæring for planter i dette karet. Den har jeg hatt stående i minst et par-tre år uten å bruke. Men samtidig er det egentlig litt bortkastet kanskje i dette karet, for jeg har liksom ingen umiddelbare planer om å utvide det enkle ett-rørs T8 armaturet jeg har over det karet til noe mer avansert eller bedre lys. Ingen vits å legge ned en masse gjødsel, når man ikke har lyset som kan matche det egentlig...?

Det blir mer og mer liv i klekkebeholderen med C121 eggene som ble plukket søndag. Men jeg tror jeg skal gi opp hele greia med å forsøke og holde rede på alderen deres - det er 3 ulike kull på gang her :p Jeg har de 12 i 19 literen, en beholder med egg fra søndag og en fra tirsdag. Vi sier de er født i første halvdel av mars 2010

Disse 12 i 19 literen klekket i månedsskiftet, altså ca 11 dager gamle.
[External Image]

Status på 85 literen, så langt har jeg kommet... Jeg liker fargen på denne bakgrunnen "Dark Cliff". Blir nok flere av den om jeg skulle trenge bakgrunn senere noe sted.
[External Image]


Gløtt inn i karet med Betta channoides yngelen. Det eldste kullet "bøller" med det yngste, ser jeg. Husker ikke hvor gamle de yngste er, men de eldste ble spyttet ut av sin far på julaften.
[External Image]
I dag har jeg flyttet Corydoras cf. burgessi yngelen, en etter en, fra klekkebeholder nr en og over i 19 literen, sammen med de eldste ynglene av samme slag. Jeg passet på å telle dem nøye, sånn at jeg vet hvor mange det ble som klekket. Jeg samlet inn 45-46 egg, og ca 20% ble ikke noe av. Av de eggene klekket 34 yngel, og de ble altså overført til 19 literen i dag. Det skal være ca 12 stk der fra før (om ingen har falt fra), og da blir det tilsammen 34 + 12 = 46 C121 yngel.

C121-egg er neimen ikke enkle... de mugner bare man sier "BØ" litt hardt til dem!
Som jeg vanligvis gjør, så fjerner jeg sortvannsekstraktet rett før forventet klekking. I går kveld skiftet jeg ut sortvannet i klekkebeholder nr to med vanlig vann. Dette er altså det siste, store eggkullet jeg plukket, der det var over 100 egg. Da jeg sjekket eggene i dag var det mugg, mugg, og atter mugg. Stakkars små... de var nok så godt som ferdig utviklet inni eggene og så mugner det! Jeg håper likevel det kan komme noen yngel ut av det, selv om det er temmelig tvilsomt at det blir særlig mange... uff, dette var både trist og dumt. Over 100 egg...! Jeg var kanskje litt for tidlig ute med å tynne bort sortvanns-ekstraktet. Eller ikke bare "kanskje", jeg var det, det er jo åpenbart når jeg ser på eggene i dag. Men klekkingen har begynt, for tidligere i dag så jeg en enslig liten yngel i den klekkebeholderen. Håper det blir flere, det vil det neste døgnet vise. Det har jo kommet yngel ut av egg som ser ut som pelsdotter før, så jeg skal ikke avskrive disse riktig enda

Tok et par bilder i 19 literen. På det ene bildet kan man se en av de yngste ynglene (som fremdeles har plommesekk) som ble satt inn her i dag, ligge nederst i venstre hjørne av bildet. På steinen ligger en av de eldste i "tolv-gruppa".

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ser du bruker sortvanns ekstrakt til klekke prosessen,og at det tynnes ut/fjernes helt ved klekkedato
Du kan ha sagt det før,men jeg lurer på hvorfor det skal fjernes.Eventuelt hva skjer hvis det er sortvassekstrakt i vannet når de klekker..?
Det er fordi jeg vil jo ikke ha det der permanent, mens yngelen vokser. Det er alltid mye enklere å gjøre vannendringer før eggene klekker, istedenfor å måtte bruke en hel dag eller noe på å tilvenne dem ETTER at de har klekket.

Man vet aldri hvor lite som skal til for å "vippe dem over pinnen" så de stryker med. De er spesielt skjøre de første dagene etter klekking. Derfor unngår jeg så langt det er mulig å endre på noe da.

Det var også et problem hos en annen her på forumet med massedødsfall på et kull nyklekte Corydoras atropersonatus. Da jeg foreslo å fjerne sortvannsekstraktet (som ikke var gjort), så opphørte dødsfallene straks sortvannsekstraktet var borte.

Så jeg konkluderer med at det er èn ting å klekke egg i det, men en helt annen ting å forsøke og fostre opp yngelen i det. Ikke alle arter er sortvannsarter, selvfølgelig, og da tåler de det enda dårligere.
Burde jo ha tenkt så langt,vet de er skjøre disse små coryene...
Det er ingen tvil om at Betta-yngel vokser sakte... Disse Betta channoides-ynglene ble spyttet ut av sin far på julaften og de er altså ca 2½ mnd gamle.
Bildene viser ikke hvor små de egentlig er. Det er likevel tydelig at de begynner å bli litt mere "fisk", ikke bare små streker. De første tegnene på farge på finnene begynner å dukke opp, og på et forstørret bilde ser man at de er på god vei til å utvikles nå, man aner den første dyp burgunderrøde fargen her og der.

Disse bildene tok jeg i går etter fôring. De er skikkelig søte. Nå vet de at spissen på pipetten ikke betyr "søk dekning", slik de trodde i starten og skvatt til alle kanter. Nå er det andre boller, for nå kommer de strømmende og titter forventningsfullt mot tuppen på pipetten, for de vet at maten deres kommer ut derfra!

Group meeting!
[External Image]

[External Image]





Jeg har en tendens til å se på fiskene mine som jeg ser på barnet mitt; de er "babyer" i mitt hode mye lenger enn de faktisk ER det i realiteten Hehe!

I ukene som har gått siden gjengen med 33 Corydoras adolfoi "yngel" ble flyttet fra lekskaret med den voksne, opprinnelige gruppen, så har jeg sett at de har drevet med noe som kan minne om lek og egglegging. "Småtassene" liksom...!? Kanskje de ikke er så små som jeg tror? For et par uker siden så jeg en hunn og en hann som tok T-posisjonen også, men hunnen misforsto visst litt for det kom ikke noe egg i bukfinnepungen etterpå... Jeg har heller ikke sett egg på glasset eller plantene i karet, så selv om jeg har sett "lek" har jeg tenkt at de driver sikkert "tørrtrening". Men idag så jeg noe nytt: en hunn med et kobbel av hanner etter seg, og hun bar på et egg mellom bukfinnene!

Knipset noen bilder inn i karet deres nå. De fleste hannene i riktig alder var helt hyper og spant rundt i karet for å finne den riktige hunnen, og prøvde seg på omtrent alt de møtte på underveis

"Hvor ble det av den dama? Jeg vet hun forsvant inn her et sted..!"
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Åhhh, se på 'småttisene' dine!! Det er på sine egne barn man ser at man selv blir eldre vet du

Men jeg lurer på hvordan i all verden man ser forskjell på hunn og hann av corydoraser. Jeg har lest at hunnen er større (?) men jeg har ikke sett forskjell på noen av de jeg har..

Jeg har jo ti pandaer, og ser ikke forskjell på en eneste en av dem.. Og på de fem atropersonatusene kjøpte jeg de fire som så størst og finest ut i butikken, mens det ble med en litt pistrete en med litt dårligere halefinne. Nå har finnen vokst seg fin igjen, men selve fisken er litt slankere og mindre enn de andre. Om dette er fordi den fikk en dårligere start eller om det er en hann aner jeg jo ikke.
Det er ikke alltid at hunnene skiller seg ut som "helt klart en hunn", så jeg har blitt lurt flere ganger, jeg Men ofte kan man se på hunnene at de er en anelse større og kraftigere enn hannene. Hannene er som oftest noe mindre i total-lengde, men også rundt "midjemålet" er de mindre.

Andre ganger kan hunnene være så proppfulle av modne egg i buken at de ligger og bokstavelig talt gynger på magen. Slike hunner er lette å skille ut

De Pandaene du kjøpte er sannsynligvis veldig unge enda, og man ser som oftest ikke forskjell på dem før de nærmer seg eller er blitt kjønnsmodne og "unge voksne". Først da begynner hunnene å utvikle modne egg i buken.

Når jeg kjøper Corydoras, passer jeg på å få både noen store og noen små, selv om det kan være fristende å bare "ta de største og fineste", fordi som oftest er hannene de små. Synd å sitte med bare hunner, liksom
Den vanskeligste Corydorasen jeg har å ta bilder av,
er Corydoras eques. Den unike, flotte stål-blågrå fargen deres er utrolig vanskelig å få gjengitt korrekt på bilder. De blir liksom aldri så flotte på bilder som de er i virkeligheten!

Jeg lurer egentlig på hva som skjer med det filteret deres. De har et utv. Eheim filter som jeg kickstartet med filtergørr fra annet, utvendig og godt innkjørt filter. Får ingenting på nitritt-testene, men av en eller annen grunn er det fremdeles utslag på ammoniakk-prøvene når jeg tester (tester daglig). Nå er det drøyt to uker siden jeg flyttet fiskene til dette karet (siste dagen i februar). Må bytte vann på dem daglig igjen pga dette, da de tydelig er ubekvemme med ammoniakk-innholdet i vannet.

Bilder tatt i dag. Gjenskinn i glasset på et par av bildene.



[External Image]

[External Image]

[External Image]
Bilder av Otocinclus cocama - en skikkelig artig skrue. Jeg har mistet et par stykker siden karanteneperioden var slutt og de ble flyttet til 160 literen, men nå håper jeg at jeg får beholde resten i mange år!

Denne 160 literen (øverst i reolen med 2 x 160 liter) som Otocinclus'ene m.fl. går i, har jeg bestemt meg for å totalrenovere og gjøre om. Det kommer til å ta tid, så alle fiskene må ut derfra og innlosjeres i andre kar.

Siden 168 literen nederst i en annen reol er selskaps-suppe fra før, tenkte jeg at Nannostomus-gjengen kan flytte inn der, og Otto'ene også. I tillegg er det en del fine, grønne alger for dem å spise der, så derfor valgte jeg det karet. Corydorasene må jeg spre litt her og der, eller stue sammen i en 85 liter. Nå husker jeg ikke eksakte antall lenger, men... lurer på om det er 6 eller 8 C. spilurus og 10-11 C. condiscipulus. Pga aggressivitet mellom hann-coryene av C. amapaensis, er det bare 2 av opprinnelig 6 igjen av og de to krangler støtt. Eller; den ene hakker på den andre støtt og stadig, spesielt etter vannbytter. Den atferden gjør at jeg tror det er to hanner. Etter hvert vannbytte blir de litt i lekshumør, og slik deres natur er (de står gjerne en og en med ca en meters mellomrom oppetter samme bekken i Amazonas) så vil de jo da selvsagt feie vekk eventuelle rivaler. De vil jo ikke ha rivaler om damenes gunst på sin kvadratmeter territorium! Det kunne kanskje vært en idê å skille disse to hannene, og så på sikt forsøke og få tak i en hunn til dem hver. Men det er ikke akkurat en art man snubler over hver dag, så det kan ta tid... Men jeg får ha øynene åpne!

Hovedårsaken til totalomgjøringen av den øverste 160 literen, er at "reparasjonen" av den innvendige bakgrunnen etter HMF filterhjørnet ble fjernet, ble skikkelig dårlig. Elendig rett og slett, og jeg liker bare ikke å SE på karet en gang sånn det er nå. Makkverk. Orker ikke ha et kar som irriterer meg, så da får jeg ta og gjøre noe med det. Det kommer til å bli en h.....jobb å fjerne den innvendige bakgrunnen som er der (Juwel Rock) men det er verdt det, om jeg bare får det fint igjen. Jeg tenker fremdeles på hvilken innv. bakgrunn jeg nå skal velge der... jeg vet jo hvilken jeg har LYST å ha, men den koster for mye, syns jeg. Har siklet litt på Back To Nature Rocky, men den koster over to tusen spenn. Det har jeg ikke råd til med det første.
Ellers så har vi jo Papillon Rock da, som jeg har hatt flere ganger tidligere (i kar som er solgt nå) og den er jo kjempefin, samt at det er under halve prisen av hva BTN bakgrunnen koster. Men jeg er litt lei av å finne fisk fanget bak slike bakgrunner, så jeg har i bunn og grunn ikke lyst på en type bakgrunn som skaper hulrom bak. Så da sitter jeg igjen med et alternativ; Juwel Dark Cliff. Den er flat på baksiden og klistres flatt mot bakglasset. Ingen hulrom, og derfor blir det ingen potensielle fiskefeller bak der.

Vi får se hva jeg gjør. Det ender vel med det siste alternativet, tror jeg.

[External Image]

[External Image]
Flotte Otto Coca! Det fine med otto er at de går kjempegreit sammen med coryer - i alle fall går mine otto og c.paleatuser fint i hop. Det ser ut som de har dannet en egen allianse mot eplesnegler og guramier.

- Lykke til med operasjon ny bakgrunn i 160-literen!
TrudeHell
Flotte Otto Coca! Det fine med otto er at de går kjempegreit sammen med coryer..


Det er det jeg liker ved dem De ser ikke ut til å ha et aggressivt ben i kroppen, de heller, akkurat som Corydoras. Jeg tuppet ut alt av L-maller pga dette (de blir territoriale), så Ottoene passer perfekt hos meg. Synd de er så skjøre, og lett faller fra (i starten iallefall).
Plussmedlem
Har gått til innkjøp av 5 Otto, solgt som affinis.
Har du noen tjuvtriks for å holde disse i live over den verste kneika, sånn bortsett fra å fóre godt?
Flotte bilder av Ottoene, du gjorde mitt valg av Ottoer svært enkelt Synd at de koster litt, med tanke på at noen som oftest faller fra. Men uansett, takk for at du gjorde valget enklere for meg Mona!
Viktor
Har gått til innkjøp av 5 Otto, solgt som affinis. Har du noen tjuvtriks for å holde disse i live over den verste kneika, sånn bortsett fra å fóre godt?

Nei, egentlig ikke, dessverre Jeg er nybegynner på Ottoer selv. Jeg ga mine agurk, men det rørte de knapt. Det de imidlertid ivrig spiste, var JBL NovoPleco (tabl. for grøntspisende maller). Den tabletten der holder fasongen godt under vann og støver ikke slik som en del andre fôrtabletter.

Stine Sofie
Flotte bilder av Ottoene, du gjorde mitt valg av Ottoer svært enkelt :-) Synd at de koster litt, med tanke på at noen som oftest faller fra. Men uansett, takk for at du gjorde valget enklere for meg Mona!


Hehe, det var ikke mye jeg gjorde, men hyggelig var det likevel

Jeg kjøpte forresten mine av Aquamanias, han hadde en sending med viltfangede fisk inne da. De er jo utsolgt nå, men kanskje det er noe han kan få tak igjen senere. De kostet ca en hundrelapp pr stk tror jeg (hos han). De er muligens dyrere i andre butikker, da Aquamanias jo har veldig bra priser.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap