Inger Annes akvarieprosjekt (side 31)

Så gøy at du endelig har fått kommet litt videre i prosjektet ditt
Håper du legger ut bilder underveis.
Og...det lever! Saltvann er gøy! Jeg var litt spent på hvordan det ville gå med livet, da jeg ble nødt til å senke SG-en en del. Saltinnholdet i vannet de kom fra var for høyt, og jeg tok sjansen på å slippe steinene og korallene rett nedi karet mitt som hadde en del lavere saltinnhold. Og det har heldigvis gått helt fint. Korallene står og koser seg i dag, og det samme gjør børstemarkene. Det er så flott å studere livet på levende steiner - for liv er det jammen mye av, selv om selgeren sa at det var litt lite levende på dem (det var derfor jeg fikk med korallene). Nå håper jeg bare at korallene greier seg til jeg får bedre lys i hus. Det er bestilt, men det kommer fra Tyskland, og ble bestilt så seint som i går. Jeg håper inderlig jeg får det før jeg reiser på ferie igjen, men jeg har ikke særlig tro på at det skjer. Jeg hadde jo ikke akkurat beregnet å få koraller i hus. Faktisk hadde jeg heller ikke beregnet å få LS i hus akkurat nå, men kom altså over en annonse med en fra Askim - og da kunne jeg jo ikke la det gå fra meg. Akkurat nå har jeg kun et enkelt 15 W eller 18 W T8 lysarmatur, knabbet fra et annet kar. Og det er jo ikke akkurat det koraller trenger. Jeg skal ta bilder av korallene seinere i dag, men akkurat nå skal jeg nyte en svært så sein frokost.
Mykkoraller trnger ikke så mye lys som hardkoraller ,så det gå
går nok bra i en periode.
Spennende med liv i steinene ja ,sett deg ned med lommelykt etter at lyset er slukket for kvelden så får du gjerne se litt av vært
Jeg tok noen kjappe bilder. Ikke verdens beste kvalitet, men dog. Først champignonen. Bildet viser ikke skikkelig den perfekte soppformen:

[External Image]

Denne korallen skal limes fast stående, tror jeg. Det blir i løpet av dagen, men ikke akkurat nå.

[External Image]

[External Image]
Jeg finner ikke den tredje korallen akkurat nå, men dette er noe av livet på steinen. Jeg har sett dette i mange saltvannsakvarier, så jeg tror det er svært vanlig. Hva det er, vet jeg ikke. Men det er liv, og det er fascinerende.

[External Image]
Den første er en mykkorall og den andre en småpolyppet hardkorall. Mange som ligner så ikke så godt å se ved først øyeblikk.
Men du kan jo sjekke på en av disse sidene når de vokser seg litt mer til.

Det er en glassrose og ikke noe greit å ha ,ta litt eddik i en sprøyte og sprøyt direkte inn i midten på den.ikke alltid så lett da de er superrask til å trekke seg sammen.srøyt den med litt .
Link til denne
Hmm! Det høres ut som saltvannsakvarienes onde versjon av pestsnegler, det der. Fillern! Og jeg som hater å ta liv. Jeg synes de er litt vakre også, jeg. Men jeg skjønner jo at de må jaktes på. Det er noen av dem, så jeg får ta den korte tiden fram til neste ferietur til å jakte på dem.
Tror det kan være litt lurt ja
Ingen tvil om hvor jeg har hodet for tiden. I natt drømte jeg om korallene mine. De små brune gikk rundt på den levende steinen, og lette etter fine steder å leve. En stor korall, som lignet på en blanding av korall og tare, med et utrolig stygt ansikt (lignet litt på et hekseansikt), prøvde å få tak i meg med sine flikete armer. Den greide å brenne meg på hånda. Da jeg fortalte min eldste bror at det brente i hånda, og at den var helt nummen, smilte han og sa: "Hehehe! Og det er bare begynnelsen..."
"Soppen" min, alias korallen "toadstool" på engelsk, sitter nå på toppen av den levende steinen og er drittsur på meg. Jeg forsøkte å lime den fast i går, men da løsnet den. Jeg gjorde et nytt forsøk i kveld, og måtte skvise den litt for å få den til å sitte i epoxyen. Nå har den trukket inn alle sine "fangarmer" og nekter å komme ut igjen. Jeg får håpe den tilgir meg i løpet av natta.

Det er mye liv på levende stein. Jeg skulle akkurat til å legge meg da jeg fant min første blindpassasjer.
[External Image]

Ellers er det noe grønt på steinene jeg har lurt på hva er. Drittstilig farge!
[External Image]

Under en stein fant jeg flere av disse. Det er utydelig på bildet, men det lignet mest på en sekk med egg.
[External Image]
Eeeeh...jeg har visst allerede greid å kjøpe en korall til... *rødme*. Da jeg var avgårde og hentet LS på torsdag, tittet jeg på en nydelig korall han hadde i karet sitt. Eller, rettere sagt, jeg siklet etter den. Og da jeg så den plutselig lå ute for salg i går, ja da måtte jeg bare! Korallen er Zoanthus sp. "Japan" (grønne knapper), og den står for øyeblikket til akklimatisering i karet mitt. Bilder kommer etterhvert, men trolig ikke før i morgen.

"Soppen" har nå tilgitt meg, og sendt ut trådene sine igjen. Og nå ser det ut til at den endelig sitter skikkelig fast. Jeg har også et bittelite håp om at det kanskje blir en til. Da jeg fikk den, var den festet til en stein med gummistrikk. Likevel hang den og slang, da den var i ferd med å revne fra den biten som var festet med strikken. Og til slutt gikk den i to. Hoveddelen ser ikke ut til å bry seg om det, den ser ut som om ingenting har skjedd. Den lille delen som fortsatt sitter fast på steinen kan finne på å vokse ut til en ny korall, så jeg har bare latt steinen ligge i karet. Det er kult hvis det går i orden.

Jeg fatter godt at folk blir fullstendig hektet når de begynner med saltvann. Jeg går hele tiden borttil for å studere det som vokser på den levende steinen, og om det skulle dukke opp flere blindpassasjerer.

Jeg greide forøvrig å nok en gang drømme om blindpassasjerer på den levende steinen i natt, og det tok virkelig av. Det dukket opp den ene sære fisken etter den andre, og snart var karet proppfullt.
Puh! Glassroser er jammen kjappe! Jeg var jo forberedt på det, så jeg ble ikke veldig overrasket. Men jeg må innrømme jeg er imponert av dem. Jeg har forsøkt meg på glassrosejakt for første gang i dag, og forsøkte meg på bare to. Problemet er at jeg ikke aner om jeg rakk å gi dem en dråpe eddik før de lukket seg (jeg forsøkte meg med pipette). Jeg får bare vente og se om de åpner seg igjen. Jeg har mer enn nok av dem til å få god trening. Jeg må nok anskaffe et eller annet som spiser dem etterhvert tenker jeg.
Fillern! Det ser ut som om jeg må igjennom de fleste problemvekstene i saltvannsakvariet. Nå oppdaget jeg boblealger der. Jeg kan ikke huske at jeg så dem i går. Er det noen gode ideer på hvordan man blir kvitt svineriet?
Det står litt om de her og noen tips til hvordan du blir kvitt de:

Får håpe du blir kvitt både de og Glassrosene.
Det er noe merkelig tilfredsstillende med å drepe glassroser. Jeg hater å ta liv, men akkurat når det gjelder glassroser blir det mer en konkurranse om hvem som er kjappest. Og eddik fungerer, ja! Og det er lettere å bruke sprøyte enn pipette. Det er ikke så skrekkelig vanskelig, i hvert fall ikke med de som er lette å komme til. De som har gjemt seg på undersiden av steiner og inni ting, derimot, har jeg ikke den fjerneste anelse om hvordan jeg skal få tak i. Råd tas selvsagt imot med takk, men jeg skal gruble litt selv også.

Det sitter noen muslinger/skjell på den levende steinen, og jeg er så nysgjerrig på om de faktisk er levende. Jeg forsøker å følge med på om de er åpne eller lukkede, men jeg husker aldri fra gang til gang om hvilke som var åpne, og hvilke lukkede. Jeg får følge med i tiden som kommer.
Kjenner igjen denne tilfredsstillesen ved å ta knekken på glassroser ja ,spesiellt hvis den er litt kinkig å komme til så høres det ,yeeees ,der tok vi den

Litt fælt ja men bare helt nødvendig.

Hvid du har mulighet til å snu de steinene du ikke kommer til så er jo det den letteste måten å komme til de på .ellers så får du gå til anskaffelse av peppermyntereker som er flink til å ta glassroser
Er peppermyntereker reef safe?
De er reefsafe ja

Når det gjelder boblealger så synes jeg den beste måten har vært å "slamsuge" de. Det vil si bruke klokken på en slamsuger direkte på de sånn at en minimaliserer muligheten til at det går hull på de og dermed spres i karet.
Da er det store problemet hvor jeg skal få tak i noen. Jeg får se på det etter ferien. Korallen er selvsagt et sted å sjekke, og jeg skal til Moss en uke etter jeg kommer hjem. Jeg kan jo stikke innom Dahls Dyrerike også.

Hmm. Det blir ikke lett å bli kvitt de boblealgene. De ligger liksom inni små hulrom på den levende steinen. På TPF fikk jeg forøvrig rådet om å poppe boblealgene etter at jeg har fått dem ut. Det skal visst være riktig så gøy.

Takk og pris for at jeg er teknisk anlagt! Ikke før jeg har stappet koraller og levende stein i saltvannsakvariet, før skummeren bestemmer seg for å slutte å skumme. Ikke det at det er krise sånn med en gang, men det er greit å ha en som fungerer, og jeg har ikke råd til å kjøpe en ny! Det er en billig modell, Boyu, og det gjør at det er en ganske enkel teknikk også. Det var bare å tømme den, åpne den, godsnakke litt med den, og blåse litt i luftinntaket, og så fungerte den helt fint igjen. Det var sikkert et eller annet som var gått tett inni der, i tillegg til at den sikkert ville ha litt oppmerksomhet. Det er i hvert fall en lettelse at den fungerer igjen. Det kom en del dritt ut i vannet da jeg startet den på nytt, men det sier sikkert ikke børstemarkene nei takk til.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap