Leifs verden, del 2 (side 31)

Inaktiv bruker
Hei!
Du har så fine akvarier, måtte bare stikke innom en tur å lese meg frem igjenn hehe.
du er heldig som har plass til mange karr da ihvertfall :P
Mvh Kristian.
Kristian Kilde
Hei! Du har så fine akvarier, måtte bare stikke innom en tur å lese meg frem igjenn :) hehe. du er heldig som har plass til mange karr da ihvertfall :P Mvh Kristian.



Takk Kristian. Er litt kaos i heimen akkurat nå når det gjelder kar. Står stablet over alt har jeg følelsen av. Men i løpet av relativt kort tid skal akvarie kjelleren være operativ. Plassen her i huset er nok ikke problemet når det gjelder kar, heller hvilke rom/steder som en kan ha dem i forhold til luftfuktighet, strømuttak, vann og sluk, ikke minst.

Kjelleren ble valgt da dette var best i forholdt til nevnte punkter, og utgifter i forhold til det som manglet. Har lagt opp strøm i hele rommet da dette ikke fantes. En vask må også opp etter hvert. Ellers gjenstår kun småtteri
Bare en liten oppdatering på Apistogramma cf Commbrae karet, med bilder.
Har ikke tidligere i karene sett en slik perfekt "ball" med sand på utsiden av ei hule. Det ser så systematisk og flott ut

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Ser jaggu meg at det også graves i Cacatuoidesenes kar (oppdrettsvarianten min)
Hadde ikke regnet med dette siden det kom inn en trio i karet i går kveld til paret jeg hadde fra før. Tror det er gamlemor som har sjekket opp den nye hannen, da henne ikke er å se i karet. Så det er vel henne som er i hula. Ser at det også er ei anna hue som er kin på den hula, så har akkurat satt inn en hule til. Denne dog med med noe større hull. Må nok kjøpe noen flere nøtter til karene her ser jeg

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Kjøpte noen sjakkbrett ciklider for kort tid tilbake, og vurderte å selge di videre. Pga plass til apistos. Men nå som de har kommet til 160L har jeg endret mening, da di virkelig har kommet mye mer frem og ser ut til at di trives bedre. Virkelig flotte ciklider dette her, VF er de også.

Det er ofte en ikke ser fiskens potensiale før de får den str på karet di trenger og at det tilrettelegges også i karet for dem. Har etter at jeg begynte med apistoer fått en mye større forståelse for dette, selv om de stort sett settes i artskar. Så noen bilder av de flotte sjakkbretta....
Oi, de sjakkbrettciklidene var utrolig flotte!
HvemErJeg?
Oi, de sjakkbrettciklidene var [I]utrolig[/I] flotte! :D



Ja de er kjempe flotte, og er noe av det jeg fikk kjøpt på auksjon i Larvik sist helg. Disse Dicrossus filamentosus er F1 (etterkommere av viltfanget fisk) og kommer fra Colombia. Det er en trio med 1 han og 2 huer. (Oppdretter er Tom C. Æres de som æres skal)

Det er for meg som for de fleste antar jeg at det handles litt mer.... enn en regner med. De har mye flott fisk nede i di traktene rundt Larviks området. Mange som selv nærmest reiser verden rundt å fanger fisk. Fikk "æren" av å besøke Morten Ask et par dager før sist auksjon og ble vel det en kan si kraftig imponert og misunnelig.

En drøss kar og ettersom jeg forsto kun VF fisk. De som reiser rundt slik som blandt annet Morten og Tom C er, mener jeg er genuine entusiaster. De selger ikke fisken sin for pengenes skyld, men for å spre glede, entusiasme og spre hobbyen utover det ganske land. Derfor blåser de egentlig i hva prisen blir på auksjoner.

Har mange drømmer innen denne hobbyen når det gjelder fisk og oppdrett, men en annen drøm er å kunne besøke han Tom C og hans mekka med blandt annet masse Apistogramma en gang. Det ville vært en drømmetur jeg tror ville vært på minnet i veldig lang tid fremover. Kanskje anledningen byr seg en gang senere i år.

Blir endelig til at jeg begynner å flytte ned noen småkar denne helgen, til kjelleren min. Ikke enkelt å flytte så mye annet akkurat nå, da det graves i et og annet kar her. Vil ikke forstyrre dem.... 160L må tappes helt ned pga tyngden, har en del sand i de karene. Men alt får komme etterhvert som det er muligheter. Trenger også en del bære hjelp når de større karene skal ned

Legger ved et "artig" bilde jeg tok av A. Barlowi hannen min i går kveld

[External Image]
Plussmedlem
Man har som regel mange drømmer her i livet, også de som driver med akvarium! Åh, tenk hvor kult det hadde vært å reise til Amazonas på jakt etter massevis av Coryer.. *drømme*

Kul apisto Jeg skjønner absolutt hvordan dere blir så fascinert av apistogramma.
Anders Kaste
Man har som regel mange drømmer her i livet, også de som driver med akvarium! :) Åh, tenk hvor kult det hadde vært å reise til Amazonas på jakt etter massevis av Coryer.. *drømme* Kul apisto :) Jeg skjønner absolutt hvordan dere blir så fascinert av apistogramma.



Hei Anders.
All fisk er vel lett å bli fasinert av, om en har en innstilling til akkurat den og den fisken. Noen liker gullfisk/slørhale, noe ikke jeg gjør og jeg forguder apistos, noe ikke alle andre gjør, hehe. Er ikke mange typer fisk som kan skilte med det fargespekteret apistogramma har (generelt ciklider). Er også utrolig lett å bli fasinert av deres leik og eleganse. En kan vel si at jeg er "hekta" på Apistogramma, ganske så enkelt ;- =)
[External Image]
Plussmedlem
Ja, man har absolutt forskjellige interessefelter. Jeg fant ut at det fantes annen fisk enn gullfisk å drive med, og de er vel på vei ut av huset snart Så ting forandrer seg fort.

Det jeg syntes høres fascinerende ut med apistogramma er yngelpleien og leken deres. Den virker veldig intressant og spennende! Jeg regner med å prøve meg litt på apistogramma en gang
Kan jeg spørre hva du forer yngelen med, Leif?
Har hatt to kull på Panduroene mine, men første kullet endte jeg opp med
kun 5 oppvoksende fisk, og denne gang ser det ihvertfall ikke ut til å bli flere
Av en sky på sikkert 50+ yngel de første dagene er stimen nå sørgelig redusert.
Frykter at de ikke får næring nok de første dagene/ukene.
Men det sies vel at apisto, som mye annen fisk,
trenger litt øvelse før de blir gode foreldre.
Odd Meyer Løgevik
Kan jeg spørre hva du forer yngelen med, Leif? Har hatt to kull på Panduroene mine, men første kullet endte jeg opp med kun 5 oppvoksende fisk, og denne gang ser det ihvertfall ikke ut til å bli flere :-( Av en sky på sikkert 50+ yngel de første dagene er stimen nå sørgelig redusert. Frykter at de ikke får næring nok de første dagene/ukene. Men det sies vel at apisto, som mye annen fisk, trenger litt øvelse før de blir gode foreldre.


Nyklekket artemia og bananmark/mikroorm er tingen når man skal fòre opp apisto yngel. Disse er levende og trigger jaktinnstinktet til yngelen, noe tørrfor ikke gjør.
Takker!
Må nok bare få gang på artemiaklekkeriet da, for det har jeg ikke prøvd.
Da slapp jeg å svare på det, hehe. Har også fått skaffet micromark nå og skal prøve det. Ellers har jeg nå og da fått sprøytet inn 1/2 fortablett av den lettoppløselige i hulen til ynglene, med hell.

Kommer hjem i kveld og tar en titt rundt i karene. Mange flotte farger og OVERRASKELSER. Sp. "Oregon" hua hadde så flotte farger og sorte markeringer at det ble nesten tårevått.. Commbrae hula er potte tett snart og er vel umulig å komme inn og ut der nå. Bilde 1.

Bilde 2 viser den nye cacatoides hannen som vokter hula som det har vært gravd i et par dager nå. Han prøver å komme inn der men han er for STOR. Da har jeg vel tatt poenget ditt Tom K? Mao passe hull til kakaduene. Ikke nok med det, i det karet.

I den andre hula som jeg satte inn i det karet i går, har det ikke vært gravet noe, men der er det masse egg. Ikke helt lett å se hvilke to huer som er i disse to hulene, men regner med at hu gamlemor er en av dem. Bilde 3 er av egge hula, desverre dårlig bilde. Men en ser vel eggene?

I borellii karet er det stadig knallgule huer å se, men ikke lett å se inn i hula pga mye planter. Men må innrømme om at det hadde vært ekstra gøy med egg i hula der[External Image]
[External Image]
[External Image]
Legger ut noen flere nye bilder

Sjakkbrettene på rad og rekke. Hannen først
Stolt cacatuoides mamma vokter egg
Favoritten min, Apistogramma Bitaeniata VF "Momon"

[External Image]
Nå kan en vel kalle det litt for mye av det gode antar jeg. Det er faktisk egg i begge hulene i cacatuoides karet..... Di er i en ussle 54L i vente på å komme i en 100L i kjellern og vips, en drøss med egg. Kan vel kalle dette litt hell i uhell kanskje?

Ettersom det er en del apisto folk innom her så må jeg spørre dere om det er forsvarlig å sette hulene sammen med mødrene frem til de er svømmedyktig i en 28L samt en 16L? 28L vil jeg anta er greit, men vil en 16L med målene 40 bredde og 20 høyde/dybde være i minste laget?

Litt fortvilet over at det graves å legges egg akkurat i dette momanget. Trenger svar ganske kjapt og før eggene klekkes. Yngel vil antageligvis ikke finne verden veldig lenge i 54L.

Har også et yngel kar på 43L, men der går det noen yngel av samme typen fra tidligere. Er redd hua vil ta denne yngelen om jeg plasserer ei hule med nylagte egg
Anders Kaste
Ja, man har absolutt forskjellige interessefelter. Jeg fant ut at det fantes annen fisk enn gullfisk å drive med, og de er vel på vei ut av huset snart :) Så ting forandrer seg fort. Det jeg syntes høres fascinerende ut med apistogramma er yngelpleien og leken deres. Den virker veldig intressant og spennende! Jeg regner med å prøve meg litt på apistogramma en gang :-)



Ciklider er generelt flinke foreldre. Noen litt mer aggressive enn andre, men slik er det vel med det meste av fisk (og folk). Har sett forskjellig fisk leike og må vel si at jeg er like fasinert uannsett åssen fisk det har vært.

Prøv deg gjerne på en lett Apistogramma til og begynne med, som f.ek Cacatuoides. Lover deg at du blir bitt av basillen ganske så raskt. Lett å få tak i er også Hongsloi og flere er det vel også, men litt variert utvalg i forhold til butikk-kjede og beliggenhet/etterspørsel
Hej Loffa!
Jag har aldrig flyttat hona plus ägg till ett annat kar, men jag har faktiskt satt apistopar till lek i ännu mindre kar. Det viktiga då är dels att honan är lekmogen och att det är mye planter och gömställen/skjulested. Annars kan honan eller hanen få mye bank.
Grunden till litet odlingsakvarium var möjligheten att mata de små lättare och dessutom går rengöringen lättare.
Apistojohan
Hej Loffa! Jag har aldrig flyttat hona plus ägg till ett annat kar, men jag har faktiskt satt apistopar till lek i ännu mindre kar. Det viktiga då är dels att honan är lekmogen och att det är mye planter och gömställen/skjulested. Annars kan honan eller hanen få mye bank. Grunden till litet odlingsakvarium var möjligheten att mata de små lättare och dessutom går rengöringen lättare.



Hei Apistojohan
Hyggelig å høre fra deg igjen. Hadde det vært bare et par i karet hadde jeg ikke ønsket å flytte hula. Men her er 2 hanner og 3 huer, samt 2 huler med egg....

Har lest flere steder faktisk om apistogramma på sider som omhandler apistos, at minimums str på kar er 15Liter (mindre typer). Tror ikke jeg kunne tenke meg å holde et par fast i et så lite kar. Som leikskar, kanskje om hua var klar og kun til egg ble lagt for så å flytte hannen pga plassen.

Kan jeg tolke det dithen at det er "forsvarlig" å ha en hule/hun med egg i en 15Liter frem til yngel klarer seg selv?

I 54Literen er det en del lave planter, 3 nøttehuler, 2 røtter foruten pumpe, varmekolbe og luftestein

Har nå sett litt nøyere på den tredje hua i det karet. Jeg begynner faktisk å tvile litt. Første og andre ryggfinne er korte og sorte, den tredje er lengre og sort og den fjerde som er lengst er orange. Er også to orange flekker på øvre hale parti. Dette minner meg veldig om min tidligere VF hann!!! Legger ved noen bilder som er dårlige, men håper noen kan bekrefte eller av krefte hvor vidt dette er en hue av oppdrettvarianten
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Jag skjuter från höften och säger att det är en gutt. Ryggfinnen verkar "guttig" och dessutom har nog dina honar tydligt mer svartfärg på bukfinnerne.

Det lär nog bli vilda västern i ditt 54-literskar med två honor med ägg, med varsin hane och dessutom en bonusfisk. Det går troligtvis inte bra att behålla båda ägg-"huler". Eventuellt trenger du mer växter, så att de som är kvar med den kvarvarande "moren" (och faren) inte får för mye bank.

Ja, det är försvarligt att flytta ut den ena honan med ägg till det lilla karet.

Lycka till med flytten!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap