Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 32)

Ringte mannen min på jobb nettopp og "bestilte" alt jeg trenger for å få laget en liten reol til rekeakvariene mine Kjekt med en mann som jobber på byggvarehus, alt man trenger til personalpriser, bragt rett hjem i stua *he-he*

Så nå skal jeg få laget en liten reol til 3 småakvarier; 2 stk 28 litere og en 19 liter. Der skal jeg ha reker!
Optimistisk håper jeg jo at min tredje rekeart vil komme helskinnet frem i posten etterhvert fra Tyskland (Biereker), og fra før har jeg Røde Krystallreker og vanlige Kirsebærreker. Tenkte da at det kunne vært moro å samle disse karene i en liten hjemmelaget reol.

Reolen bygges av bjelker, mdf-plater og males svart med en matt maling av typen "Nordsjø Ready" (tåler ekstremt mye fukt).
Det ble ikke noe av bestillingen av Bierekene...riktig enda. Jeg fikk en hyggelig email fra innehaveren, der han foreslo å vente til april måned med å sende reker. Det var for kaldt nå, skrev han, og håpet det var ok at han foreslo å vente Tenk, det er det ikke mange butikkinnehavere som sier fra om og tenker på dyrenes ve og vel Ble litt imponert. Men han har selvsagt rett, det er for kaldt enda.

Men til våren skal jeg ha tak i dem...! Så de hadde Humlereker også. Den arten, samt Dvergtigerreke, er to arter til jeg kunne tenke meg å forsøke

Er selvsagt klar over at jeg kan prøve å bestille i butikker her til lands, men jeg gidder ikke betale en hundrelapp for èn reke...

I mellomtiden kan jeg jo pusle med reke-reolen min, skru den sammen og male den
Litt oppdatering om A. Panduro-pasienten:-)
Pasienten fortsetter å vise fremgang, men det har tatt lengre tid enn jeg trodde. Men ok, halen var jo bokstavelig talt gnagd helt inn til halerota, så slikt tar nok litt tid å vokse helt ut igjen.
Hun ser iallefall ut til å være i flott form, og halen blir litt større for hver dag

Jeg lurer imidlertid hvordan det kommer til å gå med den røde halvsirkelen de har nest ytterst på halefinnen, som er det mønsteret Panduro har på halen. Lurer på om den vil komme tilbake når finnen er helt grodd ut? Det kan være viktig i forhold til andre Apistogramma at dette ikke mangler, jeg kjenner ikke betydningen av det røde, tynne båndet. Kan være et viktig signal Panduroer i mellom? Vet ikke om hannen vil "godkjenne" en hunn som ser uvanlig eller merkelig ut. Dyr har en tendens til å hakke på eller gå løs på de som ser litt uvanlige ut eller som skiller seg ut.

Bildet er tatt i kveld. Hun var litt blyg i dag, så det ble mange bomskudd før jeg fikk til et som var tydelig nok.

Se på halen! Visst er den blitt fin?
Ikke helt som før enda, mangler noen mm, men det kommer seg!

[External Image]
Kirsebærrekenes stam-moder?
Denne knallrøde "dronninga" dukket opp i dag
Gjemte seg godt under raidet jeg hadde i helgen da jeg fanget inn alle voksne og kjønnsmodne hunner jeg kunne se. Dronninga unnslapp. Dette må være den absolutt største kirsebærreken jeg har sett og hatt noen gang.
Antagelig en stam-moder Hun så ganske dronningaktig ut der hun satt, nå fremme i lyset midt i glaninga på en trerot, mens hun smågodtet seg over å ha lurt håven i helga.

Jeg sendte 105 Kirsebærreker pr post i går, satt på gulvet og pakket og fanget reker i to timer... Og i dag har jeg fått en email fra alle jeg sendte til, og samtlige kunne rapportere om vellykket sending - alle rekene var i god behold hos alle sine nye eiere. Det var godt å høre Alltid litt nervøst å sende noe levende, særlig siden jeg ikke har sendt reker før. Alle rekene fikk med seg en liten javamosekladd i posen, sånn at de hadde noe å klynge seg fast til under reisen.

Siden det gikk så bra, så frister det til gjentagelse. Da tør jeg sannsynligvis å sende reker en annen gang også (men nå må jo bestanden vokse litt først - har bare småtroll og dronninga igjen *he-he*)
[External Image]

[External Image]
En liten Corydoras davidsandsi yngel:-)
Ikke så godt bilde, men de akter ikke posere for fotografer, disse søte små.

Dette er en av gjengen på 18 C. davidsandsi yngel som jeg har i yngeltanken på 45 liter.

De deler den med noen C-121 yngel også.
De vokser mye saktere enn jeg er vant til med Cory-yngel... rett og slett fordi de er vokst opp på tørrfòr, ikke artemia. De fikk riktignok artemia første par ukene, men så gikk jeg over til tørrfòr. Jeg orker ikke fòre med artemia i et innredet og filtrert kar, og med så mye javamose. Det blir bare en grassal forsøpling. Muggen artemia som virvler opp fra sanda som snøkorn i en snøstorm... har sett det før, i mine første forsøk på å gi dette i innredete kar. Skal jeg gi nyklekt, levende artemia, må det skje i BB tank.
Jeg finknuser diskusgranulat og gir dem, og dette spiser de med stort velbehag, men som sagt; veksten er ikke den samme som med levende artemia. Tror trygt man kan si at veksthastigheten fordobles med en meny av levende, nyklekt artemia. Faktisk!

Legg merke til at de har begynt å miste baby-kamuflasjen sin, den spraglete kroppsdrakten som gjør dem så godt som usynlige på sandbunn.
Nå begynner den sorte ryggstripen å dannes
[External Image]
Jeg må bare hilse til Panduro-damen din, og si at halen har blitt fin, den Så godt å se hvor utrolig bra det har gått
Helt utrolig at halen til A.panduro har vokst ut igjen så fort,
synes jeg. Det er virkelig en tøff og flott dame.
Håper at det fortsatt går framover med henne og at ho blir
godtatt av hannen igjen etter skaden.

mona o
Så de hadde Humlereker også. Den arten, samt Dvergtigerreke, er to arter til jeg kunne tenke meg å forsøke:-)

Husk at du bør holde Caridinaartene kaldt hvis de skal leve lenge og formere seg.
Ha gjerne reolen i en gang eller kjeller på rundt 15 grader

Børge
Hei Mona,

Jeg er så utrolig imponert! Jeg har selvsagt sett denne tråden før, og lest litt nå og da. Men nå har jeg brukt noen dager på å lese gjennom hele denne tråden" Og det er virkelig helt utrolig hva du får til :o) Du skriver så artig, og det er spennende å følge med.

Grunnen til at jeg har satt meg ned med denne tråden nå, er at jeg har begynt å planlegge mitt eget akvarierom. Vi har kjøpt oss hus, og rommet er peila ut. Men før det er klart så er det endel renovering og tilbygg som skal på plass. Så jeg kan ikke begynne med selve rommet før utpå høsten. Men i mellomtiden lar jeg meg inspirere av deg :o) Det er herlig å lese at pandaene og metaene "mine" har det så utrolig bra hos deg. Nå skal jeg begynne på corytråden din!
Freeloader... :-)
...eller "snylter" som det heter på godt norsk

Den hvite eplesneglen har ridd rundt som gratispassasjer på den lilla sneglen siden i går. Er visst litt forelska, eller så synes den det er en fin måte å komme seg rundt på uten anstrengelser

[External Image]
Armaturet måtte gi seg, vi vant...! :-)
Mannen min tok knipetanga fatt og fikk endelig vrengt av de skrufestene for lysrørene i armaturet til 250 literen. Gjett om de satt! Dermed var det inn med nye lysrør, en salig blanding av 3 ulike merker; Dennerle Amazon Day, Hagen Flora-glo og Arcadia Original Tropical. Det var de 3 jeg hadde liggende i 30 watt.

Så nå ligger endelig armaturet på 250 literen. Men hvordan jeg skal få truet inn mere lys i det armaturet, skjønner jeg ikke. Det er proppfullt. Opprinnelig satt det 2 rør, så ettermonterte jeg et av Akvastabils sett, slik at det nå er 3 rør der à 30 watt. Jeg ser ikke noe plass til noe flere rør. Men 90 watt er kanskje for lite i et plantekar? Jeg kan jo se hvordan det går først, når jeg får i gang Co2-anlegget.

Jeg har enda ikke fått vasket sand, ettersom formen ikke er på topp. Fikk brev fra legekontoret i går, etter at jeg forrige uke tok en serie blodprøver for å finne ut hva som egentlig feiler meg. Og der var det litt av hvert gitt... i brevet fra legen stod det bl.a. "Ikke rart du har følt deg dårlig" (!)
Etter 6 uker er jeg enda ikke frisk, så sandvasking (en tung møkkajobb uansett form) har blitt nedprioritert.

Fikk resten av plantebestillingen min her om dagen, de som manglet ved forrige forsendelse. Fire nye potter ble dumpet oppi, bl.a. en Echinodorus Ozelot. De er såååå fine!! Den gleder jeg meg til å plante. Det er en av mine favorittplanter!
[External Image]
Nymalt reke-reol
Her skal jeg ha reke-karene mine Det er plass til 3 x 28 liter, selv om de to reke-artene jeg har er i 19 litere.
Men håpet er jo at de nydelige Krystallrekene skal fortsette å formere seg så flott som de gjør nå at de må få litt større kar snart Som en 28 liter. Derfor ble reolen laget etter mål på 28 literne mine.

Jeg kikket inn i tanken til Krystallrekene i dag, og det er som nevnt tidligere to kull i ulike str med rekeyngel der nå. Det er i tillegg 2 voksne hunner som nå padler rundt med en tung bør av masse dinglende, røde egg under buken Så det er altså to nye kull på gang. Herlig! For jeg har bare, såvidt jeg kan se, kun 4 voksne igjen av den opprinnelige gruppen på 10 som jeg startet med. Men til alt hell er det to hunner og to hanner (tror jeg), og de to hunnene er nå med egg igjen.

Denne reolen ble skrudd sammen på tjue minutter, og malt av meg i kveld. Det tok en halvtime ca. Hylleplatene som karene skal stå på er mdf-plater. Totalt, med maling, materialer, skruer, malerulle og malebrett kom hele sulamitten på litt over 400 kr. Malingen var ikke av de billigste sortene, valgte en i mattsvart som heter Nordsjø Ready og skal tåle storm og vått vær

Det blir fint å få samlet de artige små rekene på et sted Nå mangler jeg bare den tredje arten på ønskelista;
Biereker eller Humlereker
[External Image]
Den selvbygde reolen er nå bebodd:-) (bilder)
Siden de to 28 literne for tiden er bebodd av henholdsvis tetra-yngel og en Apistogramma under rekonvalesens, blir det en stund til jeg kan flytte inn reker i disse to. Men jeg fyllte opp reolen i dag likevel, siden begge 28 literne har stått på gulvet en stund nå, av mangel på annet sted å stå

Men 19 literen med de Røde Krystallrekene ble flyttet som den var, og plassert i midten. Gudskjelov så passet Hang-on filteret på millimeteren inn mellom de to stolpene i reolen...puh!

Plassering av karene i reolen:
Øverst: 28 L Apistogramma panduro,
hunn "on the recovery".

Midten: 19 L Røde Krystallreker

Nederst: 28 L Yngel av tetra
(Pyrrhulina zigzag)

Bildene øverst og i midten:
Disse viser reolen, jeg sto foran døren inn til rommet og knipset dem.
Som man ser, står denne lille reolen, eller racket, ved siden av vinduet. Utenfor er det en diger trapp opp til andre etasje, så den skygger for sol og det kommer ikke direkte sollys inn på akvariet.
Det siste bildet gikk jeg utendørs i kveldsmørket for å knipse
Det er altså tatt utendørs, og viser innblikk inn i akvarierommet utenifra.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
Om jeg hadde gått fordi et hus og sett inn et vindu slik på det siste bildet, så hadde jeg vandret rett inn i huset, uten å nøle! Hehe
Hvis du ser noen luske rundt huset ditt mona,så er det ikke nødvendigvis deg dem skal snike på
Det kan være en eller annen bruker fra Akvaforum som vil se dette vidunderlige rommet ditt live
Oi! For et flott rom.. Som rimelig ny bruker har jeg ikke lest denne tråden før..
Må si jeg er mektig imponert! Virkelig flott..
skulle hatt et sånn rom selv da jeg hadde alle mine kar.. har nå begrenset det til 4..
Hvor mange har du nå egentlig Mona? Og hvor mange blir det når du er ferdig?
Skikkelig flott rom, ja. Og rekereolen ser flott ut også
Du vil vel ikke legge merke til oss hvis vi kommer i forkledning? ;D
hehe..så fint rommet ditt har blitt Mona!
Artig å se at du får det til!

hehe..også morsomt at flere av medlemmene her inne på AF
planlegger å bryte seg inn hos deg for å ta seg en titt!x)
Sover du godt om natten fra nå av?!:S

Håper virkelig ikke at du blir paranoid av det jeg skrev, Mona...
Det var bare ment som en artig hilsen.
Men etter at jeg la det inn, så syntes jeg det virket skumlere enn det var ment...
...og det kan vi jo ikke ha noe av
Corydoras davidsandsi-yngelen :-)
Nå begynner de å ligne på foreldrene sine, mønsteret blir mer og mer tydelig for hver dag Den sorte ryggstripen er nå tydelig synlig.

Og jeg tror sannelig alle er der enda. Det var 18 bittesmå knøtt som ble puttet oppi, og jeg synes jeg så dem alle i dag.

Det er også et ukjent antall yngel (yngre) av C-121 her, men de tok jeg ikke bilde av.

Flere bilder kommer senere.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap