Dagens blomst (side 32)

Jeg er ikke dreven på blomsternavn, men er fortsatt glad i blomster... hehe

Føl dere frie til å skrive hva navnene er Jeg er glad i å fotografere, og da er jo og blomster ypperlig
Gløtt fra steinbedet (en bergsprekk fylt med skral jord...)

[External Image]

Sedum, bergknapp
[External Image]

Timian
[External Image]

[External Image]

Nellik, gave fra småfuglene, kom helt av seg selv :o)
[External Image]
Så flott Linda, nydelige farger
Takk Rita! Akkurat den sprekken i berget er jeg fornøyd med, der er det kontraster i blomsterfarger nå, og i bladverk når ikke alt står og gløder. Forsøker å ha minst to planter i blomst om gangen, og da gjerne med størst mulig kontrast (gul-lilla, orange-blå).

Var litt usikker da jeg plantet valmue, den er egentlig i orangeste laget og ble kjøpt som rød, men jeg synes knopper og frøstander er så vakre...
[External Image]

En annen kontrast det er lett å få til, rødt-grønt
[External Image]

Putter man gult i samme potta som de over, blir det lurveleven helt av seg selv :o)
[External Image]

Og innimellom er det godt å ha noe å hvile blikket på. Hosta er en kjempefavoritt, egentlig vakrest når den ikke blomstrer...
[External Image]
Det vokser så det knaker i hagen for tiden, og snart begynner rosene å blomstre også. Et par frafall var det dog i vinter, og overraskende nok daua både klatrerosen Alchymist (en av mine yndlingsroser!) og klematisen som sto i samme bed. Ikke noe liv der i våres gitt, og nå er hele det bedet spadd opp og fjernet. Terrassen skal forlenges i sommer så da måtte det bedet vike, noe som ikke var så ille siden de to "hovedattraksjonene" hadde daua uansett.

Her er et bilde av en rose jeg kjøpte "uprøvd" for noen få år siden, "Pastella" heter den og den var ikke solgt i Norge før iflg Rose-experten, så det var uvisst hvordan den ville takle norske vintere.
Jeg har vist bilder av den flere sommere tidligere, da den har de lekreste marsinpanaktige roseblomster man kan tenke seg, i en sart ferskenfarge.

Den busken jeg har, har nå hanglet seg gjennom vinterne her i sone 3/4, men prisen å betale har vært at den nærmest har "krympet" i str og må beskjæres helt ned hver vår da alle grener over 10 cm over bakken er døde. Men våren i år overrasket den stort, det var faktisk mer liv enn før og dermed er busken større enn den pleier også. Det er positivt, kanskje det betyr at den har etablert seg skikkelig nå og vil begynne å få litt størrelse. Det har vært en veldig liten og puslete rose hittil mht antall grener osv, men blomstret har den gjort flittig uansett. I år ser det ut til å bli blomsterrekord, den står med massevis av knopper nå.

[External Image]
Får ekstremt lyst på hage når jeg ser alle disse fantastiske plantene... Sukk...
Disse blomstene har blomstret av nå, men jeg synes de er fine, jeg. Det er to av villrosene mine.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Nå har den første Clematisen min begynt å blomstre, og den er bare sååå nydelig!
[External Image]

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte disse. Merkelig nok er det bare den ene planten som har knopper, men den har til gjengjeld mange av dem. Jeg håper de to andre plantene mine kommer etter.

Så en kornblomst. Jeg liker blå blomster.
[External Image]

Så til sist min Lavender Dream. Jeg mistet min i vinter, men fikk endelig tak i en ny mens jeg var på ferie i Bergen. Dette er andre gang at jeg "importerer" en rosebusk fra Bergen. Dette er en markdekkende rose, og jeg synes den er helt nydelig. Kanskje fordi den ligner veldig på klunger? Jeg har forøvrig ikke fått plantet den ennå, men den blomster helt vilt likevel.
[External Image]
1 og 2. Her sitter det en sommerfuggel i toppen på en hvit syrin.
3. Denne hansarosen lukter nydelig og er nydelig.
Shit disse var postet før....
1. Blå valmuesøster.
2. Dette er av en prydrogn.
3. Mandarinrose som blomstrer for første gang i år. Har hatt denne i flere år og tenkte at i år tar jeg den opp for den blomstrer jo aldri...men den blir stående nå. Den er en kjempefin enkel rose.
1. Jeg elsker hagebregner. Disse fant jeg i nærheten av en bekk like ved huset der jeg bor.
2. Her er det takløken min som blomstrer. Nydelig.
3. Irisen er nydelig når den blomstrer.
Jeg liker også Hosta. Her er to av mine som har to forskjellige farger. Det siste er av villrosen min.
I dag fant jeg en ny alunrot! Skulle egentlig bare titte, det ble full pose. For arbeidet med akvarieplanter har gjort meg enda mer opptatt av bladvariasjon egentlig, og med denne på plass ble det liv i alt det grønne.

Heuchera hybrid 'Black Beauty' har i motsetning til den gode gamle korte blomsterstengler...
[External Image]

En anne hybrid jeg ikke husker navnet på og ikke har sett i blomst enda, med skjønne farger i bladverket
[External Image]

Og så den vanlige grønne, den får så flotte høstfarger som holder seg helt til våren
[External Image]
og har laaange stilker og veldig sterk farge på blomstene
[External Image]
Honningknoppurt
[QUOTE=Inger Anne]

Så en kornblomst. Jeg liker blå blomster.
[External Image]

Hei!

Bare for ordens skyld. Den blå blomsten du viser bilde av her, heter sannsynligvis Honningknoppurt (Centaurea montana). Kornblomst ser noe anderledes ut...

http://www.nrk.no/planteguiden/?action=Plant&plantId=4557

Passerte noen roser som duftet vidunderlig da jeg gikk tur i sted...
[External Image]
[External Image]
Jeg denne rosen var et impulskjøp i vår. Jeg ville ha en orange rose, men liker ikke at det blir ferskenfarget. Så langt svarer den til forventningene.
[External Image]
I vår fant jeg ut at det var mye som hadde bukket under i vinter. Snodig egentlig, for jeg kan ikke huske at vinteren var noe ekstremt streng eller noe. Men mange planter utgikk iallefall i våres, inkl en av mine Rhapsody in Blue (rose) busker, rosen 'Alchymist', en klematis, solhatt osv. Men det ser stappa fullt ut i bedene likevel :p

Disse bildene viser et par roser som også blomstrer for tiden

De to øverste bildene er den dyprøde rosen "That's Jazz", som ble med hjem ved et uhell i fjor (forkledd blant pottene med stilkroser av "Nostalgie"). Den frøys ned ganske mye i vinter, men har stor vekstkraft likevel og har skutt opp noen lange stilker med blomster i toppen.

Det nederste bildet er en veldig gammel rosesort, som har villrosepreg, den heter "Rosa Mundi" og finnes på malerier fra flere hundre år tilbake i tid. Lett å kjenne igjen på de stripete, to-fargete blomstene. Hardfør rose er mitt inntrykk, så verdt å prøve om man vil ha noe uvanlig blant roser.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hæh? Husker du ikke hvor kaldt det var før Jul og forsåvidt utover nyåret også? Jeg gikk og klapret med tennene og undret på om noen av rosebuskene mine ville overleve. Jeg er litt overrasket over at du mistet en Rhapsody in Blue. Hos meg virker de svært så hardføre. Kanskje den mest hardføre av alle, med unntak av villrosene mine (som ingenting kan ta livet av) - ja, og forresten rosebusken ved uthuset. Jeg aner ikke hva den er - det var et impulskjøp første sommeren jeg bodde her, før jeg egentlig begynte å interessere meg før roser. Akkurat den virker like hardfør som villrosene mine. Selv mistet jeg én rosebusk, og det var en markdekkende: Lavender Dream. Det er den rosebusken jeg nå fikk tak i igjen da jeg var i Bergen. Jeg elsker den sånn at jeg bare måtte ha tak i den på nytt. Jeg ble egentlig overrasket over at det var en markdekkende rosebusk som ikke tålte vinteren. Jeg hadde trodd de var mer hardføre. Men naboen min mistet også en markdekkende rose i vinter, så de er kanskje mer skjøre enn man tror. Det var også to andre rosebusker som jeg først trodde hadde tatt kvelden, men de overlevde såvidt: Rumba (som det egentlig ikke hadde gjort så mye å miste) og min kjære Nostalgie. Jeg var mest redd for å miste Nostalgie, da den nok er den mest skjøre av rosebuskene mine. Men den er såpass redusert at jeg tviler meget sterkt på at den kommer til å blomstre i år - eller rettere sagt: jeg er sikker på at den ikke kommer til å blomstre. Heldigvis kjøpte jeg en til i vår, og den står med knopper nå. Rumba, derimot, står med knopper, til tross for at det var et eneste skudd som kom i vår. Jeg har en mistanke om at dette er en rose som er vanskelig å bli kvitt...
Bilde 1: Snøballbusken

Bilde 2: Allium

Bilde 3: Leonora Christine (den lukter himmelsk) [External Image][External Image][External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap