Mine akvarier og sånt (side 32)

Hmmm, interessant tanke. Men kan ikke få meg til å tro at denne bittelille fisken er i nærheten av å være kjønnsmoden. Vet ikke om jeg har fått frem hvor liten hun faktisk er. Halvparten av den andre hunnens størrelse og 1/3-1/2 av hannens størrelse. Skal se om jeg får tatt et bilde som viser dem sammen.

Hadde vært interessant å flytte henne til et annet kar og se hva som skjer med den gjenværende, voksne hunnen....

I morgen skal jeg hvertfall senke vannstanden i karet og legge inn et lokk for å inspirere til skumredebygging.

Litt snodig at ingen av bettaene mine har fått det for seg at de skal lage skumrede. Ikke smaragdinaen, ikke den forrige kampfisken og ikke den nåværende kampfisken.

Men det var vel noe med at hardt vann kan gi dem problemer. Skal sjekke hardheten også i morgen.

Lysene er av og de har lagt seg for natten, så jeg får ikke gjort noe mer i kveld.
Her er bildet på begynnelsen av redet som dukket opp i 19-literen der mine foreløpig bor. det tok ikke så mange dagene før det dukket opp.
Jeg leste alt for mange steder om ketapang/catapa-blader til at jeg klarte å la være å prøve og bruker det i nesten i alle karene nå. Jeg er villig til å tro at det nesten er en slags "bløtvannsfiskenes blåbær". Har forresten litt i yngelnettet med lampeynglene også. Ph i karet er ca 6.5 og kh under 1. Men hos meg er det jo dette om det er noen til å legge egg i redet. Jeg blir mer og mer siker på at det to karer.
Det var et pent rede

Jeg har også hørt om disse ketapang-bladene, men har ikke gått til anskaffelse av dem ennå. Hørt at en tepose også fungerer fint

Problemet mitt er at smaragdinakaret også er sneglekar, og de liker som kjent ikke lav pH. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det :/
Humunukuapuaa
Jeg testet Hikari Betta Bio-Gold pellets og opplevde det samme som deg. Granulene var for store og i noen tilfeller akkurat små nok til at en vanlig størrelse splendens klarte å sluke den.

Bruker dette som hovedfôr til mine to Betta splendens og det virker ikke som de har noen problemer med det. De andre Betta-artene er muligens mindre i størrelse?

De er veldig begeistret for disse kulene og hunnen greier av og til ikke å vente til jeg får sluppet de i karet og hopper opp etter fingrene. De reagerer ikke sånn på noe av det andre fôret de får, det være seg frosne mygglarver eller levende artemia. Det eneste som nesten gir samme iver er frysetørkede røde mygglarver.
Mvjnz
Jeg har også hørt om disse ketapang-bladene, men har ikke gått til anskaffelse av dem ennå. Hørt at en tepose også fungerer fint:)

Au! Jeg håper ikke det er snakk om en vanlig tepose. Våger meg til å tro at det er mye rart i en pose svart/brent te. Jeg har hørt om, og har til og med liggende, "Instant blackwater bags" som ser ut som en liten tepose. Disse inneholder vel stort sett torv og/eller ketapang. Noen mener man skal koke ekstrakt på bladene, noen mener putt de rett i karet. Mye å ikke bli klok på ang dette. Jeg bruker blader som har ligget i kokende vann i et lite øyeblikk, da det både er dekorativt og "helbreder".

Mvjnz
Problemet mitt er at smaragdinakaret også er sneglekar, og de liker som kjent ikke lav pH. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det :/

Begge kan flytte til et glass, men hvem tror du ville mistrives (mest)?
Tante Astrid
Bruker dette som hovedfôr til mine to Betta splendens og det virker ikke som de har noen problemer med det. De andre Betta-artene er muligens mindre i størrelse? ...

Godt voksen fisk har sikkert ikke noe problemer med kulene, det virket som om noen var akkurat bittelittegranne for store.
Vild-bettaene mine har jeg ikke sett at setter noe særlig pris på HBBG, men er redd jeg har skjemt de bort på for mye diverse frossenfor. Derfor er det grøtdag i dag og kun tørrfor.
Okei, det forklarer saken.

Grøtdager er nødvendig for både folk og fe enkelte ganger. Spesielt like før lønning
Begge mine betta splendens hadde problemer med pelletsene, de bare suger på dem og får dem ikke inn i munnen.

Smaragdinaene hadde nok klart å spise dem, hvertfall hannen, for han er litt større.

Og jo, det var vanlige English breakfast teposer det var snakk om, men de sier man skal putte dem i varmt vann i 30 sekunder før man putter dem i karet, for da løser koffeinen seg opp, siden den er mer vannløselig enn de stoffene man vil ha i karet.

Som sagt, bare noe som ble nevnt i bettaforumet og folk som sier de har brukt det med både killier og bettaer, men jeg har ikke prøvd det selv.
Tok vannbytte i 48 literen i dag, og senket vannstanden. Byttet også ut filteret med det som var i 15 literen. Det er strengt tatt litt for svakt til et så stort kar (i følge produsenten passer det til kar opptil 20 liter), men det som var der var for kraftig igjen. Det fulgte med karet da jeg kjøpte det, og det fulgte ikke med noen munnstykker så det blåser rett ut i karet. Sugekoppene er utslitte så det hang bare etter ledningen og kunne dermed ikke snus en annen vei, og det pumper 400 l/t.

Sanden i det motsatte hjørnet blåses bort, til tross for at jeg har satt masse planter foran utblåset og puttet filtervatt inni filteret.

Så jeg tenkte at det lille filteret fra 15 literen ville være mer passende til bettaer, siden de ikke liker sterk sirkulasjon og overflatebevegelse ikke er bra for skumreder.

Det litt kraftige filteret gjør ikke noe skade på 15 literen, for der går det bare snegler uansett, karet har ikke substrat, og kun to bunter med vasspest. Spiller ingen rolle med sterk sirkulasjon der.

Jeg flyttet killiene fra 22 literen til 90 literen, for jeg hadde egentlig tenkt til å flytte den minste smaragdinaen bare for å se hva som skjer med den voksne hunnen, men kom til at jeg skal se det an en uke eller to. Men killiene stortrives i 90 literen Siden de ikke kan avles på trenger de strengt tatt ikke noe eget artskar. Da kan jeg heller bruke det til andre ting.

Vet ikke om det blir noen flere killier på meg. Han som skulle samle egg har ikke fått dem til å legge egg ennå, og han jeg sendte PM til angående klovnekilliene har ikke svart.

Men jeg vet strengt tatt ikke om jeg vil bruke et kar eller to på killier når det finnes så mange pene bettaer Har ikke bestemt meg ennå, men hvis det skal være sååå vanskelig å få tak i killier vet jeg ikke om jeg gidder.
Mvjnz
Som sagt, bare noe som ble nevnt i bettaforumet og folk som sier de har brukt det med både killier og bettaer, men jeg har ikke prøvd det selv.

Prøvde å finne noe saklig om vanlig te og fisk og fant ikke noe annet et par steder der det ble nevnt uten årsak. Derimot så er det side opp og ned om Ketapang/cattapa og blackwater tea ved googling på f.eks.:betta tea bag.
Kanskje teposen er en "fattigmannsløsning" for å få rett farge på vannet, og at det har begynt med at noen har ment "blackwater tea bag", men bare gadd å skrive teabag.
Oppdater meg gjerne hvis det fakstisk er vanlig breakfast tea og hvorfor og hva det er bra for. Evt. så tror jeg mer på et blad tørket ren grønn te, enn en papirpose full av bindemiddel som løses opp i vannet og brent (mørktristet) plantefiber fra teplanten. Besnærende. Tok en titt på bettaforumet du nevnte, men fikk ikke tilgang til noe særlig av innholdet uten å regge meg, og så (gjennom googles cache) at det var flere tråder om vanlig te i karet.

Det er nesten litt farlig å nevne sånne ting her på forumet, da ferske folk kan snuble borti tråden og tro det som står skrevet er absolutt sant og kanskje gjør noe veldig dumt.
Det var faktisk så sent som forrige uke at jeg leste om det i bettaforumet.

Her er noen sitater:

Just wondering if anyone has used tea bags in their betta tanks before for the tannins?


I've used them for tannins to help with eggbinding, but not just for regular water conditioning.


I started using Lipton's decaffeinated tea bags on four of my fish. Its been about 8 weeks and
the fish really seem to like it. Last week I tried my first spawn in it.


I used one cup of black tea (cheapest hombrand teabags I could find) and a teaspoon of salt in 10l of water as my standard for bettas for several years. Plenty of spawns, no disease problems other than old age. While tea leaves can contain more caffeine than coffee by weight the concentration that diffuses out during preparation is quite small (unfortunately I don't measurements available - sorry Stefan). The colour from tea is tanins and other humic acids which you can also provide from a variety of leaves, peat, wood etc... Humic acids help with your water quality by lowering the pH (assuming that's appropriate for your fish) and chelating metals, essentially softening the water.


Glad someone has tried it for extended periods of time. I'm not sure how it works with Tea, as with Peat, first the humic acids are released, then the tannins.
You can reuse tea bags (I am not one of those people eek!) wonder when the most of the caffeine is removed. You'd think it would be in the first instance. So maybe soak it for a minute, let it dry out and then use the rest if your concerned about caffeine.

Stefan, Dilmah and Tetley plus many others sell decaf tea also. Search for "decaffeinated tea" FWIW Celestial Seasons is not exactly cheap to buy for quantity. Plus, I'd be more concerned with what they strip the leaves with to decaffeinate it and how they would affect the water blink.gif

Yes, green tea would be better Lissa smile.gif. Seems as though API use it in their Betta water conditioner. http://aquariumpharm.com/Products/Product.aspx?ProductID=137


Well you could hope that the caffeine concentration in the tank would not reach toxic levels. Those people who use it successfully have obviously had low enough concentrations.


I agree Sphagnum Peat is the better choice.I don't see any need to boil it though.
When you look at cultural methods used in different countries,people tend to find
local solutions.
For example,in Europe,Beech tree litter is the preferred Cryptocoryne substrate.
Of course,any deciduous tree like Maples or Elms could be used as well.
I have never noticed any problems with Discus,Apistogrammas or Tetras after
the tea party.I think it's a clean,gentle and handy way to lower pH.


Caffeine is a highly water soluble substance. The majority of the caffeine in tea is supposedly released in the first thirty seconds of brewing. In light of this is is recommended that those wishing to reduce their caffeine intake without the worries of dubious caffeine removal methods dunk their bag briefly in a separate cup of boiling water before brewing their tea. Tannins on the other hand take longer to dissolve, thus the longer time needed to brew a strong cuppa, and the bitter taste found in pot tea left too long on the leaves. For fish use then, it would seam sensible to re-use our tea bags, providinf you have removed them from your cup before adding milk!


Så selv om de fleste sier 'bruk torv isteden' er det altså noen som sverger til teposemetoden.
Jeg så noen av de sitatene du viser til gjennom Google, men det jeg ikke har sett er en redegjørelse for hva som er bra bra for fisken i te. Jeg tviler ikke på at fisken lever og kanskje til og med trives å leve i te. Men dette vil jeg vite mye mer om før jeg bytter ut eikeløv, cattapablader og blackwater teabags.

Mvjnz
Så selv om de fleste sier 'bruk torv isteden' er det altså noen som sverger til teposemetoden.

Ikke unaturlig i en kultur der en kopp te utretter mirakler.

Menneskeheten har endt opp med å gjøre mange dumme ting fordi en eller annen gjorde noe som andre trodde var smart. Kan man ved å drikke for mye te ende opp å tro at også fiskene trenger en "nice cup of tea" for å komme seg gjennom dagen.
Hvis du har sett filmen Idiocrazy, så skjønte jo ikke folka der hvorfor avlingene ders var så dårlige og hvorfor plantene daua, de fikk jo brus! ?
The colour from tea is tanins and other humic acids which you can also provide from a variety of leaves, peat, wood etc... Humic acids help with your water quality by lowering the pH (assuming that's appropriate for your fish) and chelating metals, essentially softening the water.


De mener det er et alternativ til torv, blader etc, fordi det har samme virkning og tilsetter de samme stoffene til vannet?

Hvertfall slik jeg tolker det utifra sitatet over.
Jeg ser at API Betta Water Conditioner inneholder ekstrakter av grønn te.
De sier "contains Green Tea Extract which has been proven to be beneficial to fish" men kan ikke vise til hvordan det er "proven" eller hvorfor det er "beneficial". Ser de bruker litt aloe også, men også noe polymer for å skape syntetisk slimhinne.
Kanskje jeg er smålig, men det plager meg at folk som driver med discus stadig kaller dem 'akvariets konge'. Hvem har utnevnt discus til konge?

Jeg synes discuser er stygge sveklinger og kunne aldri tenkt meg å ha dem om de så ble tilbudt meg gratis med alt utstyr.

Men seff respekterer jeg at folk liker forskjellige typer fisker. Det er sikkert mange som ikke synes bettaer er noe pene, og jeg vet mange som synes splendens er kjedelig.

Greit nok, men jeg går jo ikke rundt og utnevner min egen favorittfisk til konge heller, det eneste jeg forventer er at folk respekterer min interesse, på samme måte som jeg respekterer deres.

Men når de utnevner sin egen fisk til konge og sier at dette er den ultimate fisken og det peneste som finnes, da får jeg vanskelig for å respektere dem. Det er litt arrogant lissom.
Om en times tid reiser vi avgårde til Eagle Heights, til en B&B som er nær diverse vingårder og verdens 3. eldste nasjonalpark, restauranter m.m.

Det er typens bursdagstur til meg Det er kun 1 1/2 times kjøring herfra. Vi har ei venninne som var der med typen for noen måneder siden og de sier det er et veldig fint område.

Så endelig smaragdinahannen vise seg før i dag. Han jaget den voksne hunnen og hun viste seg også.. Vet ikke helt hva han prøvde å oppnå, og det varte ikke lenge. Men han viste hvertfall hvor pen han er

Den store viltfargede sneglen min har blitt litt treg i det siste, og han begynner nok å bli gammel. Han er far til alle de andre sneglene mine, så han har levd livet

Men siden jeg ikke vil han skal gå hen og dø i smaragdinakaret mens vi er borte flyttet jeg han til 15 literen.

Men nå må jeg pakke etc. Tilbake på lørdag.
Da var jeg tilbake. Ingen strømbrudd eller andre problemer mens vi var borte heldigvis. Men fremdeles ikke noe yngling blant smaragdinaene heller Kanskje jeg skal senke vannstanden enda litt til. Da må filteret settes på skrå, og jeg håper det ikke skaper problemer med oppvirvling av sand eller for mye bevegelse i overflaten...

Uansett, turen var fin den, men i går blåste og høljregnet det hele dagen og var bare iskalde 23 grader, og styggeværet har fortsatt i dag Første gang siden oktober at jeg hatt på meg bukse (vanligvis er det shorts det går i).

Det betydde at vi kunne ikke ta en tur til nasjonalparken eller en del av det andre vi hadde lyst til. Men det var greit nok, vi fikk bo på B&B og spiste lunsj på en vingård og handlet fudge (norsk navn?) til den store gullmedalje. Tror vi kjøpte for $40 (200 kr) og da fikk vi noe gratis også.

Bildene legges ut som et minialbum på fotosiden min for de som er interesserte.
Vannstanden var 15 cm i karet med redet jeg viste deg.
Den er fremdeles rundt 25 cm, så det avgjør vel saken. Den skal senkes enda litt til.

Kaldeværet fikk meg til å innse at til vinteren kommer varmekolber til å være et lite problem. Smaragdinakaret har varmekolbe, men den er ikke på for jeg har ikke stikkontakt ledig. Kampfiskkaret har ikke varmekolbe i det hele tatt, men kommer til å trenge en til vinteren, siden tempen på kontoret mitt faller til 17-18 grader om natten.

Må få montert flere stikkontakter tror jeg..
Tror jeg må slutte å se på kampfiskene på dyrebutikken. I dag hadde de en gul en...

Jeg var innom dyrebutikken før jeg gikk inn på supermarkedet og kjøpte litt diverse, og mens jeg handlet kom jeg til at jeg skulle gå tilbake og kjøpe den gule. Men da jeg kom ut fra butikken stod typen utenfor og ventet på meg. Det hadde nemlig begynt å regne så han bestemte seg for å kjøre og hente meg slik at jeg ikke måtte gå hjem i regnet (awwww snille typen), og da ble det ikke til at jeg stakk innom dyrebutikken igjen, for da ville typen trodd jeg er litt sprø som kjøper enda en fisk som jeg strengt tatt ikke burde kjøpe.

Så det var vel egentlig det beste, men skal ikke se bort i fra at jeg kjøper den dersom den fremdeles er der neste gang jeg er innom.

Vannstanden i smaragdinakaret har blitt senket til mellom 15 og 20 cm et sted, og den voksne hunnen som alltid har vært blek og sky ser faktisk ut til å trives bedre nå.

Planteveksten virker tettere jo mindre vann det er, og det er sikkert det som gjør at hun nå er litt modigere og viser seg frem sånn helt uten grunn. Hun hadde til og med svarte striper i noen minutter før hun gikk tilbake til ensfarget krem.

Filteret peker i overflaten i det hjørne der det er mest plantevekst, men siden det ikke er noe kraftig filter er oppvirvlingen kun i det hjørnet. Det jeg lurer på er om jeg burde flyttet filteret til hjørnet i den andre enden av karet der det nesten ikke er planter, i tilfelle hannen vil foretrekke et hjørne med mye planter til skumredet sitt...

Tror jeg gir det en dag eller to og ser om han begynner på noe skumrede, og hvis ikke flytter jeg filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Tor E. Simonsen
Reklame for plussmedlemskap