Leifs verden (side 32)

Da har eldste guttungen og jeg hatt vann bytter, slamsuging og rens på alle innvendige pumper i dag. Som vanlig har han "jobben" med pumpene og jeg tar selv vannbyttene. Bare i den ene pumpa som ancistrus yngelen går i, fant jeg 9 vanlige og 2 albino ancistrus yngler. Har gjort avtale med en butikk i dag om levering av det største kullet med ancistruser. Måtte innom å ha noen plater med røde mygglarver. Har vært uten det en stund nå da jeg ble litt lei alle corydoras eggene. Men nå er jeg klar for meeeeer egg og derfor vannbytter og myggisser. Albino coryene lever fortsatt i klekkekarret og er så små og søte. Håper de siste eggene disse dagene også klekkes selv om jeg ser atydning til at det ikke skjer pga mugg.

Ellers har nå min nabo skaffet seg 3 mindre akvarier og er innom her for nye spørsmål. Og hyggelig er det å kunne hjelpe til, spesielt i startfasen som er så viktig for å få ting i gang og til å stabilisere seg.

Om du er innom her vegar, er du fortsatt intressert i noen av O. Mossambicusene? Må selge unna noen av dem grunnet plass mangel i 160L. Blir for trangt til alle sammen. Ta evnt kontakt
Myggissene gjore susen. Har plukket egg siden i helgen hver dag, men i dag var det stopp ;- =)

Albino coryene lever fortsatt og nye egg klekkes både av albino og aeneus. De første aeneusene har allerde klekket og svirrer rundt med albinoene. Ellers er det ikke spesielt mye nytt. Tiden går til å lete etter ny bil. Blir snart gal av alle sidene med biler jeg blar på nettet, og ikke blir enig med meg selv. Har veldig lyst på Volvo 850 eller lignende, men tenker litt på føden den trenger. Når en kjører 22.000 km bare til å fra jobb i året blir utgiften forskjellig om bilen bruker 1,2L eller 0,7L. Det må spares i disse finanskrisetider : )
Så litt fiskeprat. Leverte 30 ancistrus yngel til en butikk i dag og byttet til meg en del nye planter og et par Corydoras Aeneus. Kjøpte samtidig enda mer myggisser til fiskene her. Var generøs i dag og fordelte et helt brett på alle karrene. Gikk mye til ciklidene men coryene ble også fornøyd ;- =)
Høres ut til at det klaffer med myggiser hver gang,putter på myggiser og ut kommer gevinsten i form av egg.
Grattis

Synd du ikke kommer den 4.,men vi sees nok snart allikevel
Si ifra om fiskene du,så blir vi enige om levering.

Hvor har du gjemt Vegar da,det er så stille fra ham om dagen

Hadde masse farting opp og ned glasset i går med corydorasene,men i dag bare sløver de igjen.
Lever stadig i håpet om noen egg..
Egg, egg og mere egg
Så har leikstrioen med ancistrus lagt egg igjen. Hadde vannbytter til morran i dag i alle karr og hadde i røde myggisser til coryene og litt div for til mallene. Alle skulle i dag få godis.... I gjengjeld fikk jeg egg i det ene ancistrus karret ;-=)
Gøy var jo det. Er vel tid for albino ancistrusene også nå da for disse to gruppene la egg omtrent likt sist de la egg. Naboen har også fått akvarie dilla nå og har skaffet seg, ja det er vel 4 eller 5 mindre karr nå. Fra ca 60 til 90L og er stadig bortom for å få litt info om div. Hyggelig det;-=)

Ja det er trist Frosken at jeg går glipp av grillingen på torsdag, men slik er det når en må jobbe skift. Jeg har fri på fredag (skal bare hente guttungen på skolen= så kanskje vi kan ordne med henting av disse aeneusene da.

Volvoen har blitt pusset og gnikket på i helgen også fått motorvask. Er så langt fornøyd med bilen. Og må vel si det DRAR litt mer, med en herlig groooom lyd. Men ja... det dra nok litt mer suppe som du sier Frosken
Jaja,da var det tid for sommertreff i klubben i morgen.
Få kjente som kommer,så jeg lurer på om jeg skal dra.
Kjenner jeg meg selv rett blir jeg litt rastløs utpå kvelden og så drar jeg allikevel..
Men det jeg lurte på er om du har tenkt noe mer om overlevering av fisk?
Hvor mange ville du ha av hver +albino hannen.

Hvor har du gjort av Vegar da?
En ting jeg lurer på.... Kan jeg flytte ei ancistrus hule (med egg) over i et lite karr med kun luftpumpe og kolbe for tiden det tar for å klekke eggene (et par dager til) samt til plomme sekken er borte? Vil dem klare seg eller vil dem stryke med om de ikke har pumpe i karret? Må jeg evnt bytte vann hver dag? Grunnen til dette er at jeg ikke vil ha yngel i det karret denne hannens gruppe er i.
Hmm,det gjenstår bare at det begynner å regne på torsdag...

Du kan overføre hulen med egg til en annen tank,men du må passe på at det har samme temperatur og helst samme vannverdier.
Jeg har ikke brukt luftpumpe,men den fluval1,den minste pumpestørrelsen og det har gått fint i små kar.
Med luftpumpe må du være veldig forsiktig,der oppstår det ofte ulike vannverdier når det er nyoppsatt.Du må basere deg på vannskifte hver dag,så lenge du ikke har pumpe.
Temperert vann må til,småtttingene tåler dårlig temp.forskjeller.

Men.det er alltid et men..
Det tar en uke før eggene klekkes,og minimum 1 uke før hannen i det hele tatt vurderer å slippe ut småttingene
Bare et litespørsmål .Hva slags munnruger var det igjen,de som vi har yngler av begge to
Var det Kongo,for egyptisk vet jeg det ikke er..

Utrolig morsom fisk,de er jo høyt og lavt.
Men fint hvis du sjekker hva det er ..
Er vel en ca 8-10 stk igjen av dem her av de dverg ciklidene. Fant det som er igjen av den lappen og skal prøve å tyde det som står Trine

pseudocenilabrus nicholsi tror jeg det står. kongo-dvergmunnruger. Ser jeg skrev det også i innlegg 457 var det vel?

Har nå flyttet ancistrushula over i det første karret jeg kjøpte av deg. Kun hatt oppi en luft pumpe, ikke noe annet. Håper dette går greit med kun å bytte vann daglig. Vann i romtempratur, stått natten over
Ryddet litt om minner om at AkvaForum.no er et nettsted der akvariehobbyen står i sentrum. Når du skriver i forumet bes du holde deg til diskusjoner innenfor disse rammene. Emner utover dette kan tas opp i forumet "Off topic - diverse".
Nils Vollstad
Ryddet litt og minner om at AkvaForum.no er et nettsted der akvariehobbyen står i sentrum. Når du skriver i forumet bes du holde deg til diskusjoner innenfor disse rammene. Emner utover dette [I]kan[/I] tas opp i forumet "Off topic - diverse".



Hei Nils. Nå blir jeg litt frustrert for å være ærlig, og jeg vil ikke på noen måte være uhøffelig eller nesevis. Jeg fikk min forrige tråd stengt for lignende (etter din mening her) og la denne nye tråden inn under of topic og kunne da lese at her kunne en nærmest skrive hva en ville innen for visse grenser selvfølgelig ;- =) Føler ikke at jeg har skrevet hverken mer eller mindre den siste tiden om annet enn det som går gjennom hele tråden min. Of og on topic har jeg fulgt opp tråden min uten å føle selv at jeg har trådd over noen strek. Har prøvd å finne igjen retningslinjene for of topic tråder som jeg har, eller iallefall hadde. Er jeg helt på bærtur eller er den tråden med of topic tråder fjernet? Beklager om jeg denne gangen har tråkket over streken, men trodde min tråd VAR på of topic. Tar jeg feil Nils?
Heisann,Nils Vollstad.
Du slettet en god del her som er innenfor hva som kan diskuteres (les akvarierelatert),så jeg skjønner ikke helt dette her jeg.

Et punkt i retningslinjene er: "10) For mye utenomsnakk i en tråd er ikke ønskelig, respekter trådstarters tema og intensjon med tråden."

Men hvor står det at en overivrig moderator skal slette at det ikke ble grilling i akvarieklubben fordi det regnet i dag
Og at jeg skal møte Loffa i morgen for å overlevere fisk.Det ble også borte...
Loffa var så snill å silikonerere akvariumet mitt,og får for dette fisk.Er ikke dette akvarierelatert ,så vet ikke jeg.

Men dette er min mening og min kommentar,så hvis moderator velger å slette dette innlegget også får det gå på min regning.




Tror det er en kraftig misforståelse å tenke at en personlige akvariertråd skal være en "of topic tråd" på et akvarieforum.

Når tråder flyter ut, blir disse moderert og eventuelle klager på dette taes opp med moderator via akvaforum direkte.

Moderatorene er her for å sørge for at trådene holder seg innenfor de rammer som retningslinjene gir. Det betyr at vi dermed er nødt til å rydde også i personlige akvarietråder.

Gjennom å moderere kan det selvfølge hende at enkelte setninger eller meninger som ikke burde ha vært moderert, blir dette. Det beklager jeg på det sterkeste, men det er også det enkelte medlem sitt ansvar å lese retningslinjene slik at moderering skulle være unødvendig.
frosken
Heisann,Nils Vollstad. Du slettet en god del her som er innenfor hva som kan diskuteres (les akvarierelatert),så jeg skjønner ikke helt dette her jeg. Et punkt i retningslinjene er: "10) For mye utenomsnakk i en tråd er ikke ønskelig, respekter trådstarters tema og intensjon med tråden."


Jeg fikk ikke svar på mitt spørsmål....med at trådstarters tema og intensjon er tråkket på ved denne modereringen,som er min mening i denne saken.
Lurer du på hvorfor jeg gjør feil og hvorfor jeg innrømmer at jeg gjør feil, Frosken?
Nils Vollstad
Gjennom å moderere kan det selvfølge hende at enkelte setninger eller meninger som ikke burde ha vært moderert, blir dette. Det beklager jeg på det sterkeste, men det er også det enkelte medlem sitt ansvar å lese retningslinjene slik at moderering skulle være unødvendig.
Jeg forstår dine synspunkter da det var mange av dine innlegg som ble fjernet fra denne personlige akvarietråden. Men det oppleves som merkelig at du henviser til punkt 10, samtidig som jeg er nødt til å modere dine innlegg nettopp med en henvisning til denne paragrafen.
Hadde Loffa bedt deg om å fjerne disse innleggene?

Etter det jeg vet så har vi egen moderator knapp i disse trådene,så vi kan endre og slette hva vi vil.
Men nå begynner dette å bli off topic i negativ retning,etter min mening.
Her er jeg en bruker som faktisk betaler penger på dette forumet,med egen tråd også..Skal jeg være nødt til å skrive på min tråd:dette kan slettes,må ikke slettes o.sv.
Men nå trekker jeg meg her fra denne tråden om Leifs verden,det er ikke Loffa som skal få pepper for noe jeg har skrevet eller kommentert.
Jeg tar denne saken videre til Moderator teamet,da vi tydeligvis er uenige her.


Jeg har ikke bedt noen moderatorer rydde opp i min tråd Frosken og trådstarter er jo MEG, og som det står her:::::::

10) For mye utenomsnakk i en tråd er ikke ønskelig, respekter trådstarters tema og intensjon med tråden."

Slik jeg tolker dette er det MEG som bestemmer tema, ingen moderatorer av noe slag. En annen ting at det står IKKE ØNSKELIG, men står ikke at det IKKE er lov. Noen moderatorer bare MÅ inn å rote i andres tråder av en eller annen grunn. Om det er misunnelse for at de ikke har egen tråd eller om de liker å bruke "makten" dem har aner jeg ikke, men noe må det være. Om en skal gå gjennom alle innlegg i tråder og slette det som er "OF TOPIC" har moderator teamet jaggu meg mye å gjøre. Skulle de trenge hjelp er det bare å si i fra.

Som jeg har nevn tidligere ble min første tråd stengt og fant da ut at "OF TOPIC" delen var noe for meg som kanskje ender litt ut på sidelinjen nå og da. Da sto det skrevet "Her kan du skrive nærmest hva du vil" Ettersom min tråd atter en gang modereres av teamet her inne er det flere ting jeg lurer på? Er dette tatt ut igjen av retningslinjene? Har det blitt strengere for å kunne opprettholde en personlig tråd. Skal fisk, akvarie, oppdrett, yngel etc være nevnt i hver en setning for at en skal ha sin tråd i "fred". Eller er det kanskje like greit å trekke sitt medlemskap fra Akvaforum for å spare moderator teamet for abeidet? Hva mener andre trådlesere her, er det blitt strengere eller er jeg på villspor og i feil "etasje"?

Jeg fant 10 stk dverg munnruger ciklider til deg Frosken og jaggu var det 2 stk klo reker som også var i det karret når jeg fikk løftet på et par røtter. Dem får du også. Om jeg ikke tar feil, mener jeg du har klo reker fra før. Det dukker stadig opp ting i karrene her når en løfter på ting og tang. Trodde ikke det var flere reker igjen. Den ene er ganske stor og den andre er kanskje en yngel fra tidligere. Var ca halvparten så stor.

Er litt inne på tanken å selge alle karrene som ikke er 54L og 160Literen. Bare ha 54L oppdrettskarr samt et par oppvekstkarr for cory og ancistrus. Har en reol som jeg kan få på jobben, slik at jeg har to stykker. Hadde vært fin med to reoler ved siden av hverandre, og litt mer oversiktelig enn hva det er nå, selv om alt står i samme rommet. Ser ut som det går bra med hula med egg i som jeg flyttet. Hannen ligger å vifter på harde livet.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap