- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 32)
Tropheus tråd (side 32)
Roger KaasaJeg kommer til å betale halvparten og ferdig med det. Da føler jeg ihvertfall at jeg har gjort opp for meg:)
Hm... jeg setter et spørsmålstegn ved selger her og synes at du er meget fair som betaler halvparten av noe du ikke har fått.
Vil bare lufte en ting til dere: Forsikring. Har dere forsikret akvariene deres? Fordi det har jeg gjort, det koster meg 500,- i året og en egenandel på 500,-. Mitt store troffekar er forsikret for en verdi på 20.000,-
Dette gjelder ikke under transport, men at det står hjemme. Hvis noe skulle skje og det plutselig sier SPLÆSJ, og karet blir ødelagt og fiskene dør. Dette er en egen forsikring som ikke inngår i innbo eller villa forsikring. Jeg synes det er en billig forsikring og en god trygghet hvis uhellet skulle være ute.
Kanskje smart en annen gang - hvem det skulle gjelde - å forsikre fiskene under transport?
Postet 27.04.09 kl 17:27
Postet 27.04.09 kl 19:28
Postet 27.04.09 kl 19:31
Postet 27.04.09 kl 20:40
Postet 27.04.09 kl 20:58
Postet 27.04.09 kl 22:42
vi har hatt leksje og ødelagt akvarie fikk igjen alt, nytt gulv og dekket alt tap som kunne dokumenteres tapt i akvariet, dette er en vanlig villaforsikring i gjensidige, fra takstmann var her hadde vi pengene på konto 3 dager etter
2nelise hvor er du forsikret? er du fagorganisert ? LO eller YS så har begge innbo som støtter dette
2nelise hvor er du forsikret? er du fagorganisert ? LO eller YS så har begge innbo som støtter dette
Postet 28.04.09 kl 00:44
Jeg har innbo forsikring hos IF skadeforsikring. Jeg kontaktet de etter at 540 literen gikk lekk. Denne var da så ny at vi fikk ny fra butikken. Jeg fikk da opplyst av IF at skader på akvarium ikke dekkes av vanlig innbo forsikring, en må tegne en egen forsikring for akvarier. Og da gjorde jeg det.
Vi bor i borettslag og villaforsikring går via dem. Jeg har sjekket og akvarium dekkes ikke via den.
Vi bor i borettslag og villaforsikring går via dem. Jeg har sjekket og akvarium dekkes ikke via den.
Postet 28.04.09 kl 07:24
hvor mye avskrivning er det på akvariet og innold pr år da?
ett lite spørsmål.
vist akvariet ditt knuser eller går lekk, du må skifte gulv osv. bataler du da bare 500kr i egenandel for akvariet eller må ut med egenandelen for innbo også på 4000kr eller mere?
for jeg regner med innoldet ditt er forsikret så da er det 500kr i egenandel samt 4000kr i innbo egenandel.
hvordan fungere denne forsikrigen da, har du sagt hva verdier du har i det eller skjer det noe får du 25000kr igjen. er jo kanskje interesant vist det er slik at du kan betale 500kr i året og så døre fisken av sott så kan du få pengene igjen.
dekker de fiskene og akvariet eller bare akvariet?
ett lite spørsmål.
vist akvariet ditt knuser eller går lekk, du må skifte gulv osv. bataler du da bare 500kr i egenandel for akvariet eller må ut med egenandelen for innbo også på 4000kr eller mere?
for jeg regner med innoldet ditt er forsikret så da er det 500kr i egenandel samt 4000kr i innbo egenandel.
hvordan fungere denne forsikrigen da, har du sagt hva verdier du har i det eller skjer det noe får du 25000kr igjen. er jo kanskje interesant vist det er slik at du kan betale 500kr i året og så døre fisken av sott så kan du få pengene igjen.
dekker de fiskene og akvariet eller bare akvariet?
Postet 28.04.09 kl 10:21
Postet 28.04.09 kl 20:34
Endret: 28.04.09 kl 20:35
Postet 28.04.09 kl 20:52
Ophthalmotilapia boops "nkondwe"
En såkalt "featherfin" sandleker. Har alltid hatt lyst til å prøve å ha denne arten, så når jeg endelig fikk sjangsen kom det en gruppe fra tyskland sist helg. 32 viltfangede i størrelse 9-14 cm ca.. 5+27 skal fordelingen være, og det tror jeg er bra da samtlige hanner har tatt territorie i min 2m lange 720l. Da jeg har hørt noen skummle historier om denne arten, valgte jeg og supplere med ca 20 cyprichromis leptosoma jumbo "yellowhead". Tror at dette blir litt vel tett, men vi får se
De har begynt å farge ut, og forhåpentligvis blir de som denne tøffingen
En såkalt "featherfin" sandleker. Har alltid hatt lyst til å prøve å ha denne arten, så når jeg endelig fikk sjangsen kom det en gruppe fra tyskland sist helg. 32 viltfangede i størrelse 9-14 cm ca.. 5+27 skal fordelingen være, og det tror jeg er bra da samtlige hanner har tatt territorie i min 2m lange 720l. Da jeg har hørt noen skummle historier om denne arten, valgte jeg og supplere med ca 20 cyprichromis leptosoma jumbo "yellowhead". Tror at dette blir litt vel tett, men vi får se
De har begynt å farge ut, og forhåpentligvis blir de som denne tøffingen
Postet 28.04.09 kl 21:39
Endret: 28.04.09 kl 21:41
Haha... det er utrolig det der Kristian. Jeg satt akkurat og så på en film fra Tanganyika sjøen her i morges og den fisken der ser akkurat ut som den jeg ville ha. En sort og hvit en som laget leksgroper på klipper og på sandbunden. Utrolig.
Ser de må ha stort kar da så jeg har ikke plass, men helt klart en fisk og strebe mot.
Grattis med flotte fisker.
Ser de må ha stort kar da så jeg har ikke plass, men helt klart en fisk og strebe mot.
Grattis med flotte fisker.
Postet 28.04.09 kl 23:10
Postet 29.04.09 kl 00:39
Vibsihvor mye avskrivning er det på akvariet og innold pr år da? ett lite spørsmål. vist akvariet ditt knuser eller går lekk, du må skifte gulv osv. bataler du da bare 500kr i egenandel for akvariet eller må ut med egenandelen for innbo også på 4000kr eller mere? for jeg regner med innoldet ditt er forsikret så da er det 500kr i egenandel samt 4000kr i innbo egenandel. hvordan fungere denne forsikrigen da, har du sagt hva verdier du har i det eller skjer det noe får du 25000kr igjen. er jo kanskje interesant vist det er slik at du kan betale 500kr i året og så døre fisken av sott så kan du få pengene igjen. dekker de fiskene og akvariet eller bare akvariet?
Jeg forsikret akvariet mitt for en på total gjennskaffelses verdi på 20.000,- da med fiskene inkl. KUN HVIS DET OPPSTÅR SKADE - LEKKASJE SLIK AT AKVARIET BLIR ØDELAGT OG FISKENE DØR. Forsikringen gjelder kun når akvariet står i ro hjemme hos meg, dekkes ikke ved evt. flytting/transport. Dette inkluderer ikke sykdom og død hos fiskene. Jeg vet ikke om det går an, mulig at en kan tegne en tilleggsforsikring mot sykdom/død på fiskene, slik som en kan gjøre med katter/hunder etc. Det har jeg faktisk aldri tenkt på, hm... kanskje noen kunne undersøke det? Det er jo verdifulle dyr (fisker) vi snakker om her når det gjelder troffer.
Jeg hadde en gang et 86 liters hjørneakvarium som jeg kjøpte brukt. Det var en liten skade nede i det ene hjørnet som forrige eier hadde reparert og karet var 100% tett. Plutselig, sent en lørdagskveld - nesten natta, så sa det PANG og så SPLÆSJ! Der gikk hele frontglasset gitt. Jeg hadde lagt meg, min mann var på tur i seng. Det oppsto full panikk (mildt sagt). Vi klarte å berge alle fiskene og oppbevarte de i en bøtte med pumpen stående å gå. Gulvteppet tok unna mesteparten av vannet, alle håndklærne vi hadde tok resten av vannet, så vi slapp skader på parketten. Vi var heldige, hvis dette hadde skjedd når vi sov eller ikke var hjemme.... vel. Da brukte vi resten av natta på å lete på nettet etter et brukt akvarium som vi kunne kjøpe omgående. Butikkene har jo ikke åpent om søndager... Jeg tenkte overhode ikke på å kontakte forsikringsselskapet da.
Da vi noen mnd. senere kjøpte en helt ny 540 liter i butikk og fylte den med store og dyre malawiciklider så kunne vi ikke drømme om at et slitternytt akvarium bare plutselig skulle bli ødelagt. Men det skjedde, det begynte som drypp, drypp - for så å øke på. Vi var heldigvis hjemme da det skjedde, fikk selvfølgelig panikk. Tømte karet med hevertsystemet og slangen rett ut i hagen, fikk berget alle fiskene. Det eneste jeg hadde var en 40 liter å ha de i. Vi kontaktet butikken, men fikk ikke nytt akvarium der og da. Det måttte leveres inn til butikken, for så å sendes til produsenten til reperasjon og dette ville ta minimum en uke! Der satt vi med en drøss dyre og store malawiciklider i en 40 liter. Det eneste butikken kunne hjelpe oss med var å låne oss en 60 liter til avlastning. Vi måtte bare ta imot tilbudet og fikk fordelt tettheten på fiskene noe. Selvsagt gikk de alt for trangt og vi mistet flere dyre fisker. Da bestemte vi oss for at vi kunne ikke vente en uke på nytt kar, vi hadde malawiciklider for flere tusen. Så vi måtte bare ta opp et lite lån og kjøpte da en nesten ny juwel 450 liter - og gjett om det var godt å få fiskene oppi den. Det var da jeg kontaktet forsikringsselskapet. Jeg var jo selvfølgelig engstelig for at noe slikt skulle skje en gang til. Det var da jeg fikk beskjed om at akvarier ikke inngår i vanlig innbo men måtte tegne en egen tilleggsforsikring - og da gjorde jeg det.
Det endte opp med at vi fikk en helt ny 540 liter fra fabrikken. Da solgte vi den bare og fikk betalt for det vi var skyldig på 450 literen.
Hadde jeg i utgangspunktet visst om denne akvarium forsikringen og hatt den, så hadde vi spart oss både penger og fisker.
Jaha... hm, så begynner det å lekke så oooops, der sprakk glasset gitt Tror jeg må ringe IF å snakke litt med de, er visst mye uklart her.
EDIT: fant frem forsikringspolisen nå. Her står det sitat: "AKVARIUM
Verdiforsikring - akvarium. Innhold erstattes bare ved brudd i akvarieglass eller uforutsett brudd i strømtilførsel" sitat slutt.
Det betyr, slik jeg ser det at fiskene ikke dekkes ved en lekkasje. Kun ved pang - knust glass eller hvis det skulle komme et strømbrudd som gjør at de dør.
Jeg skal ringe IF nå og gi tilbakemelding om hva de sier om selveste karet.
Nå har jeg snakket med IF skadeforsikring. Hun måtte også rådføre seg med noen andre for å være helt sikker på at dette blir rett.
Altså, jeg har en super innboforsikring. Denne innboforsikringen dekker skader på akvariet og evt. vannskader som måtte oppstå ved lekkasje. Altså jeg ville få nytt akvarium om akvariet mitt ble ødelagt. MEN: Det jeg har tegnet er en så kalt verdisakforsikring - akvarium. Denne ekstra forsikringen dekke også fiskene, det gjør ikke innboforsikringen, den dekker bare akvariet.
Så denne ekstra forsikringen jeg har betaler jeg 495,- pr år for og har en egenandel på 500,-
Hvis glasset knuses, uansett årsak og troffene skylles utover gulvet og dør, eller hvis jeg reiser bort en helg. Når jeg er borte så blir det et uforutsett strømbrudd. La oss si at dette er midt på kalde vinteren. Huset blir iskaldt, varmekolbe, pumpe etc. slutter å funke - fiskene fryser ihjel eller dør pga dette strømbruddet. Ja - da er jeg forsikret slik at jeg må betale en egenandel på 500,- og har forsikringsdekning på 20.000,- til å kjøpe meg nye troffer.
DET synes jeg at 495,- i året er verdt. Så denne verdisakforsikring - akvarium gjelder faktisk at fiskene er forsikret. Selve karet går under vanlig innbo, selv om det også går inn under denne tilleggsforsikringen.
Dette ble langt, men håper det var leselig.
Postet 30.04.09 kl 08:16
Endret: 30.04.09 kl 11:37
Postet 30.04.09 kl 10:01
Endret: 30.04.09 kl 10:02
ja da fikk jeg svaret på det jeg ønsket, for innboet vårt dekker akvariet men ikke innold, men på de årene vi har hatt fisk i snart 15år så hadde vi en ulykke den var vår egen feil, kar sto litt skeift med en modul som vi hadde saget i to, en spiss liten kant hadde klart og stukket hull på silikon fugen, og drypp drypp renne renne. nytt gulv ingen fisk døde.
så vi har aldri mistet fisk på sprukket akvarie ei heller strømstans,
vist det blir strømstans f.eks årsaket av uvær ekstremvær så dekker naturskade forsikring dette.
vanskelig dette med forsikringer, for som regel er vi dobbelt dekket.
Alle brukte kar blir teste 1 uke i garasjen før de kommer i hus hos oss dette uansett se,lv om vi så det var tett til eier, mye kan skje i transport.
Så da blir det ett spm om lønnsomhet, da alt rundt dekkes av innbo. så sitter du igjen med det som er i karet.
så vi har aldri mistet fisk på sprukket akvarie ei heller strømstans,
vist det blir strømstans f.eks årsaket av uvær ekstremvær så dekker naturskade forsikring dette.
vanskelig dette med forsikringer, for som regel er vi dobbelt dekket.
Alle brukte kar blir teste 1 uke i garasjen før de kommer i hus hos oss dette uansett se,lv om vi så det var tett til eier, mye kan skje i transport.
Så da blir det ett spm om lønnsomhet, da alt rundt dekkes av innbo. så sitter du igjen med det som er i karet.
Postet 30.04.09 kl 11:31
En bekjent av meg mistet masse malawi sommeren for 2 år siden pga varme.
Han hadde forsikret fiskene sine.
Da oppgjøret skulle utbetales fikk han seg en overaskelse.
Jeg tror nok ikke det er så lett å få igjen alle pengene selv om du har forsikret fiskene dine.
Han her fikk regress pga at akvariet sto et sted i stua der det kunne bli varmt om sommeren
Han hadde forsikret fiskene sine.
Da oppgjøret skulle utbetales fikk han seg en overaskelse.
Jeg tror nok ikke det er så lett å få igjen alle pengene selv om du har forsikret fiskene dine.
Han her fikk regress pga at akvariet sto et sted i stua der det kunne bli varmt om sommeren
Postet 30.04.09 kl 17:27
Men nå har ikke jeg sagt at fiskene er forsikret mot varme heller da Roger. En hver har plikt til å ta vare på og beskytte sine dyr, det være seg ei bikkje eller en fisk. Det finnes faktisk en kjøle dings - bla bla ett eller annet, husker ikke hva det heter nå, men står akvariet et sted som koker om sommeren så bør en skaffe seg en slik, som kjøler ned vannet. En hver har ansvar for sitt eget dyr, og ta vare på det på best mulig måte.
Jeg ser at forsikringsinnlegget mitt er blitt slettet av moderator. Først ble jeg litt provosert, men etter å ha tenkt meg litt om så skjønner jeg hvorfor. Det kan bli misbrukt.
Altså, min ekstra akvarie forsikring - INNHOLDET - les: fiskene, dekkes kun ved knust glass og uforutsett strømbrudd.
Alle vet - eller burde vite at forsikringsvindel er en kriminell handling og straffbart. Og, slike ting blir som gjerne oppdaget før eller siden - kanskje du får utbetalt erstatning, men du kan få regress + politianmeldelse med påfølgende straff. Ikke lurt....
Jeg ser at forsikringsinnlegget mitt er blitt slettet av moderator. Først ble jeg litt provosert, men etter å ha tenkt meg litt om så skjønner jeg hvorfor. Det kan bli misbrukt.
Altså, min ekstra akvarie forsikring - INNHOLDET - les: fiskene, dekkes kun ved knust glass og uforutsett strømbrudd.
Alle vet - eller burde vite at forsikringsvindel er en kriminell handling og straffbart. Og, slike ting blir som gjerne oppdaget før eller siden - kanskje du får utbetalt erstatning, men du kan få regress + politianmeldelse med påfølgende straff. Ikke lurt....
Postet 30.04.09 kl 20:02
Endret: 30.04.09 kl 20:05
Postet 30.04.09 kl 20:14