Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 32)

Plukket 38 nye egg fra Corydoras cf. burgessi i dag.
Lagt i en glassbeholder til klekking, ph 6 og litt sortvanns-ekstrakt i vannet.

Jeg måtte bare samle inn noen flere egg fra dem, for jeg ble så skuffet når det store kullet på over 100 egg mugnet. Tror det var knappe 10 yngel som ble av det.

Nå har jeg imidlertid fått nye sjanser hver dag, for denne gruppen med voksne C121 har lagt egg hver eneste dag i en god stund nå. Et par uker må det vel bli snart. De eggene jeg ikke plukker, blir spist. Ser fullt av eggflekker på glasset etter der det tidligere har sittet egg, nye hver dag. De fleste legges imidlertid på undersiden av planteblad. Eggene klekker ikke i akvariet, de blir hvite, for ph er høyere der enn i klekkebeholderen. De voksne går i ph 6.8.
Jeg kom til å tenke på at disse hadde eikeløv på bunnen før, og likte å legge eggene under dem, så her om dagen la jeg nedi en håndfull ferdig oppbløtt eikeløv. I dag kunne jeg enkelt plukke ca 10 av eggene ved å ta ut et par eikeløv Det var mere, men de som var igjen, var så inngnidde med sand at jeg tviler på at de klekker. Egghinnen er nødt til å være skadet på dem, så jeg lot dem være igjen i akvariet.

Jeg har ca 45 yngel i 19 literen fra før, kanskje noen har falt fra men som jeg ikke har sett, så la oss si ca 40 yngel. Klekker brorparten av disse nye, så blir det kanskje 30 yngel til. Tilsammen hvis jeg er heldig skulle det da bli rundt 70 yngel Heeeeerlighet så fin den stimen kommer til å bli når de vokser opp!

Det er jo noe som heter "Du skal ikke skyte bjørnen før skinnet på den er solgt" (hehe) så kanskje best å ikke si for mye om antallet her. Det som skjer, det skjer. Kanskje de mugner i morgen, disse eggene. Vi får se, håpe det beste og prøve igjen om det ikke går riktig vei denne gangen.

Krysser fingrene!
Og jeg krysser fingrene med deg En nydelig fisk dette.
ElinH
Og jeg krysser fingrene med deg :) En nydelig fisk dette.

Takk for det, Elin!
Jeg kunne sannsynligvis ha doblet egg-antallet hvis jeg hadde orket å sitte og pelle egg utover kvelden etter midnatt :p De holder nemlig på med egglegging enda i karet, og på typisk C121 vis, tar det flere minutter med hvert eneste egg... de har holdt på siden jeg slo på lysene i akvariene i 12-tiden i formiddag (!) Så man kan trygt si det tar sin tid med disse. Vet ikke om det er artstypisk for disse, men med denne gruppen tar iallefall egglegging sin tid
Slik er faktisk adolfoiene mine. De hele går ganske sakte. De kan leke uten at jeg legger merke til det, for det er ikke den frenetiske svømmingen og stressingen. Og hunnene bruker sååå lang tid på å velge et sted å klistre egget at jeg sjeldent har tålmodighet til å sitte og se på mens de svømmer hit og dit på jakt etter det perfekte sted

Ikke vet jeg om slikt er artstypisk, eller om det er individ-/gruppeavhengig
Jeg synes å huske at også mine C-121 brukte lang tid på egglegginga. Men det er så lenge siden de lekte sist, at jeg ikke kan si helt sikkert at det var sånn.
mona o
Plukket [B]38 nye egg fra Corydoras cf. burgessi[/B] i dag.

Liten korrigering, hehe

Jeg måtte ha et rundt og fint tall, så jeg plukket noen flere egg (de holder jo på enda og legger egg)... så dagens egg-utbytte er nå tilsammen 50 egg.
mona o
[QUOTE=mona o]Plukket [B]38 nye egg fra Corydoras cf. burgessi[/B] i dag.

Liten korrigering, hehe

Jeg måtte ha et rundt og fint tall, så jeg plukket noen flere egg (de holder jo på enda og legger egg)... så dagens egg-utbytte er nå tilsammen 50 egg.

Slett ikke værst! Gleder oss til å følge utviklingen
Jeg gleder meg jeg også!
Jeg har bare hatt yngel på denne arten èn gang før, så det blir spennende.
Selv om den voksne C121 gruppen er trofaste eggleggere hver vinter, har eggene alltid mugnet under "vanlige" forhold. Nå som jeg har funnet ut måten å gjøre det på, går det like greit som andre egg

Jeg har satt disse 50 eggene til klekking i en stor glassvase-ting som jeg har kjøpt på Åhlens, rommer ca 3½ liter vann, og plassert den på skrivebordet mitt.
Foreløbig ser det veldig bra ut med eggene, kan ikke se mer enn kanskje et egg som muligens ikke er befruktet. Resten ser gyldne og fine ut! Blir spennende å se hvor mange som klekker av disse.
B. channoides yngel viser farge
Nå begynner det å ligne noe! De eldste Betta channoides ynglene har begynt å farge ut og vise hvilket kjønn de er. Det er veldig interessant å følge med på (gjelder alle yngel egentlig). Disse Betta-ynglene er ikke større enn en medium kirsebærreke enda, men fargene som endrer dem fra yngeldrakt til voksendrakt har altså begynt å vise seg.

Dette er det eldste kullet, de som ble spyttet på julaften. Snart 3 mnd gamle altså (om en ukes tid).

De to øverste bildene viser det jeg tror er en hann. Man kan se rødfarge og ikke minst; den hvite kanten langs bukfinnen begynner å vises.
Det nederste bildet tror jeg er en hunn.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
(PS! Det var noe rusk på glasset da jeg tok dette bildet, så det er bare rusk de greiene man ser ved halefinnen hennes)
Corydoras eques flyttet
I dag bestemte jeg meg for å flytte Corydoras eques "gruppe B" fra den trange 45 literen til 85 literen ved siden av gruppe A av samme art. Jeg har bestemt meg for se om det skjer noe dersom de ikke er så mange i gruppen, og delte derfor gruppen på 20 i to. Nå består altså hver gruppe av 10 individer. Den jeg kaller gruppe B for å skille dem fra hverandre i hodet mitt, består av 6 jeg har hatt i et par år og 4 nye som jeg kjøpte nå denne vinteren. Av de 4 nye var det 3 hanner (stor mangelvare her!), heldigvis.

Jeg har hatt vann og sand i det nyomgjorte karet deres i flere dager, men ikke kommet i gang med å faktisk gjøre noe ang. flyttinga :p Men i dag bestemte jeg meg for at nå, nå skal det skje. Først sjekket jeg ph og temperatur i begge kar, justerte det som måtte justeres i det nye. Så gikk jeg bort og stanset filteret (Eheim Pro 2224) de hadde i 45 literen. Tok med meg filtertønna bort til det splitter nye Eheim Classic 2213 filteret, åpnet begge, og flyttet så alt filtersubstratet fra Pro'en og over i Classic'en. Svampene ble ikke med, de er ulike på disse to helt ulike modellene av utvendige filtere, men substratet tok jeg. Det ble igjen litt Eheim Mech i det gamle filteret deres, samt blåsvampen i det.

Fikk i gang Classic'en, som ble plassert tilbake på sin noe uvanlige plass på en bitteliten hylle høyt på veggen, rett ved døren. Så hentet jeg redmoor-røttene og flyteplantene fra 45 litern, fikk det oppi det nye karet. Til slutt ble fiskene hentet med håv. Bare scoopet dem opp og plasserte alle C. eques'ene i 85 literen.
I det vesle 45 liters karet gikk også en liten Betta-art jeg knapt har sett på flere måneder, som er relativt ny hos meg; Betta brownorum. De kjøpte jeg hos Dahls i Moss. De ble flyttet til den øverste 160 litern, der er det ingen Corydoras eller noe som yngler, så det er greit. Kommer vel aldri til å se dem igjen nå, de forsvant jo helt i det store karet

Gruppe B ser bleke, men fattet ut. Det er ikke bare-bare å bli håvet opp i friluft gitt! Håper de samler seg igjen og får normale farger ganske raskt.

Her er et par bilder som viser karene, der C. eques går i hver sin 85 liter øverst i reolen. Jeg tok bilder for å vise den noe uvanlige plasseringen av et utvendig filter :p Den hvite listen man ser helt til venstre i bildet er altså dørkarmen.

Et bilde av klekkebeholderen med eggene til C121 jeg plukket for et par dager siden. De ser ut til å være "good to go", de blir gyldne og fine, og jeg ser ingen som ser dårlige ut.

Med blitz
[External Image]

Uten blitz
[External Image]

Corydoras-egg til klekking
Samlet inn tirsdag kveld den 16/3
[External Image]
En liten kikk i 19 literen med C-121 yngelen. De eldste, ca et dusin, er blitt veldig livlige og suser hit og dit, opp og ned. Det er alltid noen av dem som er i farta.

Prøvde å ta bilder av de yngre også, men det ble ikke noe av de bildene. Bare "tåke"
Jeg gleder meg så utrolig til disse begynner å farge ut! Det kommer til å bli en nydelig gjeng

Corydoras-yngelfjes forfra - bartene er på plass fra dag èn!
[External Image]

[External Image]
hvor kjøper du eikebarkekstrakt . er på leit etter liter flasker
malla100
hvor kjøper du eikebarkekstrakt . er på leit etter liter flasker

Aquamanias på Kløfta har Amtra eikebark-ekstrakt i litersflasker.
Etter at jeg i går flyttet Corydoras eques gruppe B til nytt og fint akvarium, har de (etter at de fikk summet seg litt) tatt helt av her!
De speeder tvers over akvariet i et voldsomt tempo, har gått helt bananas! Nå er det ikke noe unormalt i at nyinnflyttede Corydoras får sånne aktivitets-raptuser, men dette tar jo helt av Av og til suser de rett opp og ned langs frontglasset istedenfor tvers over, men så blir de slitne og deiser med et bums rett ned i sanda. Dette har de tydeligvis gjort så mange ganger i natt og i formiddag, for det er et par store groper i sanda der de har dumpet ned mest.

De er så utrolig flotte! Det er ordentlig synd det er så vanskelig å få tatt virkelighetstro bilder mht fargene deres! Blitzen gjør et eller annet rart med fargen, "bleker" den litt liksom, så den dype flotte stålfargen (knall blågrå) blir liksom ikke riktig gjengitt på bilder...! Utrolig frustrerende.
Skal forsøke med kamera på stativ i kveld, og prøve å knipse bilder uten blitz for da blir bildene riktige mht fargen. Men når det tas bilder uten blitz er jeg avhengig av at motivet ligger helt stille, for ellers blir det bare "blurr". Og slik det ser ut nå, har de ikke noen umiddelbare planer om å legge seg pent ned og glo.

Skal se om jeg får tatt noen blitzbilder tross alt, riktig fiskefarge eller ikke, av all denne hyperaktiviteten deres i løpet av dagen i dag

[External Image]
Så søt den lille var da. øverst på siden. Du? hvor mange akvariumer er det du har alt i alt? Jeg sitter her og lurer på om jeg skal få mannen min med på og gjore data/gjesterommet om til Gjesterom/akvarierom. siden det er meget skjeldent vi har noen her på overnatting. Og en liten ting til hvor mye ekstra strøm bruker du i året på dette akvarierommet ditt?
B. Andresen
Du? hvor mange akvariumer er det du har alt i alt? ... ......Og en liten ting til hvor mye ekstra strøm bruker du i året på dette akvarierommet ditt?

Jeg har for øyeblikket 17 akvarier. Hadde 19-20 før, men solgte 2 og brukte plassen som ble ledig til pc/skrivebord

Hvor mye strøm i året akvarierommet bruker? Ha! Det vet jeg ikke. Det har jeg aldri satt meg ned for å regne ut, og det kommer jeg nok ikke til å gjøre heller. Enkelte ting er bedre å ikke vite!
Iflg. strøm-avregningene vi får, har husholdningen vår et forbruk som er "moderat" iflg. el-verket. Hadde de klassifisert forbruket vårt som "høyt" eller noe, hadde jeg kanskje begynt å sjekke litt nærmere. Men vi ligger altså under de 20.000 w som el-verk regner som et gjennomsnittsforbruk for en liten familie.
Corydoras eques trio som legger planer.

[External Image]
Hehe,flere som har fått strømregning i posten i disse dager
Så bildet av "Klekkemaskinen". Jeg skal ut å kjøpe cory i morgen og håper da selvfølgelig på å klare oppdrett. En ting jeg lurte på er hvorfor vannet er så brunt? Du har sikkert skrevet noe om dette før i tråden, men har ikke fulgt med før nå.

Ta gjerne en titt på Cory-Karet på min personlige akvarietråd

Mvh: PK
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap