Det var en gang et lite akvarium... (side 32)

milo
Ser bra ut det der... Går det forresten an å leie inn deg som akvarie-interiør-arkitekt?? :-p

Det var veldig hyggelig å høre milo, kanskje vi skulle tatt en dag med litt vrihassel og mose-dekorering hos dere?
Jeg må jo få kommet meg avgårde og sett på karene deres snart, er også veldig nysgjerrig nå på å se alle disse fine rekene dere har fått

Tenkte at nå blir det å kose seg foran pc'n, men neida....plutselig er det lite futt i filteret i juwelen, det verste karet jeg har å styre i, så nå må jeg i gang med å rense litt der.
Tror jeg samtidig skal sette inn enda et filter til der, jeg har et nytt eheim bio-power jeg ikke har tatt i bruk enda. Viktig med god rens der nå som det er nyfødte barn der
Har snoket litt inn i hulen til barteliten i dag, det ser ikke ut som han har så fryktelig mange barn der...tipper på max 30, og det er ikke stort sammenlignet med ancistrusen som hadde rundt 100 hver gang.
Den benken ble kjempebra! Ahh vrihassel er så stilig, men så innmari kostbart her!
Grapejuice
Den benken ble kjempebra! Ahh vrihassel er så stilig, men så innmari kostbart her!

Vrihassel har en litt stiv pris ja, spesielt i blomsterbutikker. Plantasjen er noe rimeligere, mener at de kostet 149 pr stk sist jeg så de og de var ganske lange også.

Jeg har fått renset filteret i juwelen nå, og der var det ikke bare grums som hadde samlet seg, men også en gjeng med yngel.
Det er en sånn knott man må skyve på i det filteret som gjør at man sperrer for yngel, denne har jeg tydeligvis kommet borti når jeg rengjorde filteret sist for nå var de rillene helt åpne.
Og igjen blir jeg slått av hvor store filter ynglene er i forhold til de andre som har levd utenfor. Tydeligvis veldig næringsrik mat der
Endelig er jeg ferdig med flyttingen av oppvekstkaret, og det var slettes ingen dans på roser å få det på plass, det må jeg bare si!
Jeg hadde planlagt alt så fint og systematisk, og allikevel må det skje noe krøll, det gjør alltid det.
Flytting av fisk ut av karet gikk fint, løfting av blytungt kar over på kommoden gikk sånn halvveis greit med hjelp fra en grinete tenåring som egentlig var midt i et viktig spill på nettet.... :s

Flytting av fisk og planter tilbake i karet gikk også problemfritt, men så var det filteret...På eheim classic filteret så er det ikke noe opplegg som gjør at man kan stenge for slangene, dvs. at man må holde slangene rett opp hele tiden for at vannet ikke skal renne ut, eller man kan lage en knekk på slangene.
Det er ikke så enkelt det, når man bare har to hender og filteret er blytungt fordi det er fullt av vann, som bare må være der ellers hadde jo filterbakteriene dødd ut på den lille timen jeg brukte på å tømme og fylle karet igjen. Så jeg trengte altså begge hender for å klare å løfte filteret og jeg kunne jo ikke klemme slangen sammen med tenna heller....så det ble til at de ustanselig ramlet ned og fyllte skapet og gulvet og meg med ekkelt guffe-vann.

Når jeg endelig fikk det på plass i skapet og slangene hang ned i karet der de skulle være, så var jo filteret så tømt for vann at det ikke var nok til at det ville sette i gang, så da var det å åpne filteret og tømme i mer vann, og på dette eheim-filteret så er det ikke nok før det akkurat renner over så da ble det enda mer vannsøl inni skapet :/

Til slutt har jeg fått alle klipsene, som holder lokket, på plass og setter på strømmen....og hele rommet blir ned-dusjet fordi strålerøret har vridd seg så hullene vender oppover mot taket *sensur*sensur*
Akkurat når jeg har fått røsket ut kontakten og sitter oppgitt med vanndråper dryppende ned fra taket så kommer nevnte grinete tenåring og spør om jeg ikke har tenkt å lage middag snart....Hvorpå jeg svarer tilbake: Ser det sånn ut?!!*knurre innvendig og telle til 10*

Fikk da strålerøret på plass og satte meg på gulvet for å nyte freden, da jeg synes det var en lyd som manglet bak meg...joda, fluval plus3-møkkafilter-skal-aldri-ha-igjen har stoppet hos C.melini!
Jeg gadd ikke sjekke hva som var galt med det engang, jeg bare røsket det ut og erstattet det med eheim biopower, som jeg egentlig skulle gjort for lenge siden.

Har fått roet meg ned nå og slappet av en stund, men fysj så grinete jeg var når det sto på!
Og det ble suppe-pose fra Toro til middag :b

Det er et lite rom utenfor akvarie-rommet som jeg bruker til å lagre bøtter og sånt, der ble fisk, planter, røtter og vann lagret i plastkasser fra biltema mens jeg flyttet karet.
[External Image]
Karet er halvveis tømt og fiskene skal straks håves ut, får ordentlig vondt av de der de virrer rundt..
[External Image]

Karet er på plass og alt vannsøl er nettopp tørket opp, knotten på skapdøren mangler enda ser jeg, men det får bli i morgen. Litt mer vann skal fylles på også, må bare vente litt til det har fått riktig temp.
[External Image]
Litt flere bilder...

Her har vi noen av innbyggerne etter at de hadde fått fargen tilbake, synes fortsatt de ser på meg med et sånt bebreidende blikk: Hvordan kunne du gjøre dette mot oss?[External Image][External Image]
uuugh, så tyypisk at alt skal gå galt! Murphys lov er noe herk. Bare tenk at det ihvertfall er over nå, hehe. Akkurat det er ikke noe trøst når det står på såklart. Blir det flere bilder av akvarie-rommet i sin helhet?
Likte det nye møblet veldig godt Marita, det ble jo nesten helt borte malt i samme farge som veggen! Litt klin blir bare festlige historier i "1001 måter å søle vann på" - om en stund ;o)
Coryene i oppvekstkaret er mer fornøyde nå og ser ut til å ha falt til ro på sin nye plass.
Jeg merker allerede stor forskjell på de nå som de står høyere opp, de er ikke sky i det hele tatt og fortsetter med sitt selv om jeg går forbi.
Før føyk de til alle kanter bare jeg rørte meg, jeg så sikkert veldig stor og truende ut for dem når de sto nesten nede på gulvet.

Det styrker meg i beslutningen om å fjerne de nederste karene i reolene, for det er helt tydelig ingen som trives med å være der, i hvertfall ikke når det er folk i rommet.
Jeg har fortsatt en ledig vegg, og jeg tror jeg bare må spørre samboer pent om han kan bygge en slags høy og lang benk til meg der, slik at jeg kan ha to kar ved siden av hverandre bortover.
De ledige hyllene i reolene kan jeg jo da bruke til flere yngelkar f.eks. Coryer er jo ikke så redde når de er små så det skulle gå greit.

Under flyttingen i dag ble det klart at noe må ha skjedd med super rot-ynglene jeg fikk av milo, jeg fant nemlig bare de to største i god behold.
To andre fant jeg halvparten av innimellom plantene, alt var spist på de unntatt hodet *urk*
De resterende er søkk borte, så da har vel de også dødd og blitt spist, eller omvendt....Jeg er i hvertfall glad for at jeg fortsatt har to igjen og de har jeg flyttet over i hvert sitt cory-kar, og i oppvekstkaret er det nå bare cory og salvatoris, for de går veldig fint og fredelig sammen
Det er også mye mer harmoni i salvatoris-flokken etter at jeg fjernet noen hanner, de jaget hverandre ustanselig rundt i karet for å vise hvem som var sjef.
Nå er det bare en hann og fem hunner, det fungerer mye bedre

Har tatt bilde av en c.agassizii som lå så pent ved glasset, man kan se den er sånn halvveis i et blunk
[External Image]

Gold laserne viser kraftige, gyldne farger nå etter flyttingen, og det er ikke mobilkameraet mitt som er feil innstilt denne gangen [External Image]
Linda W
Likte det nye møblet veldig godt Marita, det ble jo nesten helt borte malt i samme farge som veggen! Litt klin blir bare festlige historier i "1001 måter å søle vann på" - om en stund ;o)

Ja også lærer man jo av sine tabber, neste gang skal jeg i hvertfall huske å se etter at hullene på strålerøret vender nedover :b
At kommoden skulle gå i ett med veggen var akkurat det jeg ville oppnå, så det var veldig hyggelig å høre at den gjør det

Grapejuice: Oversikt over rommet kommer så fort jeg har fått ryddet ut gamle plankerester og annet skrot
Plussmedlem
Du VET du bare kunne sendt en mld, Kaja hadde gladelig hjulpet... (jeg også da sef...)

Fluval'en stopper stort sett fordi den blir for dårlig rengjort. Viktig å plukke ut rotor/impeller og gjøre rent den...

Huff da, skulle visst ikke nevnt det om at det var nok Super Red her... Slår tilbake sånt. :-O

Som en litt mothistorie til din kan jeg opplyse om at jeg var litt stresset i stad og skulle skylle noe i dusjen. Vrir vannet på fullt og gjett hvem som holder dusjhodet feil vei... :-p
milo
Du VET du bare kunne sendt en mld, Kaja hadde gladelig hjulpet... (jeg også da sef...) Fluval'en stopper stort sett fordi den blir for dårlig rengjort. Viktig å plukke ut rotor/impeller og gjøre rent den... Huff da, skulle visst ikke nevnt det om at det var nok Super Red her... Slår tilbake sånt. :-O Som en litt mothistorie til din kan jeg opplyse om at jeg var litt stresset i stad og skulle skylle noe i dusjen. Vrir vannet på fullt og gjett hvem som holder dusjhodet feil vei... :-p

Haha! Da er vi nydusja i dag begge to, men du er nok mer ren enn jeg er siden jeg ble dusjet med filtergrums :b
Jeg vet at dere ville ha hjulpet meg hvis jeg hadde spurt, dere er de mest hjelpsomme menneskene jeg har truffet, men akvarier har dere da nok å styre med selv

Nå har jeg prøvd å ta nye bilder av rommet, men det er ikke så lett når rommet er så lite, tror det er 12 kvm.
Men her er sånn det ser ut fra døra nå..
[External Image]
Og her er veggen hvor jeg vil ha en slags benk/lav reol etterhvert..
[External Image]
Og karet som nå er fyllt opp med vann, jeg har fortsatt bra med farge i dette vannet men lysere enn cola-fargen som var før.
Og nå kom jeg til å tenke på at det cola-vannet må jo være ypperlig for apistogramma som vil ha det litt dunkelt! [External Image]
Herregud så koselig! Akvariene gjør det skikkelig flott, med fine sterke farger og lys. Litt colafarge er jo bare stas syns jeg.. var ikke like begeistret i begynnelsen man har lært å se verdien i det, haha.. blir jo rene moodlights i akvariet med litt te-farge.
Marita Ekdahl
Jeg gadd ikke sjekke hva som var galt med det engang, jeg bare røsket det ut og erstattet det med eheim biopower, som jeg egentlig skulle gjort for lenge siden.

Slemme filtere liker vi ikke, det er noe som virkelig har evnen til å gjøre folk grinete!

Ang. Eheim Biopower.... har du noe stalltips om hvordan man får dem ut av akvariet når det er tid for rens, UTEN at all møkka i dem raser ut av filteret og ned i akvariet igjen...? Jeg har nemlig et par som ikke er i bruk...
mona o
Ang. Eheim Biopower.... har du noe stalltips om hvordan man får dem ut av akvariet når det er tid for rens, UTEN at all møkka i dem raser ut av filteret og ned i akvariet igjen...? Jeg har nemlig et par som ikke er i bruk...

Jeg har flere av disse i drift, både 160 og 240-varianten. Når jeg skal rense trer jeg en pose rundt bunnen av filteret FØR jeg løfter det ut av vannet. Fiskeposer fungerer utmerket til dette
Jeg har også erstattet den lille filtersvampen i toppen med grovere blåsvamp. Da går det ikke tett like raskt.
OK, så det finnes håp.... da kan det hende jeg vil bruke dem igjen en gang i fremtiden.
Takk for svar
Beklager litt kupping av tråden din, Marita!
Bare hyggelig med kupping her

Ang. de biopower filterne, jeg måtte virkelig tenke meg godt om nå, og jeg gikk faktisk ned og løftet på et for å være sikker på at jeg husket riktig, og det lekker ikke noe grums ut der....?
Det kommer kanskje en dl. rent vann og så er det tomt, svampene holder jo på grumset, i hvertfall her. (ellers hadde jeg aldri brukt de)
Men hvis filteret blir modifisert, altså med f.eks. grov blåsvamp så blir det jo noe annet.
Nå vet jeg jo ikke hva dere bruker i deres filter, om det er modifisert, men de originale svampene er laget med spesielle porer for å holde på grumset så lenge man holder filteret riktig vei, altså rett opp

Jeg elsker disse filterne, det er så kjekt å kunne bygge de ut med flere kassetter og jeg har alltid noen ekstra på alle filterne slik at jeg kan klikke de ferdig innkjørt på nye filtre
Men de må rengjøres ofte, det er ulempen. Jeg klemmer den øverste fin-svampen en gang i uka, de andre store må renses annenhver uke, med den belastningen jeg har i karene.
Bruker 200 og 240-modellen i alle 63-literne med cory og det er ca. 8 fisk i hvert kar.

Rettelse: Jeg ser jo nå at blippblopp skriver at finsvampen er byttet ut med blåsvamp, der er antagelig grunnen til at det lekker gørr.
Hvis du har finsvampen enda så kan du jo teste om det blir noen forandring?

[QUOTE=Marita Ekdahl] Og karet som nå er fyllt opp med vann, jeg har fortsatt bra med farge i dette vannet men lysere enn cola-fargen som var før.
Og nå kom jeg til å tenke på at det cola-vannet må jo være ypperlig for apistogramma som vil ha det litt dunkelt!

Helt riktig! Med noen flyteplanter i tillegg, blir dette drømmeboligen for Apistoer.
Utrolig fin tråd!
Masse fine coryer!

Hvilke cory arter har du nå for tiden?
530
Helt riktig! Med noen flyteplanter i tillegg, blir dette drømmeboligen for Apistoer.

Så bra! Skal begynne med karet så fort metae'ene blir hentet i kveld

Emil: Jeg har ikke fått samlet meg så mange arter enda, men disse bor her foreløpig:

Adolfoi
Metae
Agassizii
Gold laser
sp.Black
Melanotaenia
Melini
Cervinus
Sterbai

Jeg har også en gruppe med concolor i "varetekt" hos en akvarist i Oslo, de skal flytte hit når jeg har funnet et hjem til acei og zebra'ene mine

Rettelse: stakkars adolfoiene ble jo glemt :b
Er jo en fin samling det!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap