Tante Astrid´s undervannsverden (side 33)

Hei Så nydelig det nye karet ditt har blitt Gøy å se når det gror til, det må en si er kongerike som høver seg til Leopold. Han må jo virkelig være i himmelrike med gemalinne og greier

Takk, Liv

Ja, jeg tror ikke han er misfornøyd akkurat. Tror det er litt for mye strøm enda til at han prøver seg på skumrede, men når slangene begynner å bli skitne så blir det nok såpass rolig at han setter i gang igjen. Han drev på med det hele tiden i 15 literen.

Madammen har funnet ut hvordan hun skal utmanøvrere han når hun ikke har oppdaget han og han plutselig befinner seg helt ved siden av henne. Hun legger seg sidelengs i vannet og spiler ut alle finnene og gjør seg lekker. Han må da selvfølgelig vise frem sine nydelige finner og mens han driver med det så smetter hun unna. Han ser alltid så forundret ut etter slike hendelser: "Var det ikke akkurat nå en nydelig dama her da?" ;D

De som har kampfiskene sine i små beholdere vet virkelig ikke hva de går glipp av. Synd for både fisk og eier i slike tilfeller.
Kampfisker er nydelige og morsomme fisker. Jeg har utvida til 2 kampfiskpar nå Et i 110 literen og et i 96 literen. I det ene karet er det hannen som gjør seg lekker og prøver å flørte med dama - i det andre har jeg inntrykk av at hun er mer som en russisk roerdame og at stakkaren prøver fortvilt å komme unna av og til Han som nå bygger skumrede i 110 literen og flørter vilt med dama har gått en stund i 128-literen. Han hadde begge damene for seg selv i 110 literen og det ble nok i overkant av hva stakkaren kunne klare å hamle opp med. Nå har han meska seg med guppy yngel i 128-en og er fit for fight ... Veldig enig at det er synd å ha en så flott fisk i altfor små beholdere. Ville nok i alle fall unt dem 30 liter som et minimum.
Jippi, jippi, JIPPI! Det er stjernedanio-yngel i 35 literen! Foreløpig ser jeg bare èn, men får håpe flere dukker opp etterhvert

Dessverre så ser det dårlig ut i infusorieboksen min, men det spiller ingen rolle for det er i grunnen mer enn nok av hoppekreps og planarier i karet og jeg ser faktisk at den snapper etter de. Lurer nesten på om denne kunne ha vært egg før jeg flyttet fiskene for jeg synes den er ganske stor, muligens rundt 4-5mm og det er da ganske stort til å være nyklekket eller? Ut fra det jeg har lest så tar det 3-4 dager før klekking og deretter like lang tid før de er frittsvømmende og de siste eggene ble lagt på lørdag. De burde derfor ikke være frittsvømmende før tidligst i morgen. Nå ja, uansett morsomt med planlagt yngel, om det så blir med bare den ene.

Skal nok bli litt nyklekte artemia i tillegg til nykomlingen. Som enebarn står den i fare for å bli bortskjemt
Gratulerer så mye Astrid, håper det dukker opp flere
Takk, det håper jeg også. Og så håper jeg de finner noe å spise nedi der. Artemia og artemiaegg var ihvertfall ikke interessante. Husker du om dere har Liquifry for eggleggende fisk inne? I så fall får jeg ta meg en tur å skaffe det i morra. Har akkurat satt opp nytt med artemia også og det kommer vel ikke i gang før i morgen kveld.
Tante Astrid
Husker du om dere har Liquifry for eggleggende fisk inne?


Det er jeg ganske sikker på at vi har ja
jippi, minifisk! til og med de store fiskene er små :p
Takk, guttn

Ja, Sanne, små foreldre, så jeg trodde faktisk yngelen ble mindre enn dette. Synes de er ganske store med tanke på de små foreldrene. Nesten guppy-størrelse på de.

Får ihvertfall hive meg rundt å få tak i Liquifry i morgen, (takk liverbird), så har de ihvertfall ett eller annet å spise. Artemia ble visst litt i største laget enda, men de vokser nok raskt.
Gratulerer med yngel, så spennende
Bra at også trådalgene er på retur igjen
Takk, Johanne

Fremdeles bare to så jeg håper jeg får de til. Regner med at det ble spist en del egg før jeg flyttet mosen over. Mange forslukne fisk i det karet. Ikke sultne altså for de er godt fôret.

Skal få tak i Liquifry i dag, bare for sikkerhets skyld. Fôrer litt med den infusoriegreia også, men må innrømme at jeg ikke ser at det er noe infusorier i den Er nok godt med annet snacks også i dette karet som er godt innkjørt og har stått uten fisk en stund.

Nå når algene er på retur i asia-karet så har jeg både økt lyslengden og startet med å gi jerntilskudd. Ser ut som om det går greit. Har 12 timer lys i karene mine og jeg har ikke store algeproblem. Har puttet JBL's gjødselkuler i substratet også nå så da slipper jeg vel å gjødsle før om et års tid
Fremdeles bare to yngel, og nå ser jeg at de spiser når Liquifry kommer i karet. Er litt usikker på hvor mye jeg skal bruke av denne. På bruksanvisningen står det 1 dråpe pr 4 liter 2-4 ganger i døgnet, men med 35 liter så blir det 8 dråper på to små yngel. Er det virkelig nødvendig å gi så mye?
De to små livene svømmer fortsatt rundt. Prøvde å ta noen bilder i går, men var nok for ustø på hånden for det ble bare noen grå strek. Skal prøve senere en dag. Må nok krype til korset og bruke blitz for å få noe bra.

Siden jeg ikke får vist yngel så kan jeg komme med noen bilder jeg hadde spart til fotokonkurransen. Tror egentlig de ikke er gode nok så jeg kan heller poste de her. Har flere andre på lur, så jeg blir ikke opprådd

Øverst et bilde fra akvariet i Bergen igjen. Denne typen var rett og slett kostelig med de tennene på tørk Tror dette må være gråsteinbit.

I midten et av den siste guppyen jeg har. Dette er en hunn og den har aldri hatt yngel. Hun ble født i desember en gang. Den siste varmebølgen har nok tatt litt på for hun er mye mattere i fargene nå enn hun er på dette bildet. Tror nok ikke det blir fler guppy på meg, nei.

Det siste er en av dvergøksefiskene. De ser nok ut som søte, små engler, men de kan være skikkelig hissige mot hverandre og sloss av og til så skjellene drysser. De har skarpe tenner så selv om de er små så kjennes det når de napper i fingrene.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Clotilde har nå farget godt ut og er blitt skikkelig vakker
Det første bildet ble tatt første dagen hun var i karet (har vært postet før).
Det andre ble tatt i går kveld. Ingen tvil om at fargene er blitt sterkere og klarere (og at fisken har fått kulemage ).

[External Image]

[External Image]
Prøvde meg med dette bildet i fotokonkurransen, men jeg fikk for hard konkurranse denne gangen. Bildet er tatt i akvariet i Bergen og er en kongekrabbe. Tok bare dette av den og komposisjonen ble ikke helt heldig med antennene utenfor bildet.

Får håpe på bedre lykke neste gang

[External Image]
stilig bilde var det uansett, ville ikke likt å komme i nærkontakt med den kjeften der :p
Motsatt, derimot, er ikke så verst Smaker veldig godt disse kongekrabbene nemlig Følger forresten tråden din, Sanne, selv om jeg ikke har skrevet stort. Morsomt å følge med!

Var veldig spent da jeg kom hjem i dag. Har vært på et kort overnattingsbesøk et døgns tid og lurte på om de to stjernedanio-ynglene hadde greid seg med det som var å spise av smått i karet. Heldigvis ser alt fint ut. Tror nesten de har vokst også. Skal prøve og få skiftet litt vann oppi der i morgen. Redd for at det kan bli for store svingninger i temperatur, men skal sette bøtten på badet over natten og håpe den blir nok temperert. Tror dessuten at yngel fra disse fiskene ikke er blant de skjøreste, heldigvis.

Må se å skjerpe meg og fått tatt noen bilder av de også. Apropos bilder; Clotilde er havnet i fiskebasen
Jeg synes nå det er utrolig mye mer smak i taskekrabbene enn i kongekrabbe, de smaker på en måte utvannet og er noe seigere, ellers kan det bare være det jeg kjøpte som ikke var helt hundre.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap