- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Lettere øvet nybegynner :) (side 33)
Lettere øvet nybegynner :) (side 33)
Postet 06.03.09 kl 23:45
Hei, skal bare gi deg et tips
Her er et tips hvis du bare kan flytte et og et bilde ..
Du holder bare inne Ctrl og a så kopierer den alt , og hvis du bare vill ha noen bilder , holder du inne Ctrl og klikker på alle bildene du vill ha
så drar du bare di over dit du vill ha di
Du holder bare inne Ctrl og a så kopierer den alt , og hvis du bare vill ha noen bilder , holder du inne Ctrl og klikker på alle bildene du vill ha
så drar du bare di over dit du vill ha di
Postet 08.03.09 kl 04:04
Takker, men det har jeg heldigvis funnet ut av, nå må jeg bare lære meg å legge til bilder i stort format i innleggene, men da må de ligge på nett og ikke bare på pc'n, så får se hva som skjer.
Ellers lurer jeg på om jeg skal kvitte meg med sp 132, de er lissom ikke helt de fiskene jeg ønsker, ikke tror jeg det er særlig stor etterspørsel etter dem heller, så det er ingen vits i å skulle holde dem for avl.
De er pene, er under familien eleganse, altså en av de mellomstore artene.
Men de klør seg, skulle tenkt på dette før jeg satte inn amandeaene, nå kan de være smittet med noe, selv om jeg kjørte dobbel kur med esha 2000 og en vanlig kur med esha exit. Vil ikke ha rykte på meg med å selge syk fisk heller.
Kan såklart gi beskjed om at de MÅ gå i karantene for å være sikker på at det ikke er noe, men hvem vil kjøpe da??
Jeg har ikke karantene, så da må jeg enten ta risken, eller drite i å kjøpe fisk jeg ikke er hundre og ti prosent sikker på er friske.
Så skal selge nå eller vente til høsten og se om de er "friske" da. Help me :S
Ellers lurer jeg på om jeg skal kvitte meg med sp 132, de er lissom ikke helt de fiskene jeg ønsker, ikke tror jeg det er særlig stor etterspørsel etter dem heller, så det er ingen vits i å skulle holde dem for avl.
De er pene, er under familien eleganse, altså en av de mellomstore artene.
Men de klør seg, skulle tenkt på dette før jeg satte inn amandeaene, nå kan de være smittet med noe, selv om jeg kjørte dobbel kur med esha 2000 og en vanlig kur med esha exit. Vil ikke ha rykte på meg med å selge syk fisk heller.
Kan såklart gi beskjed om at de MÅ gå i karantene for å være sikker på at det ikke er noe, men hvem vil kjøpe da??
Jeg har ikke karantene, så da må jeg enten ta risken, eller drite i å kjøpe fisk jeg ikke er hundre og ti prosent sikker på er friske.
Så skal selge nå eller vente til høsten og se om de er "friske" da. Help me :S
Postet 08.03.09 kl 09:48
Æsj nå regner det mer enn det snør, skikkelig drittvær med andre ord.
Sånt vær går man ikke ut i om man ikke må, så derfor sitter jeg da her og lurer på om jeg skal ta inn de to ubåtbatteriakvariene mine og styre litt med de??
Jeg har nemlig funnet posthornsneglebebiser i 30l og der ser jeg noen er mørke og jeg vil ha en stamme som er nesten hvit og en stamme som er nesten sort, så da kunne de bodd i hver sin 12l og holdt på der. Men jeg har ikke vann til det da, bare nok vann til vannbytte i 85l idag.
Henter når jeg er hos mine foreldre imorgen etter jobb, vet ikke om jeg skal ta begge dunkene eller bare den ene, skulle jo lissom bare hente en av gangen siden jeg sliter meg ut når jeg må dra 50l vann gjennom dyp snø 200m, eller 400m blir det jo siden jeg gjerne må gå to ganger.
Kan såklart hente vann hos naboen her, det er brønnvann og masse kalk, det er vel bare bra for sneglene eller??
Snart popper vel lyset på i 85l og da skal jeg til å rote oppi der. *glede seg*
Sånt vær går man ikke ut i om man ikke må, så derfor sitter jeg da her og lurer på om jeg skal ta inn de to ubåtbatteriakvariene mine og styre litt med de??
Jeg har nemlig funnet posthornsneglebebiser i 30l og der ser jeg noen er mørke og jeg vil ha en stamme som er nesten hvit og en stamme som er nesten sort, så da kunne de bodd i hver sin 12l og holdt på der. Men jeg har ikke vann til det da, bare nok vann til vannbytte i 85l idag.
Henter når jeg er hos mine foreldre imorgen etter jobb, vet ikke om jeg skal ta begge dunkene eller bare den ene, skulle jo lissom bare hente en av gangen siden jeg sliter meg ut når jeg må dra 50l vann gjennom dyp snø 200m, eller 400m blir det jo siden jeg gjerne må gå to ganger.
Kan såklart hente vann hos naboen her, det er brønnvann og masse kalk, det er vel bare bra for sneglene eller??
Snart popper vel lyset på i 85l og da skal jeg til å rote oppi der. *glede seg*
Postet 08.03.09 kl 13:16
Eller vent nå litt, jeg kan jo ta vannet jeg må tømme ut fra 85l og fylle oppi 12l, sånn imens.
Men hvor god filtrering krever egentlig snegler da, er det nok med vannbytte en gang i uka eller trenger de filter?
Snakk om noen få posthornsnegler.
Hmm egentlig burde jeg fiske ut bleke reker fra blue pearl bestanden, slik at de ikke gir dårlige gener videre, det kan jeg jo å ha oppi ubåtbatteriene.
*liker ikke å drepe dyr altså*
Men hvor god filtrering krever egentlig snegler da, er det nok med vannbytte en gang i uka eller trenger de filter?
Snakk om noen få posthornsnegler.
Hmm egentlig burde jeg fiske ut bleke reker fra blue pearl bestanden, slik at de ikke gir dårlige gener videre, det kan jeg jo å ha oppi ubåtbatteriene.
*liker ikke å drepe dyr altså*
Postet 08.03.09 kl 13:21
Postet 08.03.09 kl 14:24
Naaah tror ikke jeg skal kvitte meg med sp 132 likevel jeg, idag observerte jeg nemlig noe helt nudelig.
Hannene hadde maktkamp, de dyttet hverandre O.o noe så skjønt. De svømte på siden av hverandre og prøvde dytte den andre vekk. Enten har de blitt påvirket av stjernene eller så er dette naturlig atferd, hunnene begynner oxo å bli noe tunge (rogn?). Så kanskje jeg skal spørre mio om jeg kan låne 54l enda litt lenger å prøve få no egg !!
Eller ikke :P
Er nok best å vente til jeg flytter et sted hvor det er litt lettere med vannbytter, nå har jeg kanskje nok vann igjen til to glass saft, så etter det får jeg drikke melk.
Hannene hadde maktkamp, de dyttet hverandre O.o noe så skjønt. De svømte på siden av hverandre og prøvde dytte den andre vekk. Enten har de blitt påvirket av stjernene eller så er dette naturlig atferd, hunnene begynner oxo å bli noe tunge (rogn?). Så kanskje jeg skal spørre mio om jeg kan låne 54l enda litt lenger å prøve få no egg !!
Eller ikke :P
Er nok best å vente til jeg flytter et sted hvor det er litt lettere med vannbytter, nå har jeg kanskje nok vann igjen til to glass saft, så etter det får jeg drikke melk.
Postet 08.03.09 kl 16:50
Postet 08.03.09 kl 17:02
GalemorGanske greit, den inneholder masse vann. Da veit du at du hadde rett. Her er det verken skjellreising eller pop eye, de er bare unormalt store rundt magen.
Sånn ser det ut, dette er den verste, de andre ser normale ut mot denne, men denne har sterkest farge, noe jeg ikke helt får til å gå opp.
Postet 08.03.09 kl 17:15
GalemorHenter når jeg er hos mine foreldre imorgen etter jobb, vet ikke om jeg skal ta begge dunkene eller bare den ene, skulle jo lissom bare hente en av gangen siden jeg sliter meg ut når jeg må dra 50l vann gjennom dyp snø 200m, eller 400m blir det jo siden jeg gjerne må gå to ganger.
Det er ingen grunn til å slite seg ut sånn! Sett dunkene på et akebrett og dra dem over snøen etter deg. Sett på et lengre og kraftigere tau om nødvendig.
Noen har vel et akebrett du kan låne, evt at du kjøper deg et veldig billig et? Det kan du jo forsåvidt bruke til å frakte f.eks. vareposer og slik på også, når du har vært og handlet.
Postet 08.03.09 kl 17:19
Endret: 08.03.09 kl 17:21
Har prøvd, men siden stien er så tynn vælver det og er mer slitsomt enn å bare ta tau i hanken på dunken og dra den etter meg. Går fortere å. Skal jeg ha med masse greier eller noe som er tungt og ikke kan draes på snøen, da bruker jeg noe som ligner på trillebår uten hjul med hank på, litt akebrett trillebårkrysning tror jeg :P
Postet 08.03.09 kl 17:31
Postet 08.03.09 kl 17:33
Postet 08.03.09 kl 17:42
Galemor[QUOTE=Galemor]Ganske greit, den inneholder masse vann. Da veit du at du hadde rett. Her er det verken skjellreising eller pop eye, de er bare unormalt store rundt magen.
Sånn ser det ut, dette er den verste, de andre ser normale ut mot denne, men denne har sterkest farge, noe jeg ikke helt får til å gå opp.
Det eneste som ser sjukt ut på den fisken, i forhold til de jeg har sett med dropsy, er størrelsen på buken.
Postet 08.03.09 kl 19:51
Postet 08.03.09 kl 19:59
Postet 08.03.09 kl 20:07
Ja, det jeg mener, men denne sykdommen har ikke noe eget navn, går bare under dropsy lissom. Mens det vi på norsk kaller bukvannssott er den typen hvor det blir skjellreising evnt pop eye som siste utfall før fisken dør. Denne typen kan oxo medisineres bort så lenge man er tidlig ute.
Det jeg har på mine amandear er noe det ikke står særlig mye om, men det går da under dropsy, har lest noe om at det å kan være en betennelse i svømmeblæra som gjør det, men utenom at fisken er unormalt stor rundt buken finnes det ingen andre sykdomtegn.
Den har kraftig farge, svømmer, spiser og oppfører seg som normalt.
Det jeg har på mine amandear er noe det ikke står særlig mye om, men det går da under dropsy, har lest noe om at det å kan være en betennelse i svømmeblæra som gjør det, men utenom at fisken er unormalt stor rundt buken finnes det ingen andre sykdomtegn.
Den har kraftig farge, svømmer, spiser og oppfører seg som normalt.
Postet 09.03.09 kl 13:19
GalemorDet jeg har på mine amandear er noe det ikke står særlig mye om, men det går da under dropsy, har lest noe om at det å kan være en betennelse i svømmeblæra som gjør det, men utenom at fisken er unormalt stor rundt buken finnes det ingen andre sykdomtegn. Den har kraftig farge, svømmer, spiser og oppfører seg som normalt.
Har du mulighet til å finne tilbake sidene der du leste om dette og legge ut lenker?
Sorry at jeg er litt lat, men har maange andre løse tråder fra før av så det er fint hvis du allerede har noe.
Postet 09.03.09 kl 15:03
Endret: 09.03.09 kl 15:04
Postet 09.03.09 kl 15:36
Æsj hvor var det da, husker bare å ha lest ting, men ikke hvor. Tror bare jeg søkte på dropsy oxo dukket det opp no greier jeg skummet igjennom.
Ja dropsy er det engelske ordet for bukvannssott, men det brukes oxo om en annen type sykdom.
Tror mona o linket til en side hvor man kunne se bilder, var det jbl sin sykdomsprofil tro??
Ene bilde der viste iallefal en fisk som hadde oppsvullen buk, men ikke struttende skjell eller andre symptomer, den sto under dropsy.
Ja dropsy er det engelske ordet for bukvannssott, men det brukes oxo om en annen type sykdom.
Tror mona o linket til en side hvor man kunne se bilder, var det jbl sin sykdomsprofil tro??
Ene bilde der viste iallefal en fisk som hadde oppsvullen buk, men ikke struttende skjell eller andre symptomer, den sto under dropsy.
Postet 10.03.09 kl 19:47