Mine akvarier og sånt (side 33)

Dette er en tråd eg følger med på

Eg har selv fått øynene opp for både Betta og killi i det siste (har Nigeriakilli og har lovnad om B. channoides).
Akkurat kampfisk blir for frynsete for meg

Blir det noe bading sammen med oksehai?
Kult å vite at noen følger med

Har nigeriakilli jeg også, men de kan ikke avles på siden de produserte misfostrede babyer forrige gang Så jeg har prøvd å få tak i flere, men det virker umulig...

Kan si meg enig i at noen kampfisker virker litt 'frynsete', men jeg kikket litt på plakatene og HMPK'ene på Aquabid i går og *dån* sier jeg bare, for der var det mye fint

Har kommet til at jeg skal ikke kjøpe flere VT'er fra dyrebutikken som bare tar opp plass, jeg vil ha plass til et plakatpar til å begynne med, og muligens et HMPK-par sånn litt etter hvert.

Har også lyst på flere andre bettaarter, channoides er høyt oppe på lista, men så var det dette med plass da..........

Nei, ikke noe svømming med haier her Liker ikke å svømme i sjøen, og Bondi er sånn ca 1000 km herfra uansett
Mvjnz
*dån* sier jeg bare, for der var det mye fint:)

Du er jo ei jente, da

Eg holder P82, så hvis du besøker Norge får du smugle med deg noen på flyet hjem

Bettaene (og killiene for den del) går i 63 litere, så direkte plasskrevende er de jo ikke.

Du trenger ikke reise til Bondi beach; det er plenty med oksehaier i havnebassenget i Brisbane
Eg holder P82, så hvis du besøker Norge får du smugle med deg noen på flyet hjem


Haha, jeg har tenkt tanken noen ganger, for jeg har hatt lyst til å smugle noen fargerike eplesnegler med meg hit (her har vi kun gule og brune), men alle kofferter og vesker gjennomlyses ved ankomst, så det er det bittelille problemet med å skjule poser med vann fulle av levende dyr da...

Vi planlegger faktisk en tur til Norge i juli/august i år, så hvis du kommer på noe smart før den tid....

Du trenger ikke reise til Bondi beach; det er plenty med oksehaier i havnebassenget i Brisbane


Det hadde jeg ikke fått med meg, men vet de ser delfiner og niser innimellom... Men det er vel ikke så mange som svømmer i havnebassenget heller da De beste strendene finner man en time sør til Gold Coast eller en time nord til Sunshine Coast
Teorien om hvorfor det er så mange oksehaier i havnebassenget er at det er mye næringstilgang der.
Eg tenkte på deg når eg så programmet på NG

P82-yngel på innerlomma er en helt forkastelig tanke siden det er ulovlig...
Awww du tenkte på meg

Fisk kan man få importtillatelse for. Det er ei her i byen som organiserer import av malaysiske bettaer fra Aquabid for en liten avgift, noe som er veldig praktisk. Da slipper man å ordne alt selv

Snegler er det litt verre med. Jeg sjekket websiden til AQIS (det som tilsvarer Mattilsynet), men fant kun info om import av fisk, snegler var ikke nevnt, og det betyr vel at de ikke godtar import av snegler. Det er jo litt teit, siden eplesnegler allerede finnes her i Australia, og å importere noen flere vil ikke gjøre noen skade.. menmen.

Jeg får fortsette å avle på mine egne og se om det dukker opp noe interessant. Har allerede fått frem to fargevarianter som jeg aldri har sett i dyrebutikkene

Og jeg har endelig fått registrert 48 literen også, nå mangler bare bilde
Ja, eg ropte høyt inni meg: Mariaaanne!

Hvordan ser et normalt australsk hjemmeakvarium ut? Holder de "norsk" stil med et "naturlig" utseende, eller er det mer lignende den amerikanske stilen (dritkjedelig) eg stort sett så i USA?

Og; hvor mye er klokka di (gidder ikke søke)?
Haha

Har ikke sett så veldig mange hjemmeakvarier her, bare noen få, men joda, de er kjedelige:/ Og stygge, folk aner jo ikke hva som ser pent ut. La oss bare slenge oppi et par tilfeldig valgte planter, et sunkent skip av plast og så mye fisk som overhodet mulig. Og la oss ikke glemme grus i alle regnbuens farger og bakgrunnen med planter eller andre motiver på som tar all oppmerksomhet fra karet (noe som kanskje er like greit). Og filter er det ikke så farlig med.

Den andre varianten er litt grå, kjedelig grus, null bakgrunn, og en plastplante i et hjørne. For å gjøre det enda litt verre må man seff ha digert filter og varmekolbe som ligger på skrå på bakglasset *himle*

Jeg skjønner ikke at folk kan se på slike kar og ikke se at det kunne vært gjort bedre.

De norske akvariene jeg har sett er mye bedre Jeg liker den naturlige, forvokste stilen, med masse planter, nøytral bakgrunn (helst svart) eller hjemmelaget 3D bakgrunn.

Klokka er 1300
Ingen sitter på fasiteten, men for meg er det helt utrolig at de har slike kar. Da ville eg heller kjøpt meg flere hybelkaniner i andre farger.



Hei.
Har lært/hørt at det er forbudt for privatpersoner i Australia og ha korallrevsakvarium, stemmer dette?
Nei, det har jeg ikke hørt, men kjenner ingen som har saltvann heller. Men det som er forbudt i en stat er ikke nødvendigvis forbudt i de andre, så det kan godt hende det er forbudt i noen stater.

Men jeg har sett utstyr til slike akvarier i butikkene her, så regner med Queensland ikke er en av disse statene.
Tok noen bilder av smaragdinaene. Disse to er av den voksne hunnen. Hun har fått litt grønnskjær på kroppen, så det virker som hun trives bedre nå som vannstanden er lavere og plantene tettere.
Og her er hannen og den unge hunnen. Hun er god og rundt etter et større måltid.

Han viser ingen tegn til å ville bygge skumrede ennå Skal flytte filteret, og hvis det ikke har skjedd noe i løpet av et par dager til flytter jeg den unge hunnen.
Det er et eller annet feil med strømnettet vårt for tiden. To strømbrudd på en dag tidligere i uken, og to strømbrudd igjen i dag.

Det første var tidlig på dagen og varte kun ett minutt, så det var ikke noe å bry seg om. Men det andre som kom om kvelden varte i nesten to timer. Og det har ikke vært storm engang, det er bare et eller annet feil som de ikke klarte å fikse tidligere i uken.

Irriterende med stasjonær pc når det er strømbrudd Typen har UPS på kontoret som kun er koblet på modemet, og han har nesten ny laptop med batteri som varer i flere timer, så han kan sitte på nettet selv om vi ikke har strøm.

Neste gang skal jeg kjøpe laptop... Er alltid slik med meg, har jeg stasjonær ønsker jeg meg laptop, og har jeg laptop ønsker jeg meg stasjonær, og dermed har jeg byttet mellom de to hver gang jeg har kjøpt pc.

Laptoper er mer praktiske pga batteri og man kan ta dem med seg, men stasjonære er kraftigere og billigere, og dermed er det vanskelig å velge.
Takk for nye smaraginabilder. Jeg er sikker på mine nå.
Inaktiv bruker
kejempefine bilder du har tat Mvjnz =
Takk for nye smaraginabilder. Jeg er sikker på mine nå.


Kult Regner med du kom til at det er to hanner? Hvertfall det de så ut som for meg, men de bildene jeg så var en smule mørke så det var vanskelig å se.. Er de like skye ennå?

ejempefine bilder du har tat Mvjnz =


Takk

Det er lissom typen som er fotografen her i huset, han har gått kurs og leker alltid med innstillingene på kameraet. Når jeg prøver å ta bilder av noe kritiserer han som regel vinkelen og lyset osv, så hver gang vi er ute et sted er det han som tar bildene, for som regel gidder jeg ikke å prøve engang.

Så jeg ba han ta bilde av smaragdinaene for meg, men han somlet seg ikke til å gjøre det raskt nok, så jeg tok dem selv. Og da han så disse sa han de var bra og "jeg trenger jo ikke å ta bilder for deg", og når han sier de er bra så må det være sant
Spurte i bettaforumet tidligere i dag om det er noe mer jeg kan gjøre for å få smaragdinaene til å leke, annet enn å senke vannstanden og redusere sirkulasjon.

Og listen over tips jeg fikk var å bruke ketapang-blader, demp belysning i ene enden av karet, bruk 50% regnvann, pass på at tempen er mellom 28-30 grader, gi hannen et speil så han tror han har konkurranse og fjern filteret.

Speil har han fått (i form av en brenne-cd teipet til glasset), og jeg teipet noe avispapir på den ene kortsiden, der det er mest planter og det er også den enden nærmest vinduet så det var ganske lyst der. Men nå er det ganske dunkelt.

Ketapang-blader er jeg ikke sikker på hvor jeg får kjøpt, men det skal jeg spørre dem om. Filteret blir ikke fjernet, jeg er altfor paranoid mht vannverdier, og er det noen fisker jeg ikke vil miste så er det disse. Tempen er 29, så den er bra.

Så dempet belysning og speil er det eneste jeg gjør i første omgang. De mente det ikke skulle være nødvendig å flytte hunnen.

Speilet fungerer hvertfall, som vises på bildet.
Så nydelige de er de fiskene du holder på med. Så spennende å lese om du får de til å leke. Skjønner ingenting av dette med plakat og disse andre uttrykkene du bruker men det trenger du ikke redegjøre for heller for det kan jeg finne ut av selv. Begynner å få skikkelig lyst til å prøve disse små fiskene. Disse kan vel gå sammen med snegler ettersom du har snegler selv. Hvis du kommer til Norge så kan du få en eggklase av meg så lager du deg salat med masse godt oppi og legger eggklasen oppi der og tar den med på flyet som "niste" og vips når du kommer hjem så har du en levende skalldyrsalat....lurt....Huff har bare så lyst til at du skal få noen fargerike snegler som jeg vet du har lyst på.....
Hehehe, liker salatideen

De små fiskene var persephonene, men de har jeg ikke lenger. De døde dessverre

Disse som det er bilde av over er smaragdina, og de er en smule større en vanlig kampfisk. Men de er ikke spesielt plasskrevende, hos oppdrettere får de ikke mange litrene, så en 20-30 liter eller så burde holde lenge for et par dersom du bestemmer deg for å prøve dem Og begge artene kan holdes sammen i par eller grupper og viser svært lite aggresjon mot hverandre.

Verken smaragdinaene eller persephonene bryr seg om snegler eller reker, så de passer bra for deg og dine kar

Plakat, HMPK og de andre uttrykkene gjelder de forskjellige finnetypene for kampfisk. Bare å søke på nettet så finner du sikkert bilder Denne f eks. Den er på engelsk, men har hvertfall navn og bilder. Plakat er nesten nederst på siden.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap