Elins lille hjørne (side 33)

Hei Elin

Jeg leste litt på CW om oppdrett av C. atropersonatus, for jeg mente jeg husket en spesiell kommentar der. Kim, dansk Corydoras-entusiast, har notert følgende i en oppdrettslogg på arten:

"Notes:

The fry seems to be a little slower growing than some of the other species I breed. Also, the fry seems not to manage competition from fry of other species for the first weeks too well.
"

Verdt å merke seg, eller iallefall holde øye med yngelen og sjekke at de spiser like mye som de andre artene du har dem sammen med
Hei Mona!

I utgangspunktet skulle jeg ha disse helt alene. I klekkeboksen skal det være tre egg fra paleatus og 2 egg fra metae, men om de klekker aner jeg ikke. Antar at de vil gjøre det. Men 5 yngel fra andre arter og flere titalls atropersonatus burde vel gå bra? Ellers får jeg flytte de 3 paleatusene og de 2 meta over til de større ynglene

Jeg ser faktisk godt forskjell på de forskjellige ynglene jeg har nå, så å plukke ut riktig art skulle være enkelt

Får se an status på klekkingen når jeg kommer hjem. Gleder meg til å se hvor mange det blir! Tror nok det er en del ubefruktede egg der, men annet er vel ikke å forvente med så mange egg og første lek...
Åh, var det så få ja...hehe, ja da blir det vel vanskelig for de andre å "utkonkurrere" Atropersonatus'ene Går sikkert helt fint

Weitzmani i gang igjen
Det har tydeligvis vært liv og røre hos weitzmani i løpet av det siste døgnet også.

En rask sjekk i mosen (på ren innflytelse) avslørte 18 egg.

Klarte ikke la vær, så jeg plukket alle 18, og la de i samme boks som atropersonatus. Jeg har mer eller mindre gått tom både for isbokser - og plasser å ha dem, så de må bare pent bunkre sammen... Klarer jeg å skille de kan jeg nok klare å ha 3 isbokser stående meg yngel, men de må i det minste klekke i samme boks nå... plassproblemer er ikke enkelt!

Eggene er lyst ravfarget, og ser veldig bra ut alle sammen, men jeg tror ikke det er lenge siden de har lekt.

Det er tydelig at det å få noen yngre romkammerater (de weitzmani jeg kjøpte på auksjon) ikke har påvirket lekslysten

EDIT:
ombestemte meg og plukket ut eggene i egen boks likevel. Nå har jeg ikke plass til flere kull! Men om jeg ser egg, kommer jeg sikkert til å plukke :p

Å så forvirret
Hehe, jeg er så forvirret. Nå har jeg lært leksa! Ikke bland egg fra flere arter dersom du har tenkt å dokumentere utviklingen på den ene arten veldig nøye...

Plukket jo alle atro-eggene på lørdag, så så jeg tre paleatusegg og to metae-egg og la de i samme boks.

Så klekket jo 4 egg, og jeg trodde det var atropersonatus. Men nå har det klekket to til i dag som er helt annerledes (og mye mindre). Så jeg tror de to siste er atropersonatus, og hvert fall tre av de fire andre er paleatus.

Veldig forvirrende, men jeg skal skille de så fort jeg klarer å se forskjell :p

Har nok plukket ut en 15-18 ubefruktede egg, men mange egg jeg syntes så tvilsomme ut har mørknet i løpet av det siste døgnet, og det er jo bra
Da er det bilder av stropersonatus egg & yngel
NÅ er jeg sikker i min sak hehe.

Ville flytte eggene over i ren beholder og rent vann, så da passet det fint å ta en fintelling. Forholdsvis nedslående resultat må jeg si.

Har nå 54 egg og yngel i den rene, nye boksen. Nå er det mulig at jeg har en eller to yngel til i den andre boksen (jeg har maaange bokser akkurat nå...), men det er litt usikkert. Uansett betyr det at de er nede på rundt 50% befruktningsrate. Ikke veldig imponerende.

Når det er sagt - det er første lek, og 55 yngel skal holde meg mer enn nok opptatt, altså!

Nå frøs selvfølgelig bildeprogrammet mitt, så da ble det bare et bilde denne gangen.

Noen av eggene, og to yngel. De er helt forskjellige fra både paleatus og weitzmani. Veldig diger plommesekk som buler ut på hver side av hodet, veldig mørke i fargen (ser nesten ikke forskjell på egg og yngel), og ekstremt tynn kropp. Overrasker meg ikke at disse vokser saktere enn andre cory-yngel. Kanskje ikke at de vokser saktere, men de starter en mm eller to bak paleatus i hvert fall!

[External Image]
Flere egg har klekt. Nå tror jeg faktisk at alle eggene var fra samme egglegging likevel. De klekker for tett til at det er to separate med flere dagers mellomrom.

Har i hvert fall fått bekreftet at de som klekte først var paleatusyngel. Visste ikke det da, men nå når jeg vet hvor spesiell atropersonatusyngelen ser ut er det ingen tvil.

Problemet er heller dårlig befruktningsrate - og mugg. Enda flere egg har mugnet, så med det frafallet jeg har burde det nesten være så mange egg. Tror ikke jeg kommer til å sitte igjen med særlig mange yngel til slutt uansett dessverre. Får bare se status når alt har enten klekket eller mugnet.

~~
Eggene fra weitzmani ser veldig bra ut så langt. Ingen tegn til mugg, men de er ikke spesielt mørke enda. Men - jeg ser ingen hvit prikk, så jeg håper de er befruktet. Weitzmani har jo allerede bevist at de kan befrukte eggene, jeg har jo 5 yngel her etter at jeg plukket ut 6 egg

~~
Paleatusyngelen (og de 5 weitzmaniyngelen) har det bra, vokser og trives. Det er egentlig på tide å flytte disse til en litt større beholder nå. Ingen frafall siden den "o store dødsnatten" når 5 yngel tok kvelden av ukjent grunn.

Forøvrig sliter jeg med lang klekketid på artemiaen om dagen. Takk og pris at jeg har mikroorm! regner med at de spiser det, selv om jeg ikke ser det direkte. De får jo bare et artemiamåltid per dag, og hadde de ikke spist mikroorm tror jeg ikke at de hadde overlevd de første dagene. Det finnes jo ikke annet å spise i en ren isboks. Tror det er innetemperaturen her som skaper problemer.. det er ganske kjølig her.
Jippi! Ordren fra aquaristikshop er allerede sendt! Var redd de ikke skulle ha disse plasttankene på lager. Jeg trenger virkelig noe større bokser enn isbokser snart.

Har følgende yngel/egg nå:
- 15 paleatus og 5 weitzmani i samme boks (fra 1 - 4 uker gamle)
- 18 weitzmani egg
- salig blanding av nyklekte atropersonatus og egg som ikke har klekt enda
- 4 eller 5 ganske nyklekte yngel, som jeg antar er 3 paleatus og 1 eller 2 metae

Helt nødvendig med mer plass til yngel, ja...
Huff, dette var dårlig uttelling :-(
Sjekket status hos atropersonatus eggene... det var deprimerende må jeg si.

Plukket jo ut 113 egg, og nå har jeg 14 - fjorten - yngel!

Masse egg har mugnet veldig. Værste av alt er at eggene er mørke, og det ser ut som om det er yngel inni der! Har ikke hjerte til å kaste gjengen med egg, så de får stå en dag til.

Samtidig kunne jeg ikke ha den yngelen som har klekt i samme tank, redd for mugget, så de flyttet inn hos de 5 andre ynglene (paleatus og metae).

Nei, huff, dette var dårlig uttelling. Nå må jeg fóre på og få de til å legge en ny ladning. Det er mulig jeg ble for slepphendt med eikebladene denne gangen. Er ikke det årsaken så vet jeg ikke hva som har skjedd. Det kan jo være at de ikke helt har klart dette med befruktning skikkelig også.

Jaja, 14 atropersonatus er jo knallmoro det også! Var bare det at jeg hadde utsikt til å virkelig få en hel drøss. Skal hvert fall passe veldig godt på de 14 jeg har!

~~
weitzmani eggene har mørknet, ingen antydning til mugg, og det ser i det hele tatt veldig bra ut. Jippi!
Så godt å se de små spise (paleatus og weitzmani)

Tok en ny titt på eggene, og det var ingenting å spare på Så også to døde yngel, så jeg har hatt 16. Jeg går ut fra at alt mugget drepte dem. Mugget kom ekstremt fort, så ingenting spesielt i går kveld.

Har tilsatt et par dråper esha 2000 i boksen med weitzmani egg, nå tar jeg ingen sjanser!

Ellers skjønner jeg ingenting. Nå så jeg bare tre weitzmani yngel, og jeg skal da ha 5! Har ikke sett noen døde... kanskje jeg har tømt de ut. Skrekk og gru! Jeg tømmer forsiktig opp i en boks før jeg tømmer den i vasken ved vannbytter, så jeg har en "sluse"... men de er så små og lyse at det er jo mulig... det har blitt sene vannbytter i det siste, og jeg har vært så vanvittig trøtt i det siste også. Stakkars små babyene mine
Det må ha skjedd meg også nylig, for jeg hadde 5 klekte C. Black yngel, men nå har jeg bare to! Og attpåtil er den ene av de to "dverg", den er ørliten i forhold til "broren" sin. Aner ikke om den er liv laga i lengden, men det vil bare tiden vise.
Huff, Mona, det er fort gjort, men akk så fælt å vite at man kan ha gjort noe slikt. Jeg skal ta vannbyttene tidligere på kvelden heretter så slipper jeg at jeg er så trøtt at jeg ikke ser klart i hvert fall!

Må komme med et lite hjertesukk. Kjøpte 4 ancistrus for ikke veldig lenge siden. En voksen hanne ferdig med barter og 3 mindre jeg er usikker på kjønn på. Flotte fisk, men hannen graver så fælt at jeg blir gal! Jeg liker liksom best at innredningen min ligger/står der jeg har bestemt :p

Problemet er at han graver under skiferhula, og flere ganger har den falt over til siden og kolliderer inn i sideglasset på karet. Det kan umulig være helt trygt...! Nå har jeg flyttet hula og satt den midt i karet, men jeg vet da søren. Lurer på om kanskje ikke L-maller er helt "my cup of tea". Men synes det er litt vanskelig siden jeg nylig har kjøpt disse selv (av privatperson, ikke butikk). Er det en ærlig sak å selge fisken igjen etter kort tid, eller er det for drøyt... sliter litt med akkurat den biten der.
Jeg skjønner akkurat hva du mener Du er nok ikke alene om den følelsen.
Jeg husker da jeg kjøpte min første L-malle, en L134... bevare meg vel, den gravde så j... at jeg kunne se sandspruten stå som en bue ut i akvariet fra flere meters hold!

Om du føler at disse mallene ikke var noe for deg, er det bare ærlig å selge dem igjen. Det er absolutt ikke noe du skal føle deg forpliktet til å beholde, synes jeg.

Solgte selv noen L-maller i sommer, etter å ha hatt dem bare i noen måneder. Jeg så dem aldri, og jeg var egentlig lei dem etter bare noen uker. Følte akkurat som deg, at siden jeg hadde kjøpt dem, måtte jeg jo beholde dem... men det gadd jeg ikke til slutt. Det var rett og slett ikke de fiskene som stod mitt hjerte nærmest Jeg kan tilgi en Corydoras å være sky, de er liksom tilgitt det meste
Jeg liker L-maller, men.... det må være noen man ser! L144 er fine, de er alltid fremme.
mona o
Jeg kan tilgi en Corydoras å være sky, de er liksom tilgitt det meste ;-)

Amen til det! Jeg sniker meg inn i stua med saaaakte bevegelser (og tykke sokker som demper lyd), krabber på alle fire når jeg nærmer meg og titter såvidt over bunnkanten på reolkaret med atropersonatus om jeg har lyst til å se de fremme, og ikke bare glane på de under rota. Ved den minste bevegelse smetter de langt innunder rota, så her tar det rundt 5 min og sniking verdt en løve på jakt når jeg vil ta skattene i øyesyn hehe.

Og det er liksom helt greit, når de blunker til meg

Jeg ser jo ancistrusene fremme hele tiden, men den gravinga går meg på nervene. Og skiten om jeg skal være ærlig... jeg har nok ikke på langt nær god nok filtrering for slike avfallsmaskiner hehe.

Godt å lese at det bør være rom for å kunne stikke fingeren i jorda og si at nå har jeg prøvd, fine fisk, men ikke noe for meg likevel.
Glemte å legge til at når mallen har fått laget seg en hule den er fornøyd med, så opphører den verste gravingen Men sand synker sammen fort, så det er stadig små vedlikeholdsarbeid og smågravinger...
Det er noe smågraving, ja... men det som er så tullete, er at den graver under rota (så den bikker på seg selvfølgelig), og under skiferhula - men den har tatt en av kokosnøtthulene til bolig! Vil den bo der, så kan den vel la sanda mi ligger der jeg vil ha den hehe Tror den har et hovedhus, og noen hytter lett tilgjengelig rundt omkring i karet :p
Veldig enig med deg der med maller man aldri ser, er jo ikke noe moro det. Har vært heldig med mine ancistrus og L144 - de graver fint lite.... og nå har jeg ancistrus bebisser, ørsmå mini ancistrus - og det er jo ganske så uimotståelig da Har også god erfaring med L187 a og L187 b (bulldogmaller) de er dagaktive og gode algespisere i tillegg.

Syns det er en helt ærlig sak å selge igjen fisk som ikke falt i smak. Det er altfor mye fin fisk på ønskelista til å holde fisk man ikke liker så godt

Apropos det så hadde de halvvoksne atropersonatus på Jan Holt nå
Takk Liv Godt poeng dette med at det er så mange fisk på ønskelista... er jo en utfordring bare å ha plass til de!

Synes maller er skikkelig flotte, inkludert ancistrus, så jeg er litt overrasket at jeg ikke er mer overbærende med graving og skiting...trodde egentlig at det skulle bli flere maller på meg etter hvert (har jo sikla på L134), men nå tør jeg neimen ikke hehe.
Fant forresten et enslig metae-egg igjen i går ved vannbytte. Jeg fatter ikke hva som skjer i det karet. Klart de legger mer enn et egg om dagen! :p men jeg vet ikke om det er jeg som ikke finner eggene, eller om de blir spist.

Weitzmani-yngelen har begynt å klekke
Så moro, Elin! Jeg har nå plukket ut 134 corydoras egg! Jeg har ikke fulgt med bare kommet litt frem og tilbake og tatt den og den klyngen, og den der klyngen og litt slikt! Jeg har kjempe mange og trenger en ny isboks :/

Ønsk Weitzmaniene lykke til MVH Mathias !!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap