Black_flys akvarier i Trondheim (side 33)

Tonje_R
[QUOTE=Black_Flys]Var på midtun zoo på onsdagen. Ikke så mye spennende inne. De skal få inn VF sending fra Peru (tror det var Peru), samt oppdrett fra Singapor. Håper de får inn noe spennende.

Sa de noe til deg om når de forventet VF forsendelsen?

De trodde det ble i slutten av neste uke, men at det kom til å bli karantene en uke etter det igjen. For mange kunder og for få ansatte når jeg var der. Kjøpte nesten noen miniatyr snøkrabber.
I dag ble det vannskifter i flere kar mellom fotballkampene.
Dette ser ut til å ha trigget orange laserne som svømmer i samlet flokk opp og ned glasset og midt i strømmen fra sirkulasjonspumpen. Håper at de snart skal starte. Ikke sett noen egg fra disse.

I morgen blir det å gjøre om litt i pygmekaret og håpe å få de igang igjen.

I dag døde den siste damen av den opprinnelige F1 flokken med Apistogramma cf. eunotus. Så nå er det bare mange F2 yngel i forskjellige størrelser igjen. Skal selge unna en del av disse, men prøve å få opp en trio igjen eller kanskje prøve en ny art.
Apistogramma cf. eunotus
Apistogramma cf. eunotus

Typene med cf. eunotus:
A. cf. eunotus (Rio Shahuaya)
A. cf. eunotus (Santa Ana)
A. cf. eunotus "Orangeschwanz"
A. cf. eunotus "Orangebauch"
A. cf. eunotus "Schwanzstreifen"
A. cf. eunotus (Huanta)
A. cf. eunotus (Huallaga)
A. cf. eunotus (Shishita)

Her er svar jeg fikk fra Tom C:

De formene av Apistogramma cf. eunotus du nevner, er de distinkte formene som har noen relativt klare kjennetegn som gjør at de med en viss grad av sikkerhet kan skilles fra hverandre. De er i de fleste tilfellene langt på vei til å bli egne arter.
Imidlertid finnes det mange flere former, og mest typisk er alle de isolerte populasjonene som finnes mellom Nauta og Iquitos (i Peru).
Jeg har fanget flere av dem, en av variantene fant jeg i denne lille skogsbekken ca. 70 km fra Iquitos, i retning Nauta

Mange av disse populasjonene har vært isolert i lang tid, og flere av dem er nok også på vei til å bli egne arter. Av disse finner man stadig nye former, med egenskaper/utseende som har likheter med flere av de andre variantene.

Det er alltid vanskelig å ID en fisk kun fra noen bilder, men følgende kan sies om den:
Den avbildede fisken ser ut til å ha den klare blågrønne flekken på gjellelokket, og den oransje halen som mangler ethvert mønster av prikker og/eller streker, som kjennetegner A. cf. eunotus ”Santa Ana” populasjonen (Santa Ana er et sted ved venstre/nordlige bredd av Rio Amazonas, mellom Iquitos og Nauta. Fisken ble fanget i en skogsbekk ikke langt fra hovedelva).
Denne populasjonen kjennetegnes imidlertid også av at tverrbånd 6 ikke er splittet.
Den avbildede fisken har splittet tverrbånd både 5 og 6, og er derfor ikke den typiske ”Santa Ana”-populasjonen (som Wallach fant i 1998).
Fisken har også noen egenskaper som vanligvis kjennetegner A. cf. eunotus ”Orangeschwanz”, men det er heller ikke den.

Konklusjonen blir derfor, for øvrig som den fisken denne tråden opprinnelig handler om, at dette er en A. cf. eunotus fra en populasjon som antakelig lever i området mellom Iquitos og Nauta, uten at den er gjenkjennelig som tilhørende en av de navngitte populasjonene.

Det er derfor greit å bare kalle den A. cf. eunotus.

[External Image]
2 av de 3 opprinnelige F1 fiskene
[External Image]
Flotter seg for hverandre.
[External Image]
Mor med ett av sine første kull.
Leser jeg mer om apistogramma nå...
... så er jeg redd for at jeg kommer til å bli en svikefull Malawiholder nok en gang.

Utrolig flotte bilder, og fint å se fisk i omgivelser med røtter og fine planter. Jeg må si at Sør-Amerika biotop med Apistogramma som ciklidevalg er meget fristende. Forventet god lukt fra akvariet, muligheter for god plantevekst som reduserer eventuelle algeproblemer, muligheter for å holde flere tetra-arter sammen med apistoene osv.
Og jeg skjønner at man i utgangspunktet er friere mht hva man ellers putter oppi av fisk.

Hvordan går de med stimfiskene i akvariet? Er apistoene stort sett fredelige, eller må andre fisker "fiskes opp" i yngletiden?
Har aldri fisket opp noe fisk fra karene.
Har prøvd å få til såpass avgrensede områder så hvis ciklide mor vil gå en plass med ungene er det mange andre plasser som hun ikke ser. Slik slipper jeg jaging som flere opplever da de har ciklider og cory sammen.

Til helgen blir det fiske fanging da ciklide yngel og kloreker skal fanges.
Tror jeg også skal flytte endlers guppyene til pygmekaret, slik at yngel kan vokse opp.
Tror jeg da i samme slengen renser sanden i hele karet og innreder på nytt.
Har mye løse steiner oppi. Tenker heller å silikonere noen sammen. Lage en høyere steinformasjon. Alla den jeg lagde i 63literen.
Gratulerer med apistogramma yngel, finne fisker disse A. cf. eunotus.
Hvilken vannverdier er det du har dem i?
alltid interresent å vite slikt

Lykke til videre med dem.

Hilsen
RHD
Artig med orange laserene da Snakk om fisk på speed
<embed src="http://www.youtube.com/v/i3XStFb_29Q?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Jeg gjorde dette:
huket av der pilen viser
kopierte koden som da kom opp
limte den rett inn i innlegg her

[External Image]
Takker mona.
Da får jeg filmet litt mer og legge ut.
Nå blir det en tur på byen.
Corydoras pygmaeus
Corydoras pygmaeus

[URL=<embed src="http://www.youtube.com/v/i3XStFb_29Q?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>]</embed>" alt="[External Image]" title="[External Image]" border="0">[/URL]
Plussmedlem
Var voldsom fart på Orange laserne dine ja! Mine har også vært litt i farta i det siste, så håper jo på egg etterhvert. Men lurer på om de er litt for unge enda, jeg vet ikke. Morsomt å se de i farta hvertfall! Lek er utrolig morsomt.
Oversiktsbilde 63literen
oversiktsbilde 63literen

[External Image]

[External Image]

[External Image]
orange laser ligger å slapper av med en otto og en pittbullpleco. Mallestund.
Så flott hula ble! Veldig fristende å bruke varmepistol på skiferhaugen, kjenner jeg :o)
Flott hule, flotte bilder og nydelige fisker ;D
Plussmedlem
Som sagt av andre før, flotte bilder Når jeg så de i det ene inlegget, kjente jeg at jeg snart hadde lyst på adolfoier..
Jeg slutter meg til de over her og sier; skikkelig flott hule! Og de flammetetraene var tøffe.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap