Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 33)

Per Kristian Pettersen
En ting jeg lurte på er hvorfor vannet er så brunt?


mona o
Jeg har nå kikket på C121 eggene igjen med lommelykt og taklyset på, og blant de nye eggene tror jeg en del ikke vil bli noe av. De ser hvite/ubefruktet ut. Med "en del" så mener jeg kanskje 20% av eggene. Cirka... Men det er vanskelig å si noe sikkert med [URLBLOCK1] i vannet. Det er ganske dunkelt.


(sortvannsekstraktet forhindrer at eggene mugner)
Ok, vil du anbefale dette ved oppdrett av Corydoras? Senker det Ph-en eller gir det bare vannet den rette "Smaken"?
Ser at det hindrer mugg på eggene, men gjør det noe annet?

Mvh: PK
Per Kristian Pettersen
Ok, vil du anbefale dette ved oppdrett av Corydoras?

Absolutt! Jeg bruker det til klekking av alle Corydoras-egg,

Per Kristian Pettersen
Senker det Ph-en eller gir det bare vannet den rette "Smaken"?

Ph-senkende effekt har jeg ikke sett noe til. Litt kanskje...? Sortvannsekstrakt er laget av humus og torv, dette virker forebyggende på sopp og mugg (soppsporer liker ikke torv).

Per Kristian Pettersen
Ser at det hindrer mugg på eggene, men gjør det noe annet?

Ikke som jeg vet om eller kan komme på nå, egentlig.


Jeg lurer på om mine Corydoras Green Lasere har tenkt å svikte meg i år. Ingen egg så langt denne vinteren, og nå lakker sesongen mot slutten.

Det har vært en god del vrimling og tendenser til lek, men hver gang så bare dabber det av uten å bli "alvor" av det. Det er mange ganger jeg har sett på dem og tenkt at "NÅ skjer det hvert øyeblikk!" men så har det ikke blitt noe likevel. Intensiteten i vrimlingen har økt de siste ukene, så det er ikke så rart jeg har trodd det stadig vekk.

Men... jeg har ikke gjort noen spesielle tiltak eller forsøkt å få dem i lek heller, så kanskje jeg får skylde meg selv :p De får det vanlige stellet, og det er det. Kanskje jeg burde få ut fingeren og prøve på noen triks? Jeg går liksom bare rundt og tenker at "De leker vel hvis de vil, det skjer når de er klar for det!"
Et ekstra vannbyttte i helga kan de vel kanskje få

Her er litt vrimling avbildet, men ikke noe mere skjedde.


[External Image]


[External Image]
C. eques akvariene
Sånn ser de to Corydoras eques akvariene mine ut pr i dag. Ganske likt oppsett. Samme bakgrunn, samme type røtter, samme sand og samme flyteplanter. Gruppe A har noen få planter på bunnen, en knollplante som heter Aponogeton crispus. Men karet med gruppe B har ingen planter på bunnen, da jeg har planer om å la flyteplantene der gro helt til og dekke mesteparten av overflaten. Da blir det uansett for lite lys til å ha noe på bunnen. Karene er 85 litere, og står øverst i den doble reolen min.


Gruppe A - 10 stk jeg har hatt i et par år
Gruppe B - 10 stk hvorav 4 er nye, og 6 har jeg hatt i et par år

Bildene ble litt mørke, ser ut som jeg har "fiklet med" ISO innstillingen på kameraet, men jeg husker ikke hvordan jeg får rettet det igjen :p


Gr.A (satt opp for tre uker siden)
[External Image]

Gr.B (helt nyoppsatt, for et par dager siden)
[External Image]
Hvis jeg gjenfødes som fisk, kan jeg få komme og bo hos deg da? ;o)
C121 klekking
TrudeHell
Hvis jeg gjenfødes som fisk, kan jeg få komme og bo hos deg da? ;o)


Bare hvis du blir en Corydoras!


_____________________________

Status på C121-egg

De 50 Corydoras cf. burgessi eggene jeg samlet inn sist (tirsdag) og som står til klekking på skrivebordet mitt, fikk i dag et 80% vannbytte med klart vann for å få bort sortvannsekstraktet i tide til klekking.
Mens jeg sto og tømte oppi det nye vannet, oppdaget jeg plutselig et yngel. Litt nøyere granskning avslørte at dette var førstemann ut, ingen andre som har klekket enda Men klekkingen har altså begynt. Det vil nok forsvinne noen egg i mugg i løpet av det neste døgnet, for jeg så at ca 10 av eggene jeg hadde klistret på klekkebeholderens sider, hadde mistenkelig "ullent" utseende og litt for hvit farge. Sortvannsekstraktet hemmer muggutviklingen, men nå som det er vannet ut, vil det nok ta av litt.

Hvis ca 10 stk mugner har jeg fremdeles (forhåpentligvis) ca 40 stk igjen. Håper det blir såpass mange

En annen ting jeg grubler litt på.... i 19 literen med yngel.... æh, et eller annet sted må jeg ha bomma? Det kan umulig være over 40 yngel der!? spurte jeg meg selv i går. Jeg forsøkte å lette litt på mosen for å sjekke, og det var egentlig ikke mange jeg syns jeg så... hm. De eldste (et dusin) ser ut til å være der, men de yngste var da veldig få? Enten har de forduftet eller så har jeg rotet litt med tallene og drømt noe. Eller så er de der, men brorparten lå og trykket INNI mosedotten og ikke under den. Kanskje det bare er det vanlige "Suger når det kommer til øyemål" opplegget mitt :p Er ikke så god på det, så det kan ha vært flere enn jeg fikk inntrykk av.
Filterinnsuget er yngelsikret med finporet svamp på røret, så de kan ikke ha forsvunnet inn der iallefall.

Well, well, time will show!


ETTER-REDIGERT;

Jeg fant et sted jeg hadde notert ned hvor mange yngel det ble av det kullet på 46 egg Det var 34 yngel det ble av det kullet.
Kullet på litt over 100 egg som jeg plukket, der mugnet nesten alle og det ble bare 10 yngel som ble flyttet over til 19 literen.

12 + 34 = 46 (hvis jeg er heldig)
Så kommer da de 50 eggene som er i gang med klekking nå. Hvis jeg regner med at 40 klekker (tar i litt) så blir det etterhvert tilsammen ca 85 yngel - vel og merke hvis jeg er heldig! Men jeg håper på kanskje 60-70 iallefall
Jeg sitter her og er litt oppgitt over de nye Eheim filterne i Pro3 207x-serien (fra 2071 til 2078). Veldig oppgitt!

Jeg har kjøpt noen av de nye for å ha til 4 akvarier på rundt 160 liter hver, da Eheim Pro 2224 viste seg å være for svake. Det er litt mer "motor" i den nye 207x-serien, samt at slangene er større i diameter, så jeg trodde dette skulle vise seg å være filtere som ville gi minimalt med arbeid. Så for meg laaaange intervaller mellom rens... Men den gang ei! Det viser seg at de må søren meg renses oftere enn alle Pro 2224 filterne! Hvorfor?

Fordi Eheim har, i designet av denne nye serien, skapt en skikkelig trang "flaskehals" der vannet kommer inn i tønnen og skal spres i filteret. Der er det et lite hull på størrelse med en femtiøring (!) i blåsvampskiven som ligger øverst i filteret. Denne "femtiøringen" skal ta i mot alt rusk, bøss og plantemateriale som måtte bli sugd inn i filteret. Og det gjør det.... og som alle vet, råtnende plantemateriale danner fort en seig, ugjennomtrengelig klyse. Der ligger det og hindrer fri vannstrøm inn i resten av filteret, sirkulasjonen synker (i verste fall til et minimum og kanskje full stans!) og man er nødt til å stanse filteret og rense den blåsvampskiven og få vekk plantematerialet.

Dette skjedde nå i natt med et av mine Eheim Pro 3 2071 filtere, som er koblet til den øverste 168 literen min med Green Lasere. Dette er andre gang! Ifølge huskelappen jeg hadde limt på filterlokket, ble filteret renset sist 22. februar! Det er altså bare en måned siden akkurat, og så må jeg til og rense igjen allerede nå! ARGH! Jeg kan ikke fordra sånne skumle filtere som kan gå tett så fort.

Jeg tror jeg så dette i tide nå. Det fungerte i går kveld, men da jeg kom inn og slo på akvarielysene i formiddag så jeg straks i overflaten at filteret såvidt bare piplet ut litt vann. Og den pumpa der er det kraftig trøkk i ellers! Det var så dramatisk redusert at jeg nesten frykter for bakteriekulturen i det. Må kontrollere i de neste dagene.

Da jeg åpnet filteret, var det akkurat som forrige gang, nøyaktig samme problem; fullt av rusk og rask omkranset "femtiørings-hullet" i blåsvampskiva.

Jeg blir nødt til å sette på noe forfilter på innsugsristen til disse filterne. Skjære til en svampkloss og træ den på innsugsristen. Det betyr arbeid, det også, for slike ting må jo stadig renses de også. Men i det minste spres rusket over en mye større overflate på en slik svamp, større område det kan feste seg på, sett i forhold til det elendige, lille femtiøringshullet Eheim har laget inni filteret!


Litt hyggelige nyheter også? Javel da, nå som jeg har "blåst ut litt damp!" :p Hehe!

Det klekker stadig flere små Corydoras cf. burgessi, men det er forbløffende stor spredning i klekkingen. Kanskje jeg samlet egg fra ulike egglegginger? De har jo lekt hver dag, dagen lang i et par uker nå.
Det er fremdeles egg i beholderen som ikke er klekket, så det kommer (forhåpentligvis) flere. Det var litt kaldt på akvarierommet her i natt, for jeg glemte å lukke vinduet i går kveld. Men selv om romtemperaturen ikke gikk lenger ned enn 21.8°C, så står klekkebeholderen veldig nær vinduet og har nok fått kald trekk på seg. Det forsinker jo eggleggingen, kan jeg tenke meg.
Jeg er veldig spent på hvor mange det blir. Det får jeg vite når de skal flyttes fra klekkebeholderen til 19 literen, jeg teller dem da.

Når det kommer til kickstartingen av filteret til C. Eques gruppe A, så har det åpenbart ikke funket helt som det pleier. For etter et par uker med ammoniakk-utslag på vanntesting, har jeg nå fått vanntest med utslag på nitritt. De har fått vannbytter hver dag i et par uker pga dette, men til forskjell fra tidligere, senker jeg nå ph ekstra mye.
Dette gjør STOR forskjell...! Fiskene ser ut til å stortrives med dette, når de får vann med ph 6.4.

Da jeg forsøkte og få dem i lek tidligere og byttet vann hver dag i et par uker, har jeg hatt oppi vann med for høy ph. Et eller annet må ha skjedd med vannet her, for jeg har i en tid nå måttet bruke mye mer eikebark-ekstrakt for å få ph ned til det nivået jeg vil ha den. Men det var jeg ikke klar over da, så ph'en i karet deres i den perioden de ble syke, lå på 7.2 til 7.4, muligens litt høyere også! Det var ph'en det var mest feil med, ikke vannbyttene i seg selv, har jeg funnet ut nå!

For pga ammoniakk (og fra i dag av nitritt) har jeg måttet ta daglige vannbytter på mellom 40 og 50%. Men ph'en tilpasses nøye hver gang i vannet jeg fyller i karet, og dette ser de ut til å stortrives med. Fargene deres er bedre og flottere enn de har vært på veldig lang tid, siden før de ble syke faktisk. Så selv om de har hatt vann som ikke er av prikkfri kvalitet, har ph'en vært riktig for dem nå de siste ukene og de har ikke vist noe tegn til ubehag over vannbyttene, sånn som sist.

I går kveld sto jeg og tok en nitritt-test i karet deres. Jeg stod og skjøv prøveglasset frem og tilbake i den laveste enden av skalaen på fargekartet (JBL test). Da hørte jeg stemmen til mannen min som sa bak meg: "Det er null". Jeg snudde meg og så at han var kommet inn på akvarierommet og sto og kikket over skulderen min. Han la til "Den fargen. Den er mest lik null". Ok, tenkte jeg, den er muligens det. Men nitritt-testing sitter nå så innarbeidet, og jeg har sett så mange prøver etterhvert, at jeg likevel ikke følte at alt var som det skulle. Jeg tippet at nitritt var på vei.
Neste dag (nå i formiddag) gikk jeg derfor rett bort til karet for å ta vannprøve til nitritt-testing da jeg kom inn på akvarierommet. De siste par ukene har det vært ammoniakk jeg har testet først og oftest, men i dag valgte jeg nitritt for jeg hadde det på følelsen.... Og akkurat som jeg trodde.... bare en natt senere, 12 timer etter forrige prøve, så var det nå utslag på testen. Den ble tydelig rosa, resultatet var 0.2 i nitritt.
Vannbytte 50% er utført. Senket ph til 6.4 på vannet jeg tappet oppi, og det så de ut til å like veldig godt som vanlig. En ny og verdifull erfaring det der. Jeg har hatt dem i høyere ph tidligere, de to årene jeg har hatt dem! Men fra nå av skal ph godt ned på 6-tallet.

Noe har skjært seg med den kickstartingen av filteret deres, det er helt klart. Mulig at verdiene på testene aldri vil nå i taket og at det vil hjelpe av filteret er kickstartet, men perfekt kickstart har det ikke vært denne gangen. Uvisst hvorfor. Men nå er det 3 uker siden jeg gjorde det, og jeg har jo måttet bytte vann daglig som om jeg ikke hadde kickstartet det. Verdiene har ikke vært skyhøye, så sannsynligvis har jeg holdt dem på et middels til lavt nivå takket være kickstartingen. Men bakteriekolonien er ikke helt på plass enda, det er tydelig.

Nitritt-test JBL, vannet til C. eques gruppe A før vannbytte i dag.
[External Image]

Ammoniakktest fra samme kar. Ligger nå på nesten null (0,1).
Nitritt har tatt over.
[External Image]
En ting er sikkert - det blir ingen filter fra Eheim pro 3-serien i mitt hus. Du var like oppgitt og irritert den 22/2 - for ikke å snakke om hvordan du strevde med å sett det opp i høst.....

Foretrekker de gamle eheim classic'ene jeg. Jo mindre elektronikk og bevegelige deler, jo mindre kan gå galt.
Sant det, Liz H.
En ting er ihvertfall sikkert.... jeg kjøper nok ikke flere av den serien.
Sannsynligvis er de knallgode filtere i planteløse kar! :p


Jeg har forresten kommet på en løsning som kan redusere nitritten i 85 literen med C. eques, gruppe A. Jeg hadde jo gruppe B i 45 literen, der det er et Eheim Pro 2224 som har stått for filtreringen. Jeg tok alt filtermedie av SubstratPro og Eheim Mech og la i Classic-filteret som gr. B har fått, men siden blåsvampskiven ikke passer der, så ble den værende i 2224 filteret. Jeg fyllte i filtermedie (splitter nytt) i filteret og koblet det på igjen. Med alt substratet skiftet ut, og kun blåsvampskiven som var innkjørt, har det faktisk ikke blitt nitritt i 45 literen disse to-tre dagene. Selv om karet har stått fisketomt disse få dagene, så er det jo fullt av "bæsj" og sånn i akvariet etter at fiskene var der, så filteret har hatt nok å jobbe med. Men likevel har det altså klart biffen med kun blåsvamp-bakteriene.

Jeg kom plutselig på det nå, og derfor var jeg snar med å stanse begge filterne, både det til 45 literen (fisketom) og til 85 literen med gruppe A Eques. Rappet blåsvampskiven fra 45 litern og la den i filteret til 85 literen, og motsatt. Spiller ingen rolle om det blir nitritt i 45 literen for den er fisketom. Nå er jeg spent på hvordan nitritt-nivået i 85 literen er om noen timer...! Håper det funker!

At jeg ikke kom på det for tre dager siden er litt irriterende da... :p
Joa, kjedelig at du ikke kom på det for tre dager siden, men er jo bra du faktisk kom på det likevel


Jeg har en del planter, løv og kongler og fisk som virvler opp masse rart i karene mine, så den pro 3 serien er nok uegnet hos meg også ja. *notere bak øret*
Mona! Du har altså så vanvittig flotte kar og fisker!
Mats Henrik O. Hansen
Mona! Du har altså så vanvittig flotte kar og fisker!


Det var hyggelig sagt, tusen takk
Artikkel om C. adolfoi oppdrett
Jeg kom til å tenke på en av de viktigste artiklene jeg har lest når det kommer til oppdrett av Corydoras. Den festet seg så utrolig godt i minnet mitt
Det er vel fem år siden nå, jeg satt og googlet og søkte på ordene "spawning" og "breeding Corydoras adolfoi". Som helt fersk nybegynner når det kom til oppdrett var jeg ute etter all den infoen jeg kunne finne, ettersom mine C. adolfoi hadde lagt egg. Da snublet jeg over artikkelen

"I wish I had a pencil thin mustache" av Dave Lorbeske.

Han skriver morsomt og friskt, og jeg leste den om og om igjen. Til tross for overskriften, så handler den faktisk om oppdrett av Corydoras adolfoi, hehe
Det var fra den artikkelen jeg bl.a. fikk idèen å skaffe meg pipetter til bruk ved oppdrett og akvariehobbyen.
Jeg har nå sjekket nitritt-nivået i 85 literen med C. eques, der jeg i går tok en innkjørt blåsvampskive og puttet i filteret deres. I går var det nitrittnivå 0.2. Målingen jeg tok akkurat nå viser 0.1.
Nitritten har altså gått litt ned over natten Det var godt. Ikke null enda, men resten fikser jeg med vannbytter. Bare den ikke går høyere, så skal vi nok få til dette

Jeg er litt forvirret, for jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke kickstartingen fungerte som den pleier. Har ikke fått nitritt før ved kickstarting av utvendige filtere. Hm.... grubler litt på det der.
Flere C121 yngel :)
I dag skal det siste kullet med C-121 yngel flytte fra klekkebeholderen til yngelkaret på 19 liter.

Alle mugne egg var fjernet underveis, og det var ganske mange. Var derfor veldig spent på antall yngel når jeg begynte å suge dem opp med pipetten for å overføre dem til akklimatiseringsboksen. Det ble 29 yngel av de 50 eggene jeg plukket. Ikke særlig høy klekkingsprosent det der, men jeg er fornøyd uansett Håper inderlig alt går bra med disse, for de er et sånt nydelig syn når de vokser opp! En utrolig flott type Corydoras, dette.

De legger stadig nye egg, den voksne leksgruppen, så jeg kan i grunnen sitte og plukke egg daglig om jeg hadde villet. Men av og til glimter jeg til og tenker litt fremover også, og siden jeg ikke har noen klar plan for plass og oppvekstkar for de ynglene jeg allerede har, så blir det ikke til at jeg daglig sitter og peller egg. Kanskje jeg tar en runde til, for de slutter nok snart med eggleggingen for sesongen. Må sikre meg mens jeg kan, for disse legger kun egg en kort periode om vinteren. Men til gjengjeld lekes det og legges egg hver dag i noen korte, intensive uker

[External Image]

Uskarpt, men man ser de store plommesekkene de ligger og gynger på.
[External Image]

[External Image]
Jeg har visst flere bilder i dag, hehe!

Nå er de bittesmå og nyklekte Corydoras-ynglene sluppet ut i 19 literen med de andre. Og NÅ ser jeg hvor bra de har vokst, de som er der fra før! De nyklekte har fremdeles store, gule plommesekker å dra på, så de ligger mest i ro. Av og til tar de og kjører full pinne gjennom karet, før de så deiser ned og ligger helt urørlige en stund. De likte de to små eikebladene jeg har i karet, der forsvant det innunder en hel gjeng.

Når plommesekken er brukt opp, kan de bare begynne og spise som de andre. Nå er det viktig at jeg passer på artemiaklekkeriet, og ikke glemmer det igjen (å sette ny beholder til klekking hver dag). Har vært noen tilfeller med glemsomhet underveis med disse eldste av C121 ynglene, og kanskje det er derfor jeg ser så få av de mellomste? Mulig de bukket under, flesteparten av dem, ettersom jeg glemte og sette ny til klekking og mikroormkulturen min var dau (så ikke noe reserve i bakhånd der).
Har nå fått ny kultur av mikroorm i posten, og nå skal jeg passe bedre på. Utrolig fin å ha hvis man glemmer artemiaen en dag.

Eller, det kan også hende at de er flere enn jeg tror oppi der.... :p Det er neimen ikke lett å få øye på dem, de er perfekt kamuflerte mot Biltema-sanda. Kun hvis de rører på seg at man oppfatter at det er noe der.

Senere, når disse vokser ut av 19 literen og det blir på tide å flytte på dem, håper jeg det er i passe tid til at jeg får frigjort 85 literen kullet med Corydoras sp. Black (ca 60 stk) går i pr i dag. De skal jo selges om et par mnd. Da kan C121 yngelen overta det karet når de svarte flytter ut. Corydoras adolfoi (33) ungfiskene mine skal jo også flytte hjemme fra etterhvert, og de går i en 98 liter som da blir ledig.

To nyklekte med gul plommesekk
[External Image]

[External Image]

Gjestearbeider - hjelper til med forefallende arbeid
[External Image]
Sprek gjeng med Corydoras sp. Black Jeg er fremdeles overrasket over at det gikk så bra med dette kullet og at så mange vokste opp. Det skal være omtrent 60 stk her Hvis jeg ikke husker feil, er de straks 4 mnd gamle.
Det er 5 - 6 C. adolfoi i samme kar, yngel som "snek seg inn" i form av egg i mose som jeg la i yngelkaret til de svarte. De klekket der, og er så godt som jevngamle med de svarte (en ukes forskjell eller noe sånn). Jeg lot C. adolfoi yngelen få bli. Det er forbløffende å se forskjellen i vekst på to arter som har identisk oppvekst; de svarte gror som ugress, mens C. adolfoi henger langt etter. De er vel bare halve lengden av de svarte.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Har lest mange illevarslende nyheter på nettaviser og på tv, om strømregnings-sjokkene folk får i disse dager. Men heldigvis, jeg sier bare heldigvis, var jeg så smart at jeg tok en shoppingrunde etter ny strømleverandør i høst. Jeg liker forutsigbarhet, så jeg ville ha fastprisavtale.

Vår gamle avtale, som vi hadde hatt i flere år med bare 36 øre, var i ferd med å gå ut. Men den lokale strømleverandøren ville ikke fortsette den lave prisen og kunne bare gi oss en høyere pris på en evt ny fastpris-avtale for et år eller tre år. Neivel, da gidder vi ikke bruke dere mer, sa jeg.

Så jeg sjekket litt rundt, og fant en ny strømleverandør på vestlandet som kunne tilby oss 36 øre fastpris i ett-års kontrakt! Meldte oss inn der og fikk signert kontrakten. Hadde akkurat postet den omtrent, så føyk strømprisene i været overalt bare dagene etterpå! Til og med vår nye strømleverandør endret ettårs-kontrakt prisene sine, så vi var ute i siste liten Der hadde vi flaks gitt som sikret oss den lave prisen før markedet steg rett til værs.

Strømregningen vi har fått nå var derfor ikke sjokkerende høy for vår del Vi sitter jo med under halve prisen pr kwh i forhold til hva mange med flytende strømpris har.

Corydoras må ha sand! [External Image]


[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap