Inger Annes akvarieprosjekt (side 33)

Det er morsomt med saltvann. Men jammen er det mange bekymringer også. Det er mye å ta tak i i det karet nå etter ferien. Jeg må fortsatt bort og småtitte på livet der borte. Jeg hadde ikke trodd jeg skulle se salariasen på mange dager nå, men jammen titter han fram. Han liker ikke meg ennå, så han stuper i skjul når jeg kommer borttil. Men venter jeg, titter han fram igjen. Og han er tydelig sulten. Han glefser på steinene, i håp om alger, og han ser nesten voldelig ut. Den ene peppermyntereka ser like morsom ut. Når den finner noe den åpenbart liker, så tar den rett og slett spenntak for å få det løst. Den krøker seg litt sammen i beina, og røsker og drar så hardt den kan. Det minner veldig om hvordan vi mennesker gjør når vi skal få løs noe som sitter veldig fast.

Narcissusene gikk det ikke bra med. De ville ikke leve her hos meg. Jeg mistet dem en etter en.

Noe har skjedd hos ancistrusene. Plutselig ligger Bart i hula til Bartesnoppen. Sånn var det ikke i går da jeg kom hjem. Jeg tviler på at det blir en permanent ordning.
Så kjekkt at du endelig fikk en Salarias da.den har du ventet lenge på å få i hus
Håper du lykkes bedre med din enn jeg har gjort med et par stk. jeg har hatt.

Er enig med deg at de kan se litt voldelig ut til tider,artige skapninger
Ja, salariasen er et ordentlig sjarmtroll. Jeg må bort og titte på den hele tiden.

I dag fikk jeg hentet overrenningsboksen på posten. Jeg hadde tenkt å sette i gang sumpa i dag, men fant brått ut at det måtte en PVC-del til (som jeg faktisk har), og PVC-lim (som jeg ikke har). Dermed må det vente til jeg har fått limt greia. Det er det eneste som mangler nå. Så utrolig irriterende at det kun er lim som mangler! Ikke skjønner jeg bruksanvisningen helt heller. Jeg får sove på saken, tror jeg.
Så synd at narsissusene døde... jeg har bare 2 igjen av de 6 jeg kjøpte, de har dødd en etter en her også. De har bare blitt slappe og syknet hen og dødd i løpet av en dag eller 2 her hos meg. Veldig kjedelig, de er jo så flotte. Mine 2 gjenværende går sammen med 6 arcuatus, leste at disse stimet sammen i naturen, så de har noen venner og henge med her hos meg.

Har lyst på både kulefisk og saltvann etter å lest tråden din smått om senn :o)
Men det får vente foreløbig holder det med ferskvann og de karene jeg har.
Jeg har en mistanke om at c. narcissus har svært høye krav til vannkvaliteten. Mine narcissuser gikk sammen med en stor gruppe superarcuatuser, og karet var vel egentlig overbefolket. Men det var kun narcissuser jeg mistet, ikke superne.

Det begynner å demre for meg hvorfor pussereker heter nettopp det. Jeg har nettopp stått og glodd på salariasen min (jeg greier bare ikke å se meg mett på den), og pussereka ville ikke la den være i fred. Den ville så meget gjerne få lov til pusse på den eneste fisken i karet. Salariasen syntes det ble litt vel plagsomt. Forøvrig ser det ut som om det sitter en parasitt på pussereka. Den har en flekk som stikker ut på den ene sida, og den har jeg ikke sett før i kveld. Jeg får se litt nærmere på den i morgen, og fange inn reka hvis den fortsatt er der (flekken altså, jeg håper da inderlig reka er der ).

Nå i kveld syntes jeg at jeg kunne se noen polypper på den korallen jeg trodde var steindød. Det gir håp. Men jeg er ikke sikker ennå. Litt verre står det til med "soppen". Den ser ikke munter ut. Jeg håper inderlig den greier seg, da dette er yndlingskorallen min, men det ser ikke lyst ut.
Himmel og hav for en appetitt salariasen har! Han har fortsatt den voldelige algespisingen sin, og nå har han stooor mage! Det er ikke så rart, for han gumler alger nesten konstant. Og han ser ut til å ha blitt litt mer fortrolig med meg også. Han styrter ikke så kjapt i skjul når jeg ser på han lenger.

Pussereka har helt tydelig opprettet en pussestasjon ved knappekolonien min. Hver gang salariasen tilfeldigvis stopper der (pga. at jeg har kommet bort til akvariet for å se på den), kommer reka nesten løpende, og setter i gang med grundig beføling. Salariasen er ikke særlig fornøyd med den behandlinga.
Inger Anne
Pussereka har helt tydelig opprettet en pussestasjon ved knappekolonien min. Hver gang salariasen tilfeldigvis stopper der (pga. at jeg har kommet bort til akvariet for å se på den), kommer reka nesten løpende, og setter i gang med grundig beføling. Salariasen er ikke særlig fornøyd med den behandlinga. ;-)



Så utrolig sjarmerende den pussereka høres ut da
Marita Ekdahl
Så utrolig sjarmerende den pussereka høres ut da :)

Det er den også! Jeg visste ikke dette om pussereker før jeg fikk en i hus. Men det er ingen tvil om hva den holder på med.

Enten tålte ikke glassrosene de brå endringene i saltinnhold i vannet, eller så har peppermynterekene allerede gjort rent bord. Jeg kan ikke se en glassrose i hele akvariet! [External Image] Men jeg klager ikke... [External Image]
Jeg hadde tenkt meg innom Korallen i dag, når jeg likevel skulle til Moss,men eieren var selvfølgelig i England. Dermed ble det en tur innom Dahls Dyrerike i stedet. Og jeg kom ut med en fisk, selvsagt. Jeg har visst at jeg skulle ha et klovnefiskpar i saltvannsakvariet, men jeg hadde ikke lyst på den vanlige ocellarisen. Men hos Dahls hadde de en nydelig orange klovn, en som jeg likte veldig godt. Og når den ikke kostet mer enn 125,- heller, da måtte jeg bare ha den. Dessverre var det bare én, men jeg forhørte meg om det var noe de kom til å få inn igjen, og det sa de "ja" til. Jeg skal forsøke å få hostet opp et bilde av den litt senere.

Jeg fikk også ordnet med PVC-lim der, så nå kan jeg endelig få limt den delen til overrenningsboksen.

De hadde forresten noen saftige glassroser i flere av karene. De kan faktisk bli ganske store! Fascinerende ting, selv om de er saltvannsakvarienes onde versjon av pestsnegler.
Her er det nye vidunderet, fortsatt i posen.

[External Image]

[External Image]
Åh, kjempefin!

Kjenner at det begynner å friste med saltvann...
Klovnefisker er ikke akkurat særlig skvetne av seg. Jeg slapp fisken ut av posen, og jeg så at den med en gang begynte å jakte etter partikler i vannet. Jeg slapp nedi bittelitt mat, og den satte i gang med å spise med en gang. Der var det ikke snakk om noe som helst bekymring fordi den sekunder før hadde blitt sluppet ut i et nytt miljø! Jeg liker personligheten til klovner.

Det begynner å bli litt antydning til farge i saltvannskaret mitt nå. Klovnen lyser opp. Pussereka også, når den viser seg. Men den foretrekker å holde til under en stein. Salariasen er grå og temmelig kamuflasjefarget (selv om den er ganske flott å se på hvis du studerer den nærmere), men den lager liv i karet. Si meg, er saltvannsfisker generelt mindre skvetne enn ferskvannsfisker?
Jeg har hørt andre har snakket om kyssemerker på glasset etter salariaser, men jeg hadde ikke greid å forestille meg hvordan det ville se ut. Men, nå nettopp fikk jeg latteranfall. Det var tett i tett med kyssemerker over nesten hele frontglasset, og, ja, det ser akkurat ut som kyssemerker. Ingen tvil om at salariasen har gumlet alger der, nei.

Den stakkars klovnefisken ser så ensom ut. Jeg synes riktig synd på stakkaren. Det skal jo bli en til med tiden, når de får inn igjen hos Dahls. Men siden salariasen er den eneste andre fisken i karet (og den er godt kamuflasjefarget), ser det ut som om klovnen svømmer rundt helt alene, og det ser rett og slett stusselig ut. Men, den spiser som bare det! Det er ikke noe i veien med appetitten i hvert fall.
Du får bare si at den får se på det positive,nå behøver den ikke og dele maten med andre.
Skal du bare ha ett par gåendes eller vil du prøve og få de til og yngle?Var på en dyrebutikk i fjor og der hadde de ett Akvarium ved kassa,med masse små baby klovnefisk svømmendes rundt,de var nydelige og se på!
Tror det var denne dyrebutikkens første gang med disse,de hadde hengt opp en lapp hvor de skrev at de var ikke for slag,de ville prøve og mate de opp selv.
Mener og huske at de har hatt klovnefisk for salg senere.
Animorpher
Du får bare si at den får se på det positive,nå behøver den ikke og dele maten med andre. ;)

Hehehe! Ja foreløpig får den ha maten i fred. Maten jeg har fått tak i flyter (skal anskaffe annet senere), og hverken salariasen eller rekene får tak i den der, selv om rekene hopper rundt omkring og håper det beste.

Skal du bare ha ett par gåendes eller vil du prøve og få de til og yngle?

Der må jeg si et tja. I utgangspunktet har jeg dem for å ha dem, og det tar litt tid før de har vokst seg store nok. Med tiden hadde det nok vært artig med småtasser, men det får komme hvis det kommer. Foreløpig har jeg ikke nok peiling på saltvann til å forsøke å få til sånt.

Nå er overrenningsboksen limt, og skal stå til tørk i et døgn. Trøste meg som det rev i nesen, det limet! Jeg har fortsatt problemet med bruksanvisningen jeg ikke skjønner. Det er tydelig at den henviser til en del jeg ikke har. Grrr! Men såvidt jeg kan se, er det ingen katastrofe. Den skal kunne fungere likevel. Jeg får forske litt. En ting er i hvert fall sikkert: jeg kommer til å sette i gang overrenningsboksen og sumpa en dag jeg har goood tid til å følge med på utviklinga!

Jeg forsøkte meg på en liten fotoseanse i saltvannskaret mitt i dag, med det gikk heller dårlig. Apparatet mitt ville bare fokusere på saltflekker på glasset. Det er mulig jeg fikk til et ok salarias-bilde, men det vet jeg ikke sikkert før jeg overfører bildet til PC-en. Og det gidder jeg rett og slett ikke å gjøre nå. Av og til er jeg litt lat...
Jeg må bare syte litt over det veggakvariet jeg har klaget over før. Det er riktignok veldig lenge siden sist jeg så det, og endringer har det blitt, men til det bedre? Veggakvariet er maks 60 liter, og inneholder i dag en gibbi, 4 perleguramier, 2 gullguramier og en scalare. *Stønn!* Av disse fiskene, krever fisken med det minste plasskravet fortsatt minst 120 liter... Det var en annen akvarist her inne på AF som for noen år tok kontakt med firmaet som er ansvarlig for akvariet, men der nådde hun såvisst ikke fram. Og de har helt klart fortsatt ikke lært at det er noe som heter dyrevelferd. Grrr!

Nå er (nesten) alt klart for å sette igang sumpa. Overrenningsboksen er limt, og klar til å settes i bruk i morgen. Alt er på plass, med unntak av at jeg må drille et hull i utblåsrøret, slik at det ikke blir noen heverteffekt dersom strømmen skulle gå. Men jeg kan ikke drille hullet før jeg er 100 % sikker på hvor høyt vannoverflaten kommer til å nå. Jeg er pissnervøs for å sette igang sumpa. Jeg har aldri gjort noe sånt før, og det er skummelt med alt vann som skal renne ned fra et akvarium, ned i noe annet. Det føles som om det er mange ting som kan gå galt. Vann føles liksom mye tryggere når det kan forbli i akvariet der det hører hjemme. Ikke føler jeg at jeg har 100 % kontroll på nøyaktig hvordan dette skal fungere heller. Men nå tror jeg ikke jeg kan lære noe særlig mer uten å faktisk sette igang greia. Det blir garantert noe søl og styr i morgen, men jeg gleder meg til å få orden på ting også. Det blir så mye hyggeligere å få sparket litt av utstyret ut av akvariet, samt at det tross alt blir flere liter vann i systemet også.

Jeg har sannsynligvis fått identifisert klovnefisken min nå, og det er en A. frenatus. Dessverre ser jeg på Blue Zoo Aquatics at den listes opp som aggressiv. Vel, vi får se det an. Foreløpig har den jo bare selskap av salariasen, og jeg tviler på at den lar seg bosse med. Jeg er fristet til å anskaffe én fisk til, i tillegg til en klovn til, men det kan bli litt risikabelt. Det er uansett ingen hast, og det blir kun én fisk ekstra - noe mer har jeg ikke plass til. Og jeg må selvsagt anskaffe en bolig til klovene, en korall de kan kose seg i.

Jeg har forøvrig sendt avgårde en stor bestilling til Webzoo i kveld. Uhu! Det har kostet meg betydelig mye mer å starte opp saltvannsakvariet enn jeg hadde beregnet. Men når pakken fra Webzoo er i hus, er det bare noen få ting som gjenstår av det jeg MÅ ha. Etter det, blir det bare innkjøp som kan gjøres litt etter hvert, som f.eks. flere koraller, pluss litt mer LS.
Grrr! Overrenningsboksen lekker! Og jeg aner ikke hvordan jeg skal få tettet den, da den lekker akkurat der utløpet er (ikke der jeg selv har limt, men i den delen som fører PVC-en igjennom boksen).
Jeg bestemte meg for å forsøke å silikonere der lekkasjen var, og så får jeg gjøre et nytt forsøk på å sette igang sumpa i morgen. Nå VIL jeg ha den igang snart! Silikonen jeg bruker er faktisk fra ei lita tube jeg kjøpte for å tette et akvarium 1997, og den er like fin og myk fortsatt, selv om det ikke er så skrekkelig mye igjen på tuben lenger. Snakk om kvalitetssilikon! Jeg kommer til å være direkte lei meg når jeg en gang må kjøpe ei ny tube igjen. Den tuben jeg har, har vært med på svært så mye av tettearbeid, fiksing og triksing.

Jeg er fortsatt like imponert over matlysten til klovnen min. Den ville ha spist til den sprekker hvis den hadde fått sjansen. Dessverre har jeg bare flakfôr ennå, og det flyter. Dermed er det kun klovnen som får nytte av maten. Hvis jeg bevisst forsøker å ta flak under vann, for å få det til å synke (med tanke på salariasen og rekene), forlater klovnen de flytende flakene, og kommer styrtende også bort dit jeg forsøker å fôre de andre. Grrr! Jeg har bestilt granulat, men det tar nok litt tid før det kommer.
Herved erklærer jeg sumpa for åpnet! Og det ble langt mindre krøll enn jeg hadde ventet. Riktignok lekker overrenningsboksen litt fortsatt, men det er ikke mer enn en dråpe i ny og ned. Foreløpig har jeg løst det ved å sette sumpa rett under der det drypper. Overrenningsboksen slurper litt, så jeg er glad jeg slipper å ha dette på soverommet, som det en gang så ut til at det skulle bli. Litt senere i kveld skal jeg gjøre et mindre vannbytte hos fiskene, og så får vi se hvordan dette kommer til å bli til slutt. Jeg skal til Moss igjen om to uker, og håper jeg får muligheten til å stikke innom Korallen da. Jeg mangler et par ting, samt at jeg gjerne vil se på noen koraller.

Det er merkelig; da jeg først fikk satt igang sumpa, var det ikke så skummelt som jeg hadde fryktet. Nå ser jeg jo hvordan det fungerer, og vet litt mer med sikkerhet hva som kan hende, og hva som skal til for at det skal fungere. Puh!

Jeg er fortsatt like imponert over matlysten til klovnen min. Den ville ha spist til den sprekker hvis den hadde fått sjansen. Dessverre har jeg bare flakfôr ennå, og det flyter. Dermed er det kun klovnen som får nytte av maten. Hvis jeg bevisst forsøker å ta flak under vann, for å få det til å synke (med tanke på salariasen og rekene), forlater klovnen de flytende flakene, og kommer styrtende også bort dit jeg forsøker å fôre de andre. Grrr! Jeg har bestilt granulat, men det tar nok litt tid før det kommer.

Har du ikke frossentfor da ,artemia fks. mye bedre enn både flakfor og granulat
Frossen eller levende mysis er forresten veldig populært
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap