Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 33)

Hurraaaa! Nå har jeg klønet og sølt med svampen på innsuget for siste gang. Kappet av en rørbit for å få plass til svampen, nå fant jeg igjen drillen min (helt umoderne sak der jeg bestemmer hastigheten, kofferten ble gjemt fordi jeg blir grinete hvis borsettet mitt mangler akkurat den dimensjonen jeg trenger, og chucknøkkelen ikke henger i festet der den skal. Men så glemte jeg hvor jeg hadde gjemt den..) og gjennomhullet rørstumpen noe aldeles helt voldsomt, satte på en skjøtestuss og vips - svampen kan tas ut med en hånd uten å rive vekk planter eller dra innsuget helt ut av karet. Og nå går røret helt til bunns igjen, så matetåka letter på et blunk.

Hurraaaa!
Linda & Ove
Hurraaaa! Nå har jeg klønet og sølt med svampen på innsuget for siste gang. Kappet av en rørbit for å få plass til svampen, nå fant jeg igjen drillen min (helt umoderne sak der jeg bestemmer hastigheten, kofferten ble gjemt fordi jeg blir grinete hvis borsettet mitt mangler akkurat den dimensjonen jeg trenger, og chucknøkkelen ikke henger i festet der den skal. Men så glemte jeg hvor jeg hadde gjemt den..) og gjennomhullet rørstumpen noe aldeles helt voldsomt, satte på en skjøtestuss og vips - svampen kan tas ut med en hånd uten å rive vekk planter eller dra innsuget helt ut av karet. Og nå går røret helt til bunns igjen, så matetåka letter på et blunk. Hurraaaa!


Hurraaa ja

Og nå først forstod jeg hvordan dere fester svamp på innsuget uten at det går ut over kraften til filteret! Lærer stadig noe nytt

Selv endte jeg opp med den tappen som skal være på utsuget, etter å ha hatt nylonstrømpe (den måtte renses konstant!). Sikkert ikke helt yngelsikkert, men det er åle-og ciklidesikkert.
...Og nå forstod jeg hva jeg kan gjøre om det kommer yngel.

JEG har klønet!! Sist søndag klippet av fingertuppen, da jeg fant ut at jeg bare klipper slanger nedi vannet, og kikker ovenfra....Btw så endres dybde og vinkler når en ser i vann...

Profi heavy duty-hylle på kjøkkenet
Jeg skar meg. På heavyduty-hylla til en overkommelig pris fra Bauhaus (side 388 i den tyske katalogen). For i morges sølte jeg så fælt mens jeg lette etter Bumsa Daisy at kjøkkenbordet måtte flyttes, og da flyttet jeg det like gjerne helt vekk. Målte og tegnet og var klar for å snekre bord, man har jo lokalisert drillen sin må vite, men materialer er ikke akkurat helt gratis og med benkeplate kunne jeg ikke fått det til for 299,00...

Krydderhylla er plassert der den hører hjemme langt fra akvarier og nær komfyren, og dette aluminiumspetakkelet er montert. Godt kjøkkenet ser ut som et takras fra før, med tapet i laser og vaklevorne skap fra minst 4 forskjellige barnevernsinstitusjoner. Tror vårt hus var det siste de innredet, og brukte det de hadde til overs...

Grei hylle da, mulig å få sammen uten angstanfall, blir helt rørt når noen faktisk har tenkt før ting blir flatpakket. Den skal tåle 175 kg, det har jeg vel ikke veldig lyst til å teste om er sant, men en 54-liter går sikkert bra. En stund. Alle stiklingsbokser og plastkrus jeg har strødd over alt også, de kan nå stå i dagslys uten å måtte flyttes hver gang man skal skjære brød. Plass til en mengde små plastbokser fulle av alt mulig rart ble det også, i tillegg fikk skiftebøttene plass nederst. Må bare finne noe lurt og billig å kle hyllene med, her holder det nok ikke å koke bivoks...

Ove rydder telenettet for lynnedslagsskader og er ikke konsultert, men ettersom den forskrekkelig merkelige avocadoplanta som vokser rart på fjerde året og ikke på noen måte kan kalles vakker er flyttet ut på terrassen blir jeg antagelig tilgitt mine herjinger.

Bumsa hadde forresten bumsa ut av boksen og ned i plantebøtta som til alt hell sto på gulvet rett under boksen. Dumme meg la armaturet rett på uten glassplate mellom, god plass for digre eplesnegler tydeligvis. Da vet jeg at det ser lovende ut for eplesnegler og ormekur :o)
Det ble noen strøk hvit Jotapast 07 på hyllene, det får duge inntil videre. Den siste centimeteren i en gammel 10-liter var nokså Melvin Snerken, så jeg tok meg hardt og kraftig sammen og slurvet!!! Malte rett på det vaskbare skittengule tapetet uten å gjøre annet enn å tørke over med salmiakk og rive av de værste fillene. Rett over hull som skulle vært sparklet til og med! Fikk smerter i ordenssansen, men det er utrolig fint å ha ett hjørne på kjøkkenet som ikke skjærer i øynene. Hadde i grunnen håpet å finne noe brukbart under tapetet, men der var det bare en merkverdig gustenbeige farge jeg ble helt mollstemt av, minnet om det jeg fikk på palletten når de siste rester ble tørket vekk. Så da ble det fort og gæli', og ingen bar flekk med filler rundt der det ikke er radiator mer. Hurraaa!!!

I tillegg er blåsvamp skåret til (det ble 23x28x5 cm til 54 liter), slange lokalisert og klargjort, tror jeg skråskjærer for å få spredd strålen litt hvis jeg ikke finner sånne skjeformede utblåsdingser i morgen. Venter med silikonering til jeg er støere på hånda, utrolig hvor skjelven man blir av ikke å ha tatt i på en stund :o)

Apropos skjelven, Sotus dunderpus kommer stadig vekk inn med små gaver i form av halvspiste mus og jordrotter, dagens ble enda dårligere mottatt enn vanlig - en hoggorm! Ikke av den digre sorten, men altså det får være grenser. Orm rører jo på seg i timer etter at de er døde, og jeg har ikke ord for hvor grusomt forferdelig avskyelige jeg synes slanger og ormer og denslags er. Dunderpusen ble dødelig fornærmet, og aner antagelig ikke hvor heldig han er som lever...
Du vet at hvis du kjefter paa pus, saa maa han ta med noe stoerre neste gang, slik at du tilslutt blir fornoyd med fangsten hans, bare aa begynne rose gutten for at han er flink jeger. Saa kanskje du slipper flere overraskelser.
Han kom med mus igjen i dag, for da blir mamma glad og vi har kastelek på terrassen. Hadde ikke hjulpet med ros over ormemordet, katter har radar og jeg ble vettskremt uansett hvor utrolig kjapp han var. Tror egentlig han ble litt redd selv også, han har tatt mye stålorm, men den hveser ikke...

Nå er jo ikke ormebitt nødvendigvis dødelig, glemmer ikke Vorstehervalpen med hode like stort som kroppen, stakkaren klarte ikke å løfte hodet fra bakken. Hun overlevde, antagelig fordi den voksne hanhunden hadde blitt bitt to ganger av samme orm først. Tror ikke faderen rørte bakken mer enn tre ganger ned fra fjellet med to hunder i sekken :o)


[External Image]
Genialt eller katastrofalt?
Snublet innom Bauhaus på leting etter løsning på plaskebøtteproblemet, lyden av vann nuller traktor- og motorsagbråket fra nabolaget, men bøtta gikk tom i ett sett. Fant kantmatte til kr 59.- pr m2, surret den fast rundt en murerbøtte og problemet var løst.

Og så startet idecomputeren, for dette er da beregnet på bruk i vannet? Eller? Kan man finne noe smartere å feste mose og Javabrenestiklinger på? Og hvorfor ikke kle inn hjørnefilteret? Materialet er nylon, kan egentlig ikke forestille meg at det skal avgi noe spesielt skummelt til vannet, og med fire små Eheimkopper har jeg løst både blåfarge-, stilklings- og bøsseproblemet. Tror jeg...

Små sugekopper sitter bom fast i veven
[External Image]


Litt ekstra rom imellom slik at røttene har plass?
[External Image]

Litt mindre hysterisk blåfarge når en myriade javabregnestiklinger enkelt festes ...
[External Image]
Katter er virkelig dyktige jegere, men huggorm? *Grøss* Vår fanger heldigvis bare nattsvermere og meitemark, men hun er ikke mindre stolt av den grunn.

Det nettet ditt så kjempesmart ut. Gleder meg til å se hvordan det blir ;D
Jeg har lånt moderens kamera, så jeg spammer. Forstår ikke all verden enda, som for eksempel hvordan jeg får vekk vidvinkelfortegningen, hylla er faktisk helt rett!

[External Image]

Men det er et lyssterkt kamera, Poecilia salvatoris alfa med harem, uten ekstra belysning eller stativ...
[External Image]

Pandayngel i lyset fra en liten lommelykt...
[External Image]
Plaskebøtte
Slenger inn et bilde av plaskebøtta også. Det skal fylles opp med jord og planter og dekkes med stein. Tror det vil fungere :o)

Myk tråd fra plantasjen er "tråklet" i en sirkel rundt utblåset og i ytterkant, steinen tynger litt slik at plasket treffer vann, ble så bra atte :o)
[External Image]
sissimor
Det nettet ditt så kjempesmart ut. Gleder meg til å se hvordan det blir ;D


Ser for meg at strevet med fiskesene og sterke briller er historie, en stripe av dette burde enkelt kunne festes på steiner og røtter, og småstiklingene plasseres med grov heklenål.

Nå gjenstår bare en fryktelig mengde skraping av silikonsøl og litt maling før forsøkene kan settes i gang. Hvis silikonen kjennes halvtørr ut er den det, og det er ingen grunn til å forsøke seg, kjøp en ny! Det ble et håpløst klin, de snedige skrapebitene hjalp ikke det minste, og stivnet silikon er ikke det mest samarbeidsvillige materialet i verden. Telefon midt i limingen så den ene lista måtte skjæres ut fordi den ble skjev - sukk - gleder meg til neste kar, for det kan ikke bli like vrient nå når jeg har gjort unna alle mulige feil pluss et par helt umulige. Egentlig er det jo ingen heksekunst, men av en eller annen grunn ville det bare ikke :o)
Herregud den ormen, grøss!

En av kattene vår har vært så snille og hentet en spissmus til oss. La den så fint foran inngangsdøra i innergangen. Så flink atte, eventuelt så er det en advarsel. Haha, eller ja jeg bare antar det er ei spissmus siden det er en av de bittesmå musene med sånn lang snute som ei mygg, hehe. Trodde det var disse som var sånn sjeldent, eller tilogmed giftig? Verste er at de spiser ikke musene (bare fugler) ei heller finner jeg noe store sår (vil man vite hvordan de faktisk tar livet av dyret??). OG pelsen på disse små er jo så lodden og god. (morbid jeg?)

Det der blåsvamp/tråd greiene så kjempesmart ut!! Og tro så stilig med planter over der, ååå jeg blir så inspirert og litt missunelig. Den som hadde plass og penger, hehe.
Spissmus er rovdyr, og smaker sikkert vondt, finner dem strødd over alt. Det er husmus vi får i gave, og mest imponert er jeg egentlig av hva kattene legger igjen av en bitteliten mus, det går ned på høykant fra snuten og ned, med tenner og det hele, og så ligger magesekken igjen, plukket ut med kirurgisk presisjon!

Med to katter i huset er vi sånn nogenlunde musefrie, og naboen som ikke egentlig er spesielt begeistret for katter er superfornøyd. De har ikke jordråtter i blomsterbedene lenger. Og den lille pussedotthunden der har helt gitt opp forsøkene på å jage dem bort, han sukker resignert og later som om de ikke finnes, for uansett hvor mye han bråker er han luft for katter på jakt. Dyr er rare :o)
[QUOTE=Linda & Ove]og så ligger magesekken igjen, plukket ut med kirurgisk presisjon!
QUOTE]

haha, ja har funnet fugler utenfor døren, hvor de er mer eller mindre buksprettet og innvollene faktisk henger ut. DET kaller jeg mer en trussel enn gave, haha neida. Tror dette var da den ene katten hadde kattunger, og da skal de jo såklart komme hjem med mat. Spesielt store fugler.

Nå bor jeg heldigvis både atme litt skog og industriområde, så mus har vi aldri vært plaget med, verken med katt eller ei. (tror de henter de i "skogen" som er femti meter unna)

beklager om jeg hijacker tråden din med offtopic babbel altså!
Jøss, kantmatte var jo superlurt! Det må jo være perfekt til diverse moseballer i karene også... Det må nok testes ja! Gleder meg til å se hvordan resultatet blir med blåmattefilteret ditt etter dette...
Gleder meg til heklearbeid, det melder seg stadig nye ideer :o)

I dag har det mest gått i opprydding etter Hydraangrepet. Rot er kokt, planter for en formue kastet i komposten, jeg hadde jo for sikkerhets skyld begynt å samle til nytt oppsett. Plantene tålte en halv ormetablett i 30 liter vann på nederste hylle i reolen med varmekolbe uten lys i en uke, men mange store sandsnegler og alskens pestvarianter tålte det ikke. Luktet ikke roser...

I tillegg har penselalgene levd herrens glade dager oppi der med filter på full fart i lite vann. Har tatt vare på Anubiasrestene, røttene er jo friske, men om de kommer seg igjen nå vet jeg ikke. De ble reddet fra butikken uten et blad og hadde så vidt begynt å bli fine, om de har en ny omstart inne aner jeg ikke. Har plass til mange plantebokser, så gjør et forsøk...

I tillegg står filter, varmekolbe og alt annet utstyr fra karet og bobler i så varmt vann jeg fikk fra berederen. I det vannet er det kobber, da har jeg fulgt alle råd om Hydrabekjempelse. Det var dårlig fart på filteret i Juwelen, så den nye matta surrer i grumsevann i en tiliter, jeg er superfornøyd med kjøkkenhyllene! Alt får plass der. Ikke vakkert, men du verden så deilig å slippe bøtter med prosjekter strødd rundt i hele huset :o)
Krabbet rundt på knærne med kamera i hagen i går kveld, og Sotus syntes nok jeg slet fælt til ingen nytte, han kom med en helt frisk og fin mus for å holde kurs. Jeg rotet jo lydig rundt i gresset, han viste hvor den var, jeg rotet, musa skvatt unna, katta etter og ga den en dask, jeg rotet med gress og knapper på kameraet og snora i veien, til slutt sukket han høyt og hoderystende over håpløst hjelpeløs elev og tok seg av saken selv. Gøy da, og bli vurdert som gammel nok til opplæring :o)

Der mamma
[External Image]

Sånn gjør du
[External Image]

Nå er'n besvimt, nå klarer du det, jeg kan jo ikke peke så se hvor jeg ser da menneske (nederst i venstre hjørne...)
[External Image]

[External Image]
Hahahah herregu for ei søt mus!! (har hatt mus to ganger og syns de er helt skjønne!!) hihi husker den ene (eneste) katten som visste jeg hadde ei mus, var redd den når jeg holdt den framfor henne, haha.
Kickstart med muskler...
Bøtta med den nye svampen har visst fått en kraftdose med både det ene og det andre, for moro skyld testet jeg i går kveld etter å ha tilsatt litt vel mye Salmi (0,5-1 ml)på morgenkvisten, det suser og går...

Dato----NH4----NO2----NO3----pH
27.6-----2-------1--------20- ----7
28.6-----0,8-----Høy ----20+ ----7
29.6-----2-------Høyere-40------7
30.6-----0,4-----1--------40------6,5 - Over i karet...
30.6-----0,2-----0,6------20-----7 - Noen dråper Absolut
01.7-----0,4-----0,6------20-----7
02.7-----0,2-----0,6------20-----7
03.7-----0-------0,6------20-----7 - 0,2 noen timer etter tilsetning av Salmi
04.7-----0-------0,6------20-----7
05.7-----0-------0,2------20+---7 Dobbel dose Salmi
06.7-----0-------0,2------20+---7
07.7-----0-------0,1------20+---7
08.7-----0-------0,1--------------7
09.7-----0-------0,2-------------6,5
10.7-----0-------0,2-------------6,5 Hevet pH til 7
11.7-----0-------0,05------------7
12.7-----0-------0---------40+ 7,0 GH 8, KH 0



Tydelig at det var mye godteri i svampen fra Juwelen. Gremmes litt, det er sommer og stunder mot ferie, det var slett ikke meningen å være ett kar short akkurat da. For selv om filteret er i farta, er det ikke bare å sette inn fisk og dra noe sted føler jeg. Kanskje jeg må sette inn en annonse på dalmatinermolly og salvatoris. Men da må jeg få til bilder først, skjønner ikke helt alle funskjoner og knapper og ting på kameraet, og Paintshop Pro er forferdelig uforskammet. "Contains no bitmap" er det dummeste jeg har hørt, selvfølgelig gjør filen det, og alle andre billedprogram under solen har null problemer, men det er ikke de programmene jeg kjenner såpass at det er noen vits. Så jeg får ta meg hardt og kraftig sammen, og lære programmet folkeskikk. Eller nøye meg med iPhoto...
Artige bilder av katta og musa
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap