Leifs verden, del 2 (side 33)

Det ble ikke til at jeg startet opp 43L til borellii hua og hula. Føler at det akkurat nå er nok små kar oppegående, og det er godt å ha et lite yngelkar stående i tilfelle noe skulle skje...

Har tømt den ene 16L for endlers guppy og lagt ut en annonse på gis bort, og håper noen kommer å henter dem. Disse går nå i en boks som så er satt i 160L, og borelli hua er satt i 16L.

Er det noen her som ønsker disse endlers guppyene som er ca 15-20 stk, med stort og smått, er det bare å ta kontakt. Hadde vært gøy om det var et barn/ungdom som ville ha disse.

Synes alltid det er gøy å se barns ansikt når di kommer for å få fisk. Det smilet og den gleden gir meg mye.
Desverre ingen som har hentet guppyene så det blir vel til at jeg tar de med til klubben i kveld på styremøte.

Er nå i ferd med ENDELIG å tømme den ene 160L for å få den ned i kjelleren og reolen. Har tatt vare på 50% av vannet og lar det bli et godt vannbytte. Ikke helt sikker på hva jeg skal ha oppi der, men siden jeg har bestemt meg for IKKE å dele denne, kunne jeg tenke meg å ha enten barlowi paret eller sp. "Oregon" paret oppi der med en av cacatuoides gruppene.

Har 4 viltutgave av disse, 2+2 og 2+2 av oppdrettsvarianten. Oregon og barlowi er en forholdsvis stor apisto, så vil så gjerne ha et at dem i et større kar. Sjakkbrettciklidene kunne også muligens gå i samme karet??? De av dere apisto entusiaster som følger meg vet hvilke typer jeg har og kan dere anbefale meg et oppsett på 2 kanskje tre av fisketypene jeg har???

Grunnet temperatur tilpasning blir ikke fisken satt inn før i morgen. Kommer også etterhvert til å trenge flere varmekolber og får ordne dette til uken når jeg skal til Drammen
Inaktiv bruker
hei.
jeg er veldig interessert i dine endlers, er 13 år da, men bor i trysil så du vet jo kanskje ikke om noen som drar forbi eller hit med fisk, så de kan ta med hit, det blir sikkert mye styr for deg, men hvis ikke så får du lykke til med salget.
Mvh Kristian.
Desverre vet jeg ikke om noen som skal oppover Kristian


Endelig er den ene 160L på plass i reolen i kjellern. Ser rett og slett herlig ut at jeg har begynt å fylle reolen

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
meget bra loffa meget bra
Tom K

I bergen har det kommet inn en sending med VF flotte eksemplarer. Har en hue som ligger på egg eller har dags gamle yngel nå.
En nydelig apisto.
Ang navn er det vel bare Panduro som skal brukes (iallefall det de skriver på noen av de forumene jeg har lest).

Utrolig flott den reolveggen din blir Leif.
Hvilke lys har du på høyresiden?

Espen
Plussmedlem
Reolen blir utrolig fin! Bra jobba!
Tusen takk alle sammen. Hygglig med ros. Blir ekstra gira av det, hehe.
Lys ja..... har ikke funnet noe fornuftig enda så har bare satt over en lyskuppel på det øverste hvor det er yngel av cacatuoides. De to andre karene under er det vel egg som klekker rundt disse tider av samme slag.

Eneste lyset de har er lysstoffrøret som står i taket ved den delen av reolen. Apistoer er ikke veldig glad i sterk strøm eller sterkt lys, så inntil videre får det være slik.

Tror ikke møkkakameraet mitt liker sp. "Oregon" hua mi.... Tok i sta 34 bilder av henne og kun ett av dem er "greit". Legges ved her.

[External Image]
Når jeg kom hjem i kveld fikk jeg se at 2 av Gambusia holbrooki huene lekte seg i boblene av luftesteien i karet og fikk tatt et par bilder. Ganske så fasinerende å se di seile opp og ned og opp og ned......... Så legger ved et par bilder her av dem.

Apistogramma Borellii eggene er allerede klekket. De må ha hatt dårlig tid og lyst til å se dagens lys, hehe.

Manglet et par tre grader på temp i 160L i kjelleren, så jeg satte ikke inn noen fisk i det før i dag. Har tenkt å ha sjakkbrettciklidene (Discrossus filamentosus) sammen med enten Apistogramma Barlowiene eller Apistogramma sp. "Oregon" i 160L.

Synes Barlowiene er ganske så rolige av seg og svømmer/beveger seg en god del mindre enn f.ek"Oregon".

Noen som har en formening om hvem av disse to nevnte som passer best sammen med sjakkbrettciklidene?

I begge cacatuoides hulene er nok også eggene klekket, men har ikke så lett innsyn i disse hulene. Men jeg regner med at mødre og barn har det bra. Mødrene blir iallefall happy når matfar kommer med røde mygglarver. De eldste cacatuoides ynglene vokser også javnt og trutt nå, og smiler bredt når jeg ser dem.....
Da fikk jeg gjort litt i dag også her... Etter trening i dag var jeg ikke mye tess i ryggen og måtte begrense de mål jeg hadde satt meg for dagen.

Har fått satt inn paret med Apistogramma sp. "Oregon" og trioen med Dicrossus filamentosus i 160L i kjellern og fått ned 54L i reolens venstre side. I den tenkte jeg å ta inn Apistogramma commbraene og la hua med yngel gå alene.

I 73L som "Oregeon"ene gikk i har jeg satt inn viltformen av cacatuoides. Har 2+2 av dem. Eneste karet som står igjen i jern reolen er en 100L.

Får jeg ut den også kan jeg kappe reolen på høyden og få den ned. Da vil flere kar kunne bæres ned. Men må tenke litt på ryggen min, å ta det pø om pø når krefter og smerter tillater dette. Men håper likevel å få gjort noe mer denne helgen enn hva jeg har fått gjort i dag
Så mange fine fisker du har! Hvor mange akvarier har du?
Er så misunnelig : (
: )
Aqua360
Så mange fine fisker du har! Hvor mange akvarier har du? Er så misunnelig : ( : )




Hei Aqua 360. Ja jeg føler meg heldig som har fått kjøpt så mye flott og ikke minst skjelden fisk. Apistogramma typer som Bitaeniata, Commbrae, Barlowi og sp."Oregon" er ikke akkurat dagligdags innen denne hobbyen, for å nevne noen. Tror jeg har 8 typer Apistogramma her nå, men mangler et par huer til et par hanner jeg har.

Disse får jeg jakte på når det vesentlige er på plass i reolen i kjelleren. En er grei, Hongsloi, den andre, Bitaeniata hue, helst fra "Momon" blir nok værre. Vil nødig blande lokasjoner på de jeg har lokasjon på.

Hvor mange kar jeg har, har jeg vel egentlig mistet oversikten på. I kjellern akkurat nå er det 5 oppe å går, her på det gamle akvarierommet har jeg 5 til gående, et i stua, 2 i den ene bua her og lagret noen, tror det er 8 ute i garasjen. Mulig jeg vil trenge flere yngel kar. Pr i dag grunnet yngel og egg, har jeg kun ett yngelkar ledig.
Pr i dag har jeg 5 kar med egg/yngel (antar alle egg har klekket)

Har funnet ut at å bytte glass i 128L som skulle i reolen blir for dyrt, så drøyer det inntil videre. MEN 85L med 70 cm bredde vil passe ypperlig i di hullene 128L skulle vært i. Et par eller en trio vil generelt greie seg bra i en 85L så det blir til å jakte på noen slike kar. Lys åpningen, mellom vinduslistene er ca 67,5 cm.

Antaglig, for å få flyttet karene ned, blir begge 73L satt inn i to av de fire hullene hvor 128L var planlagt
Jeg har nok forståelse for at noen kanskje synes det virker litt kaotisk her hos meg for tiden. For di som her et kar eller to, kan dette gjøres ganske enkelt med flytting....

Men når en har 10-15 kar som skal flyttes en etg ned og inngangen til kjelleren er ute, blir det noe mer komplisert. Enda mer komplisert blir det når tiltenkt flyttedag for en 160L viser seg at det er både egg og yngel i hver sin enda, ja da er er det det komplette kaos.

Det er ikke bare å bære en 160L med vann, sand og det som er oppi karet ut og ned i kjelleren, den må tømmes helt for vann, og fisk.... ja den må mellomlagres.
Helst sammen med annen fisk di går sammen med, nær lik pH og vann temperatur.

Men kan forsikre at dette "kaoset" ikke vil vedvare...

I allefall karet med Apistogramma cf commrae og yngel vil bli stående en stund til, til yngelen er stor nok til å flyttes. Ønsker ikke å surre det til for dem og miste yngel på en så skjelden apistogramma.

Under flytting og midlertidig mellomlagring av fisk, har jeg hele tiden fisken i fokus. Fisk som settes inn i kar nede som har vært mellomlagret her, blir også klimatisert, selv om mange nok vil si dette er unødvendig.

Føler at jeg har fisk som vanskelig vil la seg erstatte, så her taes ingen sjanser.

Jeg har sikkert gjort mye feil i min unge startperiode med apistos, men jeg tar lærdom og får kunnskap for hver dag som går. Ingen blir vi utlært...... husk det....[External Image]
Igår kveld opplevde jeg det at min laptop tok kvelden. Kan tro jeg ble forbanna, men hjalp det noe...... nei. Så i dag har jeg etterhvert fått lånt min stefars laptop. Antar han har hatt denne 1-2 år og har vel hatt den oppe til sammen 4-5 ganger.

Ettersom de nettopp har kjøpt et annet hus og driver med utpakking, var det ikke noe problem med å låne denne. Nok om det.

Ettersom dette er en lånt pc er det begrenset hva jeg kan lagre av programmer, bilder etc, så det blir noe mindre bilder i tråden enn til vanlig. Men tre bilder legger jeg ut nå for å skryte litt, rett og slett. Apistogramma cf commbrae yngelen er mange og det virkelig yrer inne i hula. Har tatt noen bilder og legger di herved ut. [External Image]
[External Image]
[External Image]
Det tusser og tasser rundt av yngel her nå. Spesielt gøy har det vært med Apistogramma cf Commbrae yngelen som har vært på tur i karet i dag. Fikk nesten sjokk når jeg fikk se hvor mange de var. Det er jo en hel bataljon jo!!!

De tre commbraene jeg tok ut, 2 han og 1 hun, går å koser seg i 73L som sp. "oregon" gikk i.

Er fortsatt Borelli yngel å se, men ikke så mange som hos "naboen" deres.

Den ene cacatuoides hula er det også yngel i nede i kjelleren. Den andre hula til den andre hua den var tom av en eller annen grunn. Aner ikke hvorfor.

Renset den ene pumpa i 160L i går kveld, og i det jeg satte inn den ene pumpa igjen har det vært en fisk som har blitt redd og gjemt seg selvfølgelig i mellom pumpene.

Nå har jeg tatt pumpene fra hverandre, og orker ikke prate om den døde fisken. Men etterhvert håper jeg at jeg kan få skaffet en ny en. Eneste jeg vet om som denne gangen kan hjelpe meg er Tom C. Alltid skal jeg være så uheldig ;- =(

Apistogramma Barlowiene synes jeg ikke gjør noe av seg. De svømmer lite rundt i karet og bytter stort sett på å ligge i hula og under planter i karet. Litt kjedelig egentlig, men men får se om de "tører" opp etterhvert. Ellers vil jeg vurdere å sette di sammen med noen andre A og se om det hjelper noe.


Commbrae yngel bilder
1. Noen av ynglene
2. Mor samler sammen yngel på plass igjen i hula
3. Og da var alle på plass
I kveld fikk jeg ned i kjelleren et par kar til. 43L som er tom for øyeblikket og den ene 73L med A. Commbraene. Lite egentlig som ligner på et akvarierom her i det gamle nå.

Eneste som er igjen på rommet her nå er 2x16L yngelkar, 100L og den siste 160L. Står også en 73L i stua med A. Barlowi paret mitt. 73L erne blir satt inn i reolen istedenfor 128L som var planlagt. Mest grunnet økonomien for tiden.

I jernreolen er kun 100L igjen og håper i løpet av et par dager og få den ut også, slik at reolen kan tas ned i kjellern. Den må kappes med baufil, i forhold til takhøyden som er knappe 180cm. Godt jeg ikke rager i di høyder...... Så lille meg kan stå oppreist der.

Jernrolen må nok justeres litt i forhold til hyllehøyder også. 100L blir nok stående i bunn og de 2 stk 16L ved siden av hverandre i neste hylle. Da får jeg forhåpentlig litt plass til ei hylle til med noe......
Skulle hentet noen varmekolber i dag, men han hadde fått et salg i Oslo og måtte inn dit. Ny avtale på torsdag.

Er lenge siden jeg har lagt ut bilder av Apistogramma Barlowiene mine nå, så gjør det nå. I tillegg kommer et bilde av A. Commbrae mor.

Ellers ikke noe akvating i dag, bortsett fra vanlig sjekkerunde og foring
her kommer flere bilder i fra Apistogrammaene mine

Bilde 1 er av A. cf Commbrae hua som har masse ynge. Denne apistotypen kan nok virke noe kjedelig når det gjelder fargespekteret om en liker fargerike apistos. Men hua slik hun er nå, i sin gulfargede drakt er etter min mening ikke annet enn vakkert å se på. Som Tom C skriver på sine hjemmesider er dette en skjelden apisto å se i hobbyen.

Bilde 2 er av A. Bitaenata med lokasjon "Momon". Ikke akkurat det fineste bilde av han, men dog. Med utrettede finner og i rett lys en meeeget vakker apisto. I min samling er han min absolutte favoritt.

Bilde 3 er A. Cacatuoides. Dette bildet er heller ikke bra. Dette er den største og den siste jeg kjøpte av de 2 hannene jeg har. Han har vokst godt den korte tiden jeg har hatt han og blitt en staselig kar. Flotte finner rund baut.

Tenkte å sette han inn til hua som går i det ene karet i kjellern, hvor det ikke ble noe ut av eggene. Regner med at han raskt igjen ordner nye egg..... Han er som hakkespetten og undertegnede.....
Vf cacatuoides egg
I dag kunne jeg se cacatuoides hua med yngel på tur for første gang. Sikkert ikke første turen, men min første titt. Det var flere enn jeg trodde og kunne iallefall telle 20-30 yngel.

Cf Commbrae yngelen er mye ute av hula nå og det er en hel bataljon av dem. Virkelig gøy å se

Har også kommet til en ny egglegging i natt. Viltformen av Cacatuoides har ikke lagt eggene sine i kokos hula nei.... Neida de la eggene i ei skiferhule. Ok det og mer oversiktlig for meg og de føler seg vel trygge da antar jeg. Har 2 av hvert kjønn av disse.

Blir til at jeg inntil videre bare får alle karene ned i kjelleren og i reolen. Det blir sikkert ikke pent i forhold til str på karene og hullene i reolen. Det vesentlige er å få karene ned. Får heller tilpasse ting etterhvert. Er litt tungvindt å ha flere kar fordelt på flere plasser
Plussmedlem
Gratulerer nok en gang med egg! Kult
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap