Det var en gang et lite akvarium... (side 33)

Nå har mitt første kull med C.metae forlatt huset, søskenflokken på 22 stk. er nå på vei til et flott akvarium i spydeberg hvor jeg vet de blir tatt godt vare på
Men det er alltid litt vemodig likevel, og det er rart å tenke på at i fjor sommer var den viltre flokken der bare små, klisne egg som jeg møysommelig plukket fra planter og glass....
*sukk*
Jeg har beholdt noen få selv da, et minne fra det aller første kullet er jo greit å ha. Ikke for det, nå har jeg jo to forskjellige kull til fra metae gående, så snart ser jeg vel ikke hvem som er hvem uansett :b

Så nå står det et kar tomt på akvarierommet, det er der A.Barlowiene skal flytte inn på mandag, i mellomtiden skal jeg gjøre det fint og grumsete der.
Er litt usikker på om filterbakteriene klarer seg uten innbyggere, men jeg tror de gjør det...karet har jo vært i drift lenge og filteret skulle ha nok å jobbe med selv om det ikke er fisk der på en uke.

Du kan jo gi karet en milliliter Salmi daglig til og med lørdag, så er du sikker på at bakteriene holder seg i live.
Dette er noe jeg lurer veldig på også når et kar blir stående uten fisk. En bruker jo mange uker på å innkjøre kar uten fisk for å få de rette verdiene klar. Så hvorfor kan en ikke la et kar uten fisk gå i lengre tid uten at dette gjør noe ,har det noe å si egentlig ?
Sølvi Gullaksen
Dette er noe jeg lurer veldig på også når et kar blir stående uten fisk. En bruker jo mange uker på å innkjøre kar uten fisk for å få de rette verdiene klar. Så hvorfor kan en ikke la et kar uten fisk gå i lengre tid uten at dette gjør noe ,har det noe å si egentlig ?

Når man kjører inn et kar uten fisk så må man jo sette inn fisk gradvis etterpå fordi filteret ikke klarer å bryte ned så mye avfall i begynnelsen, salmi virker på filteret som fiskeavfall ville gjort, på den måten øker man kapasiteten til filteret slik at det er klart til å sette inn flere fisk på engang uten at nitritt oppstår....tror jeg.
Altså som å kjøre inn karet med fisk...bare at fisken slipper. Hjelpes for en forklaring, godt jeg ikke er lærer :b

Så, det jeg mener at jeg forstår, er da at filteret mitt som er innkjørt vil opprettholde sin kapasitet uten fisk i karet hvis jeg bare fôrer det med salmi?
Eller er jeg på bærtur nå?
Hehe... Jeg har aldri skjønt noe av det der egentlig, vi får lære sammen Sølvi
Her er forresten apistogramma-karet så langt. Jeg tror kanskje jeg har overdrevet litt med for mye planter, men jeg hørte på Van Morrison på full guffe under innredningen, og når "Brown eyed girl" kom så tok jeg litt av og glemte meg bort :b[External Image]
Tror nok det ,jeg er i allefall ikke inne på dette
Hadde håpet at et kar som var innkjørt ,kunne gå uten problemer til en satte inn fisk igjen. så håper noen kan svare oss på dette .

Nydelig kar forresten
Jeg tror et godt innkjørt kar kan stå en liten stund uten fisk, men det er vel sånn at det må ha tilførsel av ammoniakk/fiskeavfall for å opprettholde kapasiteten?

Håper også noen som ramler inn her kan svare på det, for det er jo greit å vite om man kan la et kar stå å gå for seg selv en stund etter at fiskene har flyttet ut.
De kan gå så lenge som bare det, så lenge du enten gir filterbakteriene fiskemat som skal ligge og råtne for å bli ammonium, eller som 530 sier gi dem en sprut ammonium fra Lilleborg. I et kar som er oppe og går med planter og ting vil det jo være litt næring, så det er sikkert ikke mye som skal til.

En av 54-literne her var jo hele tiden tenkt å skulle være karantenekar for nyinnkjøp eller yngelkar. Fem små pandabarn belaster jo ikke filteret veldig mye uansett hvor mye mat de får, så da de flyttet ut kjørte jeg filteret opp med Salmi i en bøtte i en uke eller to før karet fikk inn voksen fisk.

Du må komme på neste klubbmøte Marita, da skal Sigmund forklare det hele i detalj for oss! Det gleder jeg meg til :o)
Jeg kommer på møtet Linda, milo og kaja forbarmer seg over meg som vanlig og tar meg med
Og Sigmund skal ta med Barlowiene på møtet, jeg gleder meg sånn til å se de!

Takk for at du oppklarte dette med midlertidig fiskeløst akvarie
Og så får vi nok en gang mulighetentil å snakke oss bort siden Milo vet veien...
når ikke han også glemmer seg bort...
Kaja
Og så får vi nok en gang mulighetentil å snakke oss bort siden Milo vet veien... når ikke han også glemmer seg bort...

Vi får beregne ekstra god tid på turen

Barna til Barteliten er veldig ivrige på å få komme ut av hulen nå, men han er veldig streng og blokkerer utgangen så godt han kan med finner og barter som stritter alle veier
Madammen hans begynner også å bli utålmodig og henger så fint oppned på grenen utenfor med et bedende blikk i øynene. Hun er bredere rundt magen nå enn sist så kanskje neste kull blir større?

Her er et bilde av far med barna, fortsatt litt tåkete, men man aner i hvertfall barna enkeltvis og ikke i en haug som på forrige bilde

[[External Image]
Og et bilde av kampfisken.
Han virker som han kjeder seg litt om dagen, det er ikke så ofte lenger at jeg ser han smyge mellom plantene, det går stort sett i å henge på filteret og vente på mat.
Men jeg ser at han lurer på hva som foregår inni hula til Barteliten, han er jo fortsatt karets vaktmester og liker å ha kontroll på sitt område
[[External Image]
Gabon-reka har inntatt den ene skiferhulen og mallene må bare pent finne seg i å henge på utsiden [External Image]
Jeg tar tilbake alt dette om hvor streng og flink far Barteliten er, for hva får jeg se nå plutselig? Joda, hula er tom, han har gått fra barna!
Og da har visst den gjenværende ancistrus-yngelen funnet det for godt å flytte inn sammen med barna. Snodig opplegg...
Og hvor er Barteliten? Jo, han ligger inni nabo-hula sammen med Ingvild og yngler nye barn! Makan!
Her går det fort i svingene, håper han fikk nasket i seg en malletablett på vei bort da

L144-yngel med en liten ancistrus som barnevakt mens far er på vift :b
[External Image]
[External Image]
Marita Ekdahl
Her er forresten apistogramma-karet så langt. Jeg tror kanskje jeg har overdrevet litt med for mye planter, men jeg hørte på Van Morrison på full guffe under innredningen, og når "Brown eyed girl" kom så tok jeg litt av og glemte meg bort :b

Det er helt flott, kan nesten ikke bli for mye.

Sølvi Gullaksen
Tror nok det ,jeg er i allefall ikke inne på dette :( Hadde håpet at et kar som var innkjørt ,kunne gå uten problemer til en satte inn fisk igjen. så håper noen kan svare oss på dette . Nydelig kar forresten :)

Når vi [ikke lenger! ] bruker innkjøringsfisk, settes noen få fisk inn av gangen slik at bakteriemengden skal få tid til å øke i takt med øket næringstilgang, les avfallsstoffer. Hvis vi gjør det motsatte, reduserer antall fisk, vil også næringstilgangen reduseres og antall bakterier synker. Det samme som skjer med snegler når vi forer mindre.

Hvis vi ikke har fisk i det hele tatt, vil det bare være råtnende plantedeler som brytes ned til næring for bakteriene. Innsetting av fisk nå vil gi mer avfallsstoffer enn den bakteriekukturen kan bryte ned, og vi får opphopning av ammoniakk (ammonium ved pH godt under 7) og deretter nitritt.

Hvis man vil ha et innkjørt akvarium gående i lengre tid, utover et par tre dager, må man tilføre næringsstoffer for å opprettholde bakteriekulturen. Salmi kan man dosere slik at karet er klart til å ta i mot så mange fisk som karet kan inneholde, på en gang. Det er selvsagt vanskelig å vite hvor mye avfallsstoffer de forskjellige fiskene vil skille ut, men det heldige er at man kan øke dosene etterhvert slik at man har en god sikkerhetsmargin. En 100 liter vil kunne ta imot fra 2 milliliter Salmi i starten og så kan man øke til 4 eller 5 hvis man skal ha mye fisk eller fisk som søpler mye. Overflødige bakterier, altså mer enn det er næring til når man har satt inn fisk, vil bare dø ut uten noen problemer.

Den eneste ulempen er at man kan få mye algevekst. I innkjøringsfasen hos meg fikk jeg masser av trådalger, men de er heldigvis ikke de vanskeligste å bli kvitt. Man kan jo også tenke seg at karet kjøres inn uten planter, og da kan man sette ned lystiden slik at algene ikke få gode vekstvilkår. Det vil allikevel være klart til innsetting av fisk (etter et auksjonskupp for eks.) på meget kort tid.
Da ble jeg litt klokere ,takk skal du ha
Marita Ekdahl
Jeg tar tilbake alt dette om hvor streng og flink far Barteliten er, for hva får jeg se nå plutselig? Joda, hula er tom, han har gått fra barna!

Kjekt med flere huler ja slik at en kan unnslippe barna når de blir for masette.
Lurer på om det er det samme fedre tenker når de drar på 'fisketur'
Plussmedlem
Det er helt sikkert Ingvild som har lokket han til dette her, selv er han bare lettlurt og uskyldig. Denne skammelige tendensen her kan vi følge helt tilbake til Eva lurte Adam med eplet... :-p
Tiltredes!

Nå er jeg ikke helt sikker på om Eva lurte Adam med eplet. Kanskje hun lurte ham til å spise eplet, men da med noe annet, om du skjønner... :-p
530
Tiltredes! Nå er jeg ikke helt sikker på om Eva lurte Adam med eplet. Kanskje hun lurte ham til å [B]spise[/B] eplet, men da [B]med [/B] noe annet, om du skjønner... :-p

Og godt var det, ellers hadde Adam og Eva fortsatt sittet i paradis og kjedet vettet av seg :b

Jeg tror ikke det er noen egg i den andre hula, men jeg er veldig fristet til å se, for nå bytter Barteliten litt på hulene. Han ligger mest der hvor ynglene er, men plutselig farter han bort til den andre hulen og smetter inn der.
Så kanskje det er som kaja sier, at han stikker av innimellom for å slippe ungene

I dag har jeg hatt besøk av min snille storebror som kom drassende med akvariesand og lysrør til meg
Jeg har tenkt å skru inn fester for flere lysrør i toppen på 325-liter'n for det er bare to der nå, og det nytter jo ikke når jeg etterhvert skal ha det grønt og fint der.
Har også sendt avgårde en bestilling til webzoo med b.l.a. fôr til apistogramma og flere dråpetester, siden jeg snart er tom og jeg er helt avhengig av å vite tilstanden i alle kar til enhver tid :b
Kjøpte også en slangerenser sånn at jeg får tatt ordentlig rengjøring på am-top'en, også bestilte jeg flere uknuselige varmekolber fra aquarium systems, de er så kjekke i karene med svart bakgrunn Også ble det en haug med fiskeposer, det må man jo ha liggende.

Jeg driver fortsatt og bytter vann hver dag i oppvekstkaret, det er enda litt nitritt i følge målingene, og jeg kan jo se på salvatorisene at de ikke er fornøyd siden de puster fortere og ikke stresser rundt som de pleier. Coryene merker jeg ingen forskjell på, men de er vel litt mer hardføre på sånt, det skal nok mer nitritt til før de begynner å pese.
Lurer på om jeg skal skvise gørra fra noen av de andre filterne ned i karet, det burde vel hjelpe litt...?
En liten svipptur ned på akvarierommet for å bytte vann i oppvekstkaret førte til at jeg automatisk tok runden rundt med vannbytter i de andre karene også. Først når jeg var ferdig kom jeg på at det ikke er mer enn tre dager siden forrige vannbytte der nede, så det har blitt litt ekstra luksus for fiskene i dag

Jeg sier meg ferdig med apistogramma-karet nå, hvis jeg putter inn mer planter og røtter så blir det ikke plass til fiskene.
Har prøvd å finne frem til kokosnøtt-hulene jeg hadde en gang men de er ikke å se noe sted, så jeg tror jeg bare skal lage noen nye.
Målte ph i karet og den ligger på 5.0, de bladene jeg puttet oppi i går kommer til å senke ph enda litt mer om noen dager og det er meningen, jeg skal prøve å få ph lik der de kommer fra, altså ph 4.8, det blir best for fiskene om det er helt likt det de er vant til

Jeg har bestilt nye bokser med tubifex til coryene i dag, det er Hikari som er best å bruke og den pleier jeg å kjøpe på ebay her, da kommer to bokser på totalt 134 kr. inkludert frakt og selgeren sender kjapt.
Har prøvd andre merker før men de klistrer seg ikke på glasset, så da måtte jeg grave den ned i sanden så coryene skulle få tak i den og det ble egentlig bare masse rot og styr med det.

Her er bilde av apistogramma-karet sånn som det skal være, jeg synes det ser passe mørkt og overgrodd ut nå. Mudder-bunnen blir til etterhvert når karet er i bruk [External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap