Anders' akvarierom [NR. 1] (side 33)

Krysser fingrene for snarlig opptur...
Få formen på plass Anders! Det må være førsteprioritet, så kommer orken og interessen og alt det andre etter. Det er dessuten sikkert ikke det aller minste mer gøy å være tenåring i dag enn det var i 1973. Akkurat det går helt sikkert over helt av seg selv heldigvis ;o)
Jeg føyer meg til de andre her Anders og håper du kommer deg oppover igjen etterhvert.
Vi har nok alle våre nede-perioder hvor hobbyen blir et ork, jeg hadde min i julen, da var det så mye styr rundt meg at ikke engang akvariene fikk opp humøret. Jeg gruet meg til vannbyttene og hadde egentlig bare lyst å lukke døra til akvarierommet og glemme alt som var der inne, samtidig gikk jeg rundt med en sånn gnagende dårlig samvittighet for at jeg slurvet med akvarieholdet.

Da føltes hobbyen mer som en byrde enn oppmuntring, men det snudde heldigvis, det gjør stort sett det for de fleste
Det er jo typisk for årstiden også, det å bli litt sliten og lei og ha manglende energi, det snur nok skal du se
Jeg vet hva du mener når du sier du ikke føler noen glede over akvariehobbyen for tiden, Anders...Hadde det sånn en lengre periode selv, som du jo vet, men heldigvis var det ikke "for alltid" for min del. Tøff periode, og egentlig ganske trist også, å føle null og niks entusiasme for en hobby man tidligere har glødet for! Veldig rar følelse!

Håper du kvikner til igjen og føler det er moro med fisk. Men det skader ikke selge unna litt fisk, sånn at f.eks. vannbyttene kan gjøres sjeldnere i en periode der de føles som et ork.

Snakkes!
Leit å høre at du har mistet gløden !

Jeg har selv funnet ut at hvis man øker for raskt med antall kar, så blir det lett mer jobb enn man føler seg komfortabel med.

En annen ting jeg lurer på, hvor har du fått tak i dine CW006? Ser at disse også kalles Narcissus, og er ganske like C. Narcissus fra Brasil.
Plussmedlem
Jeg må bare si tusen takk for oppmuntringer, alle sammen Utrolig hyggelig å lese sånne Gnisten pleier å komme tilbake etterhvert, og jeg håper virkelig det skjer snart. Men jeg tror jeg kommer til å selge unna litt fisk, da har jeg liksom mulighetene åpne for hva jeg skal gjøre.
Plussmedlem
StineMari aka cara79
Leit å høre at du har mistet gløden ! Jeg har selv funnet ut at hvis man øker for raskt med antall kar, så blir det lett mer jobb enn man føler seg komfortabel med.

Ja, det kan nok hende, men nå har ikke jeg øket med antall akvarier særlig fort, da, og ikke har jeg særlig mange heller Det er jo godt over et år siden jeg kjøpte fler akvarier nå, faktisk.

StineMari aka cara79
En annen ting jeg lurer på, hvor har du fått tak i dine CW006? Ser at disse også kalles Narcissus, og er ganske like C. Narcissus fra Brasil.

Jeg kjøpte dem av en på forumet her inne som skulle selge ut noen arter Jeg skulle i utgangspunktet bare kjøpe C. pastazensis av han, men så ble det disse også da. Ble litt forelsket i dem, for jeg liker godt utseendet på for eksempel Narcissus og "Super-Arcuatus". Da måtte jeg jo bare ha disse også når jeg hadde sjansen!
Det er jo vanlig av interesser man har går i bølgedaler. Du er jo en "ung mann", og det er kanskje andre ting som er mer interessant enn fisker. Venner og jenter f eks ;o) Eller helt andre ting. Om du bestemmer deg for å trappe ned, så ikke føl det som et nederlag. Det fine med akvarier er at det er aldri for seint å starte opp igjen :o)

OM du bestemmer deg for å selge, så er jeg interessert i dine CW006 sånn forresten. Men håper du kjenner godt etter før du bestemmer deg for å selge unna :o)
Det er kjedelig når det er slik!
Men jeg har hatt like perioder jeg også noen ganger, men interessen kommer tilbake igjen etter en stund!
Plussmedlem
Endelig en opptur igjen :p Nå går filteret i 230 literen OK igjen (det ble åpnet i går), og nå haster det ikke så før det nye kommer, heldigvis. Nå er det endelig fint å sitte på akvarierommet og filosofere igjen

Green Laser yngelen er morsomt å kikke på om dagen. Noen har omtrent ferdig utviklet grønnfarge, mens andre har akkurat begynt å få det, og noen er bittesmå yngel fortsatt

Et par bilder av den aller største yngelen av dem alle! Fargene blir jo enda sterkere etterhvert.



[External Image]

[External Image]
Green laser-yngelen var vakker!
Kanskje jeg skulle hatt noen grønne allikevel....får i hvertfall veldig lyst på når jeg ser sånne skjønne yngler som den du har der
Søøøte, små bartefjes ;D
Plussmedlem
Marita Ekdahl
Green laser-yngelen var vakker! Kanskje jeg skulle hatt noen grønne allikevel....får i hvertfall veldig lyst på når jeg ser sånne skjønne yngler som den du har der :)


Du må jo ha Green Laser, Marita! En av mine absolutte yndlinger, ihvertfall


Liten og stor
[External Image]
Hei hei
Hei Anders.
Her lest hele denne tråden din. Veldig interressant lesing. Blir kjempe inspirert av å lese her, og får så lyst til å skaffe meg corydoras selv! Og skikkelig morsomt hadde det hvert, om noen ville legge egg hos meg!
Følger med videre i tråden din.
Stå på! Du er kjempe flink!
Godt du har kommet deg litt ovenpå igjen ,fælt med sånne nedturer ,har vært der selv mange ganger.
Men så er det disse fiskene da ,de har en tendens til å lokke oss tilbake igjen

Er forresten litt misunnelig på de grønne småttisene dine ,mine kniper igjen det de kan
Plussmedlem
Ingelis
Hei Anders. Her lest hele denne tråden din. Veldig interressant lesing. Blir kjempe inspirert av å lese her, og får så lyst til å skaffe meg corydoras selv! Og skikkelig morsomt hadde det hvert, om noen ville legge egg hos meg! Følger med videre i tråden din. Stå på! Du er kjempe flink!

Åh, sånne hilsener varmer hjertet mitt, faktisk! Det utrolig hyggelig å høre at det man plaprer i vei om er intressant for noen. Og å kunne inspirere noen er virkelig hyggelig
Kjøp deg noen Corydoras hvis du har plass til dem! Du vil nok fort bli forelsket i de små skjønningene Som nybegynner-Corydoras kan jeg anbefale f. eks. Corydoras panda. Liten, søt, og ikke særlig vanskelig å få i lek. Bare vær OBS på at de helst vil ha en temperatur på under 25 grader i vannet.


Sølvi Gullaksen
Er forresten litt misunnelig på de grønne småttisene dine ,mine kniper igjen det de kan :(

Hmm, rart! Kom hit, så skal du få litt vann av meg!
Kjør på med kalde vannbytter og masse god mat, så setter de nok igang skal du se Mine legger gjerne egg flere ganger i uka. Stadig ferske egg i karet

Krysser fingrene for at dine finner tonen snart, og legger noen egg!
Kalde vannbytter og røde myggiser får i de massevis ,senest i dag ,men nei da ,vil ikke ,vil ikke

Litt rart egentlig for de pleier å legge egg i desember og januar og da er de ustoppelig ,men i år vil de bare ikke

Forsøker nå å øke gh litt for å se om det kan ha innvirkning på de
Som nybegynner-Corydoras kan jeg anbefale f. eks. Corydoras panda. Liten, søt, og ikke særlig vanskelig å få i lek. Bare vær OBS på at de helst vil ha en temperatur på under 25 grader i vannet.


Tusen takk for supert tips! Har faktisk tenkt på pandaen, men visste ikke det med tempen. Kjempe bra du sa det! For jeg hadde nemlig noe høyere temp i karet mitt. har slitt litt med å få den ned på 24, men tror jeg har klart å få den stabil nå. satte varmekolben på 20 grader, og tok bort det ene dekslet oppå akvariet, så sank tempen 3-4 grader! lysene varmer vannet mye..
Plussmedlem
I dag fikk jeg det nye Eheim-filteret mitt! Eller, filteret og filteret... toppen, da, og ny "motor" Det var bra. Da skal jeg snart få satt på den, selv om nå det gamle går så det suser!

Også ble akvarium nr. 6 båret inn i huset i dag :p Var i zoobutikken for å kjøpe mygglarver, også stod det et brukt, lite akvarium der med utstyr til en grei penge. "Det tar jeg!" tenkte jeg. Perfekt til litt større yngel, eller kanskje rekekar...?
Det er ikke mer enn ca. 30 liter, da, så det er ikke mye å skryte av i det hele tatt, og det er ikke veldig pent heller, men det skal da gjøre nytten sin

Jeg har egentlig litt lyst på noen andre reker her, for eksempel Blue Pearl. Jeg syntes de er så fine! Eller kanskje Røde Krystallreker eller Blå tigerreker. Det er mye å velge mellom
Det passer fint nå som jeg kanskje skal selge noen arter, da. Jeg lurer på om jeg skal ta meg en tur på auksjonen i Drammen i februar, da er det enkelt å fange artene jeg vil selge kvelden før, fordele de i 54 literen og 30 literen, og pakke de på morningen

Eller så vil jeg ha det som yngelakvarium. Jeg må bare se hva som skjer, rett og slett. Jeg har faktisk satt det opp sånn halvveis, også, fyllt det med vann og sand og satt inn et filter jeg hadde liggende, brukte det i stedet for den lille Fluvalen som fulgte med.
Har vel kanskje ikke passende røtter, da... hmmm...



Akvariet med det som fulgte med... mye rart jeg sikkert ikke har bruk for.
[External Image]
Hehe, gratulerer

Passer sikkert fint til reker det der

Hvor stort er det? 20-25 liter?

Mvh Emil
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap