Apistogrammet (side 33)

S i m e n
For en stund tilbake mistet jeg min [I]Apistogramma baenschi[/I]-hue til stor frustrasjon. Kort tid etter byttet jeg til meg noen flere fra Leif, og etter noen mnd har de vokst seg til. Herren virker rimelig fornøyd med dette! Det begynner å gro seg til i karet til mine Apistogramma cf. "Huascar" (Rio Galvez, Paujil). Legger med et bilde herfra også...

Får håpe han setter barn på gamle dama mi, Simen, hehe
He he
LOFFA
[QUOTE=S i m e n]For en stund tilbake mistet jeg min [I]Apistogramma baenschi[/I]-hue til stor frustrasjon. Kort tid etter byttet jeg til meg noen flere fra Leif, og etter noen mnd har de vokst seg til. Herren virker rimelig fornøyd med dette! Det begynner å gro seg til i karet til mine Apistogramma cf. "Huascar" (Rio Galvez, Paujil). Legger med et bilde herfra også...

Får håpe han setter barn på gamle dama mi, Simen, hehe

Herlig he he he
Har virkelig sansen for oppsett av karene dine Simen, etter å ha sett på profilen din har jeg så vidt begynt å finne ut hvordan jeg skal få lurt til å bygge en reol hjemme. Med kar på litt størrelse sånn ca 240 liter, ser ut til å ha mye bunnareal (120*40*50)

Men hvordan få lurt dette inn i huset Slik at man kan få plass til mer apistogramma.

Hilsen
RHD
Det må tas nattestid når alle andre ligger å sover, RHD. Slik sett er jeg heldig som har alle karene i kjelleren. Nær ingen bråk/støy, selv på dag tid. Holder jeg en lav profil under kjøkken vinduet på vei ned kjellertrappa, går dette utmerket bra =)
Det er en egen inngang ved akvarierommet mitt, så den saken er biff he he he. Og så er det noe med å ta litt av gangen... eller skikkelig møe med en gang. Da mister de rundt deg oversikten he he he. Har forøvrig satt opp en ny 160liter idag, som det kommer en ny god-bit til... etterhvert. Den som leser får se

Som jeg skjønte var det spennende ting på gang i karet til mine Apistogramma rositae (Rio Santiago-vassdraget). Begge huene med yngler ute på en gang . Skal rett og slett se om jeg får fjernet yngelrøveren ut så lenge. De blir 3. gang det er yngel i karet... MORO!!!

Simen og Loffa dere er begge heldige, Med fine akvariekjellere.
Men ikke sikker på å snike inn noen kar på 240 liter om natta vil være løsningen.

Da kanskje gjøre som Simen sier og bare komme med dem

Apistogramma rositae er utrolig fine lykke til med oppdrett. Og venter spent på hva du får i det nye karet.

Hilsen
RHD
Apistogramma sp. "winkelfleck" (dark form) lok. san pablo de loreto
Apistogramma sp. "Winkelfleck" (dunkel/dark form) med lokasjon SAN PABLO de LORETO er min siste Apistogramma inn i samlingen. To hanner og en hunn av type VF - noen store rakkere . Nå er det bare å glede seg til de blir husvarme!!!

Bilde nr.1 er en 160liter jeg satte opp i går...
Bilde nr.2 er av den største hannen...

Gratulerer med enda en godbit av en Apistogramma Simen venter spent på flere bilder.

Fint oppsett av nykaret.

Hilsen
RHD
Thanx RHD! Satt og skreiv mitt innlegg, mens ditt kom... kjapt levert he he he.

Når det gjelder oppsettet av karet, ble det yngelreolen robbet og litt planter fra kar her og der. Fikk oppi noen kvister av vri- eller trollhassel som har stått i en vase i huset i 6 år. Passe tørr nå med andre ord. Karet var en gave fra fruas fetter, så bordet mm er ikke tilpasset rommet. Skulle gjerne hatt en to etg. reol der, men det ble for mye jobb og styr akkurat nå... så blir det å legge nye skumle planer og hvordan jeg skal få utvidet og oppgradert rommet. Har jo pinadumeg en 160liter til. Og den er way to tørr he he he.
Heldigvis har jeg ingen problemer med å få inn nye kar her, heldigvis. Og skulle jeg trenge hjelp til å bære, stiller kona (gledelig?) opp. Hun synes nok det er mange kar nede nå, men hun vet ikke at det skal komme flere......

Behovet for enda en yngel reol er nok til stede ja.

Så mine sp xingu yngler for første gang i dag på tur med mor. Veldig spennende. Om noen dager kommer den andre hua også med sine, og da blir det nok liv i 128L....
Å ha slike rom Leif... det er bare en ren nytelse og et snev av flaks for min del . Jeg gleder meg med fortsettelsen, og er bare redd for at jeg skal ryke på en utvidelses-smell. Har en stor kjeller som fint kunne rommet møe. Men har satt meg som mål å holde det til akvarie-rommets grenser. Da har jeg funnet ut at jeg må begynne å se på alternative reol-løsninger og skreddersydde kar... Men så det er sagt; jeg lider ingen nød . 12 kar i akseptabel størrelse (one to go) og tre yngelkar i tillegg... det er virkelig mer enn jeg håpet på - mens jeg drømte meg bort i starten av akvarieriet!

Apistogramma cf. huascar med lokasjon Rio Galvez, Paujil... 4 nye flyttet også inn i går. Så når går det seks stykker her fra samme lokasjon. 4 hanner og 2 huer er vel den sannsynlige kjønnsfordelingen. Virker harmonisk og helt greit så langt...

Bilde nr.1: Oversiktsbilde av Ap. cf. huascar - karet.

Bilde nr.2: Opprinnelige hue med en tydelig positur til matfar, "du er i trøbbel S"!

Bilde nr.3: Hannen: Øi... jeg snakker til deg! Jeg ble ikke med på denne avgjørelsen...
Apistogramma rositae (Rio Santiago vassdraget)... Huene med yngel i hver sin side i karet er virkelig flotte om dagen! Hannen seiler triumferende fram og tilbake mellom sine huer.

Litt ymse kvalitet på bildene. Men det er jeg som forteller historien... ikke sant!?!! Hue, hue & hann. Nydelig he he he
Mine siste innkommende Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form, med lokasjon SAN PABLO de LORETO er skye, så de skal få litt ro og trygghet før jeg gyver løs med mitt kamera. Legger med noen andre bilder fra dagens bilder...

Apistogramma atahualpa, hann. Lokasjon Rio Itaya

Apistogramma sp. "Papagei", hann. Lokasjon Rio Ampiyacu

Apistogramma cf. huascar, hann. Lokasjon. Rio Galvez, Paujil.
Hmmm. Vanvittig flott papagei det der. Min er ikke like imponerende ennu, men er jo lov å håpe han vokser seg til.
Takker og bukker Truls. Er mer enn sikker på at din blir liksåflott! Denne er det jo bare å knipse i vei på... dette er et av to jeg tok av han idag.
Offisielt er Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form, med lokasjon SAN PABLO de LORETO min 10. art. Det kan vel sies og være en liten milepæl for min egen del. Rommet var jo egentlig lagd for først 6, 8 og så 10 kar/arter. Nå gnir jeg hodet med tanker for en siste reol. Den får nok stå der den ensomme 160litern (bilde1) er midlertidig satt opp. Den siste tomme 160litern står nå under en 160lx2-reol... Så den tid, den sorg... puh! Ellers er det et midlertidig 96liters-yngelkar trøkt innimellom (bilde2) som skal pakkes ned, og en 85lx3 som må opp å gå... den står foreløpig på stedet hvil. Hvis jeg regnet riktig, ble det midlertidig x 2!

Uoffisielt... mellom meg og deg... nei. Vi tar det senere he he he

Simen er det stort mellomrom mellom toppen på de nederste karene og karene over?
og synes du den avstanden fungerer? Har planer om en 2 akvarie reol og ute etter tips.

RHD
Jeg har mulighet til å ordne 3 i høyden, 160lx2 + et spesialsydd kar i toppen i min siste reol. Men ønsker ikke å ha for mange kar, da kapasiteten på vannbyttekaret også har sine begrensninger. Jeg hadde nok gjort det en del annerledes på rommet om jeg hadde visst det jeg visste idag. Men å begynne å rive og bygge om, er nok uaktuelt...

Men alle tips, ideer og forslag tar jeg imot med største glede! En skal aldri si aldri he he he

Der var jeg litt kjapp gitt! Jeg skal sjekke målene RHD, og gi tilbakemelding. Mellomrommet fungerer fint sålangt, og har ikke vært til irritasjon på noen måte!
Ble litt "akvariesjuk" når jeg så disse bildene dine, Simen

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap