Tante Astrid´s undervannsverden (side 34)

har ikke smakt krabbe jeg, bare reker, kreps og krokodille..
og clothilde var en flott hunnfisk, de fleste jeg har sett har vært heller kjedelige :p
Da må du ha vært litt uheldig, Galemor. Fikk smake disse for mange år siden og de var en sjeldenhet å få tak i den gangen. Sønnen i huset hadde selv tatt de med hjem fra fiske (fabrikktråler) og den var kokt og frosset nesten før den kom om bord Fersk altså. Må si det er noe av det beste jeg har smakt når det gjelder sjømat, slått bare av sjøkreps, som er en virkelig delikatesse (servert av samme person forøvrig). Dessverre så har det vært verre å få tak i begge deler de seneste årene. Spørs om jeg må ta opp igjen noen gamle bekjentskaper
Liker du reker, vil du elske krabbe. Det er som krem på kakaoen, blir plutselig mye bedre. (hadde tenkt til å si ytrefilet i forhold til indrefilet, men så ble jeg plutselig usikker på hvem av dem som er den med mest smak)

Må ha vært det gitt, kjøpte hos roar i bua her i tønsberg. Var bare et ben da, kanskje det har noe å si, det var frossent da jeg kjøpte. Men jeg må si jeg ble fryktelig skuffet, det var seigere enn taskekrabbe og smakte ikke halvparten av nevnte krabbe.
Sanne
har ikke smakt krabbe jeg, bare reker, kreps og krokodille.. og clothilde var en flott hunnfisk, de fleste jeg har sett har vært heller kjedelige :p

Vel, så har ikke jeg smakt krokodille heller! Hvordan smakte den egentlig?

Tror faktisk ikke kampfisk-hunnen min er så spesiell. Plukket henne ut i butikken hvor hun gikk med flere lignende hunner, ganske vanlige i fargen alle sammen. Tror rett og slett det er godt med riktig mat og trivsel som har fått fram de fine fargene hennes.
nja, hører til dem som blir mobbet ved middagsbordet da jeg har 6 reker på brødskiva når de andre har 40.. :p reker er godt, i små menger. har forøvrig hatt tilbudet om krabbe, men den guffa som var inni skallet så heller udelikat ut...
tror faktisk det er ytrefileten som har mest smak da denne har mer fett, og fett forsterker smak akkurat som salt :p

trives godt med å fiske krabbe derimot, på barnemetoden. bare synd at jeg med mine 25 år er litt for gammel til å ta med plastbøtte og hyssing med klesklype på stranda uten barneselskap :p

krokodille var faktisk godt, enda jeg ikke fikk den tilberedt på beste vis (stekt, og servert kald noen timer etterpå da vi lagde maten hjemme vør vi dro til et sted uten varmemuligheter) de påstår det smaker kylling, men vet ikke helt. smaker kjøtt, ikke fisk:p ustekt så det forøvrig ut som torsk, kjøttet er helt hvitt
Neida, bare å ta med en blokk og late som du er marine forsker som studerer livet i strandsonen. Eller kamera og late som du tar bilder til et marint blad eller no. Eller bare drite i hva andre tenker og kose deg med snøre og bøtte.

Krokodille hørtes spennende ut, og selv spiser jeg bare det som er i klørne og beina til krabbene. Begynner å få sansen for sånne fylte skall fra ferskvaredisken, men med måte, klør er best
liker ikke veldig fisk jeg men en ting som er verd å prøve er levende maur.
(ja ja en til fiskene en til meg)
Wow
Hva skuer mine brune? Har du fått stjernedanio yngel? Så gøy!!! Håper noen av dem klarer seg, venter i ulidelig spenning på bilder
Det ble bare to og det ser ut som de vokser fint på Liquifry. Nyklekkede artemia er for store for de enda. De prøver seg bortpå, men skvetter tilbake når artemiaene rører på seg

De er ikke spesielt store, men mye større enn jeg trodde før de ble klekket. Vil tro de er en rundt 4-5 mm, men det er bare et bittelite hode med mage helt foran og en lang, tynn sytråd bak.

Dessverre så er hverken fotograf eller linse i stand til å ta noen brukbare bilder, men her er ihvertfall noen ubrukbare
Som du kan se så holder de sammen disse to.
Oi Ikke store greiene, hvor mange dager er de? Godt du har funnet noe de spiser . Håper de vokser opp, hadde vært kjempegøy!
Det er 6 dager siden de ble frittsvømmende og jeg oppdaget de, men de ble nok klekket noen dager før. Kan faktisk se at de spiser på de små partiklene i Liquifry-blandingen og det er heller ikke tvil om at de har lagt på seg. Ikke så mye på lengden, men det er nå mulig å se at de har mage. Skal likevel bli glad når de begynner å ta artemia. Har en mistanke om at det er litt kraftigere kost en denne kjøpte suppa. Er liksom ikke så mye å gå på når jeg bare har to.
det var minifisk det... vel, selv har jeg kun hatt yngel av levendefødere, så har ikke mye sammenligningsgrunnlag.. :p
får håpe de slutter å være for pysete for artemia snart da =D
Ja, det er nesten underholdende å se på de når de oppdager at maten rører på seg. Gir de noen få å prøve seg på hver dag og jeg ser de er mer nysgjerrig nå enn til å begynne med så det blir nok snart.
Ja, så at de så velfødde ut Går sakte med veksten i starten syns jeg med de fleste yngel. Går de med foreldrene eller?
Nei, de deler 35 literen med en tigersnegl, en sebrasnegl og masse sandsnegler. Foreldrene går i asia-karet, hvis ikke hadde de nok blitt spist opp. Stjernene lekte ganske ofte da de gikk i 35-literen, men det dukket aldri opp yngel på tross av tett beplantning. Glupske fisk det der, så disse ynglene kan nok ikke flyttes over til asia før de er godt voksne.
Da går de nok ganske så trygt ja Du får holde oss oppdatert med bilder. Spennende å følge med.
Argh! MÅ dere skrive så mye mens jeg er vekke. Det blir så mye å ta igjen...
Tante Astrid
Øverst et bilde fra akvariet i Bergen igjen. Denne typen var rett og slett kostelig med de tennene på tørk :D Tror dette må være gråsteinbit.

Hehehe! Ser for meg den gjengen der i et akvarium i stua... :-P Utrolig stilig bilde forresten!

De har skarpe tenner så selv om de er små så kjennes det når de napper i fingrene.

Hvis du sammenligner med de i det første bildet ditt, har du vel neppe noe å klage over.
Du kan få sagt det, Inger Anne

Forresten veldig godt å ha deg tilbake. Forumet er ikke det samme når du ikke er her inne. Skal prøve å ta meg sammen neste gang du er ute å reiser og skrive litt sjeldnere så du slipper å overanstrenge deg når du kommer tilbake
Tante Astrid
Forresten veldig godt å ha deg tilbake. Forumet er ikke det samme når du ikke er her inne.

Tusen takk! Jeg blir rørt når noen sier noe sånt til meg. :´)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap