Lettere øvet nybegynner :) (side 34)

Joda jeg fant iallefal den ene filen, JBL fiskesykdomsdatabase hvis du blar nedover til dropsy (masse fæle bilder av syk fisk her, så ikke for ømtåelige sjeler) ser du de to tetraene som bare har oppsvulmet buk, men ingen strittende skjell. Verst ser du det på den ene neon teatraen, det er et meget ille tilfelle og jeg håper jeg klarer holde mine utenfor det.
Så er det auksjonshelg da
Skal spise og gi meg avgårde for å hente greier og hjelpe til med å gjøre det klart for imorgen. Gleder meg

En liten ting som ødelegger bare, jeg har oppgradert windows live og da fikk jeg med sånn tryggere for familien dritt som jeg absolutt ikke trenger, så popper det nemlig opp sånn, nei vent ..... Hey nå tror jeg jeg fikk slått det av Wihiii

Prøvd å slette det, men neida, visse ting skal man ikke bli kvitt, er jo nesten enklere å bli kvitt virusgreier. Men nå er det iallefal slått av og forblir slått av (håper jeg).

Ikke fått kodebrikka fra banken ennå, håper den dukker opp idag ellers må jeg bruke mastercard for å få handlet. Trenger saft, må ha saft, jeg er saftoliker
Men bare billig firstprice husholdingssaft, den er jeg ganske sikker på hva som er oppi og jeg digger smaken.
Begynner å skjønne kallenavnet ditt nå...

Ses i morra da
Jupp, ikke helt god i hodet nei, litt for mange tanker og ting som vil ut. Ikke alltid like lett å holde det inne :P
Men er først når jeg begynner å bli varm i trøya at man skjønner hvorfor jeg er "gal". Men jeg har det moro, det kan ingen nekte for, og jeg er aldri ensom egentlig, for det finnes alltid noe å være sammen med, planter feks, de kan koses med, synges for etc. Fiskene kan studeres i det uendelige, og hallo elektriske dubbeditter, de er jo nesten som levende med alt det de finner på
Endelig ro, stått på farten siden halv ti idag. Vært og gjort klart til auskjonen, det er vel eneste rolige øyeblikket jeg har hatt idag :P

Neida, men handle og familie, kjøre hit og dit, var jo først hjemme halv 8 og jeg som kjørte fra larvik rundt 3.

Men nå er rekene fanget og flyttet over i egnet beholder så det blir enklere å pakke de imorgen tidlig. Men kom på at jeg kunne trengt no strikker til posene, de jeg hadde sitter jo i karene og holder mose på plass. Æsj det ordner seg nok

MAT, blitt lite tid til mat idag, ikke rart jeg holder meg tynn, spiser minimalt i helgene jo. Hadde med meg matpakke som jeg spiste i bilen på vei fra larvik, men når man da ikke spiser igjen før halv 8.....
Så nå skal jeg smøre meg noen flere brødskiver, kunne lagd no middag men hallo, jeg legger meg jo snart, fåkke sova skikkelig med stappa vom :P

Men jeg skulle jo fortelle om det jeg kjøpte på biltema idag (måtte jo innom der når jeg likevel kjørte forbi). Så da kjøpte jeg sånn som gjør en stikkontakt til to (hva heter det igjen), oxo litt silikon og silikonfjerner, så da er jeg klar til å reparere karr når snøen går. Oxo hadde de mini timere, tre i en pakke for var det 60-70kr da. Å på vei ut kom jeg over restesalg på "handlebag" iallefal tror jeg den er isolert (er no grå greier nedi der), så da blir det den nye bagen til fiskebæring/handling
Ellers kjøpte jeg olje til motorsaga og ny vindusvisker.

Gleder meg til imorgen, kanskje det kommer no reker jeg absolutt ikke kan motstå Fått inn penger på konto, men ingen kodebrikke, så da får jeg jammen ikke betalt regningene, håpe det er noen penger igjen når jeg er ferdig da :P
Når jeg skulle legge meg igår savnet jeg noe veldig viktig, tlf min. Hvor er tlf min?? Løpe 200m bort til bilen for å lete der, neida, få noen til å ringe den, neida ikke svar. Jeg håper den ligger hos min mor, siden det er siste stedet jeg husker å ha hatt den. Ellers kan den ligge hvorsomhelst, i butikken (tok jeg den ut da jeg skulle finne lommeboka mi for å betale?), på bakken (når jeg har gått ut/inn av bilen), etc. Føler meg helt lost uten den, der er vekkerklokka, tlf nr til alle (hvorfor huske i hodet når det ligger i tlf?), jeg bruker den som klokke og ja alt mulig.

Ellers er det spise, pakke reker og vusj ut å kjøre.
Hva har jeg gjort o.o
Auskjonen er ferdig, flott opplegg, masse mennesker og deilige priser på de fleste objekter, var vel ikke noe annet enn koi og slikt som krysset de magiske 500kr. Fikk tak i snegle drepe/fjerne middel, de plantene jeg ønsket meg og methylenblått og alt råbillig.

Jeg var veldig flink på auskjonen og brukte vel ikke mer enn jeg fikk inn for rekene mine. Fri neste dag og tur til Dahls blir foreslått, jo det høres flott ut.
Joda, kan man lissom reise til dahls uten å bruke penger??? NEI
Har dahls masse fine, spennende og små fisk??? JA
Var det noen som gikk berserk der igjen??? JA
Så nå sitter jeg her da, 3 par med 2 forskjellige typer pygmegurami, iallefal 25 pygmerasbora og 10 nye stjerner.
Pygmeguramiene går i hvert sitt litermål som flyter 85l, rasbora og stjerner går i 10l bøtte med pumpe jeg fikk låne fra nestlederen i klubben.
Skal på jobb idag og fikk heldigvis byttet til meg seinvakt, da jeg ikke var ferdig før 3 inatt.
Var nemlig en del møter igår, først dahls greit nok det, kjørte derfra i god tid til å rekke 3 ferja, kommer opp på hovedveien mot moss og der er det masse blålys. En stakkars har taket med bilen og det ser ikke bra ut, altså ble vi kjørende i kø den lange veien rundt inn til moss og missa 3 ferga med 5 min. :P
Vi måtte nemlig sitte og vente i halv time på vei fra horten oxo fordi båten måtte fikses litt på. Så venting ble det nok av, men det gjorde da at jeg ikke rakk hjem med fisker før jeg skulle være på jobben kl 5 i personalmøte.

Når det møte var ferdig halv 8 var det bare å hive seg rundt, kjøre fra stokke til horten og være i styrermøte der, det begynte klokka 9 og varte til nærmere 11.
Så var det å hente fiskene som jeg hadde parkert i horten for at de skulle slippe kjøringa og stå i kald bil lenge. Kjørte så til nøtterøy for å hente filteret og dermed hjem (endelig), var da hjemme halv 1. Og da var det å få med seg dunken med vann jeg hadde med, isoporkassa med fiskene og posene med filter og annet stasj. Klarte få med meg alt i en vending, men da var jeg sliten. Så var det å få på plass fiskene, det gikk heldigvis greit og fort, for det hadde jeg planlagt litt på forhånd (oppi hodet mitt).

Fiskene lever og har det bra, iallefal det jeg har sett :P
Og nå er det bare spise og hive seg rundt til jobben, når jeg da endelig kommer hjem får jeg finne ut litt mer om fiskene og se hvordan kabalen skal løses ang fisk, akvarier og reker. Hvem kan gå sammen med hvem og hva og hvor?? :S

Men fiskene er flotte og jeg håper jeg får oppleve den fantastiske trommevirvelen fra guramiene.
Offf så trøtt jeg var til morran idag, stresset de siste dagene setter sine spor :P
Nydelig vær her nå, strålende sol som titter inn gjennom vinduene.

Nå er den ene 12l fylt opp med nytt vann, litt grus, varmekolbe og ei lite pumpe. Så blir det klart til jeg kommer hjem fra jobb og kan flytte de stakkars guramiene over.

Funnet ut at jeg mest sannsynlig har kjøpt Boraras brigittae, kjent som moskitorasbora.
Så var det glaxy/stjernene
Og guramiene er mest sannsynlig trestripet knurregurami og kanskje denne.

Æsj må løpe til bilen nå gitt.
Håper fiskene blir fornøyde over å komme over fra litersmålet og over i 12l, må starte filteret der med gugge fra annet filter, men det går jo greit.
Hvordan er borarasene til å ta reker tro?? Har jo planer om å la de gå med perlene, men ikke hvis de eter alle sammen.

Planene:
30l med pygmepansermaller, kirsebærreker og stjerner.
85l med c-maller, kirsebærreker og amandatetra.
16l med perlereker og boraras
12l med gurami

Jo nå vet jeg hvordan kabalen kan løses
Utrolig hvor lettere det er å se bare man får skrevet det ned.

85l som den er nå - de 4 stjernene som går der
30l med Pygmepansermaller, Stjerner og Gurami
16l med Blue pearl og boraras (hvis det går greit da)
12l med gurami

Så nå er det bare om jeg skal ha de 4 like guramiene i 30l eller 12l. Hvis de skal gå i 30l må de nemlig vente noen dager til, men de kan jo evnt vente i 12l imens.
Ja tror kanskje mest sannsynlig det blir sånn, he he finner ut av det etterhvert.
Svarte
Jeg så jo at den ene guramien plaget den andre (av de jeg bare har to av) bestemte meg derfor igår for at de skulle flyttes idag. For naboen ringte og lurte på om jeg ikke kunne sitte barnevakt for dyra hennes. Hunden hadde fått et sår og hadde feber pga det, kaninen hadde brukket beinet dagen før og var operert for det. Derfor ble det ikke flytting av de igår.

Så ikke fiskene skikkelig idag pga dogg på dekkglasset og nå som jeg kom hjem finner jeg den ene liggende på siden på bunnen, tror den er dau.
SVARTE
Dette var jo disse jeg synes er finest, de andre blir ikke bare større men er oxo mindre fargerike. Men er tur til sverige med drammen ak nå lørdag, så kommer jeg over fler der skal det bli med hjem, ellers er det ikke meningen å handle no, bare reise for reisen og det sosiale.

Skal si den er tøff den ene lille som er igjen, slapp den uti 12l til de andre og første den gjør er å lete etter mat, gir fletta om at det er 4 andre større fisker der. Virker som de andre ble tøffere av å ha denne lille fysakken oppi karret.

Planen for imorgen var å slutte tidlig slik at jeg rakk å ominnrede i 30l og flytte fisker hit og dit, men så ble jeg spurt om å bytte til en senere vakt. Helt greit sier jeg, skal bli deilig å slippe stå opp grytidlig imorgen, men blir da en time senere hjem enn jeg hadde planlagt. Usj rekker vel alt for det :P

Nå har endelig kodebrikka kommet, så nå skal jeg betale regninger.
Regninger er betalt, godt å få det unna, heldigvis bare en som hadde gått ut, de andre hadde utfallsdato idag, he he.

Motorsaga er hentet fra sjekk, så nå er det bare å fylle bensin og sette igang, både gleder og gruer meg, er tross alt en stund siden jeg brukte motorsag, 6 år siden faktisk :s
Jada
*grøss* blir tidlig opp imorgen, klokka 4 faktisk, skal være i horten til 5 for hente Sanne, Jan Rune Røed og møte bussen fra drammen for å dra på fisketur til sverige. Satser på å sove mesteparten av bussturen.

Så nå er det ganske snart natta ja.

Men først:
Har flyttet borarasene og stjernene fra 10l bøtta til 30l, det virket som det gikk greit, var heller ingen døde i bøtta. Hadde jeg bare vist om borarasene før, kunne jeg hoppet over mellomleddet stjernene egentlig er.
Har bestemt at amandeaene nok må avlide med døden, iallefal den som er verst. Ikke blitt noe bedre etter den kom hit heller, men det kommer av at den er kjappest til maten og spiser mye. Driver tross alt og forer coryer her og tabelettene støver. Så den henger over der tabeletten er og stapper i seg.
Dessuten krever stjernene ganske mye mat, eller ofte mat og det krasjer litt lissom.

Men bort fra det og over til guramiene, morsomme flotte fisk disse. Liker best den enslige Pygmeguramien (T. pumila), mens de andre 4 (T. schalleri) lager kule lyder. De er bare så blasse ennå, den enslige er mere fargerik og tøff. Skal ha fler av dem om jeg finner det imorgen.

Drev på med vannbytter og fiskeflytting da jeg hører en lyd som minner om vann som drypper, måtte tenke litt før jeg kunne slå meg til ro med at det var fiskene som lagde lyden. Var bare et enkelt knepp med en stund imellom, akkurat som vann som drypper ganske langsomt.
For de knurrer ikke, det er bare denne kneppe/banke lyden. Hørte det igår da jeg flyttet litt på karret de går i, frenetisk kneppring og istad hadde de da fått enda en rot og det utløste vel noen enkle knepp.
Må smile av de fine fiskene, men jeg sitter og pusler med kabalen, hvor skal jeg stasjonere de forskjellige fiskene???

Ingen av dem jeg kan ha med reker regner jeg med, da blir det nok ikke mye nytt tilskudd. Ellers kunne jeg virkelig tenkt meg å hatt borarasene med perlene. Hadde jo tenkt til å flytte perlene over til 30l og bruke 16l enten til kirsebær eller dårlige perler, men det går jo ikke når jeg skal ha guramiene oppi 30l.
Det er enda en fasinerende ting med disse fiskene, de virkelig studerer tingene rundt seg og iallefal om det er noe spiselig. De kan se på deg, du ser fisken fokuserer begge øynene på deg og virkelig stirrer.
Borarasene er mere nysgjerrige de, eller bare vant til mat når det skjer noe utenfor karret, iallefal stimler de sammen der man står og titter inn. De er bare såååå utrolig fine. Klare fin rødfarge mot de blå flekkene dems.
Igår var jeg med Drammen ak på tur til sverige, det var koselig og morro. Handlet ikke så mye, men noe ble det da.

Vi var innom to dyrebutikker, den første hadde et stort utvalg og masse akvarier.
Der kjøpte jeg enda en T. pumila (pygmegurami) når jeg slapp den ut i akvariet og den farget ut, angret jeg litt på at jeg ikke kjøpte fler. Men jeg har rett og slett ikke plass.
Kjøpte oxo noen planter og 2 firefota padlereke, aldri sett den i handelen her før, men de gikk for 35,- stk, så de kan ikke være særlig sjeldne.
Men aldri sett en sånn reke før og lurer kanskje på om jeg har blitt litt lurt og at de ikke er lovlige i norge.
Men jeg kjører ikke tilbake til kungsbacka for å bytte altså, da får det heller stå til.
Denne butikken hadde en del killi og litt sånn som man vanligvis ikke ser i norge. En del forskjellige "vanlige" corydoras var det oxo.
Eget reptilrom var det å, så mye fint det var der.
Ene planta jeg kjøpte var faktisk en lotus, så er ganske fornøyd med det, kjøpte ellers en cabomba, 1[URL= http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1022] eleocharis acicularis[/URL] og 1 pogostemon helferi

Den andre butikken syntes jeg ikke noe om, akvariene så utrivelige ut og fiskene som de misstrivdes, iallefal størsteparten. Men like baki gata var en annen dyrebutikk, der hadde de ikke akvarier, men reptiler og slikt. Gikk og tittet på de vakre slangene, skjønne øglene osv.
Gleder meg til norges politikere får fingrene ut av en viss plass og får ordnet lov ang hold av reptiler. Siden de skal gi lov kommer det til å ta evigheter, å avskaffe noe går iløpet av dagen, men å gi lov tar laaaaaaang tid. Greit de vil være sikre på hva de gir lov til, men da får de jammen skynde seg litt, sette seg inn i det og sette igang.

Til slutt stoppet vi på nordbyen for en rask handletur der, kjøpte litt godis og slikt og er meget fornøyd med hvor lite penger jeg har klart å bruke.

Idag skal jeg kose meg med godis, akvarier og sånt
*grøss*
Jeg HATER når jeg skal skifte på mikroormkulturen, den lukta er noe av det verste jeg vet. Greit nå var den gammel, stått iallefal 1 mnd uten å bli skiftet på, men likevel. Grunnen til at den har blitt stående så lenge er at jeg ikke takler lukta, så jeg utsetter det så lenge jeg kan.
Men med nye fisk som virker som de gjerne vil ha levendefor, er det best å gjøre klar ny kultur.
Sånn sett er mikroorm greit, bare å glemme det bort og noen uker senere er det fremdeles liv oppi der.
Lurer på om jeg skal prøve meg på sånn ferskvanns"artemia", men får lese litt først. Hvis det krever for mye, slik som vanlig artemia får heller fiskene kose seg med frossenfor frem til sommeren og det blir mygglarver.
Da er de nye plantene plantet. 12l ble jeg utrolig fornøyd med, skal få lagt ut bilde etterpå.
Plantet hårgresset i 30l og det går 2/3 deler opp i vannet. Tenk så kult med sånt teppe over hele bunnen, flyteplanter og med masse boraras innimellom.

Håper cabombaen holder seg fin og ikke "smelter" slik den har som rykte å gjøre. Lotusen skilte seg fra knollen da jeg skulle plante den, hva skal jeg da gjøre med knollen?? Tørke den eller bare la den ligge og se om det blir flere skudd??
såvidt jeg husker så kan lotus furte litt. jeg ville plantet knollen og sett hvordan det gikk
oki
Her er da bilder av stolheten
12l med lotus
siste bildet er av pygmegurami, de er virkelig nydelige
Noen flere bilder kanskje.
Den sjarmerende hunden til naboen som veldig gjerne blir med meg hjem for å leke. Tror kanskje den har corydoras syndrom :P
Ellers går det i å fange snøballer og pinner
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap