- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Elins lille hjørne (side 34)
Elins lille hjørne (side 34)
Postet 26.10.08 kl 10:46
Postet 26.10.08 kl 10:56
Jeg klarer heller ikke se at de spiser mikroormen, men siden jeg fórer en gang om dagen med mikroorm og en gang om dagen med artemia antar jeg at de må spise. Kan ikke tro at de klarer seg de første ukene med bare et måltid om dagen. Og jeg har lest om folk som kun bruker mikroorm, og deres yngel overlever jo
Postet 26.10.08 kl 11:01
Weitzmani-yngel
6 weitzmani egg har klekket i løpet av natta/dagen.
Her er et bilde av en nyklekt liten c. weitzmani. De er til og med søte som nyklekte!
En annen ting jeg la merke til, som jeg ikke tenkte på sist, er at også weitzmani har denne "rare" plommesekken som atropersonatus har, en "todelt" som buler ut på hver side av yngelen.
Fant forøvrig en weitzmaniyngel hos de voksne. Som med paleatusen jeg fant måtte jeg bare ta hånda i nærheten av yngelen, så svømte den opp i hånflata og bartet litt på fingertuppen min. Løftet den forsiktig ut og slapp den i tanken med søsken og paleatusyngel. Det forundrer meg stadig at de jeg finner hos de voksne ikke er noe mindre enn de jeg har i tanken, og at de er så uredde! Hvordan har de klart å overleve når de ikke engang er redd hånda mi... men nå skal det sies at det kan ha klekt 100 yngel oppi der for alt jeg vet :p
Og at jeg fórer med nyklekt artemia hver kveld hos alle de voksne coryene også (overskuddet). Så eventuell yngel får faktisk artemia daglig selv om de er i karet med de voksne. I tillegg er det gode mosedotter der pga rekene.
Her er et bilde av en nyklekt liten c. weitzmani. De er til og med søte som nyklekte!
En annen ting jeg la merke til, som jeg ikke tenkte på sist, er at også weitzmani har denne "rare" plommesekken som atropersonatus har, en "todelt" som buler ut på hver side av yngelen.
Fant forøvrig en weitzmaniyngel hos de voksne. Som med paleatusen jeg fant måtte jeg bare ta hånda i nærheten av yngelen, så svømte den opp i hånflata og bartet litt på fingertuppen min. Løftet den forsiktig ut og slapp den i tanken med søsken og paleatusyngel. Det forundrer meg stadig at de jeg finner hos de voksne ikke er noe mindre enn de jeg har i tanken, og at de er så uredde! Hvordan har de klart å overleve når de ikke engang er redd hånda mi... men nå skal det sies at det kan ha klekt 100 yngel oppi der for alt jeg vet :p
Og at jeg fórer med nyklekt artemia hver kveld hos alle de voksne coryene også (overskuddet). Så eventuell yngel får faktisk artemia daglig selv om de er i karet med de voksne. I tillegg er det gode mosedotter der pga rekene.
Postet 26.10.08 kl 17:14
Endret: 26.10.08 kl 18:02
Postet 26.10.08 kl 19:24
Paleatus, weitzmani og atropersonatus
Hei Sølvi Ja ikke sant!
Da er runden med vannbytte og fóring tatt i plasttankene mine.
Bildene er helt forferdelige, den plasttanken er håpløs med sin gul/brune plast og runde hjørner. Må si jeg gleder meg til de nye plasttankene kommer, blanke og firkantete som de er
Bilde 1: paleatus. Den store er 4 uker i dag, og måling i dag viser at tøffingen er 2 cm (inkl. halen). De til høyre på bildet er småsøsken, og er vel 3 uker på tirsdag.
Bilde 2:
Viser den største paleatus sammen med en weitzmani som klekket den 19. oktober, og som blir to uker på tirsdag. Stor forskjell i størrelse, ja!
Bilde 3:
Atropersonatus-yngelen som klekket den 24. og dermed er to dager gamle. De har enda en del av plommesekken i behold, men langt fra så stor nå som den var - og som plommesekken til weitzmani i min forrige post viser
Da er runden med vannbytte og fóring tatt i plasttankene mine.
Bildene er helt forferdelige, den plasttanken er håpløs med sin gul/brune plast og runde hjørner. Må si jeg gleder meg til de nye plasttankene kommer, blanke og firkantete som de er
Bilde 1: paleatus. Den store er 4 uker i dag, og måling i dag viser at tøffingen er 2 cm (inkl. halen). De til høyre på bildet er småsøsken, og er vel 3 uker på tirsdag.
Bilde 2:
Viser den største paleatus sammen med en weitzmani som klekket den 19. oktober, og som blir to uker på tirsdag. Stor forskjell i størrelse, ja!
Bilde 3:
Atropersonatus-yngelen som klekket den 24. og dermed er to dager gamle. De har enda en del av plommesekken i behold, men langt fra så stor nå som den var - og som plommesekken til weitzmani i min forrige post viser
Postet 26.10.08 kl 20:53
Endret: 26.10.08 kl 20:57
Postet 26.10.08 kl 22:05
Ja, det er sikkert og visst!
Jeg har søkt på AF og på google for å finne noe info om vekstrater... jeg vet jo at det varierer veldig, men med så mange dedikerte akvarister som har hatt oppdrett er det litt rart at jeg ikke finner en eneste som også har dokumentert størrelse på sine yngel ved forskjellig alder.
Er nemlig redd for at mine vokser saktere enn snittet :p
Ellers har det vært mye opphisset svømming hos aeneusene (schulzei?) i dag. En hunne har konstant hatt to hanner på slep som har prøvd å tilby sine tjenester, men så langt har hun bare prøvd å komme i dekning. Jeg er ikke så veldig opptatt av at disse skal leke, men ser jeg egg kommer jeg sikkert til å plukke det. Jeg klarer jo ikke å se et eneste egg uten at jeg bare må plukke det ut (ref metae hvor jeg har funnet 4 egg til sammen, etter 3 forskjellige egglegginger).
Har heller mye mer lyst på at C140 skal komme frem fra under rota og trykke ut 200 egg, eller at metae skal gi meg en skikkelig ladning og ikke et egg annen hver dag :p
Jeg har søkt på AF og på google for å finne noe info om vekstrater... jeg vet jo at det varierer veldig, men med så mange dedikerte akvarister som har hatt oppdrett er det litt rart at jeg ikke finner en eneste som også har dokumentert størrelse på sine yngel ved forskjellig alder.
Er nemlig redd for at mine vokser saktere enn snittet :p
Ellers har det vært mye opphisset svømming hos aeneusene (schulzei?) i dag. En hunne har konstant hatt to hanner på slep som har prøvd å tilby sine tjenester, men så langt har hun bare prøvd å komme i dekning. Jeg er ikke så veldig opptatt av at disse skal leke, men ser jeg egg kommer jeg sikkert til å plukke det. Jeg klarer jo ikke å se et eneste egg uten at jeg bare må plukke det ut (ref metae hvor jeg har funnet 4 egg til sammen, etter 3 forskjellige egglegginger).
Har heller mye mer lyst på at C140 skal komme frem fra under rota og trykke ut 200 egg, eller at metae skal gi meg en skikkelig ladning og ikke et egg annen hver dag :p
Postet 26.10.08 kl 22:23
Mine Metae'r driver også med sånne nesten konstante små-egglegginger. Det sitter tre-fire egg på glasset flere ganger i uka. Stort sett bare noen få omm gangen.
Rekene kidnapper eggene og forsvinner med dem. Så det senest i dag. 3 egg på glasset, og et egg mellom klørne på en reke nede på bunnen. Den drev og snurret det rundt og rundt mellom klørne.
Rekene kidnapper eggene og forsvinner med dem. Så det senest i dag. 3 egg på glasset, og et egg mellom klørne på en reke nede på bunnen. Den drev og snurret det rundt og rundt mellom klørne.
Postet 27.10.08 kl 01:49
Weitzmani har klekket
Nå har alle eggene fra c. weitzmani klekt. Jeg plukket 18 egg, og det ble 16 yngel. To egg var nok ikke befruktet og mugnet. Fornøyd med den klekkeprosenten egentlig
Bestillingen fra aquaristikshop har ankommet tollen i Norge også, så det nærmer seg at jeg endelig kan få noen brukbare plasttanker å ha yngelen min i.
En liten opptelling avslører at jeg faktisk har 50 yngel her nå, fra nyklekt til 4 uker i alder, og fra 4 forskjellige arter: paleatus, weitzmani, atropersonatus og metae.
Mona:
det var interessant. Kanskje metae ikke legger store kull, men leker litt "hele tiden". Siden vi begge nå har samme erfaring (så langt hvert fall). Litt synd egentlig, siden det blir mye pes å ha 1-5 egg og yngel i forskjellig alder. Enklere når de er jevngamle.
Bestillingen fra aquaristikshop har ankommet tollen i Norge også, så det nærmer seg at jeg endelig kan få noen brukbare plasttanker å ha yngelen min i.
En liten opptelling avslører at jeg faktisk har 50 yngel her nå, fra nyklekt til 4 uker i alder, og fra 4 forskjellige arter: paleatus, weitzmani, atropersonatus og metae.
Mona:
det var interessant. Kanskje metae ikke legger store kull, men leker litt "hele tiden". Siden vi begge nå har samme erfaring (så langt hvert fall). Litt synd egentlig, siden det blir mye pes å ha 1-5 egg og yngel i forskjellig alder. Enklere når de er jevngamle.
Postet 27.10.08 kl 20:24
Metae og aeneus...
Da er det liv i karene nok en gang. Har nok mest sannsynlig vært i løpet av dagen mens jeg var på jobb.
Har plukket 6 c. metae egg. Ny rekord siden jeg bare har funnet et eller to egg der før.
Og hele 5 c. aeneus (schulzei?) egg.. regner med at det er aeneusene som har lekt i hvert fall. Kunne enkelt telle flekker på glasset som tilsvarte 30 egg. Vil tro at både venusene i samme kar, samt aeneusene selv har forsynt seg grådig. Aeneus eggene er forresten ekstremt små!
Bilde:
3 av aeneus eggene og det ene metae-egget. Sjekk forskjellen i størrelse!
Egget fra c. metae måler ca 2 mm i diameter
Har plukket 6 c. metae egg. Ny rekord siden jeg bare har funnet et eller to egg der før.
Og hele 5 c. aeneus (schulzei?) egg.. regner med at det er aeneusene som har lekt i hvert fall. Kunne enkelt telle flekker på glasset som tilsvarte 30 egg. Vil tro at både venusene i samme kar, samt aeneusene selv har forsynt seg grådig. Aeneus eggene er forresten ekstremt små!
Bilde:
3 av aeneus eggene og det ene metae-egget. Sjekk forskjellen i størrelse!
Egget fra c. metae måler ca 2 mm i diameter
Postet 29.10.08 kl 19:33
Endret: 29.10.08 kl 22:40
Postet 29.10.08 kl 19:36
Ja, det er jo det.. trodde kanskje at aeneus ikke helt var gamle nok enda til å leke, men så tendensen på søndag, så jeg er vel ikke overrasket. Mine C. metae er godt voksne og kompakte "dundrer" som bare metae er
Metae er kanskje ikke noe lengre i kroppen, men de er mer høyreiste, og det er jo naturlig siden kroppsfasongen til metae er litt sånn høyreist og "bulldoser-aktig" (en av grunnene til at jeg liker metae så godt )
Det må nok være forskjell i størrelse på de to artene som er årsaken, ja
Edit:
er nok ikke første gangen aeneus leker, nei... så akkurat en liten yngel der, kan ikke være mer enn en uke gammel Ikke enkelt når fiskene leker om formiddagen og jeg kommer hjem i halv fem tida. Er nok mye egg jeg har gått glipp av :p
Metae er kanskje ikke noe lengre i kroppen, men de er mer høyreiste, og det er jo naturlig siden kroppsfasongen til metae er litt sånn høyreist og "bulldoser-aktig" (en av grunnene til at jeg liker metae så godt )
Det må nok være forskjell i størrelse på de to artene som er årsaken, ja
Edit:
er nok ikke første gangen aeneus leker, nei... så akkurat en liten yngel der, kan ikke være mer enn en uke gammel Ikke enkelt når fiskene leker om formiddagen og jeg kommer hjem i halv fem tida. Er nok mye egg jeg har gått glipp av :p
Postet 29.10.08 kl 19:41
Endret: 29.10.08 kl 19:47
Postet 29.10.08 kl 20:01
ElinHBestillingen fra aquaristikshop har ankommet tollen i Norge også, så det nærmer seg at jeg endelig kan få noen brukbare plasttanker å ha yngelen min i.
Mine kom for et par dager siden (Hentelappen kom da) I dag sendte jeg gubben avgårde for å hente pakken, og det var et deilig syn; skinnende blank plast uten en ripe og helt gjennomsiktige - klart som glass
Dette blir noe annet enn de bruntonede plastkarene De kan jeg pakke bort nå.
PS!
Er du syk Elin?? Siden AkvaMath ønsker deg god bedring, mener jeg? Det visste jeg ikke.
Postet 29.10.08 kl 20:01
Endret: 29.10.08 kl 20:03
aaahhh Mona! Så utrettferdig hehe. ¨
skal jammen logge meg på og sjekke hvor mine blanke, firkantede bokser er akkurat nå.
(*logger seg på*)
Departure from inward Office of Exchange in the Country of Destination 27.10.08 08:47 Departure from inward Office of Exchange in the Country of Destination
jaha.... og mens dette har vært status i to dager venter jeg spent :P
skal jammen logge meg på og sjekke hvor mine blanke, firkantede bokser er akkurat nå.
(*logger seg på*)
Departure from inward Office of Exchange in the Country of Destination 27.10.08 08:47 Departure from inward Office of Exchange in the Country of Destination
jaha.... og mens dette har vært status i to dager venter jeg spent :P
Postet 29.10.08 kl 20:05
Postet 29.10.08 kl 20:06
Postet 29.10.08 kl 20:15
Endret: 29.10.08 kl 20:15
Postet 29.10.08 kl 20:20
Hvis det er schultzei du har, så er eggene knøttsmå, ja. Jeg er ikke så sikker på at det er størrelsen på arten som bestemmer størrelsen på eggene. Her må Mona rette på meg hvis jeg husker feil, men var ikke C-140-eggene ganske små? Og C-140 er en stor cory! Schultzeiegg er forresten også utrolig skjøre når de er nylagte. Jeg har gitt opp å plukke dem med en gang, da jeg bare skviser dem. Jeg må vente til de har herdet litt (og de herdes ganske fort), og så plukke dem da. De er da ikke klebrige lenger, og det er ulempen med å vente. Men heller miste noen i sanda enn å skvise en hel haug. Dessuten har schultzeiene mine hatt en tendens til å legge massevis av egg på de samme flekkene på ruta (og det gjør tingene litt enklere). Det kan være et område med en diameter på 3-4 cm, og der kan det være 40-50 egg! Merkelig oppførsel. Jeg har ikke erfart at schultzei spiser noe særlig egg. Men jeg har knapt nok sett dem leke. Jeg har stort sett bare funnet disse eggansamlingene. Man skulle ikke tro at så synlige mengder med egg ville ha fått være i fred, om de spiste sine egne egg. Og det virker som om eggene jeg mister/ikke finner også får være i fred, for jeg finner alltid yngel som vokser opp på egenhånd etter slike egglegginger. Men disse yngelene er ganske hardføre, så sjansen for at de greier å vokse opp i karet hos foreldrene på egenhånd, er større enn hos andre, litt skjørere coryer.
Postet 29.10.08 kl 21:56