Tropheus tråd (side 34)

uff nei ikke gjør det.. prøv no heller og finn bedre alternative løsninger enn 15 halvvoksne troffer i en 70 l da. vill nok tro at det vil bli noe fra fall da.. om ikke alle så en del ja. om det er huler eller ikke sloss tror jeg nok de vil gjøre uannsett på så liten plass.
Hvorfor må du ha de i karantene Mariflyfly?
Jeg stiller også det spørsmålet. En av baksidene til tropheus er at man sjeldent ser sykdom før det har gått minimum to uker, med mindre fiskene var syke når du kjøpte dem. Et så lite kar kommer til å stresse fiskene, og det vil kreve mye vannbytter, som igjen gir ustabile vannverdier, som igjen stresser fiskene.. Du skjønner kansje hvor jeg vil
Skal du sette disse fiskene sammen med en eksistrende gruppe ser jeg absolutt fordelen med en karantenetid, men tilby et egnet kar, hvis ikke ville jeg ha droppet det hvis jeg hadde stolt på selgeren. Bare husk å medisiner!

Hvis du vil kjøre inn fiskene i et eget kar hadde jeg fått tak i en stor dunk, 200l+, og brukt denne til karantenekar. Jeg ville også ha flyttet sand fra hovedkaret. Sand holder mye gode bakterier som du ønsker i en innkjøringsfase! Sand for også fisken til å stresse mindre mener jeg.

4cm store fisker i en 70l mener jeg kan gå i en kortere periode, men en 8 cms dominant hanne med slem holding kan rote det til på kort tid etter min erfaring.

Ble litt rotete dette innlegget, men så at det hadde kommet flere innlegg siden sist!
Har nå tatt i mot troffene. Er Kiriza,15 stk mellom 3- 6 cm.
Ser frisk ut. men satt i 70l BB kar og håper det beste.
Dette er en gruppe forige eier ikke ville ha lengre da han var lei av å miste så mange fisk. Fikk ikke til vanverdier og hadde problemer med lys og kar..
Jeg tar gladlig imot, og håper på det beste
Jeg må nok innrømme at i denne situasjonen så hadde jeg nok gjort akkurat det samme som deg Mariflyfly. Alt er jo bedre enn å avlive de, og de er så pass små enda. 70 liter er jo veldig ymse. Fasongen på karet er generelt mye viktigere med riktig antall liter. Det er forskjell på et avlangt 70 liter og et søyle 70 liter. Jeg har en 40 liter stående (ikke i bruk pr. i dag - men troffeyngelen skal oppi der når de blir litt større) Selv om det er bare 10 liter mer enn det karet de går i i dag, så er det dobbelt så langt. Til gjengjeld så er det lavt og smalt selvfølgelig, men lengden gir svømmeplass.

Hva er planen din med disse troffene? Skal du beholde de selv eller selge de? Hvis du skal beholde de selv og ha de sammen med de du har i dag, så ville jeg ha kjørt en medisinkur i 70 literen for å minske karantenetiden betraktelig.

Blir spennende å høre hvordan dette går da

Når jeg ser på de Nkonde ynglene som jeg kjøpte av Kristian (de går i storkaret) og så ser på et målebånd for å klare å se ca størrelse, så er de største ca 4,5 cm. (de var 1-2 cm da jeg kjøpte de) 15 slike i en 70 liter i en kortere periode burde absolutt ikke vært noe problem.

Nå spørs det jo Mariflyfly hvor mange som er 6 cm og hvor mange som grenser ned mot 3 cm. Slik jeg ser det så burde det gå helt fint, men her snakker vi da om en kortere periode. Når de vokser seg til så vil 70 literen bli alt for liten Få høre hvordan det går så langt da...

fiskene hennes er over 2 år gamle, de kommer fra oss, ble solgt som yngler når de var ca3mnd gammle, hvofor de er så små er ett under, de skulle vært fullvoksne i str nå minst 8 til 12 cm. vi har yngler som er 6mnd som er nesten det dobbelt av det disse er nå.
samme med canary gruppen vår også, dette er sjøodlet fisk men de er også voksne men de er kjempe små i str maks 6 til 8cm.

ungfiskene fra lunangwaen er på samme størelse og de begyner og få voksen drakten sin nå. så de blir store, foreldrene er vel 10 til 14cm.

livuane våre er fra 12 til 16cm kjempe store individer.

fisk som har vært syk eller gått med sykfisk burde holdes i karantene i minst 1 mnd etter de er blitt friske før salg, eventulet 1 mnd før en slik gruppe settes sammen med en annen gruppe. for det kan være de drar med seg sykdom selv om de ikke er syke da. og de må selvsagt få en skikkelig medesin runde, for som hu sier det har vært frafall i gruppen det kan tyde på sykdom.
De ser frisk og fin ut... Men sjønner ikke hvordan disse kan være voksne???
Hva kan ha gjordt det at de ikke vokser?
Er det noe som kan gjøres noe med i ettertid, nå?
jaja er no lek som fy her om dagen tømmt 22 moliro yngel og flere går med egg.
De er vår yre disse troffene våre om dagen, hehe
fått 30 stk lunangwa yngler,
og sikkert 100 simochromis yngler men de blir bare spist av petroene mine.

ang de krizaene så er nok de egentlig ferdig utvokst, men slik er det bare. slik kan skje, hvorfor må dere spørre andre om, kanskje lite kar, lite mat osv. de canaryene har jo gått på NLS og er små . odlet fisk blir mindre sier de.
men nok om det, jeg kan garantere deg at de fiksene er 2 år for de kommer fra oss og jeg kjenner all historie på de. slik er det, vi har bestandig sagt at det må være en ny art dverg kiriza Forledrene var faktisk store vidar kjøpte disse og de går til en i sogndal. vi hadde igjen en god del yngle fra det kullet og de ble det normal størelse på!
Ok, men fin fisk er det nå ivertfall. Håndtamme er de også. Kan "klappe" de. Om det er noe galt med de det vet ikke jeg.... Tiden får vise. Ser ut til at de trives så langt...
Spiser de? I så fall så er de nok friske. Hva er planen med de videre? Skal du ha de i storkaret, eller hva skal du gjøre med de?
Har ikke helt bestemt meg enda. Får se hvordan det går med de...
Skal gjøre om 312L til Tanganyika så kanskje de får plass der. Kan ikke ha de ilag med mine troffer da det er fare for kryssning.
Kanskje de havner på utstilling i butikken..... "Time will show"...*LER
Har drevet med opplassering av dyr hele livet, så ikke noe avlivning her i gården, det er bare som siste utvei.

oppdattering:
I løpet av natten har en kiriza fall fra. Og en annen "ligger" på bunnen.
Men resten spiser og svømmer rundt.
Har behandlet med metro. Men ser ikke ut som det hjelpte....
Noen som har idè?
Ingen andre sykdomstegn enn "slapphet", ligger seg på bunnen...
Kan ikke være at de har sloss og den ene ikke har kunnet komme unna??
Linda Kristin
Kan ikke være at de har sloss og den ene ikke har kunnet komme unna??

Ingen tegn til slosing i karet. Men såg isted at varmekolben var gåen...og temp låg på 22 grader... kan vel kanskje være en årsak?
nei 22 grader er ingen ting. er ikke den.

Hvordan metro kur kjører du da?

Jeg sier stress stress stress som er årsaken, flytting av syk og svak fisk er jo ikke å anbefale.
ps Det kan ta opp til 2 kurer før du ser bedring på fiskene det er ca 1 uke. er liksom ikke metro pang de er friske. Bruker nok en uke før du ser bedring, vertfall 3 dager.

Det døde to fisk igår. Men i dag ser de mye friskere ut eller skal jeg si normale. De er litt redd når jeg kommer til karet, og det er tegn til slossing. De er ikke lengre håndtamme. 3dager siden Metrokuren.
Så vi får se. Har ikke så store forhåpninger. Karet står uten lys for å forminske stressnivået. Kun dagslys og lys fra karet ved siden av er det dumt gjordt? Bør jeg ha lyset på. Har prøvt med lys, men da stresser de noe veldig...
Uffda....Jeg ville ikke hatt lyset på. Om det ikke blir noe bedring og fiskene forstetter og dø, så ville jeg vudert og avlive de...Men det må jo bli opp til deg da. Lykke til med de og håper de kommer seg.
Medisiner virker mye bedre ved høye tempraturer. Jeg har alltid litt for varmt vann, så hos meg er ofte tempraturen opp mot 28 grader ved medisinering. Ved høyere tempraturer minsker oksygennivået i vannet, så da må man ha masse sirkulasjon i overflaten.

Hos meg blir troffene slappe ved 22 grader.. Ikke det at det har skjedd så ofte, for jeg sliter andre veien

Jeg har også, som tidligere nevnt, hatt gode erfaringer med Furadantin. Dette er en medisin som ofte blir gitt til mennesker med urinveisinfeksjoner.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap