Revestrekenes akvarieverden (side 34)

Rita Revestrek
Så flott sissimor, bra du er fornøyd med natthandelen :) Det ble litt hektisk her når vi skulle fange inn fisken så da har det nok sneket seg med noen kirsebærreker (muligens hanner hvis de er nesten gjennomsiktige)... og den bittelille ancistrusen. Husket Atle å si at planten i rekeposen er den mattogrossensen? Den ser ikke så fin ut i posen, da klapper den sammen (og når lyset er av i karet) :)


Han husket det, og den ser fin ut! Tømte bare planta ut i Ungdomsklubben sammen med rekene så lenge. Den skal i Rio`n, men der må det en heftig luking til først, har grodd helt igjen...

Mini-Ancistrusen er heldigvis fortsatt med oss, så den sutte seg ivei over glasset istad. De grønne og venezuelansene er veldig fremmelige og nysgjerringe, mens atroene er mye mer tilbakeholdne. Mener å ha hørt/lest at grønningene ofte er skeptiske, men det er absolutt ikke disse ;D

Endlersene stakkars fikk en sjokkerende og litt for rask tilvenning. Katta bestemte seg for å hoppe opp på akvariet, noe som ikke var lurt! Lokket var jo av, og oppi var en aklimatiseringsboks med endlers... Det ble ganske vått kan en si, men jeg tror det gikk bra med alle fiskene...
Katt og fisk er nok en fin kombinasjon, ihvertfall for katten sin del ))
I dag er de tre mini-nannostomusene 8 dager gamle og fortsatt bittesmå. Jeg har fóret dem med Liquifry No1 men i dag er den hjemmelagede infusoriekulturen klar så da skal de få av den. Det er spennende med så små yngel og usynlig mat, man vet jo ikke om de får i seg noe Legger ved et dårlig bilde knipset i dag, kanten nederst på karet er 6-7 mm høy.

[External Image]
Enda et nannostomusbilde, denne har jo kulemage så jeg tror de får i seg mat.
De tre har forresten hver sin plass i venstre side av karet, en nede ved bunnen i hvert hjørne og den siste holder til øverst i fremre hjørne

[External Image]
Skikkelig nusselig, og skikkelig skråsvømmer alt
Det blir et litt ensformig utvalg av bilder for tiden... I dag er de 10 dager gamle og jeg tror de må ha vokst 1 mm i lengden. Nå er de så "store" at til og med Atle kan se dem uten lesebriller når han kommer hjem neste uke Jeg syns fortsatt det er veldig snodig å fóre med noe jeg ikke ser men det er jo tydelig at yngelen får i seg noe mat. Den artstypiske skråsvømme-stilen er på plass ))

[External Image]
De seks gjenværende fowleriene ser friske og fine ut, og ser ut til å trives nederst i reolen sammen med 'Full Red' endlers Fowleriene er noen skikkelig snedige skapninger med en helt annen oppførsel enn de andre coryene vi har, litt propell på en måte )) Jeg blir bare mer og mer fasinert av disse laaaangsnutede coryene Resten av DK-coryene går i 160-liters karantenekar, de ser også pigge ut bortsett fra at de klør litt så jeg behandler dem med Kusuri Wormer Plus i dag.

[External Image]
Plussmedlem
Skikkelig kul Corydoras! Likte godt mønsteret og fargene på disse! Og nesegrevet, da
Har tre langsnuter her også, de danser Snoopy-på-taket i strømmen langs glasset stadig vekk, og svømmer mer i midten en de andre. Helt betatt, er jeg! Går sammen med et gjeng metae som de forsøker å overtale til å bli med, men kortsnuter får det slett ikke til. Leter med lys og lykte etter flere "miguelitos", slik at bandittene kan fortsette med sitt :o)
Linda & Ove
Har tre langsnuter her også, de danser Snoopy-på-taket i strømmen langs glasset stadig vekk, og svømmer mer i midten en de andre. Helt betatt, er jeg! Går sammen med et gjeng metae som de forsøker å overtale til å bli med, men kortsnuter får det slett ikke til. Leter med lys og lykte etter flere "miguelitos", slik at bandittene kan fortsette med sitt :o)


Mine kortsnuter får det til! Både de svarte og de skjønne, grønne surfer som bare det. Til og med et par av atroene er med ;D

Digger coryer...
Våre kortsnutede er aktive de også men langtfra på samme måte som fowleriene... sistnevnte kan godt stupdykke i full fart fra overflaten og rett ned i bunnlaget (og de kommer langt ned med de lange snutene), og så svømmer de bortover med halve hodet nede i sanden så "støvskyen" står rundt dem. Artige er de )) Jeg har lest at hannene kan være noe kranglevorne seg imellom men jeg har heldigvis ikke sett antydninger til det enda, men nå er jeg heller ikke sikker på kjønnsfordelingen blant de seks.

[External Image]


Og så må jeg jo legge inn et par blyantbilder... de er 12 dager gamle i dag, og det er faktisk "hele" 4 stk av dem. Ikke lett å få oversikten over bittesmå streker i plantevirvaret )) Jeg har ventet en stund med å bytte vann i karet da jeg var litt redd for store endringer i liten vannmasse, i går tok jeg sjansen og yngelen ser ut til å takle det bra. Det hadde vært kjempeartig om de vokste opp til store fine nannostomuser, jeg vil gjerne ha en større stim med slike De går forresten under "gulloppdretts-art" og ettersom jeg har skjønt så er det ikke så mange som dretter dem.

Det myldrer av små lokasjonssverddrageryngel (Xiphophorus hellerii, Rio Seco II, Oaxaca, Mexico) i CO2-karet også men der er det helt umulig å få noen oversikt over antall pga alle plantene.

I går kikket jeg litt nærmere på de kløende individene i karantenen... og de har slike "flukes" de også, se innlegg 636 og 647 i tråden. Til og med de bittesmå hastatusene har slike hvite eklinger hengende fra finnene Satser på at Kusurien tar knekken på parasittene denne gangen også!

[External Image]
Her er miniblyanten nær en Limnophila sessiliflora og for de som vet hvor små "gaflene" ytterst på toppskuddene er så får man en pekepinn om hvor liten yngelen er
Plussmedlem
Utrolig fine bilder! Og fisk
Takk, takk Anders

I kveld har equesene vært skikkelig aktive, hit og dit og opp og ned, det er et flott syn når de fargerike coryene danser rundt i karet Et par små hanner viste faktisk stor interesse for en trillrund dame men hun var ikke like interessert som dem Det rare var at hun en stund svømte rundt med en eggestor boble under buken, det har jeg aldri sett før og lurer på hva det kan være... hadde det bare vært et egg ))

[External Image]
Et forferdelig dårlig bilde av damen med boblen.
Hadde jo vært skikkelig gøy hvis de hadde satt igang med egglegging da .Noen må vel klare det en gang og hos dere ser det jo ut til å være noe i vannet
Det hadde selvfølgelig vært helt topp om de satte i gang, men når ingen andre har klart det så skal vi vel være veldig heldige om vi får det til Vi får leve i håpet ))

Jeg lot en torvplate jeg fikk av Mona ligge i ca 1 liter vann i et døgn, i går målte PHen 3,7 i blandingen. Hele smørja havnet i karet til equesene og da ble det aktivitet, og de farget skikkelig ut. Jeg må nok ha tak i tiurtorv for jeg vil ha enda mer grums og brunere vann til dem. Dessverre glemte jeg å skrape ruten på innsiden så de fleste bildene ble så som så

[External Image]
Å de ser bare helt nydelige ut
Tror jeg må prøve å gjøre vannet litt mørkere jeg og til de som normalt lever i sortvann.
Hehe, noen klager over at de har så brunt vann i karet... og vi vil gjerne ha det slik ))
Vi kjøpte en flaske Tetra ToruMin og den farger vannet bra men det blir rett og slett for dyrt å bruke når man har mange kar. Alternativet må jo være røtter som farger skikkelig (men jeg syns ikke våre har gjort det), eller denne tiurtorven jeg håper også avgir farge og småpartikler i vannet.
Farge fra røtter forsvinner fort synes jeg så det er nok ikke noe å satse på. Hvilken torv er det du har brukt og vet du hvor den kan kjøpes ?
Den jeg fikk av Mona heter Aqua Medic Aquapeat og du finner den i forskjellige nettbutikker ser jeg. Den senker PH men avgir omtrent ikke farge til vannet.
OK da er det vel ikke den jeg er på jakt etter hvis jeg vil ha vannet brunere
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap