Inger Annes akvarieprosjekt (side 34)

Må vise fram de to saltvannsfiskene mine, jeg.

Først klovnen min. Han skal få navn etterhvert, men jeg greier ikke helt å bestemme meg.

[External Image]

Her er et litt utydelig bilde av salariasen min. Jeg mottar fortsatt navneforslag.

[External Image]

To kyssemerker salariasen har etterlatt seg.

[External Image]
Kjempeflotte fisker
Likte spesielt godt salarias'en jeg da, den er noe av det søteste jeg har sett på lenge.
At den lager søte trut-merker på glasset i tillegg, gjør den jo bare helt uimotståelig

Er det en "hårtust" den har på toppen av hodet...?
Eller ser det bare sånn ut på bildet kanskje.. :b
"Hårtusten" er to gaffelformede utvekster den har i nakken. Øyenbrynene er likedan. Det en av de mange tingene jeg finner fascinerende med denne fisken. Snåle greier. En av de andre tingene jeg synes er utrolig morsomt er "hoggtennene" hans: to utvekster på underleppa - det ser akkurat ut som hoggtenner! På dette bildet kan du se "hoggtennene" litt bedre.
Vladimir eller Count Vlad ville kanskje passet bra som navn da
*sukk*
En dag jeg bare prøve å sette opp saltvannskar, det er jo så mange underlige, herlige skapninger man kan ha
Enig med tante astrid, denne fisken bør ha et spesielt kult navn
Ja, jeg greier ikke å bli enig med meg selv når det gjelder navn til salariasen. Det må bare passe! Sølvi kalte sin for Personligheten, og det er treffende. Jeg ønsker at navnet skal gjenspille nettopp personligheten på denne fisken, for det har den mye av!

En annen fisk med masse personlighet er selvsagt klovnen. Nå nettopp hadde den en liten konfrontasjon med pussereka. Klovnen hadde tydeligvis stoppet på pussestasjonen, og da kom reka marsjerende som den bruker å gjøre, og satte i gang med en grundig beføling. Det så ut som om klovnen ikke greide å bestemme seg for om den likte eller hatet det, for den så ut som om den prøvde å vri seg unna, samtidig som at den faktisk ikke stakk av. Det var et snodig samspill. Pussereka fikk lov til å beføle fisken med de lange følehornene sine, men ikke noe nærgående pussing. Kun følehorn! Og klovnen vred og vendte på seg, og så ut som om den helst ville være et annet sted. Pussereker er virkelig fascinerende dyr.
Jeg blir bare ikke helt ferdig med den pussereka. Jeg skulle fôre litt nå, og det har utviklet seg til et lite problem, da klovnefisken alltid forsøker å stikke av med alt sammen. Jeg foret i overflaten i det ene hjørnet, og tok deretter litt flakfôr under vann i den andre enden. Heldigvis så ikke klovnen dette denne gangen, så fôret fikk lov til å synke. Da kastet plutselig pussereka seg rett ut i vannet, for å fange inn et av de større flakene. Det var rene kamikazehoppet. De to peppermynterekene tittet forresten også fram, så de er nok sultne, hele gjengen. Vel, i dag ble det i hvert fall litt mat på dem. Jeg har bestilt pellets, men jeg vet ikke når jeg får det. Jeg har bestilt en diger pakke fra Webzoo, og jeg vet ikke hvor lang tid de trenger på å pakke den. To av varene har de ikke på lager, og jeg vet ikke om de da dropper dem, eller venter slik at de pakker alt samtidig. E-posten jeg fikk fra dem var en smule vag på det punktet.
Det blir da veldig mye saltvann fra meg for tiden, men det er liksom der jeg har mesteparten av oppmerksomheten for tiden.

"Soppen" min døde jo, og jeg var svært ulykkelig for det. Men i kveld fikk jeg tak i en bitteliten sarcophyton til, og nå jeg er glad igjen. Den nye Soppen har såvidt begynt å sende ut tentaklene sine igjen etter flyttingen, og jeg håper den kommer til å trives. Den forrige soppen min stortrivdes den, fram til problemene med skarpe svingninger i SG. Den nye Soppen er ikke lite søt som den andre, men jeg er godt fornøyd likevel, bare av å ha en i det hele tatt. Hvis klovnen min med tiden kunne tenke seg å flytte inn i den i tillegg (når Soppen er blitt stor nok), blir jeg veldig fornøyd.

I dag kjøpte jeg ei plate med frossen artemia for å forsøke å gi til saltvannsfiskene og -rekene. Jeg fikk noe sjokk da jeg skulle betale, for de skulle jammen ha 69 kroner for ei plate! [External Image] Heldigvis varer nok ei plate lenge - det er ikke mye jeg trenger hver gang. Fiskene og rekene syntes forøvrig det var digg. Alle de tre rekene kom labbende fram fra skjulestedene sine, og pussereka danset rundt omkring, helt hyper.
Den salariasen er jo en skikkelig sjarmør sånn som den etterlater seg kyssetrutmerker i karet så Sjarmøren kan jo være et brukbart navn
Sjarmøren er faktisk ikke dumt. Jeg skal tenke litt på den og sove litt på det. Don Juan er jo også et alternativ.
Jeg elsker å gå og titte i saltvannsakvariet mitt. Hvorfor startet jeg ikke med dette før? Ok, jeg vet svaret på akkurat det...penger... De to fiskene mine har et lass med personlighet, i tillegg til at de er ganske aktive. Men rekene har jammen personlighet, de også! Det er støtt og stadig små situasjoner som jeg bare må dele! Nå nettopp fikk de litt frossen artemia. Klovnefisken forsøker som vanlig å legge beslag på all maten, selv om jeg fôrer i begge endene av karet. Men den må som regel smake på maten mange ganger før den faktisk går ned. Nå nettopp er jeg sikker på at den spyttet ut den samme biten 8-10 ganger før den slukte det. Jeg antar det delvis var fordi den var mett, for den hadde jammen hatt i seg ganske mye før det! Og så kom en peppermyntereke tuslende, i håp om å få kapret litt av godisen. Men, der skulle det ikke være noe konkurranse, nei! Peppermyntereka ble bestemt jagd bort av klovnen. Pussereka kommer stort sett løpende når den ser mat, men den holder til ca. midt i karet, og der befinner klovnen seg merkelig sjelden. Dermed får reka faktisk puttet i seg litt før den labber tilbake til gjemmestedet sitt.

Da klovnefisken kom i hus, begynte salariasen å gjemme seg litt mer, men nå har den tydeligvis funnet ut av situasjonen. Nå kan den dukke opp like ved klovnen, og gnafse alger uten å bry seg om hissigproppen, som klovnen er. Og klovnen har trolig funnet ut at det er lite nytte i å jage på salariasen. I hvert fall ser den knapt to ganger på den andre fisken. Den har vel skjønt at de spiser forskjellig mat, og dermed ikke er noen trussel.
Klovnefisken min er rar! Jeg har fått cyanobakterier i karet, og der har klovnefisken flyttet inn! Den tror tydeligvis det er en eller annen korall!
Pussereker er noen skikkelige tøffinger! Pussereka mi er ikke så stor ennå (i forhold til hva de kan bli), men jammen kastet den seg ut i en slåsskamp om maten med den iltre klovnefisken min da jeg matet nettopp nå! DET var et syn jeg ikke trodde jeg skulle se!

Det gleder meg forresten å se at den ene korallen jeg trodde var død, faktisk lever og vokser nå.
He he..skulle gjerne sett den kampen
Var i saltvannsavdelingen her om dagen og tittet på både salarias og pussereke, de hadde jeg nok ikke lagt merke til hvis ikke jeg hadde lest så mye gøy om dem i tråden din
La også merke til en knallrød reke med hvite prikker (L.debelius, fire shrimp) den var veldig fin... Så, interessen for saltvann stiger her, og det er takket være din tråd med innlevende beskrivelser.
Gøy å høre at det er liv i korallen din
Jeg tenkte det var på tide å legge igjen et lite spor etter å ha lest del en og to av tråden din i løpet av sommeren. Takk for mange timers morsom og inspirerende lesning.

Det blir spennende å følge utviklingen på saltvannsakvariet ditt – Men sitter også og lurer på hvordan det går med bartegutta, kulene og resten av gjengen.

Mvh Bjørn
Å, så hyggelig! Jeg blir alltid glad når jeg hører at noen leser her. Ja, det blir liksom stort sett bare saltvann for tiden. Oppstarten av saltvann har hjulpet litt på motivasjonen som har vært litt på lavmål over lengre tid. Jeg håper det går litt oppover nå. Jeg har flere ganger tenkt at jeg burde trappe ned litt, men jeg får meg bare ikke til å selge noen av elsklingene mine. Nå står jo også høsten for døren, og da blir det gjerne litt mer moro med lek igjen.

Bartegutta mine er stort sett i fin form, og de veksler hele tiden på om det er Bartesnoppen eller Bart som har hula. Eller, rettere sagt, det er stort sett Bartesnoppen som er sjef, og så krangler Bart seg inn sånn innimellom. Men det varer sjelden lenge før Bart er kastet ut igjen. Jeg synes skikkelig synd i herremannen, for det er helt tydelig at han synes det er stusselig å ikke være sjefen. Han ligger stort sett rundt omkring i karet, og finner ikke noe sted å slå seg ned permanent. Den eneste jeg er bekymret for av bartisene mine er Madammen. Hun har vært veldig tynn veldig lenge nå. Hun ser konstant ut som om hun har sluppet en god dose egg, og det har hun da virkelig ikke. Jeg har forsøkt å medisinere mot innvollsorm, og det har ikke hjulpet. Hun er den eneste av hunnene mine som kan komme opp mot hannene i størrelse, og jeg har ikke lyst til å miste henne. Det kan ikke være alder heller, da jeg har hatt henne siden hun var liten. Den eldste av ancistrusene mine er Bartesnoppen - han kjøpte jeg som voksen - og han er da virkelig i sin beste alder, sjef og alt! Eller i hvert fall nestensjef. Det er en som ikke lar seg pille på nesen av noen, og det er Askimskogen. Nå teller ikke dette helt, da han er en annen art (om enn en slektning), og ikke kjemper om dominans, men når han kommer seilende, fyker alle vekk, Bartesnoppen inkludert. Han er bare så mye større dem alle. Og kan være ganske irritabel også.

Jeg sitter akkurat nå og lurer på hvilken straff som skal treffe meg i natt. Jeg har nettopp renset det utvendige filteret i Pestkaret, og det går aldri glatt. Det er alltid en del fram og tilbake før filteret er på plass og virker greit igjen. Bortsett fra i kveld. I kveld gikk alt som smurt, og det får meg til å lure på hva annet som skal gå galt i stedet. Dette er liksom bare for godt til å være sant. Filteret er en utgammel Fluval 305, et treskeverk som jeg kjøpte brukt for en del år siden. Det funker som fy, men er gammelt og en smule skranglete. Og ikke spesielt brukervennlig. Det er alltid like spennende om det kommer til å lekke som en sil når jeg har hatt det åpent og skal starte det igjen.
Himmel og hav så mye mer salt det går når jeg har et saltvanns- og et brakkvannsakvarium, i stedet for to brakkvannsakvarier! Jeg synes ikke jeg gjør annet enn å blande vann og salt. Jeg er forøvrig støtt og stadig litt bekymret for saltvannsakvariet, da jeg ennå ikke har fått vanntestene mine i hus. Jeg føler at jeg ikke helt har kontroll når jeg ikke kan teste vannet. Det er bare snakk om en dag eller to, da jeg venter en større pakke fra Webzoo. Jeg hadde håpet den skulle nå fram før helga, men det gjorde den altså ikke. I pakka ventes i tillegg litt mer lys til saltvannsakvariet (minus lysrørene, som jeg skal kjøpe hos Korallen), samt litt mer mat og "veggieclip" - sånne klyper med sugekopp som man bruker til å holde litt større mat under vann. Jeg ser virkelig fram til begge de to siste tingene. Maten er synkende pellets, og det trengs. Tørrfôret jeg foreløpig har til saltvannsakvariet er kun flakfôr, og det flyter. Og det betyr at det kun er klovnefisken som får tatt for seg. De andre er avhengige av at maten når ned til dem. Og klovnefisken tenker stort sett med magen, og grafser til seg alt. Jeg fôrer jo også med frossen artemia, og det synker, slik at klovnen rett og slett ikke rekker å grafse til seg alt. Og da skal dere se rekene! De går fullstendig av skaftene, særlig pussereka, som dere sikkert har fått med dere. Men peppermynterekene kommer også fram, selv om de er mer sjenerte enn altså pussereka. Det er så gøy med saltvannsreker! De har langt mer personlighet enn ferskvannsreker! De har skikkelig "attitude"! Sjarmøren, derimot, bryr seg ikke om sånn mat. Han er algespiser. Jeg har nemlig flak med mat (jeg tror det er en type tang) som er til han. Men jeg har så langt ikke brukt den, da jeg ikke har hatt noe å sette den fast med - og der kommer altså klypene inn. Forøvrig er det utrolig mye alger å ta av i karet ennå, så det er ingen fare med han. Han har faktisk fått skikkelig hengemage. Det er tydelig at han ikke sulter!

Trøste meg for et pengesluk det saltvannsakvariet har blitt! Og jeg er ennå ikke helt ferdig med innkjøpene. Det går så utrolig mye penger til ting man ikke har tenkt over, som f.eks. en haug med nye vanntester. For det er kun én av testene jeg har fra før som også kan brukes i saltvann.
Jeg hadde tenkt jeg skulle vente til i morgen med å hente ut pakka fra Webzoo, men selvbeherskelse er ikke min sterkeste side når det kommer til akvaristikk. Så nå nettopp stakk jeg ut en kjapp tur for å hente den berømmelige pakka. Og der var det kun saltvannsutstyr, ja. Men, for all del, den forrige pakka jeg hadde fra Aquaristikshop inneholdt så mye mat og vitaminer til ferskvannsfiskene mine, at det burde holde i lange, lange tider!
Jeg fikk nesten alt jeg hadde bestilt. Bl.a. kom det 5 forskjellige dråpetester (det er sånt som gjør oppstart av saltvann så dyrt). Jeg hadde bestilt 6! Og hadde glemt å bestille nr. 7. Den testen jeg ikke fikk, var blitt byttet ut med en mekanisk liten dings med sugekopp, som liksom skal overvåke ammoniakknivået i karet. Jeg har null tro på at en sånn dings duger, og er litt grinete for at de ga meg denne. De kunne heller byttet dråpetesten med et annet merke hvis de var tomme, i stedet for å gi meg noe som jeg tviler på er noe som helst tess i. Grrr!

Fôr var jo en av de andre tingene som ankom, og jeg hadde visst bestilt litt mer enn jeg visste. Eller, rettere sagt: boksene var betydelig større enn jeg ante. Jeg har ikke mange fiskene i karet (foreløpig bare to, pluss tre reker), og jeg fatter ikke hvordan jeg skal kunne få brukt opp to digre bokser med fôr før de blir så gamle at de mister all næringsverdi. Vel, nå har jeg i hvert fall fôr en lang stund framover. To veggie clip er også ankommet. Det holder med en i saltvannskaret, så da kommer jeg trolig til å bruke den andre til å holde grøntfôr i et av mallekarene mine. Jeg hadde også kjøpt litt mat til korallene. I utgangspunktet trenger ikke korallene mine det, da de er av typen som har fotosyntese. Men man kan få raskere korallvekst ved å fôre litt likevel. Den jeg kjøpte nå, var noe ekkel, flytende guffe. Jeg er glad det ikke er jeg som skal spise elendigheten.

Det nye lyset til saltvannskaret får jeg ikke satt i bruk før jeg skal innom Korallen på onsdag (skal kjøpe lysrør der). Og da går det visst enda mer penger... Men etter det, har jeg forhåpentligvis alt jeg trenger i hus, inntil jeg trenger påfyll av ting - og det tror jeg er leeenge til jeg trenger.

Jeg må forresten nevne at jeg har blitt forelsket...i en fisk! Jeg kan bare ikke se meg mett på Sjarmøren! I tillegg til den fantastiske personligheten, er det massevis av kule, små detaljer i hvordan den ser ut. I tillegg til de gaffelformede utvekstene i nakken og øyenbrynene, har den faktisk også noen gaffelformede utvekster av noen nesebor! Snål fisk!
Fillern! Vanligvis er jeg godt fornøyd med Webzoo, men denne gangen har de rotet. I tillegg til den ammoniakk-dingsen, har de glemt en viktig del av bestillingen: to reflektorer til det nye lyssettet mitt. Og, ja, jeg har betalt for det, så det skal jeg jammen ha! Jeg skal forsøke å ikke være for grinete. Alle kan gjøre feil! Jeg håper bare inderlig at det går greit å få ordnet opp i.
Har endelig fått satt igang med testing av vannet i saltvannskaret. Jeg frykta kjipe svar, etter at jeg trolig kverka en del da jeg måtte øke SG fort. Men så langt ser det bra ut. Det eneste jeg ikke er fornøyd med, er at jeg oppdaga at nitrattesten min gikk ut på dato for to år siden. Hmpf! Den har tydeligvis ikke vært altfor mye i bruk i det siste... Noe sier meg at jeg burde sjekke flere av testene jeg har fra før. Jeg oppdaga forresten også at Saliferttestene kan brukes både på salt- og ferskvann. Det skulle jeg gjerne ha visst før. Det er snålt med disse testene, for de bruker tydeligvis litt andre stoffer enn dråpetestene jeg er vant med fra før. Nitritt-testen brukte kun et pulver! Alle andre nitritt-tester jeg har brukt før, har hatt to forskjellige væsker som skal blandes med vannet. Testene så langt:
Nitritt: 0
Nitrat: 5 (må tas med en klype salt, da testen altså er gått ut på dato)¨
Fosfat: 0,03
Calcium: 430
Magnesium og strontium gjenstår, samt KH som jeg glemte å bestille. For ikke å snakke om ammoniakk, da jeg jo ikke fikk dråpetester der. Tviler meget sterkt på noe som helst utslag, da fiskene ikke puster noe mer enn normalt, og jeg ikke har noen problemer. Jeg får se hva Korallen har inne av tester når jeg skal innom på onsdag.

Og for den som ikke har fått det med seg ennå: saltvann er gøy! Jeg føler meg som en liten unge for tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Larsson
Reklame for plussmedlemskap