Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 34)

Ja av og til har man flaks. Det hjelper å ha kamera også :o)

Nå fant Paintshop plutselig ut at filene hadde bitmap likevel, så jeg fortet meg å klippe litt. Det er bare rot i alle akvarier om dagen synes jeg, særlig i lillekaret der alle stengelplanter er puttet ned helt vilkårlig i påvente av at det skal komme vann uten Hydra i Karantenen.
[External Image]

I 160-literen har L213 prøvesmakt på Echinodorus apart (ikke den som skal nordover :o), forsynt seg grådig av Shinnersiaen, og Ricciaen er i ferd med å ta knekken på min vakre Limnophila. Skurkene forsøkte seg på osiris 'double red' også, det smakte ikke noe særlig tror jeg, men den kommer ikke helt til sin rett bak Lotusen. Karet må nok ned når halvparten av beboerne skal ut, da får jeg tenke om igjen :o)
[External Image]

I 450-literen er jeg litt fornøyd når jeg ser mot venstre, men på høyre side er det noe gæ'li som ikke er helt som det skal. Har jeg klippet meg bort tro? Den flotte uruguayensisen kommer bare med noen furtne krøllete blader, så det spørs om jeg har vært hardendt. I det hele tatt sliter en del av de største plantene om dagen, kanskje det er vel varmt i vannet?

Her ser det jo ikke så ille ut egentlig...
[External Image]

Men her er det rot og rare hull. Kanskje jeg har surret bort noe da jeg tok ut røttene?
[External Image]

Fantastiske bilder av katta og musa! Må jo føles som et privilegium å ha en slik storhet som læremester ;D

Og med en ozelot og litt hydrocotyle, så får du nok orden på karene igjen skal du se. He,he...
sissimor
Og med en ozelot og litt hydrocotyle, så får du nok orden på karene igjen skal du se. He,he...


Ja, for det er helt garantert for plantesorter som er problemet. Sukk. Jaja, har man dilla, så får man bare leve med det :o)

Nå håper jeg postmannen overlevde overfallet av svett sort dame og leverer stiklinger i levende tilstand som lovet. Hvis ikke er det visst mer å ta av her...
Planter kom vel frem i begge ender, jeg gleder meg til å få Echinodorus ozelot og Hydrocotyle lecocephala på plass i nyoppsatt kar. I et kar uten Ancistrus har jeg egentlig litt selvtillit på svardplanten, men de nydelige paraplyene er jeg mer usikker på. Alt som er igjen av forrige forsøk er en laaang tynn ting i Juwelen. Og så den som er så flott kontrast til mørkemørkegrønn Bolbitis heudelotii! Nytt kar, nye sjanser :o)

Sissimor skriver noe i tråden sin, at plantene hun fikk ikke var å få kjøpt i butikk. Og det er så merkelig at det skal være så vrient, de kommer jo fra Tropica nesten alle sammen! Tror de fleste butikker kjøper sortimentsbokser til fastpris, og Tropica lever jo av dette her og putter nok ikke de mest eksotiske plantene i de boksene. Ris til egen bak på en måte, for det er gøy med bleheri men så veldig spennende er det kanskje ikke...

Godt det finnes unntaksbutikker, når det er tomt i planteboksene hos Thor hender det jeg snubler innom Dyrego' på Manglerud, de har ofte noen raringer stående...

Ble så inspirert av plantepakke at jeg har stullet litt til med det tomme karet, malt opp bakgrunnen igjen, vasket og skylt, og kokt to tilitere med sand. Litt lunt kan man si, så jeg benyttet likegodt sjansjen og bakte "kameraleie", vørterkake av den slitsomme sorten med dobbelthev og rugdeig som blir en meter lang når man skal ha den ut av bollen. Gikk sikkert ned en kilo ;o)

Verdiene i bøtta med nyfilteret er fire uker ut i prosessen på tre dager, tror kanskje det ble litt mye Salmi i går også. Men når NO3 også har doblet seg over natten går det forhåpentlig fortere enn jeg våget å drømme om, nå mangler det bare litt inspirasjon på hvor store planter skal stå før filteret flytter inn. Regnestykket med fiskeslag og sortering går uansett ikke opp akkurat nå, men det hjelper jo hvis jeg i det minste kan flytte over litt ungdommer!
Vann i kjøkkenkaret!
Skulle tusle i skogen men min sønn, og ble overrasket av et aldeles helt voldsomt regnvær. Det var veldig moro, og det eneste som var tørt var buksestrikken hans, så da kunne jeg like godt plaske videre med vann fant jeg ut :o)

All Salmi var spist i løpet av natten, nitritt var litt lavere, fortsatt et stykke igjen til levelig, og jeg angrer på at jeg dro gumset med over. Men må jo ta bilder mens jeg har kamera...

JBL Aquabase plus på plass
[External Image]

Var grundig da jeg la på plass sanda, fri sone til vinduspuss hele veien, og mot filteret.
[External Image]

Småplanter heklet inn i kantmatta, hvor fint det ble er jeg litt usikker på. Men plantene sitter faktisk, jeg minnet meg selv på at det er det de vil, og dro et krokete blad gjennom en løkke...
[External Image]

Åh, nå har jeg havnet i en sang! Dave Marko har skrevet " The Ballad of Ove", og der er jeg med. En eller annen Linda i hverfall, vi sier det er meg, har aldri vært i en sang før :o)

Rett forfra, hullet skal tettes med Cryptocoryne når bunnlaget har satt seg litt. Echinodorus osiris og vesuvius henger i løse lufta i hver sin plantis, de blir ikke like grinete av å ha kalde føtter.
[External Image]

Fra denne siden ser filterløsningen bedre ut. "Øyet" på enden av rota er en stein, den har jeg ikke sett før. Bolbitis heudelotii ligger løst oppå rota, og selv to sugekopper holder den ikke helt nede. Men jeg tror det blir et koselig Coryhjørne under den, og det er fritt for gjødning der også.
[External Image]
Dette ble jo kjempebra Linda! Og filterveggen ser flott ut ;D

Begynte selv å bygge lyskasse i kveld, men kom på at naboene kanskje ikke setter pris på hamring etter 23.00. Så da må jeg vel vente til i morra... Sukk...
Takk sissimor! Er glad jeg bare forstyrrer elgen og mine aller nærmeste hvis ånden kommer over meg natterstid...

Plantene er jo litt krokete og rare etter å ha tilbragt tid i altfor små bokser og plastkrus uten lys og varme, det blir spennende å se hvordan de tar seg ut når de får strukket seg litt. Og om ozeloten vil fortsette å vokse så eksemplarisk langs bunnen, har mistanke om at den går i høyden i alt lyset. På den annen side er den hybrid med samme utgangspunkt som 'apart', så det er lov å håpe. Den ble flott da, akkurat nå :o)
Oiioioi det der ble stilig! Hvor fikk du tak i den lille søte roten? Det ble virkelig flott. Ser du har samme plast "kopper" som vi har. Jeg bruker en til å drikke av og en i akvariet. Like irriterende hver gang jeg tar feil og må storskrubbe min egen og tenker at jeg ikke vil ha akvariesmak i vannet mitt, haha.
Jeg elsker virkelig de buskete plantekarene dine! Håper å få noe sånt til selv en dag
Juwelkrasj!!!
Plastkrusene var fulle av stiklinger, så de tar vi heldigvis ikke feil av. Roten er redmoor fra en eller annen butikk, egentlig ganske stor, og skåret slik at selve "klumpen" kunne festes med sugekopper i hjørnet. Den må jo ut når bregnen skal festes, skal passe på å knipse da.

Buskete ja, hver gang jeg skal til med et nytt akvarium ser jeg for meg noe stilig aquascapete, og ender opp med jungel. Så da liker jeg vel jungler da, og får leve med det. Takk for ros!

Men akkurat nå - i går sto lystoppen på 160-literen og blunket da jeg vaklet opp, det var ett av de nye lysrørene som tok kvelden. Eller skiftet jeg bare nytt bak? Uansett, akvarium før morgenkaffen, og nå er starterne skiftet også for sikkerhets skyld. Tok en masse bilder i går og i natt i håp om å få til noe med milleri, tror ett av dem er brukbart, men disse herrene er for kjappe. Det var strøm i vannet i karene da jeg la meg, og jeg tenkte "nå er det deilig, helt klart vann selv om jeg foret med reker!"

Så i dag ble det skuffelse og ganske mye mas før morgenkaffen, for i Juwelen var det grumsete og nokså stille! Ut med alt i filteret, det er bare en uke siden jeg tok svampen, men noe måtte det jo være. Inn med alt, på med strøm - intet liv. Ut med powerheaden, rens og sammen - intet liv. Ut i bilen, rase ned til Thor som tester - intet liv. Det går på garantien, men ikke før tidligst torsdag, så nå står det en Bioflow 600 og holder liv i filteret mens en Eheim 600 Compact sørger for sirkulasjon. Og det glassklare vannet fra i går er grått av Happy Life og grums. På toppen var det utslag på nitritt selvfølgelig, for jeg foret jo med rekerogn for å vekke banden så jeg fikk tatt bilder som ikke ble all verden. Godt vi ikke pakket og dro fredag i alle fall, for da hadde vi kommet hjem til ren katastrofe! Nå er det bare litt trist og litt stress. Trøsten er at det nesten helt sikkert ikke ender med død og fordervelse, man er da øvet udi småkriser :o)

Krisevannskift i stort kar - en stemningsrapport
[External Image]

Bøtteballett på kjøkkenet (nitritt-testen er fra nykaret, litt kontroll har man dog tross alt...)
[External Image]
Hjelpe meg. Eller hjelpe deg må jeg vel egentlig si. Enda godt dere var hjemme ja...
Ting er mer på stell igjen i dag, nitritten halverte seg etter gårsdagens vannskift, halverte seg igjen etter vannskift i dag morges, og nå er den nede i kanskje såvidt over 0 helt av seg selv. Alle andre verdier er som vanlig, så da puster jeg litt lettet ut. Med så tett beplantning detter nemlig NO3 veldig fort uten påfyll...

Fiskebestanden også har jeg mistanke om, de blir ampre av faste, da lyset gikk på var det bare yngelen som kom fram. Resten holdt på med noe i krokene, og en av sverddragerhannene ser ut til å ha fått seg en smell. Kan de ikke spise yngel i stedet, det er da mer enn nok å ta av? Eller kanskje det er opprydding som foregår, det er jo lov å håpe...

I det nyoppsatte karet tusler det, Salmi blir borte på et døgn, men nitritten er det liksom ikke noe bevelgelse på. Hverken opp eller ned, så da skjer det nok noe snart. Har plantet litt mer, gårsdagens herjinger avdekket en Echinodorus parviflorus, tror ikke det er 'tropica' som er det nærmeste jeg kommer i basen. Nå får den bedre forhold, og da blir det lettere å finne ut av. For en sånn småtterist har det vært fryktelig tusmørkt mellom digre Crypter i bunnen av Juwelen, så det er helt utrolig at den har klart seg! Den har til og med vokst såpass at den måtte deles, trodde ikke det var slik den formerte seg egentlig. Mener jeg kjøpte to, får gå på skattejakt i jungelen når alt har roet seg nedi der :o)

Sendte inn et bilde av Xiphophorus milleri til basen, det er komplett umulig å få disse små herrene med sort tut til å stå stille, så det ble en liten frøken. Har sikkert tatt 1000 bilder, og på veldig mange av dem er det "åh, tenk om det hadde vært skarpt!" med en dame foran og to herrer etter, det hadde vært noe det. Fanget to da blitzen plutselig fant det for godt å fyre av, men det blir så skarpt og kaldt og flatt og fargeløst at jeg ikke bruker tid på det. Liker ikke det grønne fargestikket moderens kamera er beryktet for, blir for mye doktorering hvis det skal fjernes, så det får gå. Så lenge...

Yndig liten frøken, hun er kanskje snart 3 cm lang, og blir ikke så veldig mye større - i lengden...
[External Image]

Forsøkte å legge til litt info også, men lokasjon forsto jeg ikke stort av. Disse er bare funnet i Laguna Catemaco i Mexico, jeg fant ikke Mexico engang jeg. Jaja, ikke så veldig farlig sikkert, ettersom det bare er våre akvarier den bor i ser det ut til :o)
Linda & Ove
I det nyoppsatte karet tusler det, Salmi blir borte på et døgn, men nitritten er det liksom ikke noe bevelgelse på. Hverken opp eller ned, så da skjer det nok noe snart.


Hvis Salmi blir borte på et døgn og nitritt ikke øker, da har du en bakteriebestand som akkurat holder tritt med den nye nitritten som produseres hvert døgn, (Salmi borte = amminiakk omgjort til nitritt som ikke endrer seg, ergo merproduksjon av nitritt omdannes til NO3). Altså er du på veldig god vei.

530
(Salmi borte = amminiakk omgjort til nitritt som ikke endrer seg, ergo merproduksjon av nitritt omdannes til NO3). Altså er du på veldig god vei.


Godt å høre at du er enig Sigmund! Selv om det nå er fjerde Salmi-oppstart lurer jeg jo like mye hver gang. Hentet guffe fra Juwelen før powerheaden sa takk for følget, og den var sikkert veldig rik på god kultur, for jeg kan ikke huske å ha nådd "fortvilelsens platå" første uka i de andre karene...

Og ettersom jeg som vanlig har plantet etter innfallsmetoden er det allerede god plantevekst i karet så en del nitrat tar plantene helt sikkert unna, og da er nitrat fasen i god gjenge også (det holder seg jevnt på 20). Sissimors vakre ozelot har kommet med et helt blad! Dagen etter at den fikk røttene i sanda! Ettersom dette er fjerde karet, husker jeg også å gjødsle, men følger spent med på om algene er enige i at jeg gjør det riktig denne gangen ;o)

Den sultne banden i Juwelen fikk noen smuler i dag, det var absolutt ikke den minste antydning til nitritt igjen. Mye grobunn for kulturen andre steder enn i filteret i et så stort kar, og alt dør ikke på noen timer heldigvis. Fortsetter med forsiktig mating og nøye kontroll selvfølgelig, men det gikk bedre enn det kunne ha gjort :o)
Xiphophorus milleri er publisert!
Blir like glad hver gang, synes jo aldri bildene blir bra nok. Så nå er den yndige lille fisken representert med bilde, det har den fortjent, for vennligere fisk med fart skal man lete lenge etter. Ikke myldrer de om seg med yngelmengder heller...
Gratulerer med publisert bilde av en yndig liten dame

Og veldig godt å høre at ozeloten trives! (Ikke det at jeg trodde noe annet da...)
Takk Sissimor! I dag kommer det et blad til, så den er godt i farta. Vakker tilvekst i en varmere farge, tydelig at det er innslag av samme "grunnplante" som apart.

Moro, og når Sigmund sier karet er på veldig god vei tør det ikke annet enn å reagere, hadde jeg brukt Tetratest hadde jeg nå kunnet flytte fisk over. Heldigvis bruker jeg jo ikke det, 0,2 er nok til at fisken sliter ordentlig, men det går seg til. I ren lykkerus plumpet jeg oppi litt ekstra Salmi og et nytt lag sand :o)

I Juwelen er det fortsatt bare sånn nesten bra, så til Oves store fortvilelse gikk vi tomme for vann. Han har gravd i hele dag, et litt endeløst prosjekt det der. Da vi anla fotballbanen dukket kloakkrøret opp, og ved siden av var det noe rundt hvitt jeg insisterte på at er vannrør. Ingen er vel så dumme at de graver grøft fra veien og opp uten å legge ned et rør, vel? Det koster tross alt ikke all verden...

Ergret meg over at jeg ikke hadde markert, men selvfølgelig hadde jeg det, røret er lokalisert 10 meter fra huset, og det er vannledning med isopor rundt. Nå gjelder det å finne enden, fotballbanen ser muldvarpinfisert ut, og vi har kommet til midt under verandaen med kurs mot et rom det ikke er tegn til vannledning i. Kanskje vi slipper minigraver likevel? Eller kanskje ikke, røret ligger ikke veldig dypt. Men den varmekabelen jeg ikke husker hva heter er kanskje noe som kan trekkes i røret som allerede ligger der? Må Google litt...
Gratulerer sååå mye med månedens akvarium, Jubileumsjuwelen
Det er et kjempeflott kar
Gratulasjoner fra meg også med utmerkelsen
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap