Det var en gang et lite akvarium... (side 34)

Plussmedlem
Utrolig kult det karet der...
Jeg har fått en kjøper til malawi ciklidene mine
Det lønner seg visst å sjekke spam-folderen innimellom, for der lå det jo flere henvendelser som har ligget der en stund :b

Så nå blir det å tenke grundig gjennom hva jeg skal ha i dette karet senere, det er jo såpass stort at jeg må tenke meg godt om før jeg putter inn fisk der, det er ikke så enkelt å få de ut igjen for å si det sånn....I hvertfall ikke for meg som må bruke XL-håv i en 63-liter, og allikevel får jeg bare med meg en cory om gangen :b

Karet er 50x130x50, men siden jeg har lagt depronplate på 3 cm. i bunnen og har minst 10 cm. med sand så blir høyden mye lavere.
Det blir i hvertfall å være på utkikk etter store røtter nå
Jeg har også opplevd å få mail via A.F annonser i spam-mailene mine.
Men så bra at det ordnet seg!
Kan bli spennede å sette opp akvariet på nytt og tenk deg alt du får plass til der...

Kan hende jeg har noen store røtter ekstra etter hjørnekaret mitt men må sjekke ut med Milo han som holder styr på sånt.
Hvis du ikke har tenkt store red moor røtter da for de gjør seg jo absolutt best!
Kaja
Kan hende jeg har noen store røtter ekstra etter hjørnekaret mitt men må sjekke ut med Milo han som holder styr på sånt. Hvis du ikke har tenkt store red moor røtter da for de gjør seg jo absolutt best!

Ja, de redmoor-røttene er spesielt fine, liker så godt den dype, rød-brune fargen på dem, og da spesielt sammen med mørkegrønne planter
Vi så jo på noen fine sist jeg var med dere på Dahl's, men de koster jo en del når man skal ha de på str. en meter og oppover...men, har man først kjøpt de så varer de jo leeenge, så det er absolutt verdt det
Også skal jeg snoke litt etter flere vrihassel-grener, kunne tenke meg en på bakveggen som går over hele karets lengde med litt mose rundt.
mhm jeg burde også fått snoket litt etter vrihassel, men da får jeg gjøre det fort.
Antar at jeg vil kjøre minst mulig mens milo er borte siden jeg har blitt ei superpingle når det er glatt ute.
Hjelper lite at jentungen gjerne vil øvelseskjøre når jeg allerede nesten får hjerteinnfark bare på tanken....

Har forresten målt verdier opp ned og i mente i oppvekstkaret og det er ikke noe feil der men medisinerer og tar vannbytter.
Skal rydde karantene karet idag og flytte de som ser mest oppadgående dit slik at kanskje noen i alle fall klarer seg.

Men har i alle fall reke annkomst anntagelig fredag å se frem imot...
Kaja
Har forresten målt verdier opp ned og i mente i oppvekstkaret og det er ikke noe feil der men medisinerer og tar vannbytter. Skal rydde karantene karet idag og flytte de som ser mest oppadgående dit slik at kanskje noen i alle fall klarer seg.

Det er ikke så lett å finne ut av hva det kan være med så små yngler, men håper flest mulig klarer seg da. Det er jo ikke sikkert det er noe du kan gjøre noe med, at det kanskje bare er frafall av svake individer eller noe?

I dag har Barteliten sluppet ynglene sine avgårde, det sitter et par igjen i hula og de driver han fortsatt og vifter på....det synes jeg vel virker noe unødvendig, men han vet bedre enn meg hvordan ting skal gjøres såklart
Det er et sted mellom 35-40 yngler, jeg håper jeg får tak i noen av de etterhvert så jeg kan fordele de litt her og der, er så redd for at det ikke skal være nok næring rundt i karet til så mange etterhvert som de vokser til.

Her er en av de små på glasset, den er jo så blek og stakkarslig, man kan se det lille hjertet og tarmene i magen, som forøvrig minner litt om den snegla som sitter til høyre der... :b[External Image]
Plussmedlem
Husk at de er sårbare for flytting den første tiden...
Slippes yngelen i karet pleier jeg å la den gå der noen måneder og slipper heller ned et par ekstra mallepiller til de. Tabimin er fint...
Det var fint du sa ifra, jeg er jo bare vant til ancistrus-yngler og de synes jeg tålte alt mulig, de virker litt skjørere disse her ja
Da lar jeg de fete seg opp en stund først, i dag har jeg servert de agurk, tabimin og plecomin for å være på den sikre siden.

Litt bilder jeg har tatt i dag..

Sp. Black er like vakker som alltid med sin fløyelsfine farge
[External Image]
Redcobra-guppyen ser ut til å skulle klemme ut et nytt kull om ikke så lenge...
[External Image]
Og Cervinusene, mistenkte først at jeg hadde bare hanner, men jeg ser jo her at det er et par av den runde, feminine typen også [External Image]
Endelig, i dag ser det ut til å ha normalisert seg i oppvekstkaret med tanke på vannverdiene.
Jeg har jo byttet mye av vannet der hver dag fordi fiskene har hatt hurtig pusting og dråpetesten har gitt et ørlite utslag på nitritt (0,025) I går pustet også coryene unormalt fort så det ble vannbytte både morgen og kveld.
I dag gjorde jeg meg klar til vannbytte der igjen, men så jo at alle fisk vimset rundt strålende fornøyde, så jeg målte vannet og heldigvis, nitritt har gått ned til 0
Skal sjekke igjen i kveld også da, for det kan bli misvisende siden jeg byttet mye vann sent i går.

I dag blir malawi-ciklidene hentet, sånn utpå kvelden engang, dette gruer jeg meg til og det skal bli godt å få det gjort. Kjenner allerede nå at det blir litt ømt i hjertet bare ved tanken...merkelig hvor knyttet man blir til disse fiskene

Jeg har prøvd lenge å få til brukbare bilder av endlersene mine, men de er jo så hyperaktive at det nytter fint lite å få de i fokus. Selv med sportsfunksjonen, de må jo holde seg innenfor rammen det lille sekundet det tar å fokusere og det er neimen ikke lett for disse skjønner jeg

Fikk til et halvveis brukbart da, av den ene hannen og en hunn, det kommer her...[External Image]
Jeg har noen endlers-hanner som har nesten samme mønster som den over, men de er lysegrønne, veldig fine, skal forsøke å få til et bilde av de senere.
Endlers-hannen på bildet over har jeg kjøpt på forumet her av yvonneX.

Måtte knipse litt bilder fra oppvekstkaret i dag også, de var jo så sprelske av alt det friske vannet så de klarte rett og slett ikke la være å vimse på glasset, selv om skumle meg satt der

[External Image][External Image][External Image]
Nydelig Endlers-han

Skal ta gaaanske så mange bilder for å få et noenlunde bilde av disse levendefødende ,så synes det ble veldig bra .Selv har jeg nærmest gitt opp å få brukbare bilder av mine Endlerser .
Sølvi Gullaksen
Nydelig Endlers-han :) Skal ta gaaanske så mange bilder for å få et noenlunde bilde av disse levendefødende ,så synes det ble veldig bra .Selv har jeg nærmest gitt opp å få brukbare bilder av mine Endlerser .

Egentlig litt godt å høre Sølvi, jeg har aldri hatt endlers før og var litt redd at denne fartingen hit og dit i ett sett tydet på mistrivsel eller noe..

Nå er malawi-karet tomt, med unntak av en 5 cm. ancistrus som nå er kongen i sin verden :b
Hun som hentet fiskene mine var en utrolig koselig dame, bare det at man har med ekstra oksygen og tepper til fisken for en kjøretur 20 min. borti veien, det sier ganske mye det!
Nå vet jeg at fiskene mine har fått en eier som virkelig bryr seg, hun tok til og med med seg den lille misformede yngelen jeg skulle avlive....for det skulle vi ikke ha noe av nei! Hehe
Og de får større bolig, som er innebygget i stueveggen slik at de faktisk får selskap av folk, de har jo bodd mutters alene i et år nå så det skal nok bli trivelig for dem.
Nå er jeg så glad og lettet, dette ble helt riktig både for fisken og meg
Så fint! Mye greiere å selge fisk når du veit de får det bra ;D
Pakken min fra webzoo har kommet, og med den de etterlengtede testene mine
Nitritt-tester har jeg et helt lite lager av, men jeg hadde gått tom for ammoniakk-test, og den er jo ganske nødvendig synes jeg.

Sjekket for nitritt igjen i oppvekstkaret for å se om det har forandret seg fra i morges, men det hadde det altså ikke. Det er fortsatt 0, helt utenfor fargeskalaen faktisk.
Målte ammoniakk også selvsagt, og den var pent lysegrønn-gul som den skal være, så nå føler jeg meg ganske trygg på at alt er som det skal igjen i dette karet.

Men...(det er alltid et men) det er noe i veien med den ene sterbai-hunnen, jeg trodde først den blødde fra nesa, men når jeg så litt nærmere etter så ser det ut som en sprengt blodåre/blodkar eller noe sånt øverst der hvor bartene er festet.
Kan dette komme av at de har hatt nitritt i vannet i noen dager tro? Selv om jeg har byttet vannet hyppig....at den kan ha sprengt et blodkar som følge av hyperventilering pga. nitritten?
Synes den puster litt ekstra også....men den spiser jo normalt...og hannene flokker seg rundt henne for å få henne i lekshumør.
Hmmm....vet ikke om dette er noe å legge ut på sykdomsdelen av forumet heller, det er ikke så enkelt å diagnostisere en sterbai med en rød flekk under nesa, vel?

Jaja...et bilde av pasienten [External Image]
En liten svipptur ned på akvarierommet har en tendens til å bli ganske lang. Fikk plutselig for meg at jeg skulle rydde litt i 325-liter'n som ikke heter malawi-kar lenger, får prøve å døpe den om til noe annet
Fikk luket litt i sverdplantene, og tatt ut mesteparten av innredningen, nå står det tre fulle bøtter med stein og skifer på gulvet som jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av. Lurte litt på å ha en steinrøys et sted i karet, med noe mose i sprekkene, men det blir jo mest sannsynlig noen coryer i dette karet og de er så flinke til å sette seg fast inni sånne ting, så kanskje ikke en helt god ide :b

Byttet ut en del av vannet der for å få senket ph, det var 7,8 der fra før og jeg vil ha det ned i sånn 6,5. Får gjøre dette gradvis for hver dag så ikke ancistrusen som går der blir plaget av det.
Satte inn et par sverdplanter til og puttet gjødningskuler ved røttene, samt noe flytende næring i vannet.
Byttet også det ene lysrøret der, de var nye når jeg kjøpte karet for omtrent et år siden, men jeg likte ikke fargen på det ene som jeg nå fant ut var sun-glo. Så nå står det Aqua-glo bak og biltema-lysrør foran, og det ble ikke så dumt faktisk, veldig rent og klart lys

I oppvekstkaret var det opptakter til lek nå, i hvertfall var det tre ivrige hanner som klatret rundt en hunn og prøvde å sjarmere henne med bartene sine

Litt bilder fra karet.[External Image][External Image][External Image]
Jeg har visst blitt smittet av forkjølelsen til minstemann, våknet med dundrende hode, tett nese og vondt både her og der :/
Hadde også de mest merkelige drømmer i natt, b.l.a. at jeg hadde satt en guppy i 325-liter'n, og når jeg våknet hadde hun født tusenvis av barn oppi der :0
De lå tett i tett som sild i tønne, og etterhvert som jeg plukket noen ut så bare spratt det frem nye yngler....var helt utslitt når jeg våknet

Kunne tenke meg å tilbringe dagen på sofaen innunder pleddet, men jeg må nok jobbe litt i akvarierommet først. Det må byttes mer vann i 325-liter'n slik at det snart kan bli klart til annen fisk, prøver å senke ph med 0,5 hver dag, da skal det være klart til søndag.
Tror ikke det skal bli noe problem å sette inn mange fisk på en gang da, det har jo tross alt gått 15+ ciklider oppi der som har holdt filteret i gang i ett års tid

Apropos filter...jeg må passe på å rense slangene skikkelig nå, jeg fikk jo den nye slangerenser-greia i går. Det er en slags lang vaier med koster på tuppen i forskjellige str. alt etter hvor tykk slange man har. Ligner litt på det utstyret feierne hiver ned i pipa
Har satt på ekstra varme nede på rommet, for å drive med vann og fryse samtidig er ikke noe særlig når man er forkjølet.
Får bare huske å slå av varmen igjen denne gangen, så ikke jeg koker ynglene mine igjen :b

Her er en vakker C.agassizii, disse blir nok å flytte inn i 325-liter'n tror jeg
[External Image]

Og noen til som ligger og glor [External Image]
Så har man da fått gjort litt nytte for seg i dag også, på tross av snufsing og hodepine, det hjelper når man har en god venninne som plutselig dukker opp med roser, te og paracet

Bestemte meg for å prøve slangerenser'n jeg fikk i går, jeg har jo hatt det utvendige am-top-filteret i et år nå, så regnet med at det kunne sitte noe møkk i slangene.

Sånn så den prosessen ut, her har vi begge endene av slangen, jeg har dyttet vaieren inn den ene enden til den kommer ut av den andre, og så er det bare å dra kosten igjennom.
[External Image]

Ble overrasket over hvor lite som var inni der egentlig, tror kanskje ikke det var nødvendig med rens enda, men allikevel godt å få det gjort
I filtertønna byttet jeg bare den øverste fin-vatten for det var ikke nødvendig med noe mer rens der.
[External Image]
Jeg har også gått i gang med å lage en hule til Barlowiene. Jeg hadde lyst på noe som var funksjonelt for fiskene, men som ikke synes så veldig godt, eller i hvertfall ikke skiller seg ut fra resten av "mørk skog"-innredningen min

Jeg startet med en uthult stein som er kjøpt fra ebay, kledde den med påfuglmose som jeg festet med gummistrikk. Deretter tvinnet jeg lange tråder av javamose og knyttet de på kryss og tvers over strikken igjen så ikke den skulle synes.

Sånn foregikk det:

[External Image][External Image][External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian B. Hollund
Reklame for plussmedlemskap