Anders' akvarierom [NR. 1] (side 34)

Plussmedlem
Emil;

Anders K
Det er ikke mer enn ca. 30 liter, da, så det er ikke mye å skryte av i det hele tatt, og det er ikke veldig pent heller, men det skal da gjøre nytten sin ;)


Plussmedlem
Et merkelig spørsmål;

Hvis man har et lys fra siden av et akvarium, vil plantene vokse til siden da...?
Ja, til en viss grad så vil de det...

Ser det hos meg, der et dårlig belyst kar står ved siden av et med mye. Plantene vokser mot det med masse lys...
Plussmedlem
Jeg fant en ny lampe til det nye minikaret mitt, jeg. Stjal en IKEA-spottlampe fra rommet til broren min, for han bruker den aldri uansett (Han sa til og med ja når jeg spurte han!) Denne lampen står på dekkglasset til akvariet, og derfor har jeg ikke lys fra siden! Så da slipper jeg nok skeive planter

Lampen jeg skal bruke.
[External Image]


Jeg har tenkt litt, for jeg har en del idèer. Jeg kunne tenke meg å bruke akvariet til noe, og jeg har faktisk litt lyst til å flytte det fra akvarierommet til soverommet mitt! Det hadde vært litt hyggelig å ha et lite akvarium der, tror jeg Spørsmålet er hvor jeg skulle satt det, da, men jeg finner en løsning, sikkert :p

Jeg har litt lyst til å ha en kampfisk i det, enten Røde Ruben eller en ny. Men 30 liter er jo lite, da... men jeg har 5 akvarier i tillegg å plassere den evt. kapfisken i, så det går nok bra.
Eller så vil jeg ha reker og snegler der! Jeg kunne jo bestilt noen snegler fra Heidi her inne, hun har mye fint. Da kan jeg jo tilpasse vannverdiene for snegler, for jeg liker snegler, men har ikke hatt de rette vannverdiene. Og vann-vesener jeg ikke kan gi rette vannverdier, kjøper jeg ikke heller. Alt som bor her skal ha det bra!

Jeg vil ha mye planter her, jeg har bare satt inn noen få stiklinger ennå. Men skal jeg kanskje male bakglasset svart...?
[External Image]
Blir denne lampen veldig varm? Har en lignende som står på loftet, men er ikke sikker på om den kan stå lenge med lys på til 45 litern.
Plussmedlem
Dan a
Blir denne lampen veldig varm? Har en lignende som står på loftet, men er ikke sikker på om den kan stå lenge med lys på til 45 litern.


Ja, den blir nok ganske varm, ja. Så vet ikke om den bør brukes for lenge av gangen...

Nå har jeg imidlertid klart å ødelegge lampen ved å miste den i gulvet uansett, da. Dette ble tatt ille opp av eieren. Han har nå bestemt at han aldri skal låne bort noe til den fæle broren sin igjen
Så nå bruker jeg skrivebordslampen som tilhører rommet mitt
Plussmedlem
En dag ga jeg et høytidelig løfte til meg selv; aldri skal et akvarium inn på soverommet mitt igjen!

Det løftet ga jeg meg selv den dagen da akvariene ble flyttet til akvarierommet. Og i dag ble løftet brutt Ønsker man gir til seg selv spiller ikke like stor rolle!
Den lille 30 literen ble flyttet i dag. Satt den på et bord jeg har her inne, også har Ruben blitt eneboer! Kickstartet filteret med guffe fra en av 98 literene, så Røde Ruben kunne flytte inn med en gang.

Det blir ikke hans permanente bolig hvis det ikke ser ut som han trives ordentlig der! Da flytter han tilbake til et annet, større akvarium igjen.

Men nå har jeg altså et akvarium på rommet mitt, og det er egentlig litt koselig, det. En fisk som holder meg med selskap!


Det blir mer planter etterhvert, og jeg har plantet noe mose på røttene. Håper den vil vokse.
[External Image]
Plussmedlem
Ruben har det gøy med å utforske det nye akvariet. Han sjekker, stirrer og tar seg runder for å sjekke om alt går bra der. Noen pauser har han også, men ikke særlig lange pauser

Han savner kanskje det å sjefe over noen, da... han var jo Corydorasenes konge! Jeg vil ha noen snegler sammen med han etterhvert, da får han noe å sjefe over Det er sikkert ganske intressant å ha noen snegler å følge med på også, ikke bare være alene med røtter og planter

Det er jo ikke helt sikkert at han blir her heller, betingelsen er at han viser at han trives skikkelig med sine flotte farger, og sin merkelige oppførsel.
Ser fint ut det der og enda bedre når det får gro seg litt til.
Tror nok jeg ville malt bakruten ,blir litt mer dybdefølese da samt at jeg tror fiskene føler seg tryggere med en mørk bakgrunn.
Plussmedlem
Kort, enkel oppdatering;

En Corydoras eques ser ut til å ikke være bra. Jeg frykter at det kan gå den gale veien. Har ingen anelse om hvorfor, men siden disse er store, viltfangede eksemplarer og bare èn ser ut til å være preget, vil jeg ikke utelukke at alderdom kan være en faktor som spiller inn.

Plussmedlem
Kommer med oppdatering i morgen om hvordan det går. Nå har akvariene fått røde mygglarver, og den var faktisk fremme i matfatet og spiste litt... så da er det noen krefter igjen. Måtte den få i seg masse! Så nesten ut som en del kom ut gjellene.

Den ser ikke bra ut, da. Man ser det på den, rett og slett, at den ser sliten ut.

Vil ikke miste en av disse; jeg har bare 5! Mister jeg den, spørs det vel hva jeg vil gjøre...
Krysser alt som krysses kan for at det går bra med den .
Plussmedlem
Equesen lever fortsatt, og det ser egentlig ut til at det ikke går så veldig ikke med den, heldigvis. Håper det går rette veien, selv om jeg var svært bekymret...
________________________________________________________________________
I dag er det jeg som står for lørdagsmaten Måtte jo skrive det her, siden jeg lager "Spansk lapskaus", det Mona har skrytt så av i sin tråd Det lukter kjempegodt, så jeg tror det skal bli bra!

Jeg syntes det er morsomt å lage mat, jeg, og det er spennende å prøve noe nytt iblandt. Vi er dessverre litt ensformige her i huset i matveien, så da må sønnen i huset gripe inn og gjøre noe med saken!

Kommer tilbake med hvordan det smakte! Det blir ikke mat på en time eller to enda, nemlig. Den skal putre lenge, denne retten.
Gleder meg til mat! Det er jo ekstra morsomt å spise mat man har laget selv...
Håper Equesen blir frisk.
Noe tegn på den?
Mener jeg kan huske noen som mente de kunne være syk vis reker sitter på de, noe du la ut bilde av.
Du har vel ikke sett mer av det, eller?

Spansk lapskaus hørtes ikke gale ut
Synes det er morsomt å lage mat selv av og til og.
Kan lage litt av hvert som litt forskjellig thailandsk mat ((Reker i rød curry med ekstra mye kokkosnøttkrem er favoritten))
Det beste er å spise den, spesielt etter du har laget den selv

Ha en riktig god lørdagskveld videre!
Savner innlegg fra deg jeg Anders... Har liksom blitt så glad i deg
Jeg savner osså Fler innlegg. Håper ikke at det er noe galt.
Det er/var så gøy å følle med.
Plussmedlem
Hehe, takk dere, når jeg så det fant jeg ut at jeg måtte gi fra meg et spor

Dessverre har jeg veldig liten lyst til hobbyen min for tiden, og det har det blitt mye snakk om her i det siste, så jeg vil ikke skrive så mye om det, men altså; alt med akvarium er bare et styr for tiden, dessverre. Jeg har funnet ut at jeg skal begynne å selge ut litt, tenker å selge artene i 230 literen, kanskje alle. Men det er bare det å få gjort det, da... det er et stort styr å selge fisk også, egentlig. Fiskene skal fanges og pakker i mange poser, det kommer folk til forskjellige tidspunkter som skal hente... ja, det er en del ting som krever litt tid og arbeid. Men må jeg så må jeg, jeg skjønner jo at sånn det er nå kan jeg ikke ha det lenger. Alt av stell er bare en kjempejobb akkurat nå. Og jeg har jo i grunnen ikke så mye å jobbe med, heller, i forhold til mange andre. Men jeg er meg selv, og jeg må bare gjøre det som jeg føler er riktig.

Ellers så har det skjedd ting som kanskje også har gjort meg mindre aktiv. Fredag (ikke den denne helgen, men den forrige) døde bestefaren min ganske uventet, og vinterferieuken ble ikke som forventet, naturligvis. Men det skal sies, det er ikke det som har vært hovedårsaken til så lite skriving, jeg har ikke hatt lyst, enkelt og greit.

Håpet jo at det skulle bli bedre da, men det ble ikke akkurat det, og kan jeg ikke holde på vannbytterutinene lenger må jeg gjøre noe! Jeg kan ikke bestemme hvor lyst jeg skal ha til å jobbe med akvariene, derfor tror jeg det er bedre å kutte ned en periode. Hvorfor gleden plutselig forsvant aner jeg ikke, men det er nå en gang sånn.

Jeg føler det samme som deg, Anders. Denne hobbyen gir meg ikke så mye glede nå for tiden, desverre. Skal nok ta en pause jeg og.
Plussmedlem
I dag har jeg tatt et litt etterlengtet vannbytte, og i den anledning, når jeg først var i gang, var det på tide med litt algeskraping og annet stell. Akvariene har jo igrunn vært ganske forsømt en stund, og ikke fått annet en det stellet de må ha. Fiskene bryr seg da ikke om alger, eller litt overgrodde akvarier! :p

Jeg bestemte meg i dag for å se farvel til kjempesverdplanten i 230 literen. Den var så svær at det var stygt, og dessuten skal jeg snart begynne med fiske-salg i det akvariet, tenkte jeg. Lurer på å selge ut alle 4 artene der (!) og se hva jeg skal gjøre etterpå.

Planten jeg tok ut i dag hadde svære røtter som dro med seg masse når jeg rev opp planten, og bladene måtte klippes av for å få plass i bøtten








Røttene henger nedover akvarieglasset. Ikke små!
[External Image]


I en 10-litersbøtte...
[External Image]


Bladene klippet av
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap