Apistogrammet (side 34)

Fart66
Simen er det stort mellomrom mellom toppen på de nederste karene og karene over? og synes du den avstanden fungerer? Har planer om en 2 akvarie reol og ute etter tips. RHD


Det bør holde fint med 20cm's mellomrom mellom karene og øverste karet og taket. Pga utvendige filtre og en visjon om bare 222litere til å begynne med, ble det to i høyden for meg. Har liksom bare fortsatt med stilen...
ok takk for svaret.
Holder på å planlegge en mini reol med 2 kar.
Da er det greit å få litt tips fra erfarne reolbyggere

Blir neppe mye mer en denne reolen med det første, måtte bestikkelser til for å få godkjennelse for denne. Blir trolig kar rundt 200 liter.
Da jeg har litt noen større kar på akvarieveggen min, er det faktisk ikke mer enn 17 cm over to av karene (mellom bunn og topp). Resten av "mellomrommene" ligger på mellom 20-22 cm. Hvis du skal ha kar på ca 200liter, ville jeg prøvd å få utnyttet bunnarealet max. Har en 200liter på 100l-40d-50h, som jeg har bestemt meg for å få byttet ut. Apistoer trenger jo ikke rare høyden, så 30cm i høyde holder plenty. Blir spennende å følge
Herr og fru Apistogramma rositae
Apistogramma sp. "Winkelfleck" dark form, lokasjon San Pablo de Loreto er fortsatt av den svært skye sorten. Må sitte noen minutter, før de titter fram. Har en diger hanne som kan sees, en mindre hanne som jeg knapt ser og ei hue som er litt mer frampå. Blir nok mer orden når de kjenner igjen matfar!

Apistogramma cf. huascar, lokasjon Rio Galvez, Paujil - har blitt et virkelig artig skue etter de gikk fra lekspar til 6 individer. Lite aggresjon, men mye kroppsspråk. En ny stor hanne er også plassert her, og vet han er størst. Den opprinnelige hannen, holder avstand - men har sitt område han holder. Han har til og med begynt å jage hua si'.

Apistogramma rositae, med lokasjon Rio Santiago-vassdraget - holder huene vakt over yngelen med hjelp av hannen. Etter jeg gjennomførte en seriøs luking i forrige uke, ser det ut til at jobben deres har lettet en del. Det er fortsatt to sultne arts-venner i karet - som nå holder seg laangt unna!

Apistogramma panduro&agazissii& har gått fra kos til mere jag. Spesielt panduroene har vært en stor utfordring, som jeg endelig har opplevd fra en flott side om dagen... kan det være på hell? Hua er flott og gul, men Bølla... Og når det gjelder Ap. atahualpa, har det vært 0 gentlemanns-fakter.

Apistogramma allpahuayo og rubrolineata gjelder det fram og tilbake med jaging og posisjonering...

Hos Ap. baenschi er hannen en gentlemann, og har et og annet og lære bort til Ap. sp. "Papagei"-hannen. Han er litt Jekyl/Hyde av seg...

Hmm... jeg tror jeg trenger et nytt snekre-prosjekt he he he








Og siden kontigenten til Larvik akvarie-klubb er betalt, kan jeg vel offisielt kalle meg medlem av Larvik akvarieklubb. Et virkelig hyggelig bekjentskap sålangt! Det blir vel ca 30 år etter min far var der...

S
Apistogramma sp. "Papagei" (Rio Ampiyacu); Hannen kan være litt på hua, som er en tredjedel av størrelsen. I dag under foring, var de sammen uten problemer. Etterhvert begynte hannen å småjage hunnen i den ene siden av karet. Hun spratt unna fram til hun kom til det siste åpne området på venstresiden av karet. Da stod hun bom-stille, og skøyt finnene ut i truende posisjon. Hannen gjorde et utras, men stoppet opp rett før... Hua viket ikke en tomme, og hannen trakk seg sakte tilbake mens finnene trakk seg rolig sammen. Fantastisk artig!!!
Apistogramma agassizii (Jennaro Herrera), hu & hann. Karet til venstre er deres hjem. Her har javamosen virkelig bredt seg ut... Karet til høyre er et midlertidig yngelkar.
"Brødrene" Apistogramma atahualpa (Rio Itaya) & Apistogramma cf. huascar (Rio Galvez, Paujil).
Ohh masse bilder. Var jaggu på tide Simen
Vakre som alltid også
Thanx Cathy! Ja, det var på tide. Har vært alt for mye utenomsportslig en periode he he he. Men når jeg kom på plass, skal jeg si jeg blei spesielt glad når jeg så du hadde kommet på plass med både Apistogramma og Nannostomus! Har gått å tenkt litt på Nannostomus over tid, og har vel egentlig bestemt meg for å prøve det ut. I litteraturen skal slik stimfisk være med på å gjøre Apistoene tryggere, så det er absolutt noe jeg må prøve ut for å drive denne livsstilen videre ...
Hehe, ja og disse nannostomus artene er pene og se på også Nå liker jeg mortenthaleri best pga de har litt mer farge, men det er jo smak og behag.
Om du skal kjøpe/bestille fra dyrebutikken anbefaler jeg at du ringer rundt for det er STOR pris forskjell rundt om. Alt fra 89kr til 240kr pr stk.
Kakaduecikliden min er ett bøllefrø uten like, men men Vakker er han uansett :P
Ja man kan komme over eksemplarer som er seriøst aggressive Cathy! Har en Ap. panduro-hann som virkelig har gitt meg hodebry. Har faktisk vært rolig en periode nå med ro, før jeg oppdaget han var igang igjen igår... satser på at det går seg til! Utfordringen har faktisk vært vannvittig spennende når jeg tenker etter. For en art!!!
Ja, det var et godt tips Cathy! Fant noen VF N. marginatus i Gøteborg til en svært hyggelig pris tidligere i år. Spørs om de ikke ligger godt under. Så det blir nok en tur over dit da... Er over i ny og ne, så det lar seg fint kombinere

S
Ja, Sverige har nok noen hyggeligere priser enn hva Norge har.
Kompis av meg i USA fortalte at dem selges for par dollar stk der. Helt latterlig egentlig.
S i m e n
"Brødrene" [I]Apistogramma atahualpa[/I] (Rio Itaya) & [I]Apistogramma cf. huascar[/I] (Rio Galvez, Paujil).

Du verden, nå har du virkelig fått dreisen på bildene dine, Simen!

De fineste kan du jo legge ut i stort format:

[External Image]



Hei Tom!
Ja det gjør virkelig stor forskjell med slike størrelser på bildet! Vet nå at photobucket kan benyttes, men at bildene forsvinner fra tråden hvis de blir tatt vekk derifra. Så jeg har, som med mye annet, holdt litt an. Jeg har et rimelig Canon eos 1000d jeg kjøpte til frua for en stund siden. Jeg har nå skjønt litt mer av innstillingene... siste endring er at jeg har innstillingen M på kameraet med ISO 800 eller mer. Med rommet fylt opp med kar, blir det gjenskinn både her og der har jeg merket. Men det er det verdt . Gjenskinnet fra dette bildet er min luftavfukter he he he

Denne Ap. atahualpa'en er virkelig flott i fargene. Men det ser ikke ut til at han er ute etter å dele de med hua. Hu har full kontroll på han, men holder fornuftig avstand. Har tilgode å få inn en fulltreffer av hua, da hannen må vise at han er sjef over alle kvadratcentimeterene.

S
Simen; du kan få bilder som er lastet opp her på AF til å bli store i innleggene dine også. De må ikke være fra Photobucket e.l.

Du må bare etter-redigere bittelitt, så får du lagt dem inn i innlegget ditt som store. Vil du vite hvordan? Si fra så forklarer jeg (eller noen andre)

[External Image]
Det første du gjør er å skrive innlegget ditt som normalt, og legge inn bildene for opplasting som vanlig. Når du er ferdig, trykker du "Post innlegg" som normalt.

Så, når innlegget kommer opp og har det miniatyrbildet stående i høyre marg, så klikker du på bildet så det popper opp i stort format (som du gjør når du vil se nærmere på bilder). Når bildet står der i stort format, så holder du musemarkøren din over det, og høyreklikker på bildet. Velg alternativet "kopier bildeadresse" som kommer opp. Lukk bildet.
Gå ned under innlegget du postet og velg "Endre innlegg" knappen og trykk på den.

Gå nederst i innlegget ditt og klikk der, trykk så på bildeikon-knappen (se mitt forklaringsbilde under). Der popper det opp en boks, som du limer inn bildeadressen du kopierte i. Det gjør du ved å trykke tastene Ctrl + V. ELLER høyreklikk i feltet og velg "Lim inn". Bekreft med ok.

Nå dukker det opp en IMG linje nederst i innlegget ditt med bildeadressen imellom. Post så det redigerte innlegget på nytt på vanlig måte. Nå vil bildet dukke opp i stort format inne i innlegget ditt!
Test dette først og se om du får det til. Så skal jeg forklare hvordan du tar evt bilde nr to og tre også. Det kan gjøres ved å repetere på måten ovenfor, men det finnes en annen metode også.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Gulbrandsen
Reklame for plussmedlemskap