Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 35)

Joda, jeg hadde fortalt ham det... etterhvert Han visste at det ville bli levert i går, jeg fortalte det for en stund siden. Han kan vel ikke si så mye, hans hobby er bil og det koster en del å utstyre Audi'en med all slags stash som går for å være kult i de bil-interessertes kretser Han kjøper nye hjul og felger for eksempel, og jeg ser det ikke engang...til hans store skuffelse.Guttungen på seks år ser alle detaljer med en gang noe er endret på bilen, jeg hadde vel bare lagt merke til det om fargen på bilen ble endret.. (den er svart)
Det siste nå er at han skal kjøpe nytt ratt (!) til Audi'en, for "akkurat det man jo bare ha".
Så han mukker aldri på det jeg bruker penger på

Så ja, vi har hver vår hobby, og blander oss ikke oppi hva den andre bruker av penger på den. Så lenge "bidragene" til felleskassa vår er som de skal, kan vi bruke resten av pengene våre slik vi vil

Dyrehagen
WOW! Det der må jo ha kosta skjorta og mere til! Det var ikke akkurat noen liten leveranse! Gratulerer! PS: Jeg synes jeg husker at du nevnte at du ikke fortalte mannen din med en gang at du hadde bestilt dette. Jeg håper han visste det før denne leveransen kom. *Glise*.

Hei Mona.

På tide å vise at man følger med i din tråd.
Har over tid, lest hvert eneste innlegg om Monas nye lille akvarierom.
Du er fantastisk Mona.
Jeg har ledd og jeg har grått (nesten, når du plages med noe).
Jeg har lært en masse.
Dette er kjempeartig. Du skriver godt.
Og. Jeg er ganske så misunnelig.
Men mest av alt, jeg gleder meg på dine vegne.
Fortsett ditt gode arbeide. Jeg følger spent med.

mvh
Lillian, det må være den hyggeligste og snilleste tilbakemeldingen jeg noen gang har lest
Tusen, tusen hjertelig takk! Det var så...fint å lese! Nå ble jeg ordentlig glad
Reolen ferdig montert....så godt som:-)
Vi fant ut at den doble reolen like gjerne kunne monteres sammen utendørs på terrassen, siden det var så deilig vær i dag med sol og alt. Så fort vi kom ut og begynte å hamre på disse merkelige, svarte rør-greiene, kom naboen ilende for å se hva det var for noe merkelig vi holdt på med. "Ka farsken...." Han lurte på om dette var til "alle fæskan"... Nordlending Jeg tok like godt et bilde av han også Han og mannen min har kjøpt seg like biler, så dette er gutta med poleringsvoksen i orden.*he-he*

Så skjedde jo det som alltid skjer når man gleder seg ekstra mye til noe... det manglet noe vesentlig til reolen.
Føttene! De justerbare porsarør-føttene med skruer fantes ikke der. De manglet i eskene, jeg så gjennom alle. Ingenting. Og uten føtter kan ikke reolen brukes. Så en email ble sendt i hui og hast til Webzoo, men jeg forventet ikke svar i kveld ettersom mailen ble sendt i åtte-tiden på kvelden. Men det fikk jeg Tydeligvis noen som jobber overtid Så får vi se om jeg har flaks og de har porsa-føtter liggende på lager, hvis ikke blir det vel ventetid på meg...*hulk*

Reolen ble montert ferdig ellers, og satt inn i stuen langs en vegg så lenge. Det er ikke plass på akvarierommet, pga alle eskene med akvariene (6 store kartonger) og med det andre utstyret (filtere, lys, varmekolber osv).

Vel, vel, nå krysser jeg fingrene for at føttene ligger på lur på lageret, og at de kommer i posten med lynfart Var litt gira og klar for å begynne flyttingen i kveld, jeg...

Utpakking
[External Image]

Ting & tang hamres sammen
[External Image]

Nysgjerrig nabo, tok tak i plastfolien rørene var innpakket i og viftet med den
mens han ropte at jeg måtte jo ta bilde av det også!
Jeg tok heller bilde av han, men da ble han spak og dytta vekk linsa gitt
[External Image]
kjempe inspirerende =)
og ikke minst gøyalt å lese....MEN DU så nysgjerrig jeg er på kostnaden oppi dette, foreksempel bare denne siste leveransen *ler*
hadde jeg hatt dette og ikek fått føttene med hadde jeg klikka i VINKEL .............Utåmodig som jeg er =)

Kostnader snakker jeg ikke om, det sa jeg fra om veldig tidlig i denne tråden
Spør gjerne om mye, men penga snakker vi ikke om

Husmusa
og ikke minst gøyalt å lese....MEN DU så nysgjerrig jeg er på kostnaden oppi dette, foreksempel bare denne siste leveransen *ler* hadde jeg hatt dette og ikek fått føttene med hadde jeg klikka i VINKEL .............Utåmodig som jeg er =)
Kampfisker liker visst ikke eplesnegler...
Min nyinnkjøpte kampfisk kan ikke fordra eplesnegler. Ja, han misliker dem dypt og inderlig ser det ut til. Jeg har nemlig sluppet en liten rosa eplesnegle oppi karet for å hjelpe til med å ta brunalgene som er i anmarsj, og det vil ikke Benoni ha noe av. Selv om sneglen var der først. Han går løs på den med dødsforakt, fillerister og banker opp den stakkars sneglen, så den tør ikke komme ut av skallet sitt engang. Den må vel reddes, så den ikke sulter ihjel der, siden den ikke tør å komme ut for og spise.

Bildet ble så uskarpt og utydelig, men viser iallefall den rosa hissigproppen som olmt glor på sneglen:
"Prøøøøøøv å komme ut'a!"
Hei Mona.

Bare hyggelig.
Det er jeg som skal takke. Din tråd gir meg mye.

Vær glad det ikke er denne nordlendingen som er din nabo.... det hadde blitt mange besøk.

Stakkars eplesnegle da. Men her er akkurat det jeg mener med at du skriver godt. Og som gjør at du får meg til å le; "Han går løs på den med dødsforakt, fillerister og banker opp den stakkars sneglen". Jeg kan levende se for meg situasjonen.

mvh
Føttene til porsarør-reolen er på vei i posten!
Fikk akkurat en email fra Webzoo nå, som beklaget forsinkelsen dette medførte.
Men 6 stk Porsarør-føtter blir sendt meg i dag. Supert at de fantes på lager!
Håper at de er fremme allerede i morgen!

Jeg synes Webzoo har super service, de svarer raskt og kan få tak i det meste på forespørsel. Som bl.a. akvariene til reolen. De har ikke Akvastabil oppført i nettbutikken, men skaffet meg det merket når jeg sa det var det jeg ville ha. Takk til Webzoo må jeg si Dette er den tredje reolen jeg bestiller fra dem, men første gang det har manglet noe i bestillingen. Men det ble ordnet raskt. De andre reolene har vært komplette, så det har vært lite å utsette på å handle reol hos Webzoo

Fikk nesten lyst å hive meg på toget og reise ut til Heggedal og hente disse porsa-føttene selv... men jeg tror ikke jeg orker å reise kommunalt i flere timer i dag. Er fremdeles ganske dårlig, forverring i går kveld, så jeg bør bli hjemme..
Litt plantebilder:-)
Jeg er veldig, veldig begeistret for planter med rødlig skjær. Lilla, rosa, oransje eller rødlige blader tiltrekker min oppmersomhet med en gang. Det gjenspeiler seg i valget av planter jeg valgte til 250 literen

Selv om jeg enda ikke har fått i gang hverken Co2-gassanlegget eller plantet vekstene i sand, så gir jeg dem flytende gjødning nå og da og lys får de. Og de vokser, til tross for at de står i bare pottene på bar glassbunn enda
Det er ordentlig fine planter, selv om de er hverken ualminnelige eller sjeldne. Helt vanlige akvarieplanter av Ludwigia og Hygrophila slekten, samt et par Echinodorus (ikke avbildet) og noen Cryptocoryner (ikke avbildet).

Tok en rask fotorunde av plantepryden i det nakne karet Får et inntrykk av hvor fint det kan bli når alt blir satt ordentlig i gang
Her kommer de tre første bildene.

Klynge med stilkplanter i vekst Hygrophila'en bakerst har strukket seg helt til overflaten, og skuddene er nydelig rosa.
[External Image]

Ludwigia repens 'Rubin'
[External Image]

Et lavt skudd av Hygrophila'en. Det er grønt. De høyeste (nærmest lyset) er rosa.
[External Image]
Plantebilder
Her er et par til, av plantene i 250 literen

Noen av bildene er tatt ovenifra, ved å holde kameraet over den åpne fòringsluken og rette linsen ned mot vannet.

Ludwigia repens 'Rubin', en favoritt
[External Image]

Hygrophila polysperma 'rosanervig', skal være veldig enkel og hurtigvoksende.
[External Image]
Feeding frenzy (Corydoras adolfoi)
Bilder fra oppforingskaret med 50 stk unge Corydoras adolfoi
De er vel et halvt år gamle nå, og utrolig flotte! En så stor gruppe C. adolfoi er litt av et syn

Her er det, som man ser, frosne røde mygglarver på menyen og da går jo alle helt bananas!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Å fy flate så stilig med denne adolfoi-gjengen!

Til og med samboeren ble entusiastisk når han så bildene - mente det var "urettferdig at ho har så mange adolfoi og vi har ingen" *ler*.
Kanskje ikke noe sjakktrekk å vise han slike bilder - han har hatt lyst på c. adolfoi leeeenge
He-he!

Jeg bare gruer meg for den dagen jeg må begynne og skille meg av med dem... de er sååå fine!

Men jeg greier bare ikke å selge dem riktig enda. Må degge for dem en stund til Har hørt om folk som selger Corydoras-yngel på bare seks uker(!). Det hadde jeg aldri greid, jeg må kose meg med dem og degge for dem så lenge som mulig! De forrige C. adolfoi'ene jeg drettet hadde jeg ett år før jeg klarte å selge dem, det var en gruppe på 18. Da de begynte å leke og legge egg jevnt og trutt, tenkte jeg at det var på tide. Sånn at noen kunne ta seg av all yngelen, mener jeg. Synd å la det gå til spille. Jeg er jo selvforsynt med leksgruppen av viltfangede som jeg har, så jeg trengte jo ikke en leksgruppe til av samme art. Bare fint at noen kunne ta over og drette det gruppen på 18 produserte
Synd du bor så langt unna, Liz H, ellers skulle jeg tilbudt deg å kjøpe en del av denne store gjengen Greiest å selge til folk jeg kjenner til fra forumet, synes jeg. Det føles liksom litt bedre når avkommet mitt skal flytte hjemmefra *he-he*
Liz H
[i]Å fy flate så stilig med denne adolfoi-gjengen! Til og med samboeren ble entusiastisk når han så bildene - mente det var "urettferdig at ho har så mange adolfoi og vi har ingen" *ler*. Kanskje ikke noe sjakktrekk å vise han slike bilder - han har hatt lyst på c. adolfoi leeeenge ;) [/i]
Hei Mona.
Hvilken herlig gjeng!
C. adolfoi er jo bare søte da.

mvh
wow
Ja, dette var imponerende bilder. De er jo så herlige

Jeg tror jeg må sette adolfi på ønskelista il akvarierommet!
Føttene til porsarør-reolen er kommet:-)))
Herlig, de lå i postkassa i dag! Kjapt levert av Webzoo.
Nå er det bare å montere dem på, justere og vatre, og så sette i gang med å få alle 85 literne opp. Skal love at det er pinetrangt om plassen på akvarierommet nå... det er ikke mulig å komme til to akvarier som står bak den store stabelen med akvarie-esker Måtte strekke armen bak og bare sikte, og kaste oppi noen fòrtabletter i går.

Dette blir rene julaften...! Fy søren som jeg gleder meg. Nå er det også noen som får bedre plass, både ungfiskene av egenoppdrettede C. adolfoi og gruppen med voksne C. metae skal over i 85 litere i reolen.
Må avlive A. panduro hannen :-(
Det blir tragisk nok ingen hjertelig gjenforening mellom Apistogrammae panduro'ene mine Nå som hunnen er så godt som fullt restituert, begynte jeg egentlig så smått å planlegge en gjenforening og hvor den skulle skje.

Men det blir det ikke noe av. For et par dager siden oppdaget jeg at hannen, som har gått mutters alene i mange uker nå (ingen andre fisk i karet heller, kun han) plutselig hadde fått tåkete øyne. "Alderen?" tenkte jeg. Han var jo fullvoksen, kanskje flere år gammel, allerede da jeg kjøpte han i fjor av en privatperson. Jeg skiftet 50% av vannet og rensket opp litt i karet for å bedre forholdene. Håpet at øynene kanskje ville klarne opp av seg selv. Men det så dårlig ut, de var like hvitaktige dagen etter også. Og han virket helt merkelig, veldig veldig slapp og treg. Ville ikke spise mygglarver engang... dårlig tegn!

I dag fant jeg ham ikke da jeg kikket inn for å kontrollere tilstanden, så jeg løftet på armaturet for å sjekke ordentlig i overflaten. Og der var han. Tett opptil overflaten stod han, helt stille, bare brystfinnene bevegde seg slapt og sakte. Og med den utsikten jeg hadde da, rett ovenifra, var det klinkende klart hva han led av...

Skjellene på kroppen stod sprikende ut som en kongle, et umiskjennelig tegn på bukvannssott Mitt aller første tilfelle av denne fæle sykdommen, som dessverre er av typen "No return". Eneste utvei er avlivning. Åh, jeg er så lei meg! Han som var så fin!

Jeg får bare gå og gjøre den fæle jobben med en gang, så han slipper å lide mer unødvendig. Stakkars...
Huff, Mona! Dette var ikke noe moro å høre. Kondolerer!
Re:Mona's nye, lille akvarierom :-)
Føler med deg Mona.
Sliter med sykdom i to kar sjøl og har, mistet alle sommerfuglciklidene mine, unntatt en hunnfisk.
kondolerer.

Hilsen Fru Niska
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap