Inger Annes akvarieprosjekt (side 35)

Jeg trodde jeg ikke kom til å se noe som helst til Øyenstikkern min (palembangensisen), ettersom dette er ei snikerkule, og jeg hadde putta han i det øverste karet i den nye reolen min (og bunnen i dette akvariet er i samme høyde som der hodet mitt slutter). Men med gardintrappa mer eller mindre fast stasjonert foran reolen, stikker jeg opp og titter rett som det er. Stakkars fisk, som må se det stygge hodet mitt dukke opp der både titt og ofte. Men han lærer seg vel etterhvert at hodet av og til har med seg mat. Ikke for det, kula kaster seg ikke akkurat over maten. Jeg må fortsatt lokke med maten i en tråd. Kuler tar ikke nødvendigvis død mat uten videre (de fleste er tross alt viltfanget, og det er litt overgang fra å være ute i det fri og måtte snike på levende mat, og å bli putta i et akvarium, og plutselig få død mat dumpende i hodet. Enkelte kuler må læres opp til å ta død mat, og denne kula er blant dem. Jeg trodde jo først at det gikk helt smertefritt, men det stemte ikke helt. Vel, det er bare å ta tålmodigheten til hjelp. Etterhvert lærer den at jeg er snill og mat er godt, selv om den er død (maten, altså)

Ellers så går jeg og gleder meg til å få flere reoler i huset. Eller ihvertfall deler av en. Jeg har fra før av 1 1/2 del av en reol for 9 85-litere. Så langt er det 3 akvarier i reolen, samt at jeg har deler til den neste rekken av 3 akvarier. De akvariene som venter på reolplass, står plassert rundt på kjøkkenet og soverommet mitt. Jeg begynner å bli temmelig lei av å ha dem der, samt at det gjør det totalt umulig å slamsuge skikkelig. Man får ikke heverteffekt når karet står på gulvet! Dessuten vil det bli lettere å vedlikeholde, når jeg får samla dem. Og selvsagt blir det penere Så de resterende delene er bestilt, og skal forhåpentligvis hentes når jeg skal hente bestillingen min av Brasilfisk (coryer selvsagt thihi!). Fy fillern, det skal bli deilig å få dette i orden! Da skal jeg være fornøyd. Da kommer jeg til å bruke kreftene mine på å få akvariene til å se ordentilige ut. Akkurat nå er det dårlig med bakgrunner og noen annen form for aquascaping. Det er bunnlag, noen planter, noen gjemmesteder, samt teknisk utstyr. Dvs. akkurat det fiskene trengs for å trives, men ikke noe mer. Nå kan jeg begynne å bygge om akvariene til å bli noe som det også går an å se på!
Det er nå en uke siden småttisene ble klekket, så det er snart på tide at de forlater hula. Bartesnoppen ligger fortsatt og vifter og passer på, så han slipper dem nok ikke før de er klare. Jeg har lyst litt inn i hula med lommelykta, og jeg kan ikke huske at de var så små sist jeg hadde ancistrusbarn. De er jo knøttsmå! Hvordan i alle dager skal de greie seg i et kar med sultne paletter? En ting er ihvertfall sikkert: jeg skal legge nedi litt mer eikeløv, så har de litt mer å gjemme seg i
Hjemme hos en gal akvarist (det er mer bak senga også):

[External Image]
Og dette er bare den første posen. Det er fortsatt litt over 3 igjen.
Du har en del å henge fingrene i ser jeg.
Jeg har heldigvis eik i hagen min, så jeg slipper å vandre skogen rundt etter noen trær hvis jeg skulle finne på å putte eikeblad nedi akvariene mine
Jeg tok en liten fotosession med discusene mine i kveld (egentlig til en annen tråd her inne):

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Litt flere bilder:

[External Image]

[External Image]

Tittei!
[External Image]

[External Image]
Det siste bildet til innlegget over.
Så flotte de har blitt! Du må være ordentlig stolt av dem
Nydelige discuser.

Kommer mystusen til å være klar til ca klokka 9 i morgen da ???

Kommer oppom deg og henter den.

Mvh Linka
Ja, Elin, jeg er stolt av dem. Og utrolig nok synes faren min at de er pene også ;-D

Linka: Spøkelseskladden skal være klar, han. Jeg har fått ordnet meg selgernr. nå. Må bare få tak i en stor nok pose. Han er som kjent ikke noen småkar. Til de ikke innvidde: jeg skal kvitte meg med min forhatte Spøkelseskladden.
Hehehe.. da er den i boks. Kommer innom å henter han rundt 9.

Linka
Jeg tok en liten hoderegning på antall fiskearter (snegler og reker kommer i tillegg) i huset mitt nå i kveld. Ved å bare forsøke å huske, kom jeg til 48. Hjeeeelp! Jeg må jo være splitter pine gal! Og flere blir det snart:
1. Brasilsendinga til Aquamanias er endelig i Norge. Jeg har inne en bestilling der
2. Jeg har fått satt av en nydelig kampfisk i dag
3. Den lokale dyrebutikken har tatt inn c. arcuatus og c. leopardus (utrolig flott cory!). Hvordan skal jeg greie å VELGE??? (i tillegg hadde de fått inn noen fantastisk flotte grenmaller. Men det blir i såfall bare påfyll av en art jeg allerede har).
Dyrehagen
Jeg tok en liten hoderegning på antall fiskearter (snegler og reker kommer i tillegg) i huset mitt nå i kveld. Ved å bare forsøke å huske, kom jeg til 48. Hjeeeelp! Jeg må jo være splitter pine gal! Og flere blir det snart: 1. Brasilsendinga til Aquamanias er endelig i Norge. Jeg har inne en bestilling der 2. Jeg har fått satt av en nydelig kampfisk i dag 3. [B]Den lokale dyrebutikken har tatt inn c. arcuatus og c. leopardus (utrolig flott cory!). Hvordan skal jeg greie å VELGE???[/B] (i tillegg hadde de fått inn noen fantastisk flotte grenmaller. Men det blir i såfall bare påfyll av en art jeg allerede har).


Men Inger Anne da!! Ingen har sagt du må velge... har du ikke hørt om: Ja takk, begge deler ???

Hehehe... bare å sette opp flere reoler...

Nei da. Men det er nesten sant at vi noen ganger kjøper mer enn vi må ha. For vi vil ha det.

Lykke til med valget og så gleder jeg meg til å se fiskene dine fra Aquamanias.

Mvh Linka
Jeg tror kanskje jeg kommer til å bruke mer enn nok penger denne måneden også. Jeg har bestilt resten av reolen til 85-literne mine også. Bare den kommer på knappe 2500.

Jeg er forresten også spent på å se Brasil-fiskene. Dessverre må jeg vente en del tid til. De skal gå minst 10 dager i karantene i butikken, så jeg får bare smøre meg med tålmodighet. Aller mest har jeg lyst til å styrte opp dit med en gang...
Skjønner godt hva du mener. Hvis han tar inn malawi så kommer jeg til å henge på døra tror jeg.

Da var Spøkelseskladden fanget inn og sendt ut av huset. Forhåpentligvis blir den auksjonert bort i løpet av dagen. Den blir ikke savnet, selv om den faktisk ble litt mindre skremmende etter at jeg flyttet den over i discuskaret. Kanskje det har å gjøre med at jeg da faktisk så den litt, samt at han ikke hadde sjansen til å spise noen andre fisk? Kanskje jeg til og med ville blitt sjarmert av eklingen til sist? Jeg håper ihvertfall at han blir solgt (evt. gitt bort), slik at jeg ikke får han i retur. Men for at ikke kjøper skal bli lurt, har jeg skrevet på posen at han ikke må has sammen med fisk som er mindre enn 3/4 av størrelsen. Jeg hater å bli lurt selv, så jeg vil ikke at andre skal oppleve det fra meg.

Det ser ut som om småttisene kommer til å bli sluppet løs av Bartesnoppen i dag. Han har faktisk forlatt hula 2 ganger, i håp om å få seg litt mat. Stakkaren har jo ikke spist på 2 uker, pga. barnepasset. Det må være hardt å være mallemann.
Det ser faktisk ut til at småttisene ble sluppet allerede i natt. Jeg kan ikke se noe når jeg forsøker å lyse inn i hula (men hula står sånn til at det er vanskelig å se). Vanligvis får jeg det med meg når de små slipper ut. Mange bruker å suge seg fast til ruta når de kommer ut, og da får jeg en liten pekepinn på hvor mange de er. I natt satt jeg lenge oppe, men fikk ikke med meg at det kom noen små fram. Jeg ser ikke en eneste i dag heller, men det behøver ikke å bety annet enn at de har gjemt seg. De er tross alt ikke store kroppene, og akvariet er godt beplantet (og småttisene godt kamuflasjefarget). Alternativt har palettene hatt seg et kongemåltid i natt. Det skulle ikke forbause meg det heller...

Her er en av småttisene fra et tidligere kull:
[External Image]
Da var Spøkelseskladden solgt, fikk jeg nettopp beskjed om. Det er nesten litt vemodig, faktisk. Nå har jeg ingen slemming jeg kan klage over, når livet går meg imot. Han var så slem at det nesten var sjarmerende. Men jeg slipper ihvertfall å få mareritt lenger
I dag så jeg forresten noe som lignet litt på lekstendenser hos discusene igjen. Jeg blir ikke helt enig med meg selv om det er lek eller krangel - det ser ut som en mellomting. Det er litt nesten-lek, og så vanlig jaging i neste øyeblikk. De er rare... Men det er vittig å se den forsøke å riste med den digre kroppen. Dette er noe annet enn små paletter. Mannebeinet fikk det også for seg at han skulle pusse litt i det ene hjørnet, så jeg tror nok det var litt lekstendenser, ja. Det blir nok innkjøp av lekskone til discusene neste gang jeg skal en tur opp til Kløfta. Det snodige er at de velger å finne på sånt når jeg har vært litt sløv med vannskifte.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Mathisen
Reklame for plussmedlemskap