- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 35)
Tropheus Bilder (side 35)
Burde vel kanskje postet denne melding en annen plass. Men prøver meg med et par spørsmål her siden dere er "Tropheus Eksperter".
1. Hva legger dere i bunnen under steinene dere bruker i akvariene med Tropheus?
2. Hvor mange kilo stein kan en egentlig bruke før glasset sprekker i bunnen? Hvor mye bruker dere?
3. Jeg har sjekket litt rundt det med å skaffe Argonittsand, men det viser seg å være vanskelig siden en bor langt fra nærmeste Dyrego butikk!
Men er det en annen sand som kan være bra med tanke på opprettholding av PH og GH?
4. Bruker dere algespisere sammen med tropheus, i tilfelle hvilke?
1. Hva legger dere i bunnen under steinene dere bruker i akvariene med Tropheus?
2. Hvor mange kilo stein kan en egentlig bruke før glasset sprekker i bunnen? Hvor mye bruker dere?
3. Jeg har sjekket litt rundt det med å skaffe Argonittsand, men det viser seg å være vanskelig siden en bor langt fra nærmeste Dyrego butikk!
Men er det en annen sand som kan være bra med tanke på opprettholding av PH og GH?
4. Bruker dere algespisere sammen med tropheus, i tilfelle hvilke?
Postet 18.04.08 kl 00:02
hei vi bruker liggeunderlag! kjøpt på nille! stein hmmm i 720 har vi sikker 70kg og vi hadde rundt 70kg i 530 literen. i 375 literen tror jeg det ligger 50kg.
de lønner seg å legge liggeunderlaget før du fyller i vand med noen steiner oppå for det er sinnsykt vanskelig etter du har fylt vann.
vi har biltema sand i 1 kar, argonitt i 2 kar og faksegrus/sand i 1.
vist vi ikke tilsetter Ph/kh buffer, gh+ eller gips som vi bruker så er alle vannnverdiene helt like! mange kan si hva de vil men har testa og testa. kommer frem til samme resultate. å ingen av karen holder mere en de andre i buffer perioden! kran vannet her har gh på 1 og ph på 7.
kjørt testen gjentatte ganger på alle kar! alle resultatene er like!
men argonitt sanden er god for algene fester seg ikke på den. vi har nesten ingen alger på den sandene så der er den veldig god!
nei bruker ingen maller eller noe. skraper glasset hver 4 dag slamsuger bunn 6 ganger i året ca. tar opp alge teppe som danner seg på biltema sanden!
vi bruker utrolig mye lys i karen for å få frem farger! i 720 har vi 4 lysrør på 10000kelvin med rød farge samt 2 på 8500kelivn gult slkjær i. samt 2 med blått lys moonlight! bruker blålyset 2timer før hovedlyset og 3 timer etter hovedlyset er av. de leker mest i nattlyset! dette er i kiriza karet
i 530 literen der står det 2 58watt 10000kelvin rødskjærlys samt 1 58watt moonlight
så algefronten er bra. tropheus gresser steiner bunn og bakvegger. vi liker jo å holde karene slik det er i sjøen uten og tilsette andre fisker som ikke hører hjemme der! du kan jo kjøpe deg en koloni hesteneser de beiter og bra, på glasse og bunn!
så alger er jo det tropheusen spiser! de gresser til oss hele dagen!
de lønner seg å legge liggeunderlaget før du fyller i vand med noen steiner oppå for det er sinnsykt vanskelig etter du har fylt vann.
vi har biltema sand i 1 kar, argonitt i 2 kar og faksegrus/sand i 1.
vist vi ikke tilsetter Ph/kh buffer, gh+ eller gips som vi bruker så er alle vannnverdiene helt like! mange kan si hva de vil men har testa og testa. kommer frem til samme resultate. å ingen av karen holder mere en de andre i buffer perioden! kran vannet her har gh på 1 og ph på 7.
kjørt testen gjentatte ganger på alle kar! alle resultatene er like!
men argonitt sanden er god for algene fester seg ikke på den. vi har nesten ingen alger på den sandene så der er den veldig god!
nei bruker ingen maller eller noe. skraper glasset hver 4 dag slamsuger bunn 6 ganger i året ca. tar opp alge teppe som danner seg på biltema sanden!
vi bruker utrolig mye lys i karen for å få frem farger! i 720 har vi 4 lysrør på 10000kelvin med rød farge samt 2 på 8500kelivn gult slkjær i. samt 2 med blått lys moonlight! bruker blålyset 2timer før hovedlyset og 3 timer etter hovedlyset er av. de leker mest i nattlyset! dette er i kiriza karet
i 530 literen der står det 2 58watt 10000kelvin rødskjærlys samt 1 58watt moonlight
så algefronten er bra. tropheus gresser steiner bunn og bakvegger. vi liker jo å holde karene slik det er i sjøen uten og tilsette andre fisker som ikke hører hjemme der! du kan jo kjøpe deg en koloni hesteneser de beiter og bra, på glasse og bunn!
så alger er jo det tropheusen spiser! de gresser til oss hele dagen!
Postet 18.04.08 kl 13:00
Postet 18.04.08 kl 13:09
Postet 19.04.08 kl 01:50
Da har saffen vært og hentet 30 stk kiriza yngel. samt noen leptosoma, og han fikk med seg ei med masse egg! litt trist og se karet uten ynglene faktisk men det blir snart flere. Så enda en gledelig overaskelse vi har en livua med verdens største hakelapp! 3 kullet siden vi henta de i oslo hos kristian for nesten 1 år siden!
lunangwaen holder fortsatt eggen dette er bra.
vi hadde hestenese med egg men hu mistet de etter 2 dager vi har fått eplesneile egg!
så dette kan jo bli en fin start på sommeren. vi har som mål og være like flinke med akvariene i sommer som vi har vært i vinter!
lunangwaen holder fortsatt eggen dette er bra.
vi hadde hestenese med egg men hu mistet de etter 2 dager vi har fått eplesneile egg!
så dette kan jo bli en fin start på sommeren. vi har som mål og være like flinke med akvariene i sommer som vi har vært i vinter!
Postet 20.04.08 kl 12:26
EvolutionDa har saffen vært og hentet 30 stk kiriza yngel. samt noen leptosoma, og han fikk med seg ei med masse egg! litt trist og se karet uten ynglene faktisk;-) men det blir snart flere. Så enda en gledelig overaskelse vi har en livua med verdens største hakelapp! 3 kullet siden vi henta de i oslo hos kristian for nesten 1 år siden! lunangwaen holder fortsatt eggen dette er bra. vi hadde hestenese med egg men hu mistet de etter 2 dager;-) vi har fått eplesneile egg! ;-) så dette kan jo bli en fin start på sommeren. vi har som mål og være like flinke med akvariene i sommer som vi har vært i vinter!
Ja. Da får vi gratulerer "Saffen" med nye Tropheus.
Og lykke til med tyggende Lunangwa da E og V. Det ser ut som dere skal sørge for dustribusjon av Tropheus der bort i Vest. Stå på!
Her sitter jeg i Tromsø og lurer på hvordan fiskene mine har det der hjemmet. Dum nok til å dra fra solen og kom til grått vær og snø. Huff!
Postet 20.04.08 kl 16:46
Postet 20.04.08 kl 19:27
Postet 20.04.08 kl 20:05
Postet 20.04.08 kl 20:10
Postet 20.04.08 kl 22:54
Kjempe flott, nå ble vi gla. la fisken få noen dager nå så blir det nok litt mere farger! de er sikkert veldig aktive vil jeg tro! flotte bilder! liker karet og innredningen!
haken til livuaen vokser nesten hehe! lunangwaen har en lite hake lapp så det blir nok et lite kull! dette er første kullet.
det er den nest største livuaen som går med egg!
for dere som ikke har sett livua så er det den fineste i kategorien sp. red!!!!!!
de har helt syke syke farger her i karet.. skal se om det blir litt foto til uken
haken til livuaen vokser nesten hehe! lunangwaen har en lite hake lapp så det blir nok et lite kull! dette er første kullet.
det er den nest største livuaen som går med egg!
for dere som ikke har sett livua så er det den fineste i kategorien sp. red!!!!!!
de har helt syke syke farger her i karet.. skal se om det blir litt foto til uken
Postet 20.04.08 kl 23:01
Evolution...for dere som ikke har sett livua så er det den fineste i kategorien sp. red!!!!!! de har helt syke syke farger her i karet.. skal se om det blir litt foto til uken
He...he... litt subjektiv den tanken, men det er lov det. Har hørt om Molliro til Roger er rødere enn rød. Legg ut noe bilder så får vi se da Erik.
Postet 20.04.08 kl 23:15
badat[QUOTE=Evolution]...for dere som ikke har sett livua så er det den fineste i kategorien sp. red!!!!!! de har helt syke syke farger her i karet.. skal se om det blir litt foto til uken
He...he... litt subjektiv den tanken, men det er lov det. Har hørt om Molliro til Roger er rødere enn rød. Legg ut noe bilder så får vi se da Erik.
Speilreflekskameraet har tatt kvelden, men regner med å få et nytt på mandag
Postet 20.04.08 kl 23:16
Evolution[QUOTE=badat][QUOTE=Evolution]...for dere som ikke har sett livua så er det den fineste i kategorien sp. red!!!!!! de har helt syke syke farger her i karet.. skal se om det blir litt foto til uken
Hva slags da`Jeg tror Canon har noe på tilbud nå. F. eks. 350D for under 3000.
Postet 20.04.08 kl 23:23
badat[QUOTE=Evolution][QUOTE=badat][QUOTE=Evolution]...for dere som ikke har sett livua så er det den fineste i kategorien sp. red!!!!!! de har helt syke syke farger her i karet.. skal se om det blir litt foto til uken
Hva slags da`Jeg tror Canon har noe på tilbud nå. F. eks. 350D for under 3000.
Har nikon D50 men det er helt nytt så det går på garantien. Håper vi får et nytt heller en at de skal fixe det vi har. Da går det jo raskt noen uker....
Postet 20.04.08 kl 23:51
saffennoen bilder av de ny innflyttede
Var sååå gøy og få bebisene i husBlir ikke de siste tropheusene som flytter inn her nei he he.Har kjøpt oss et 240 liter som skal huse en gruppe med duboisi(om dette var skrevet riktig?)
Så dette blir bra.Henter vel det nye karet til helgen.Har jo seff lyst på betydelig mye større kar men vi har rett og slett ikke plass
Postet 21.04.08 kl 00:26
Evolutionfor dere som ikke har sett livua så er det den fineste i kategorien sp. red!!!!!! de har helt syke syke farger her i karet.. skal se om det blir litt foto til uken
Jeg er helt enig.. Moliroene har mer farge, men mangler kontrasten livuaene gir!
Når fiskelokalet mitt en gang i framtiden kommer, reiser jeg rett over fjellet og kjøper tilbake gruppen! Må innrømme at jeg angrer på det salget OFTE.. Men men, sånn er det med lite plass når familien blir større!
Postet 21.04.08 kl 01:40
[QUOTE=Evolution
Har nikon D50 men det er helt nytt så det går på garantien. Håper vi får et nytt heller en at de skal fixe det vi har. Da går det jo raskt noen uker....
Ja, Nikon D50 er bra den. Jeg har Canon 30D men savner en makroobjektiv for å ta nær bilde. Objektiv som jeg har nå er ikke så bra på nærbilde.
Ja, Nikon D50 er bra den. Jeg har Canon 30D men savner en makroobjektiv for å ta nær bilde. Objektiv som jeg har nå er ikke så bra på nærbilde.
Postet 21.04.08 kl 08:12
Lene84[QUOTE=saffen]noen bilder av de ny innflyttede
Var sååå gøy og få bebisene i husBlir ikke de siste tropheusene som flytter inn her nei he he.Har kjøpt oss et 240 liter som skal huse en gruppe med duboisi(om dette var skrevet riktig?)
Så dette blir bra.Henter vel det nye karet til helgen.Har jo seff lyst på betydelig mye større kar men vi har rett og slett ikke plass
Hei Lena, og velkomme i klubben. Tropheus er de finneste fisk jeg vet. Du får også med deg en hel gjeng av troffeelskere her inne som bistår deg mer enn gjerne.
Det går fint med 240 liter og Duboisi. Jeg har dem selv. Duboisi er den eneste Tropheus som du kan holde i mindre gruppe. De er ikke så hissige overfor andre troffer som de øvrige. Har du skaffet deg fisk eller? Det blir nå mange som holder troffer i Bergens område. Hyggelig.
Postet 21.04.08 kl 08:22
Kristian Hennig[QUOTE=Evolution] for dere som ikke har sett livua så er det den fineste i kategorien sp. red!!!!!! de har helt syke syke farger her i karet.. skal se om det blir litt foto til uken
Jeg er helt enig.. Moliroene har mer farge, men mangler kontrasten livuaene gir!
Når fiskelokalet mitt en gang i framtiden kommer, reiser jeg rett over fjellet og kjøper tilbake gruppen! Må innrømme at jeg angrer på det salget OFTE.. Men men, sånn er det med lite plass når familien blir større!
Nå som gruppen går og tygger så tviler jeg på om Erik vil slippe dem. I hvert fall ikke til samme pris. Ikke sant Erik? Men jeg forstår godt din prioritering, Kristian. Ingen fisk i verden kan måle seg med din egen "troffen" som du går og "tygger" på.
He...he...
Postet 21.04.08 kl 08:31
Endret: 21.04.08 kl 08:32