Tante Astrid´s undervannsverden (side 35)

Flere bilder av foreldrefiskene. Mener de to første her begge er hunner. Har jeg rett når jeg antar at det første bildet viser en normal hunn mens det andre er en hunn i leksdrakt?

[External Image]

[External Image]
Enda et par bilder av det samme. En hunn med "kjedelige" farger øverst og deretter en i sterke farger. Nederst det eneste bildet jeg greide å få tatt av en hann denne gangen. Slenger det med selv om det er litt uskarpt.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Fantastisk fine bilder du tar. Har prøvd å knipse mine, men de rakkerne vil jo ikke stå i ro Er ikke noe god på kjønnsbestemmelse, ser det samme med mine noen er veldig flotte i fargene og andre mer blasse, men aner ikke hvem som er hva.
så hannene har mer og sterkere rødfarge og klare svarte striper på finnene da?
har aldri sett disse "live" faktisk. og små stimfisk har jeg aldri greid å se forskjell på heller
De er faktisk veldig enkle å se forskjell på selv om fargene kan være noe lik. Se på gattet til hunnene og samme sted hos hannene (siste bildet). Hunnene har en mørk flekk der, ser nesten ut som om hun er i ferd med å, unnskyld uttrykket, bæsje Hannene har ikke den mørke markeringen i det området.

Enkle å ta bilde av er de ikke! Må nesten beundre bildet av en stjernedanio som var med i fotokonkurransen i juni. Helt utrolig! Hadde folk visst hvor vanskelig det er å ta bilder av de så hadde det nok kommet lenger opp enn 6.plass.

Må takke for komplimentet også. Tar bildene mine uten blits og det er da litt av en utfordring å få tydelige bilder. Heldigvis har de et litt "rykkete" svømmemønster så da gjelder det å knipse når de har "stoppen". Tok likevel sikkert 100 bilder for å få noen bra.
hehe, mye som er enkelt bare man vet hvordan :p jeg ser det helt tydelig nå, men når jeg ikke visste hva jeg skulle se etter gikk jeg etter fargene og markeringene på fisken
Ja, det er ikke alle som er så enkle.

Er det forresten noen av dere som leser her som kan gå inn og kommentere sneglen min i denne tråden. Er litt i villrede så jeg trenger litt hjelp
Wow det bildet du la link til var helt fantastisk. Tror deg så gjerne med 100 bilder ja. Prøvd å ta 10 i dag ca, men ingen som ble klare nok.

I min uvitenhet syns jeg sneglen ligner damsnegle, men den mangler jo følehornene så det kan ikke være den.
syns de sneglene ligner litt jeg, spesiellt den "prikkete" huden... hmm
Har damsnegler i de andre karene, men de blir ikke så store, har anderledes antenner, skallet er vridd andre veien og de kan visst også formere seg om de er bare èn. Trodde til å begynne med at det var en blæresnegl, men de har feil type følehorn. Synes den er litt fin da. Fargen er faktisk litt sånn lilla-aktig i det rette lyset. Har ikke endret fargene på bildet i ettertid.

[External Image]
Det var en pen snegle - selv for meg som har et noe anstrengt forhold til snegler Håper du finner ut av arten.
har svart på snegletråden
Takk for alle snegleforslagene! Regner med det er en leverikte-snegl så bildene havnet der. Gjenstår å se om noen blir godtatt da

I dag er det første gangen jeg har sett en av stjernedanioynglene prøve seg på artemia. Den største gaflet ihvertfall i seg to stykker som jeg så. Den minste er ikke riktig så modig enda, men det blir nok med den også om en dag eller to. Ikke så stor størrelses-forskjell på de.

Det virker dessverre som det blir både for lite sirkulasjon og mat for viftereken i asiakaret. Vurderer å sette den i søramerika, selv om den ikke passer helt inn der. I alle fall så betyr det at den må ned på bunnen for å lete etter mat. Jeg gir den da en tablett med JBL's NovoTab som den koser seg med. Problemet er bare at fiskene også har lyst på denne.

Jeg har tidligere sett at den har hoppet mot Clotilde, da hun kom for nærme, men nå nylig så jeg noe enda morsommere. Jeg er redd kongen er avsatt i den nederste delen av karet for viftereken skremte Leopold kraftig ved rett og slett å hoppe opp på han da han kom for nærme. Det var en meget rask retrett på kongen. Helt utrolig å se hvor rask, denne ellers så rolige reken, kan være! Heldigvis kan den ikke gjøre noen stor skade med viftene sine, men skremselstaktikken er ihvertfall effektiv

Da var den i alle fall i slekt med damsneglen Godt å høre at rekene setter seg i respekt
Da ble faktisk hele fem av sneglebildene godtatt i basen!

I dag morges ble jeg veldig lei meg for under fôringstiden så dukket bare en av yngelen opp. Regnet da med at den andre hadde bukket under for ett eller annet og var stadig bort og sjekket hvordan den andre hadde det. Plutselig, noen timer etterpå, så dukket den opp igjen. Mulig den hadde forsovet seg i dag

De begynner nå endelig å se mer ut som fisk. Det er antydning til både ryggfinne og gattfinne og de har også fått en tydelig halefinne. Det ser også ut til at de så smått begynner å få litt mørkere mønster langs sidene. En millimeter eller to større er de muligens også blitt de siste dagene. De fôres godt mange ganger om dagen så det er ikke rart de vokser. Det går stort sett i Liquifry enda. Artemia er ikke så populært.

Fikk også ny forsyning med mose til asia-karet. Det kommer nok oppdatering med bilder litt senere i uka. Vet ikke når jeg får tid. Skal nemlig være med søsteren min til et marked på lørdag og ha en stand sammen med henne. Må derfor prøve å få produsert et-eller-annet å selge. Driver derfor å prøver og få malt noen bilder så jeg har noe å ta med meg. Markedet er rett nedi gaten der jeg bor og jeg blir egentlig bare med for å støtte det lokale initiativet og være selskap for søsteren min (som er ivrig på å selge sine produkt). Det blir derfor mindre tid til alt annet. Jeg har liksom ikke hele dagene til rådighet heller, siden jeg må hvile og ta det med ro innimellom. Kunne jo ha begynt med dette tidligere, men jeg har alltid vært treig sånn, utsetter alt til siste liten. I alle fall så jeg oppdateringer på karene etterhvert.

Det nye Afrika-karet mitt skulle også komme i dag, men det hadde blitt noe tull under leveringen så det var ikke riktig det som dukket opp. Har egentlig lite å si siden jeg ikke engang har begynt å tenke på å gjøre noe med møbelet det skal stå på. Det gjør derfor ikke så mye om det tar litt tid før jeg får tak i alt jeg skal ha i det karet. Pga økonomien, eller heller manglende sådan, så må jeg ta innkjøpene litt etter litt. Det er bra jeg er tålmodig
Hvor stort er Afrika karet du har bestilt? Har du forresten noen gode tips til afrikanske planter - foruten anibiasene og lotus?

I dag har jeg hatt storflytting i karene mine, så nå er det kun Afrika i 180 literen i stua (eh.. og L-144 og L187 b, men de later jeg som er afrikanske - ikke si det til noen - hysj!!!) Alle fiskene jeg selger er henta unntatt atropersonatusene - de får gå i 110-en så lenge. SKal prøve å få knipsa og legge ut litt nye bilder til helga.
Det blir en 60 liter. Aldeles stort nok for en gruppe klovnkilli. Er forresten ikke plass til stort større på stua heller. Liten stue og det er det eneste rommet jeg kan ha akvarier på etter avtale med samboeren.

Er ikke sikker på hvilke planter du er ute etter, men det er en del fine afrikanske som ikke er så vanskelige å få til, for eksempel Aponogeton ulvaceus, Bolbitis heudelotii, Crinum natans og Nesaea pedicellata. Har bare hatt den siste selv og er godt fornøyd med den. (Bildet i basen er av min plante.) Langsomtvoksende stengelplante med stort rotsystem og litt rødfarge i bladene. Fin kontrast til de andre grønne plantene. Har også valgt gaffelmosen, som er kosmopolitt. Det finnes mange slike arter som vokser overalt så tar man med disse så er det en god del å velge i. I tillegg skal jeg fuske litt og bruke windeløven, som er en kultivert/fremavlet plante Har de fleste voksende i 35-literen så jeg skal bare flytte de over når det nye karet kommer. Regner med at det tar mange uker enda før jeg får satt det i gang. Må forsterke og pusse opp møbelet det skal stå på først.

Gleder meg til bilder. Lover å holde tett angående mallene ;#
Egentlig greit med noen grenser, enten de gir seg selv med leilighet, andre setter dem eller en setter dem selv. Har hatt flere her som har lurt på hvorfor jeg ikke tetter igjen hele leiligheten og fyller opp med vann Blir ikke flere kar med størrelse her, men vurderer et eller to rekekar til.

Den første planta du nevner der var kjempefin, skulle hatt en bakgrunnsplante - gjerne litt høy og ikke for "vid" som crinumen har en tendens til å bli. Skal stå et par stk. bak den store redmoor rota. Den nesaeaen var også nydelig, men står vanskelig på den - hva er din erfaring uten CO2?

Windeløw er fin, har alltid likt javabregner og den er jo ennå flottere Litt må en kunne jukse og så en får brukt det en har. Finnes helt sikkert steder i Afrika hvor de dyrker windeløv :-P Nemlig!

Klør i fingrene etter å få fylt opp Afrika nå Går og sikler på noen stimfisk, men aner ikke om de er å få tak i Grønntetra. Vært borti den noen gang? Ellers litt stillstand i research på munnrugere, men vurderer å prøve det første jeg kommer over av Egyptisk munnruger, Dverg Victoriamunnruger eller Kongo dvergmunnruger. Kobbermunnrugeren virker det som er den mest agressive. Går det ikke så får jeg i verste fall gjøre plass i 96 literen til den og ha noe annet i 180-en.
Nei, grønntetra har jeg enda ikke sett noe steds. Ingen som har registrert at de har den heller så den er neppe av de enkleste å få tak i. Går jo an å forhøre seg litt om den kan finnes på listene enkelte tider på året. Du er jo så heldig å ha en god del butikker å velge i også.

Pedicellataen er overhode ikke vanskelig etter min erfaring. Det eneste er at den vokser seint så det bør ikke være mye algevekst i karet. Da kan den nok få problemer. Den har vokst fint i 35-literen som du kan se på bildet helt til venstre i karet. Har bare vært et 15w lysrør i dette karet og ingen co2-tilsetning, men jeg har gjødslet i bunnlaget rundt denne planten pga den store rotmassen. Akkurat nå er det bare stiklinger som står igjen i karet siden jeg måtte ut med alt da jeg hentet ut stjernedanioene. Benyttet da anledningen til å fjerne det tetteste buskaset og plante på nytt. Bildet er tatt før raseringen altså. Den er meget villig, men som sagt, den vokser seint.
Fantastisk flott plante. Minner litt om zosterifolia som jeg er veldig glad i. Skal nok kjøpe om jeg kommer over den.

Deler nok din skepsis til hvor lett det er å få tak i grønntetra ja. Det er en av ulempene med å søke rundt og lage ønskelister - ting er ikke alltid like enkelt å få tak i.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap