Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 35)

Bente-Bent
Noen her inne som har erfaring med humlehornsnegl? Hvor store de kan bli og om de er vanskelige å holde. Om de kan formere seg i akvarium osv.. Jeg har 7 stk, men de er pitte pitte små. ca på størrelse med en ert.. Men herregud kor søte da. :)

Jeg har også hatt humlehornsnegler men mine døde etterhvert. Hvorfor vet jeg ikke. De blir ikke så veldig mye større en ca 1,5 cm kanskje. De formerer seg ikke i ferskvann, må være brakkvann for at eggene skal befruktes. De legger bittesmå hvite egg slik som antennesneglene og sebra sneglene gjør. De er kjempefine og ikke så lette å få tak i lenger. Håper du har dine lenger enn jeg hadde. )
Her er tre bilder av to hannsnegler som slåss om en gul hosnegle. De knuffet veldig på hverandre så skallet deres ble helt oppskrapet. Til slutt måtte den lilla gi seg noe bettuttet og nedverdiget....
1. Den sårede og nedverdigenede lilla snegla satte seg ned for å fordøye nederlaget da plutselig " tommeliten" ville frem i lyset .....
2. Og plutselig så hang " tommeliten " midt i panna på han he he ...ser en smule overrasket ut også...blotte seg slik ...burde vært kastet ut av forumet...
3. Men klarte tilslutt å få kontroll og fikk satt "tommeliten " på plass.
Det er ikke så greit å holde styr på det man ikke har i hendene....
Her hos meg skjer det litt av vært samtidig oppi karet. 1. Her er en liten tass som har seksual undervisning. Dette lille humle som følger med i timen. han har sittet der i 4 timer nå, Og to av de timen har her og fru kjempe eple fortvilt prøvd å låse seg inn på soverommet uten hell.

2 Mens andre tar seg litt vellfortjent nattmat. mmmm kokt gullerot falt i smak her

1. Her er en av mine nye gullbarrer. Dette er ikke pottifar men en annen far eller mor....den er en hanne tror jeg for den er så kraftig i forhold til pottifar.
2. En av mine 4 store perler som går i 40 litern. Ser ikke ut til at de blir flere heller i det karet. Skjønner ikke dette ...Men de er ordentlige fine når de blir så store...
3. Her er det flørting på gang, de satt lenge og tafset på hverandre disse to....
De to første er av kjempe eplene mine. Disse er vel snart like store som en fullvoksen eplesnegle og de er veldig lekne. De kravler og klatrer over alt og er på farten hele tiden. Noen nusselige skapninger.
3. Her er også en nusselig liten eple som har litt av hvert av farger på seg.
1. denne hvite sullen er bare helt nydelig. Liker i alle fall gulerot som alle de andre sullene. Denne minner meg også om en hanne men det vil vise seg om det kommer noen hvite små etterhvert...
2. og 3. Så er det to bilder av mine nye damsnegler jeg fikk fra en snill akvarist her inne. De er sååå fine det lyser av de. En av de er nesten helt svart i skallet og kroppen og bare helt skjønn. De er jo også råraske, de ræser jo rundt som en annen torpedo...
Her er en ny snegle som jeg ikke er sikker på hva heter. De er bestilt som tornhjelmsnegle men det er det ikke. Den er en viviparidae men om det er en zebra snegle eller en japansk trapdoorsnegle aner jeg ikke . Fant noen som lignet men ikke i de fargene jeg har. Men fin er den ihvertfall. Den føder levende unger bare 1-2 ganger i året og den har gjeller og ikke lunger i tillegg som de fleste sneglene har. Det er en mud snegle. Så det blir spennende å se om dette stemmer.
her er tre bilder til. Den er så fin i fargene syns jeg . Utrolig fin sammensetning. )
Her er også en ny orange variant. Den er så nydelig, det er mange forskjellige varianter av de gule man får også. Denne gangen var det mange mørke gule. Sånn mørk orange men ikke den knallfargen pottifar har. Noen har også mer svart i seg også. Så jeg er veldig fornøyd med sullene denne gangen. Det eneste jeg skulle ønsket og det at de har vært litt mindre med tanke på levealder osv. men man må vel være fornøyd bare man får tak i disse her. )
1. Ble så fasinert av en eggklase som var lagt på glasset i 40 litern at jeg måtte ta bilde av den. Lurer på om det er posthorn eller leverikte snegleklase? Jeg har ikke sett snegleklasen til leveriktene enda så vet ikke hvordan de ser ut. Den er jo veldig fint formet og nå holder den på å gå i oppløsning ser jeg.
2. Her er det Betty som titter frem, lurer på om ho pønsker på noe for ho ser så lur ut....
3. En nydelig posthorn...
1. og 2. Vet ikke hva som går av sandsneglene for tiden, de trener og trener og på det siste bilde var det bra en posthornsnegle ofret seg og gikk imellom og fikk unngått et kraftig sammenstøt. ...
1. Her er en lilla snegle som har to albino cory egg mitt oppå skallet...
2. Så kom en stooor blå eple og hadde veldig lyst på nylagt egg...
3. Og vips så var det egget borte...den lilla snegla så helt sjokkskadet ut stakkar. Kommer en stor snegle og bare hopper opp på ryggen sånn uten videre....
1. Dette er en liten hvit posthorn med orange kropp. så nusselig vettu...
2. Sebra antennesneglen er utrolig fin. De blir jo ganske store også. Vokser ikke så veldig fort men ser forskjell hver gang jeg ser den. Den gjemmer seg endel men kommer frem når det er blitt mørkt.
3. her er det to som hopper tandem....)
Du vet det sikkert allerede, men slike hesteskoformede eggklaser er det vanlige pestsnegler som lager (enten damsnegler, blæresnegler eller leveriktesnegler, jeg er ikke sikker). De legger igjen slike overalt i akvariet der jeg forsøker å ha en sneglefarm til kulefiskene. Jeg sier forsøker, siden antallet har blitt betydelig redusert etter at jeg putta epliser nedi der igjen (det har vært epliser nedi der før, men da så jeg ikke at det minket i sneglebestanden). Jeg har også alltid vært fascinert over hvor vakre disse eggklumpene egentlig er. Og det er skikkelig kult å se på når de klekker. Da er det som om de går opp i limingen i kantene, og så flytter de små hvite prikkene ut. Og det er helt klart at det begynner i kantene, og at klekkingen så jobber seg innover.

Den nye grønne (hva det nå enn måtte være - den er flott!) ser ut som om den fryser på nesen, med de fargetegningene som den har. Skikkelig artig!
Inger Anne
Du vet det sikkert allerede, men slike hesteskoformede eggklaser er det vanlige pestsnegler som lager (enten damsnegler, blæresnegler eller leveriktesnegler, jeg er ikke sikker). De legger igjen slike overalt i akvariet der jeg forsøker å ha en sneglefarm til kulefiskene. Jeg sier forsøker, siden antallet har blitt betydelig redusert etter at jeg putta epliser nedi der igjen (det har vært epliser nedi der før, men da så jeg ikke at det minket i sneglebestanden). Jeg har også alltid vært fascinert over hvor vakre disse eggklumpene egentlig er. Og det er skikkelig kult å se på når de klekker. Da er det som om de går opp i limingen i kantene, og så flytter de små hvite prikkene ut. Og det er helt klart at det begynner i kantene, og at klekkingen så jobber seg innover. Den nye grønne (hva det nå enn måtte være - den er flott!) ser ut som om den fryser på nesen, med de fargetegningene som den har. Skikkelig artig!

Jeg har aldri sett slike hesteskolignende eggklaser før nå. Og den holder på å klekke og det må være leveriktesneglene for det ser ut som de har den fasongen de bittesmå klumpene som kryr ut av klasen nå. Så eplene spiser eggklasene eller at de gjør maten mindre tilgjengelig. Men rart de ikke har tatt denne klasen som satt veldig synlig til. Men hået er jo at jeg nå får masse av denne nydelige sneglen ,,,forhåpentlig vis...)
Her er tre bilder av perlene mine. De to siste er av en som er litt rosalilla. Ble helt fasinert da jeg så den og den fine fargen. Denne er faktisk en jeg ikke har sett før så den har dukket opp nå...kult...
1. Å jeg ble bare rett og slett veldig trett...må bare sove litt....
2. Det er godt å være to når man har flyttet inn på en fremmed plass.....
3. Pagodulen kan også strekke seg og bli lang hvis den vil....
Jeg synes de grønne nye sneglene ser ut til å ha fått grønnfargen pga algevekst på skallet sitt, jeg...? Som dette bildet f.eks:
[External Image]

Har hatt rosa eplesnegler som etterhvert faktisk ble grønne Algevekst på skallet i et sterkt algebevokst kar med for skarpt lys (oppdaget etterhvert at et av de to rørene var knallsterkt).
Jeg lurer på hva disse to gullbarrene pønsker på...de har vært veldig nysgjerrige på de nye sneglene som har kommet i karet til de. ....kanskje det blir fest...ser ut som de ordner med mat....
mona o
Jeg synes de grønne nye sneglene ser ut til å ha fått grønnfargen pga algevekst på skallet sitt, jeg...? Som dette bildet f.eks: [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/thumbs/14787_090915205440_2.jpg[/IMG] Har hatt rosa eplesnegler som etterhvert faktisk ble grønne ;) Algevekst på skallet i et sterkt algebevokst kar med for skarpt lys (oppdaget etterhvert at et av de to rørene var knallsterkt).

Ja du har rett i det for de andre sneglene har omtrent vært limet fast på de og spist på skallet deres. Så fargen er nok litt lysere tenker jeg. Vil vise seg når de har fått spist av algene.....)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap