Elins lille hjørne (side 35)

Inger Anne:
så da stemmer størrelsen i forhold til andre egg (f.eks eggene til atropersonatus)?

Synes de var helt ekstremt små. Og ja, det er vel schulzei jeg har tror jeg. Har den gyldne stripa, men ikke slik som på gold lazer... de ble vel kalt "gold stripe" de jeg har.

Har lyst på drøssevis med egg fra disse egentlig, i håp om å få min egen svarte lille yngel (det er da lov å håpe!)

Og krise! Jeg er verden verste fiske-bestemor Overså en weitzmani-yngel i "sluse-boksen" og tømte den lille i vasken. RIP lille venn!

Sluse-boksen er altså den plastboksen jeg tømmer det gamle vannet oppi først når jeg skal skifte vann, før jeg tømmer sluse-boksen i vasken. tanken er liksom at det skal hindre yngel i å ende sitt liv på brutal og pinsom måte... :S
ElinH
Inger Anne: Og krise! Jeg er verden verste fiske-bestemor :( Overså en weitzmani-yngel i "sluse-boksen" og tømte den lille i vasken. RIP lille venn! Sluse-boksen er altså den plastboksen jeg tømmer det gamle vannet oppi først når jeg skal skifte vann, før jeg tømmer sluse-boksen i vasken. tanken er liksom at det skal [I]hindre[/I] yngel i å ende sitt liv på brutal og pinsom måte... :S

Hva med å helle ut vannet fra sluseboksen gjennom et kaffefilter mens yngelen er så liten?
Hvis jeg husker riktig (jeg har gullfiskhukommelse), var også atropersonatuseggene ganske små. Sammenlignet med schultzeieggene er jeg faktisk ikke sikker, men jeg tror schultzei er mindre.
Jeg bruker forresten også en sluseboks. Hvis jeg bytter vann i en isboks med få yngel, bruker jeg å telle yngelen jeg har flyttet over i den nye isboksen før jeg tømmer ut vannet i vasken (jeg tar selvsagt også en titt i sluseboksen, sånn for sikkerhets skyld).
Har jeg ikke oversikt over antallet yngel, lyser jeg nøye med lommelykt i sluseboksen før den tømmes ut. Skrekken er å gjøre nettopp det du gjorde. Som jeg nettopp skrev i min egen tråd: jeg har en litt for aktiv samvittighet. Jeg greide å miste et egg utenfor akvariet i dag, og har dårlig samvittighet for den potensielle yngelen som ikke får oppleve livet. Så jeg har all mulig forståelse og medfølelse for følelsen du nå har!
Paleatusene
100% vannbytte i tre bokser med påfølgende mating med artemia begynner virkelig å bli en vane her i huset på kveldstid

Paleatusyngelen begynner virkelig å bli store nå. Fargene kommer mer og mer fram og de ganske enkelt virker mer robuste. En blir 5 uker på søndag, en del av de blir fire uker i morgen, og resten blir fire uker kommende tirsdag.

Lurer på om de snart burde ha et større kar med filter...

De flotte, blanke plasttankene har enda ikke kommet (stått på stedet hvil siden den 27. i følge pakkesporingen), så bildene er dårlige... de er jo i et plastterrarie som har gulbrun plast og runde hjørner i bunnen.

Synes likevel bartebildet ble så kult at jeg må legge det ut. Dette er virkelig en cory i miniatyr

Tøffingen er 4,5 uker gammel.

[External Image]

[External Image]
Weitzmaniyngelen og atroyngelen
Weitzmaniynglene har egentlig ikke begynt å spise skikkelig enda. De har faktisk enda litt plommesekk, men får en ørliten dråpe nyklekket artemia hver kveld, og et knappenålshode med mikroorm hver morgen sånn i tilfelle. De klekket tross alt på søndag, så jeg tar ingen sjanser.

Bilde 1:
Denne er altså 4 dager gammel og har ikke blitt 1 cm lang enda
[External Image]

Atropersonatusyngelen har alle begynt å spise artemia, og de er mer eller mindre helt oransje hele bunten, både i mage og kropp :p Har sett dette før også.. merkelig fenomen, men de får vanlig farge etterhvert. Det må være artemiaen som farger de, selv om ikke alle får like utpreget artemia-farge.

Bilde 2:
Denne blir 1 uke gammel i morgen
[External Image]

Bilde 3:
Litt usikker her. Det skal bare være maks 4 dagers aldersforkjell på atropersonatusene, men jeg har vel muligens en eller to metae-yngel i denne boksen også? Jeg går litt surr. Hehe. Uansett, de to største er natulig nok noen dager eldre enn de to minste. De to minste er helt sikkert atropersonatus :p
[External Image]

Hadde paleatusyngelen din vært voksen, ville jeg sagt at det var en skikkelig rogntung dame. En solid liten yngel du har der!

ElinH
Bilde 1: Denne er altså 4 dager gammel og har ikke blitt 1 cm lang enda :-)

Septentrionalisyngelen min er nå 6 dager gamle, og er vel kanskje blitt en halv centimeter... Snakk om forskjell på størrelse! Men de var da også vanvittig små da de ble klekket.

Atropersonatusyngelen har alle begynt å spise artemia, og de er mer eller mindre helt oransje hele bunten, både i mage og kropp :p Har sett dette før også.. merkelig fenomen, men de får vanlig farge etterhvert. Det må være artemiaen som farger de, selv om ikke alle får like utpreget artemia-farge.

Jeg ser det samme hos både atropersonatus-, schultzei- og trilleyngelen min akkurat nå. De er skikkelig orange hele gjengen. Scultzeiene er riktignok i ferd med å vokse seg ut av den perioden nå. De begynner jammen å bli fisker, og ikke bare yngel.
Inger Anne:

Jeg tenkte det samme selv når jeg så det bildet. Men jeg tror de runde hjørnene lyver litt, yngelen er nok ikke så trill rund som det ser ut til (bøyde hjørner forvrir bildet...), men ynglene er runde og gode, og må gasse seg godt på både artemia og mikroorm (mikroorm hver morgen fordi jeg er for trøtt til å sile artemia hehe).

Godt å høre at flere legger merke til denne merkelige oransje fargen.

Åh, idé! Jeg skal jammen prøve å fóre opp de nye ynglene (eggene fra metae og aeneus) utelukkende på mikroorm. Skal jammen meg se etter om de da ikke får denne oransje fargen. Da kan jeg kanskje si "sikkert" at det er artemia-dietten som forårsaker denne fargen
Og så var det a. macmasteri sin tur :-d
Nå ble jeg glad, altså

På min daglige runde i karene for å gi fisken overskuddet av nyklekket artemia så jeg apistogramma macmasteri hunnen ute med yngelen sin for første gang

Jeg ante ikke at hun hadde yngel en gang, men har hatt det på følelsen, fordi hun har vært så opptatt av kokosnøtthula. De er så utrolig knøttsmå, men jeg sprøytet en liten ladning artemia rett oppi gjengen med yngel i tilfelle de klarer å spise det. Så ut til å være en god gjeng yngel forresten, men hvor mange det aner jeg ikke... 30-40 stykk kanskje? Vill gjetning.

Disse går jo sammen med T. micagemmae stimen jeg kjøpte på auksjonen, så nå melder usikkerheten seg så klart... om jeg bør ta ut stimen med micagemmae for å øke sjansen for at yngelen overlever. Har jo alltids et sted å sette denne stimen om nødvendig.

Cory-yngelen går det forøvrig bra med. Alle lever og spiser. Nå ser det ut til at siste rest av plommesekk er borte på de yngste weitzmani også, så jeg håper å se oransje mager litt senere eller i morgen tidlig
Hehe, fant enda en paleatusyngel i voksenkaret Fikk fanget den inn og hatt den oppi boksen med søsknene. Den er helt på høyde størrelsesmessig med de andre, så det er helt klart at daglig artemiafóring hos de voksne hjelper. Har vel plukket 3 yngel derfra nå, tror jeg (går litt surr i tellinga).

Deretter fant jeg 6 egg til hos c. metae. Basert på fargen på eggene tror jeg de er fra samme egglegging. Så da har jeg vel faktisk hele 12 egg fra c. metae til klekking! (klekke)tiden vil vise om de faktisk er fra samme lek. Det er vanskelig å finne eggene fra metae, siden de har lagt sin elsk på leucocephala-bladene, og de stenglene er et eneste stort virrvar.

Det ene egget fra schultzei har blitt hvitt, så da er det vel bare 4 befruktede egg derfra. Men jeg telte jo 30 merker på glasset bare på kortsiden av karet. Venusene vant kappløpet om de eggene :p

Noe helt annet:
Jeg har modifiserte fluval 3+ i 54-literne i reolen. Har en stund irritert meg over at de ser ut til å gå dønn tette veldig fort. Har begynt å mate mer med malletabletter nå, og har tenkt at dette er grunnen (har sett Inger Anne klage en del på det).

Men nå har jeg funnet ut hva problemet mitt er, og skal kutte kraftig ned på rense-frekvensen. Pumpa suger faktisk såpass hardt at den suger svampen opp i rotoren. Dermed holdes denne tilbake.
Bare for moro skyld prøvde jeg i et kar nå:
Merket at gjennomstrømingen var kraftig redusert, ja faktisk var det tilløp til proteinhinne på overflaten, og diffusoren virket ikke. Stakk hånda nedi på undersiden av filteret og dro det bittelitt nedover, og dermed var det full fres igjen, diffusoren virket. Så istedet for å skvise vekk dyrebare bakterier måtte jeg bare dra blåsvampen en halv cm ned og dermed var den saken biff
Har jeg faktisk aldri tenkt på før :p

Og noe helt annet enn dét igjen:
mine blanke, firkantede yngeltanker har enda ikke kommet! ARGH! Ingen bevegelse på pakkesporingen siden den 27. Med tanke på at jeg og Mona bestilte samtidig, og Mona fikk sine på mandag er dette litt urovekkende føler jeg...
Jeg antar at esken din med plast-tankene bare står og godgjør seg på lageret til norske tollpost. De tar visst rekkefølgen litt tilfeldig, plukker en pakke her og en pakke der når de behandler fortolling.
Fra jeg har fått email fra Aquaristikshop om at pakken min er sendt derfra, har det tatt opptil fjorten dager til jeg har den hos meg. Den store flaskehalsen her er norske tollpost som bruker så lang tid i blant.

Denne pakken med plast-karene kom egentlig rekordfort i forhold til emailen fra Aquaristikshop, så jeg tror rett og slett jeg hadde flaks og den ramlet langt foran i køen eller noe.

Mona:
Ja, kanskje det er slik det er

Det har i hvert fall stått slik siden den 27.:
27.10.08 08:47 Departure from inward Office of Exchange in the Country of Destination

Og nå får jeg ikke sett sporingen lengre av en eller annen grunn. Står bare at "Login failed" når jeg klikker på sporingsnummeret fra aquaristikshop.

Jaja, en eller annen gang må de jo komme, og de blir like godt mottatt om det er nå mandag eller om to uker :p
De minste ynglene jeg noensinne har sett!

To av schultzeieggene har klekt. Dette er jo helt utrolig! Dette her skal da liksom være en av de mest hardføre ynglene, men de er bare halvparten, eller kanskje en tredjedel, så store som nyklekket atropersonatusyngel?!

Skal jeg være helt ærlig så synes jeg at både eggene og ynglene her passer bedre til å være egg og yngel fra pygmaeus enn fra aeneus/schultzei. Disse går jo i samme kar, men jeg vet jo at det må være schultzei som har lekt og ikke pygmaeus. Det er jo tross alt schultzei jeg har sett tendenser på, og jeg vet ikke om pygmaeusene er gamle nok heller.

Disse ynglene er maks 3 mm lange! Nyklekket atropersonatus er jo enorme i forhold :p

Lurer virkelig på hva jeg kan gi disse her, for én artemia er jo like stor som hodet til disse ynglene :p

Ja faktisk, skal jeg være ærlig så vet jeg ikke om jeg vil at metae eggene skal klekke i samme boks. Ut fra størrelsen kan nyklekket metae helt klart spise disse ynglene her til frokost...!
Prøvde å ta bilde av macmasteri yngelen, men det er strengt tatt ikke mulig enda :p

Akvariet de går i har veldig brunt vann fordi rota farger mye og det samme har alle eikebladene på bunnen gjort. Men det er jo bare perfekt for macmasterne, selv om det ikke er det for kameraet.

Bilde 1: macmasteri hunnen passer på ungene sine. Ungene ligger strødd på et eikeløv rett under henne. Hun ser foreløbig ut til å ta mammarollen på alvor. Jeg krysser fingrene
[External Image]

Bilde 2: Macmasteri hannen. Han ser også ut til å ta papparollen på alvor og patruljerer karet jevnlig. Mor og far samarbeider, og hunnen legger seg på siden og viser frem magen hver gang han er i nærheten. Jeg håper de ikke vurderer et nytt kull fremfor å passe på de de har!
[External Image]

Bilde 3: En voksen metae; sikkert en av foreldrene til eggene jeg har her nå. Mine metae var overhodet ikke sky før, men etter de kom i nytt kar og ble noen fler (fra 5 til åtte), har de blitt fryktelig skye Jeg aner ikke hvorfor. Uansett så er det få sjanser til å få tatt et bilde, så dette er en av de bedre jeg klarer...
[External Image]
Forresten så leker praktbarbene i asia-karet Moro å se på. Men yngel blir det ikke!

Praktbarbene leker, og botiaene og kuhliiålene svømmer som besatt og leter etter egg. Er nok ikke mye som unngår oppmerksomheten deres.

Jeg vurderer å legge ned Asia-karet, så jeg skal ikke prøve å drette barbene mine. Etter at det har gått inflasjon i egglegging kommer jeg til å trenge et oppvekstkar, og for en skokk cory-barn er en 110 liter perfekt til å vokse i.

Jeg liker veldig godt både fiskene og plantene i Asia-karet, men det er jo ikke til å legge skjul på at det er og blir sør-amerika som står meg nærmest. Med unntak av kuhliiene. De blir her samme hva
ElinH
Han ser også ut til å ta papparollen på alvor og patruljerer karet jevnlig. Mor og far samarbeider, og hunnen legger seg på siden og viser frem magen hver gang han er i nærheten. Jeg håper de ikke vurderer et nytt kull fremfor å passe på de de har!

Det er et signal Apistogramma-hunner gjør når de har yngel å passe og hannen kommer for nære (han kan utgjøre en trussel for de små, så hunnen tar ingen sjanser). Hun legger seg på siden og signaliserer en beskjed ved å legge kroppen sin på denne måten: "Ikke plag meg, jeg har yngel å passe". Og hannen lystrer, han snur og kommer ikke nærmere.

Fascinerende dette med Apistogramma! De har et så interessant kroppsspråk som de bruker til å kommunisere med hverandre
wow, Mona. Det ante jeg ikke!

Hun gjorde dette før eggene kom også (tror jeg da, jeg visste jo egentlig ikke at hun hadde egg, jeg hadde bare en mistanke). Så jeg antok at hun viser frem den eggstinne buken sin. Den er riktignok ikke eggstinn nå, hun ble merkbart tynnere etter egglegging (men jeg har jo bare sett henne i åpningen på kokosnøtta i det siste, så det så jeg ikke før nå).

Skal få gode doser med mygglarver så hun blir fetet opp igjen

Håper virkelig at noen yngel overlever
ElinH
Etter at det har gått inflasjon i egglegging kommer jeg til å trenge et oppvekstkar, og for en skokk cory-barn er en 110 liter perfekt til å vokse i.

Jeg lurer på hva i alle dager det er som skjer i landet for tiden. Jeg har jo også opplevd en helt vanvittig lekslyst her i huset i høst. Snåle greier!
ElinH
Jeg vurderer å legge ned Asia-karet

Det var synd! Skal du kvitte deg av med pakistanerne da?
Ja, jeg leser tråden din hver dag, Inger Anne, og har tenkt akkurat det samme. Helt utrolig. Men veldig morsomt da. Jeg har forresten heller ikke plass til flere isbokser nå...

Mitt største problem er at mine isbokser flyte i et akvarium, ettersom vannet ellers bare ville holde 17-19 grader... og det frykter jeg at er for kaldt for små cory-babyer.

Så oppvekstkaret på soverommet er nå "varmekolbe" for tre isbokser, siden isboksene flyter i vannet der for å holde jevn, god temp på 23 grader. De største paleatusene har nå fått egen varmekolbe i sin 10 liter plastakvarium, men det funker ikke med varmekolbe i en isboks... om den så var innstilt på 18 grader ville ynglene bli kokt!

Dette med temp er noe jeg sliter veldig med, for det er tungvint å ha boksene flyte i karet. Men det er ganske enkelt ikke varmere her i huset enda
Tilfeldig bekjentskap
© Ingunn Johnsen
Reklame for plussmedlemskap