Leifs verden (side 35)

Atter en ny akva dag er over og til min store forfjamselse våknet jeg til egg i karret med albino coryene jeg har lagt ut til salgs. Jaggu begynner dem tidlig. Trodde disse var for unge, men tydligvis er iallefall en han og ei hue kjønnsmodne. Sebraene som kom i hus i går har gått til arbeidet allerede i dag med å grave.... Den ene hunnen har okkupert ei lita kjeramikk hule som jeg tidligere har brukt til ancistrus. (trekant formet)Tror neppe hannen kommer inn der. Men som regel flytter disse sebraene på egg og yngel til plasser de føler det er trygt. Er litt knuffing mellom sebrahannen og løvehode hannen, men ikke mer enn hva som er vanlig i et nytt karr. De vil vel bare hevde sin plass i karret.
Mitt innlegg nr 1000 på akvaforum
Ja tidligere i kveld var jeg inne å byttet mitt Forum-avatar og fikk se at jeg hadde 999 innlegg i forumet her på AF, dette er altså mitt nr 1000.

Skal jeg se tilbake fra starten i april i fjor når jeg ble medlem har mye endret seg for meg som akvarist. Startet opp med en drøss levendefødere, noe jeg nå avskyr nesten. Tidene forandrer seg. Maller var nesten det styggeste jeg kunne se, i dag har jeg med stort og smått over 50 etter å ha solgt unna en del yngel. Corydoras hadde jeg aldri hørt om og i dag har jeg flere leksgrupper og er mine favoritter. Kan ikke tenke meg noen bedre og artigere fisk enn Corydoras. Ciklider var på den tiden ganske nytt for meg og ble vel litt frelst på dem når jeg fikk frem yngel på et par med juveciklider.

Mange forskjellige fisketyper har kommet og gått, antallet har jeg ikke. Hverken over typer fisk eller antallet i seg selv. Antall karr som har vært innom her har jeg heller ikke oversikten over, men noe over 30 skulle jeg tro det har vært. På det meste hadde jeg over 20 karr, spredd over alle tre etasjene. I dag har jeg alle karrene i kjelleren i eget akvarierom. Pr i dag er det kun 7 karr og et lite klekkekarr. Et karr til er kjøpt inn og kommer i hus torsdag/fredag. Har hatt både 375L, 500L og 720L, men i dag innehar jeg bare småkarr. Dvs 160L og nedover. Mulig en 350L er på vei inn i bytte for et par av mine nåværende karr, men dette får jeg vite i løpet av et par dager. Dette blir i så fall et karr for ciklidene jeg har fordelt i to karr for øyeblikket.

Kan der nevne
trio med sebra ciklide 1+2
løvehode ciklide 1+1
3 yngel av blå accara (får 10 til på fredag)
div o. mossambicus ciklider

Har ellers i dag renset hele det ene corydoras albino karret fra topp til bunn. Hadde ut leiksgruppa og skyllet sandet, vasket karret, renset planter og hadde samtidig 50% vannbytte. Synes det ble en bra bedring. Flyttet litt på et par karr så jeg fikk dette også inn på den veggen reolen står, så nå står det 6 karr på den samme veggen. Vurderer å midlertidig ha oppi løvehode ciklidene i dette karret, da de ikke går helt 100% godt sammen med sebra ciklidene. Så at det var en som hadde et slikt parr sammen med sine aeneus, så da skulle det vel også gå sammen med albinoer??? Mona O, om du er innom her å leser kan du kanskje råde meg på dette? Er litt usikker selv da dette er et lite karr på 85L.

Har i tiden jeg har vært medlem på AF også vært innom andre forum av lignende karakter, men synes ingen kan måle seg med AF. Det er vel kanskje bare meg som har blitt vant med AF? Har også i denne tiden fått mange nye venner på AF (og sikkert noen u-venner) og lært utrolig mye av dere som er her inne og via di forskjellige kanalene en kan lese seg til info.

Vil i mitt jubileums innlegg om en kan kalle det det takke alle som har delt sine erfaringer og kunnskaper med meg og som igjen gjør denne hobbyen så artig å delta i. Håper fortsatt å kunne delta aktivt videre her på AkvaForum og utveksle er faringer og kunnskap

Takk for oppmerksomheten og god natt..........
I dag har det vært dobbelt lykke her for meg. Corydoras Aeneusene mine har lagt godt med egg igjen. Er lenge siden de la så mange egg som i kveld. For et par dager siden satte jeg inn en ekstra pumpe med litt mer kapasitet og det ser ut til å ha fungert bra. Se bilder
Den andre gleden er at et større karr har kommet i hus (nevnt i innlegg i går) Karret er på 350L og av eldre hjemmelaget type og laget med 10mm glass og tungt som fy..... Er litt arbeid med det. Det må skarpes litt på rammen og lakkeres samt legge ny silikon. Har så vidt begynt, og har spylt det rent og fått av noe silikon. Må lage meg et bord da dette ikke fulgte med. Naboen har gitt meg tilgang til materialer så dette skal vel gå greit. Tenkte å kle inn bordet med stående panel etterhvert. Karret skal stå i stua og skal inneholde de ciklidene jeg har fordelt på to karr nede samt et par ancistrus. Byttet dette karret til meg mot min 63L og 128L, så det ble et par karr mindre i kjelleren nå. I morgen skal jeg også hente et nytt mindre karr. Er litt kaos i kjelleren etter dagens strabaser, men finner vel ut av dette i morgen.
I dag har det vært en hektisk akvadag. Har plukket en drøss mer med corydoras aeneus egg, malt og flekket på akvarierommet. I tillegg til dette har jeg fått gjort mye på den nye 350L. Begynte med å skrape ramma og få av resten av den gamle silikonen, derfra bar det ut i det yttre kjellerrommet som har bedre plass. Fikk fomlet det h.... tunge karret opp på et digert arbeidsbord. Da kjente jeg og følte jeg hvordan en hvalross puster. Etter et par røyk og kaffe bar det ned igjen for å pusse ned karret til bart metall. Så bar det til butikken etter lakk og pensler. Ramma ble godt vasket og første strøket med lakk lagt på. Så var det en kjapp tur ned til Holmestrand å hente enda et karr jeg hadde kjøpt. Så bar det av gåre til biltema i Mjøndalen for å få sand til karret. For 4.gang på rad måtte jeg gå derifra slukøret uten sand. De var UTSOLG sa di denne gangen. Jeg gir helt opp å få tak i biltema sand. Dette gidder jeg ikke. 4 bomturer og like irritert hver gang. Jaja. Da bar det hjem igjen for å legge på det andre strøket med lakk og påbegynne byggingen av bordet. Ble ikke helt ferdig men legger likevel med noen bilder her. I tillegg til alt dette har huset blitt shinet og kaker laget da sønn vår fyller sitt første år i morgen ( ja det blir jo i dag, fredag da). Hadde håpet å få ferdig bordet til 350L for å skryte litt... hehe i morgen til familien da, men men, det er da nesten ferdig. Jeg har tenk å legge panel på bordet, og det blir vel til at jeg beiser det om jeg ikke maler det da. Blir vel helst beis tenker jeg, brun kanskje? Det nye karret jeg hentet er også satt i gang og har nå fått 4 ancistruser. Det blir vel litt om-møbleringer når 350L er oppe å går. Blir da kvitt ciklidene som går i de to største karrene nede. Plassen i disse karrene blir da nesten helt ledig. Kunne da tenke meg å prøve meg på en helt ny type fisk jeg ikke har hatt tidliger. 160L blir i allefall ledig. Noen som har noen forslag til nytt oppsett? Så var det bildene da....

Bilde 1 Klar for nedpussing

bilde 2 Her er karret ferdig lakkert og byggingen av bordet har begynt. Ja det er rotete i kjellern min, har ikke alle det slik?

bilde 3 Dette er så lang jeg kom med bordet i kveld, og ja.... jeg måtte teste om det var grei tilpassning. Ser bra ut og er så langt fornøyd
Ere nå jeg jeg skal si at jeg angrer Leif når jeg ser hvor fint det blir hehehe
neida jeg har mere enn nok med det jeg har nå Men jaggu blir det bra det skal du ha... Men jeg står fast ved at jeg tror det er oppe å går før du sier det er oppe å går... Jeg tipper mandag å du sa slutten av neste uke... ALDRI i verden om du klarer å vente helt til slutten av neste uke med å få det opp å gå
hehe her støtter jeg deg siggi hehe han har aldri tid å ro til å slappe av når han har fått nytt kar.....
her er hannen jeg kjøpte av deg leif i hula med masse egg hehe han ligger trofast hele dagen i hula si hehe
han greide vist å finne hua i 500 literen han..
ellers fikk jeg nitritt i karet med alle di andre ancistrusene jeg har når jeg var på hytta i noen dager så der er det bare sorgen om dagen
Siggi
Ere nå jeg jeg skal si at jeg angrer Leif når jeg ser hvor fint det blir :) hehehe neida jeg har mere enn nok med det jeg har nå :) Men jaggu blir det bra det skal du ha... Men jeg står fast ved at jeg tror det er oppe å går før du sier det er oppe å går... Jeg tipper mandag å du sa slutten av neste uke... :) ALDRI i verden om du klarer å vente helt til slutten av neste uke med å få det opp å gå :)



Ja du kan bare angre nå Siggi, hehe. Synes slett ikke det blir så ille selv heller til hobby snekker å være. Har nå fått ferdig rammen til bordet og fått den inn i stua, på sin plass. Mulig jeg skaffer panel i morgen.... Ja du kjenner meg godt nå og vil seff ha karret i gang så fort som mulig, men tror ikke.... at karret står oppe allerede på søndag. Om jeg silikonerer det i morgen må det stå til søndagen og panelen må være på plass. Tror ikke selv at helgen har såååå mange timer at jeg rekker dette. Legger med en oppdatering av bilder fra i kveld. Regner med at Bichir kjenner igjen båten. Mange minner om den i tidligere karr...............
bichir
hehe her støtter jeg deg siggi hehe han har aldri tid å ro til å slappe av når han har fått nytt kar..... her er hannen jeg kjøpte av deg leif i hula med masse egg hehe han ligger trofast hele dagen i hula si hehe han greide vist å finne hua i 500 literen han.. ellers fikk jeg nitritt i karet med alle di andre ancistrusene jeg har når jeg var på hytta i noen dager så der er det bare sorgen om dagen




Du har rett i det Bichir at karrene kommer kjapt igang her, men dette karret har det vært en del arbeid med og ikke noe bord. Kjempe hyggelig å høre at albino ancistrusen du overtok endelig ble pappa. Endelig ble det litt på han også ;- =)
Håper nitritt problemene er på bedringens vei da, og at ting ordner seg. Kjøpte 10 accara til i dag av Taina på Notodden. Jaggu er dem fine disse ciklidene og gleder meg til de kommer i 350L som er snart ferdig.........
Må si at det var hyggelig med et par innlegg her fra andre enn meg selv. Ei tid trodde jeg ingen var innom tråden min ;- =)

Etter å ha hjulpet Siggen litt med å kappe til noen plater til et karr og ordne med et yngelkarr gikk jeg hjem for å sjekke om jeg hadde nok silikon til å silikonere 350L. Noen rester fra tidligere silikonerte karr ble samlet og jeg tok en råsjans på at det skulle holde. Det holdt nesten.... Eneste som sto igjen var litt under toppkanten, men ser ikke så nøye på det da jeg ikke fyller karret helt oppunder der, for da renner det først over. Så da anser jeg karret som ferdig silikonert. Får derfor sjekke om det holder tett i morgen kveld når jeg fyller det opp. Ble ikke 100% fornøyd, men det synes ikke da det er et rammekarr. Bare det er tett. Da får jeg satse på at jeg får tak i panel til bord-rammen i morgen
Ja da har jeg fått kjøpt panel i dag og har så langt fått på front og den ene siden. Måtte ha en kopp kaffe og en oppdatering her inne. Tok hele sulamitten med meg ut da det er strålende sol og 31 grader i sola. Endelig en strålende dag men, akk arbeid igjen om et par dager. Ferien er da slutt

Legger ved noen bilder
Da er 350L fylt opp med vann og ser ut til å være tett. Panelen til bordet er malt 2 strøk med blått og står til tørking. Så langt er det fryd og gammen. Bare listverk står igjen så er det klart, nesten. Var tidligere i uken på Biltema i Mjøndalen og skulle ha sand til karret, men for fjerde gang ble jeg atter en gang skuffet. Ingen sand. Så står i beitet for sand for å få karret i gang. Biltema sanden har vært hva jeg har pleid å bruke pga prisen. Har ikke råd til dyr sand akkurat nå, så det ser ut som det kan drøye med å få karret opp og gå desverre.
Ser ut som den ene sebraciklide hua har lagt egg i dag, faktisk i ei malle hule som ikke hannen kommer inni, hehe. Løvehode ciklideparret ser også ut til å ha funnet ut av det. Inne i skipsvraket er det kastet ut sand og det ligger en haug utenfor begge inngangene. Har ikke sett hua ute i hele dag, så kanskje det allerede er egg der inne. Har også plukket noen corydoras albino egg i dag.

Skulle det være noen som har rimelig sand, nok til et 350L karr til salgs så send meg gjerne en mail, eller gi beskjed via et innlegg her
Sand
Du Leif som bor langs Lågen finner vel et sandtak du kan finne sand i den er like fin som den du kjøper om ikke bedre. Fint kar forresten
Bjørn i Kvelde
Du Leif som bor langs Lågen finner vel et sandtak du kan finne sand i den er like fin som den du kjøper om ikke bedre. Fint kar forresten



Takk Bjørn. Det begynner å hjelpe nå og bare småtteri står igjen. Har hatt i tankene og finne ei lita sandstrand langs lågen og ta sand derifra, men har vært usikker på om denne sanden kunne brukes. Har også vær inne på tanken å kjøre innom et sandtak og kjøpe noe sand, men har vært og er usikker på innholdet av sanden i forhold til metaller etc i innholdet. Kan jeg bruke sand fra Lågen er det ikke lange veien ned i streeten her før jeg er der ved vannkanten og muligens det er sand der. Har ikke vært nede der, men tenkte å se ned en tur der i morgen. Sier du at jeg kan bruke sand fra Lågen stoler jeg på det. Fint om du utdyper konkret svar om det var fra Lågen eller et sandtak du mente. Takk Bjørn
Sand
Ett sandtak som ikke ligger langt fra Lågen men som ikke er til knyttet elveløpet, tar du fra selve strand kanten kan du få baselusker. Men de finnes jo også sandtak lenger opp i bakken
Bjørn i Kvelde
Ett sandtak som ikke ligger langt fra Lågen men som ikke er til knyttet elveløpet, tar du fra selve strand kanten kan du få baselusker. Men de finnes jo også sandtak lenger opp i bakken



Om jeg tar sand fra strandkanten og koker den og i tillegg skyller den godt kan den da brukes? Sandtak har vel åpningstider og jeg begynner i jobb igjen på mandag. Ikke lett å komme til åpne sandtak da. Eller tenkte du på sand som lå i tilknytning til Lågen men som ikke lå i vann? Uannsett sand så vil jeg både skylle den og koke den av sikkerhetsmessige grunner. Føler meg litt dum som ikke skjønner et skvatt...... hehe


Bilde
Her inni holder løvehode ciklidene til ;- =)
Sand
Koker du den kan du jo ta hvor som helst
Bjørn i Kvelde
Koker du den kan du jo ta hvor som helst



Takk skal du ha Bjørn. Da skal jeg nok få tak i sand til "juvelen" min ;- =)
Du kan jo kjøpe sandsekker på Byggmakker. Det har vi gjort i det siste......
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap