Tropheus tråd (side 35)

Da jeg har fått ekstra yngel av Bright Red sammen med Duboisi yngelen (ca 20 av hver) så har jeg flyttet de fra 30 literen til 40 literen. Det er utrolig hvor stor forkjell det kan være bare på 10 liter. Men fasongen på karet har jo alt å si. Bedre med et langt kar som ikke er så høyt, enn et kort og høyt kar. De holder seg jo mest nede uansett. Her har de godt med svømmeplass og jeg håper de vokser seg store og fine. Dubbene skal jeg beholde selv, Bright red blir nok lagt ut til salgs når den tid kommer.

Dette er et gammelt og stygt kar, men det er tett og silikonen er myk og fin. Karet skal bare brukes til oppvekstkar uansett - så trenger ikke være pent bare det funker til det formålet det skal brukes til
Kristian Hennig
Jeg har også, som tidligere nevnt, hatt gode erfaringer med Furadantin. Dette er en medisin som ofte blir gitt til mennesker med urinveisinfeksjoner.

Hva er forskjellen på Furadantin og Flagyl (æsj jeg hater det Flagyl ordet etter all den peppern jeg har fått )
Jeg regner med at Furadantin er reseptbelagt? Jeg må le litt her. Jeg ser i felleskatalogen at Flagyl også finnes i stikkpiller mot bakteriell vaginose, og så har du Furadantin mot urinveisinfeksjon

Kristian, har du forsøkt begge disse og hva er din erfaring med de?

Jeg venter på noe medisin i posten, om det kommer eller ei vet jeg ikke ennå. Men jeg skal begynne å ta vannbytter 2 ganger i uka. Dårlig vannkvalitet er jo en veldig stor stressfaktor for Tropheus.

Så sier jeg *bank i bordet og tvi tvi* at jeg ikke får denne lumske sykdommen.

Jeg har forresten fulgt rådet til Roger og har i litt havsalt ved hver vannbytte nå på våren, da vannet kan være forurenset grunnet snøsmelting.
Og bank i bordet, det har ikke jeg heller.

Noe lurer jeg på da. Mine VF Tanganycodus irsacae mpimbwe var litt innhule etter lang reise da de kom hit. Jeg forer med Tropical spirulina forte pluss, morgen og kveld og NLS cichlid på dagen og de har lagt på seg en god del.
Saken er at en av de har fått noe som ligner på spirulinaflekker. Vet det er vanlig hos malawi som får for mye spirulina, men lurer på om dette kan forekomme på andre ciklider. Sikkert et dumt spørsmål, men tenkte jeg skulle spørre.
har det samme på våre hestenser ja.. noen svarte flekker på dem. tror det er for mye spirulina ja.
Hehe.. godt og vite.

Vet at mine skal ha en sort flekk på ryggfinnen, men han har fått det andre steder også så da måtte jeg høre.

vi har aldri fått flekker på våre fisker mater noen grupper bare med OSI. hørt så masse om disse flekkene. men hulfisk eller bananfisk kan også komme av lav GH i vannet, jeg husker ikke hvem som sa dette til meg men er noe jeg har hørt eller lest en plass ( kan jo henne jeg har drømt det også).
her er de.... forsatt ok.
'

Og har en spytteklar ubwari også... Ha sååååååååå lyst å strippe henne. men de andre gangene jeg har rotetmed håv og lignende i karet har det før til død. Har ikke hatt frafall på lenge nå...bank i bordet..
I mine øyne så ser de så pass små ut at de fint kan gå i en 70 liter inntill videre - forutsatt at karet er avlangt. Kalkstein må du ha oppi det, også utah ice, men jeg ville lagt inn noen steiner og laget noen huler, kan gi de en trygghet. Jeg ville også tatt et daglig vannbytte på ca 10%. Og så ha en teskje med havsalt i ved hvert vannbytte. Dette fikser du Mariflyfly, har du luftestein så peis på, hvis ikke så sett pumpa slik at de får MASSE oksygen i vannet. Vær veldig forsiktig med mating nå den første tiden. Kanskje du kan ta et par algebelagte steiner fra storkaret til de slik at de har alger å beite på?

Når det gjelder ho tygga.... ja jeg vet hvor fristende det er, men hvis du har gjemmesteder i karet så er det best å bare la henne være. Jeg har en vanlig sverdplante i mitt kar, eneste som får stå i fred og ypperlig gjemmeplass for små yngel. Når jeg mater og sitter å ser på, så ser jeg de små tassene komme pilende frem i full fart og spiser litt og så inn - under planten igjen. Jeg har også lagt en kalkstein bak planten litt oppå sanda og de gjemmer seg der også De er fantastiske til å gjemme seg selv om de er nyspyttet.

Blir spennende å høre hvordan det går med fiskene dine Du MÅ holde oss oppdatert, jeg synes at dette er spennende.
Evolution
( kan jo henne jeg har drømt det også).

Den var god, hehe...
Spennendes Mariflyfly.

Personlig ville jeg ikke holdt dem i et så lite kar, men det er opp til hver enkelt. En del av mine troffer er "mindre" og disse er jaggu like ille som foreldrene. Hadde prøvd og sette opp et litt større kar, men det er bare min mening.

Håper at alt ordner seg med troffene dine. Hadde vært trist og miste slike flotte fisker.

Jo, men jeg sier heller ikke at størrelsen på karet er optimalt. Men det er faktisk ikke bare å hoste opp et større kar sånn uten videre. hvis hun bare følger noen enkle rettningslinjer så kan det gå bra midlertidig. Og jeg har sagt at 70 liter er en midlertidig løsning, vi snakker om yngel/ungfisk her. Jeg (er ikke ekspert) men tror at hvis hun tar et lite vannbytte hver dag og har i litt havsalt ved vannbytte, peise på med oksygen, være moderat med fòringen, lager noen huler av steiner, holder vannverdiene prima, så har de en sjanse til å overleve. Alternativet var avlivning, og jaggu skal en prøve det en kan før en går til et så drastisk skritt.
Min mening at man kanskje burde tenke litt før man tar på seg fisk man ikke kan huse. Sier ikke at hun skal hoste opp verken kar eller ta liv av de. Hun gjør det beste hun kan med det hun har, men har man andre alternativer burde man prøve.
Flotte fisker er det uansett.
Det er bare det at det er ikke alltid like greit. Selvfølgelig burde hun ha hatt et større kar - men i hennes situasjon så hadde jeg gjort det samme som henne. Tatt imot fiskene og forsøkt å berge de.
pass godt på vannverdiene da Mary med så ofte vannskifte.
eg må få si at disse fiskene mariflyfly har fått er ikke ungfisk de er over 1,5 år gamle, jeg støtter meg litt til linda at man skal tenke hva man har plass til før man tar på seg noe, for det trenger ikke nødvendig vis og være mere humant det hu gjør. kanksje den beste løsninger er at de kunne gå i karet til forige eier til hu fikk seg ett større og mere egnet kar. jeg kjenner historien til disse fiskene jeg kjenner også alle de som har hatt fiskene. gjort er gjort, men ha et helt rent kar null stein null innredning så slipper de og sloss over det i vertfall gør det litt enklere så slipper de og danne revir osv.
De er ihvertfall veldig små til å være over 1,5 år gamle. Hva kan det komme av?
jeg personlig tror mat i yngel perioden er den viktigste faktoren. Eller visst de går i lite kar,eller får lite vannbytter. Nå sier ike jeg at det er det som ar skjedd her.
Men tror at mating av yngelen er ekstremt viktig. Vi mater bortimot seks ganger for dagen på yngel.
Kan ha mye og si det du sier evolution. Jeg har også troa på at plass har en del og si. Noen av mine er litt over året gamle, men litt små i vekst da han jeg kjøpte de hos hadde foreldregruppen på ca 20 fisk i karet sammen med alle yngelen som var ca 50++ i varierendes str. Karet var 400 liter. Går man tett så blir kampen for mat større og veksten ikke det samme. Det tror ihvertfall jeg.
Ser ikke helt hvorfor køpe fisk eller ta i mot fisk når en ikke kan gi de den plassen de trenger før en har skaffet seg den plassen. da er det bedre at forige eire hadde hatt de litt lengre eler solgt til noen som har plass. men nok om akuratt det gjort er gort i de der de er saken nå er jo bare å se til at de kan ha det finest og best mulig med tanke på foroldene.
Nkonde bilder
Poster ett par Nkonde bilder på en lødagskveld, de har bodd hos med i 6 uker nå..... mye lek og fire som tygger så ser ut som de har funnet seg tilrette....
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap