Sissis våte drømmer (side 35)

Plussmedlem
Uffameg, dette var ikke bra Jeg krysser fingrene for Green Laserne dine, de er for vakre til å dø...
Nå stiller jeg et dumt spørsmål fordi jeg akkurat har lest masse, har du sjekket temperaturen? Mener å huske at grønningene var spesielt lite begeistret for varmt vann....
Temperaturen er 25, og har aldri vært over 28, så tror ikke det er problemet. Og atroene er vist enda varere for høy temperatur, så da burde jo de slitt først. Og lakrisene, som jo skal være de "skjøreste" oppi der, virker i super form.

Har lest masse inne på tråden til Anders nå, i tilfelle det kan være det samme som han hadde på pandaene. Men vanskelig å se om så lyse fisk blir blasse i fargen da...
Plussmedlem
Og det har jo faktisk kommet litt igjen på mine... Men jeg behandlet med Kusuri Wormer Plus, noe som så ut til å virke. Det er en veldig god medisin som etter hva jeg har hørt ikke skal skade filterbakterier, og ikke yngel som er over en uke gamle. Pandayngelen min har tålt dette helt fint.

Jeg håper ikke det er det samme mystiske greiene som jeg har hatt, etter min erfaring noe som kan være vanskelig å bli kvitt.
Har Wormer pluss liggende, for jeg kjøpte det pga veldig tynn sommerfuggel. Er bare så veldig usikker på om jeg skal bruke det først, eller kjøre exit/2000 først. Har noe annen medisin liggende også, men det er heftige saker som dreper filterbakterier.

Stakkars ynglene til Henning, men de må nok bare ofres til fordel for de skjønne, grønne. Æsj...

Har laget tråd i sykdomsforumet om dette, og håper noen kommer med gode råd der.
Wormer plus
Nå har jeg bestemt meg; jeg kjører Wormer Plus. Både siden det har hjulpet hos Anders, og fordi den lille puslete hadde noe hvitt inntil ryggfinnen. Den var snill å vise seg ordentlig fram litt, og kanskje det er flukes, slik Rita skriver om i sin tråd? Frynsete halefinne har den også. Kan det ha kommet noe uhumskheter med lakrisene likevel, som de ikke blir syke av?

Men litt pussig at både den døde, og den som er veldig slapp, er runde og fine i kroppen...

Har veldig dårlig samvittighet for honningene oppi dette, for Henning passer nye yngler, og det kryr oppi der! Men om han mister alle, så prøver de vel snart igjen... Håper jeg... Er spendt på om noen av de første overlevde. Er jo veldig mye å gjemme seg i der, så kanskje?

Forresten så ble bakgrunnene hentet i dag, og de ble godt mottatt heldigvis. Med utover fjorden ble også en god del planter, og Kasper ancistrus. Dette er den største av hannene jeg hadde, og nå får han seg endelig dame
Helv#*e!!!
En av de minste atroene er rammet også. Litt frynsete finner som er folda litt sammen. Og noe hvitt ved festet av ryggfinna. Og rundt den svinser flere coryer, av begge arter, som er helt uberørt. Eller ihvertfall foreløpig...

Håper det var riktig med Wormer Pluss...
Bilde av atroen...
[External Image]
Har du prøvd med vitaminer og ekstra mye vannbytter?
Skal vel hjelpe på slik at fiskene kan overvinne det selv.

Lykke til. Ikke kjekt med sykdom.

Espen
Hei Espen. Har kjørt hyppige, litt mindre vannbytter de siste ukene, siden honningene har yngel. I vannet tilsetter jeg vannforbedringsmiddel med vitaminer, så... Men hva om det er noe galt i kranvannet, som jeg ikke kan måle uten avansert lab-utstyr?

Den haleløse i håven døde i natt, men jeg fant liksom ikke noe direkte galt med den. Hm... Resten er livlige og på evig matjakt ser jeg, men er bekymra for en atro og et par av de grønne...

Det ser faktisk ut til at Hennings yngler overlever Wormer-kuren, for det virker ikke som om det har blitt noe frafall i løpet av natta. Enda godt det er noe positivt oppi all elendigheta.

Drar bort et par dager nå, og er veldig spent på hva som møter meg når jeg kommer tilbake...


[External Image]
[External Image]
Tenker mer på feks denne: eSHa Optima - Fish Health Booster

Kranvannet i Trondheim skal jo være perfekt for alt levende.
Er vel biofiltrering av det og lite tilsetting av klor.

Har du tatt vannbytter mens de har gått på medisinkur? Da må man vel bruke førstedagsdosen hver dag!?

Lykke til.

Espen
Tok vannbytte før jeg medisinerte, og Wormer pluss skal bare tilsettes en gang. Tok en kur 2000 for 3 uker siden, etter at jeg oppdaget den første tynne, grålige. Men denne ser akkurat likedan ut fortsatt.

Bruker vannforbedring på våren for sikkerhetsskyld, og for vitaminene. Har fått en stor dunk, så better safe than sorry har jeg tenkt. Men skal absolutt skaffe meg den du linket til Espen!
Hyggelig sms fra min kjære:

Fiskene har fått mat, og jeg ser bare friske, grønne fisker

Får bare håpe det ikke ligger noen døde et sted da... Skal hjem i morra kveld, og er ganske spent på hvordan det har gått med alle.
Huff da, så dumt at du har fått sykdom på coryene, håper du får dem på bedringens vei. Det kan nok hende at guramiene har hatt med seg en bakterie som de er immune mot men som coryene ikke tåler så godt, jeg har ihvertfall lest at slikt kan skje.
Plussmedlem
Jeg sitter og krysser fingrene for fiskene dine om dagen Sissimor, håper virkelig de er på bedringens vei nå!
Rita Revestrek
Huff da, så dumt at du har fått sykdom på coryene, håper du får dem på bedringens vei. Det kan nok hende at guramiene har hatt med seg en bakterie som de er immune mot men som coryene ikke tåler så godt, jeg har ihvertfall lest at slikt kan skje.


Det er mulig det kom noe med guramiene ja. De var i karantene i 3 uker før de kom til meg, men det er jo ingen garanti... Det er jo sannsynlig at de er viltfangede, så da kan de jo ha med seg noe uhumsk som norskdrettede coryer ikke er immune mot. Var nok litt naiv her, og tenkte meg ikke godt nok om... Men jeg lærer
Jeg tror ikke det bare er viltfanget fisk som kan skape slike problemer, det kan vel være nok å flytte fisk fra et kar til et annet. Hvert enkelt kar blir jo en bitteliten biotop med sin egen sammensetning av organismer på godt og vondt. Atropersonatusene dine er forresten viltfangede de også
Det har du jo helt rett i Rita! Hvert fiskeflytt blir dermed en kalkulert risiko. Får være flink med vannbytter, variert foring og tilsetting av vitaminer, så får vi håpe det ikke blir flere problemer...

Atroene ja, der er det bare den minste som er litt frynsete. De andre er tykke, høyreiste og flotte. De har forresten funnet seg et nytt tilholdssted, der jeg ser de mye mer
Huff, så kjedelig med syk fisk...

Kan det være en ancistrus som bøller på natta? Hørte nettopp om et slikt tilfelle på LOAKs klubbmøte. Ancistrusene er fredelige på dagtid, men på natta så markerer de territorie ovenfor coryer. Kanskje derfor atroene har byttet plass? Bare en tanke altså.
Da er jeg endelig tilbake hos akvariene mine, og har så langt sett bare en død cory, heldigvis. Er nesten helt sikker på at dette var den frynsete atroen. Veldig vanskelig å se, siden en liten super-rot, to amanoreker og en haug jegersnegler sloss om å spise den... Nesten bare panseret igjen egentlig.

En av de grønne har alt for kort hale, men den virker veldig energisk, og ville gjerne ha mat! Har klart å telle 5 atroer og 8 grønne på en gang, men de stiller seg ikke akkurat på linje for å gjøre tellejobben lett for meg.

Cara79: ansistrusene/super-rotene er fortsatt mindre enn coryene, og de grønne holder fortsatt til på samme sted. Tror bare atroene ville flytte for seg selv, og ikke bo sammen med de masete grønne lenger. Den største malla er ei gul dame (144), men hun er veldig fredelig av seg, så jeg tror ikke hun skader dem. Amanoene er mye mer nærgående sånn, så mulig de har tatt livet av syk cory.

Skal prøve å få tak i vitaminer i løpet av dagen, og ta enda et vannbytte...
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap