Anders' akvarierom [NR. 1] (side 35)

Den planta var det virkelig størrelse på ja
Plussmedlem
Sissimor
Den planta var det virkelig størrelse på ja ;)


Ja, og du kan tro det ble tomt i det akvariet nå! Men det er greit det, hvis jeg skal fiske ut fisk også

Det er jo ganske mange Corydoras som bor der, så jeg vil tro at de har gitt planten mye næring.

Lurer på hva de tenker nå som det faktisk kan komme lys under røttene! :p
Det er den største svardplanten jeg noensinne har sett!
Plussmedlem
Aldri har jeg vurdert apistogramma så sterkt som jeg gjør akkurat nå! Utrolig merkelig, egentlig, i en så dårlig periode for meg. Men LOFFA har inspirert meg så med sine mange flotte bilder og mye fint skrevet om disse, at jeg bare MÅ ha en art. Jeg må bare love meg selv at det skal bli med EN art, da, for jeg har ikke plass til mer! Egentlig så aner jeg ikke hvor jeg vil ha dem, men... jeg er veldig god til sånne ting

Personligheten til apistogramma har inspirert meg mye, og jeg vil gjerne holde noen av disse. Men jeg tror jeg må komme meg på en auksjon... da kan jeg både selge ut noen arter, og kjøpe inn!

Så jeg får bare tenke videre...
Plussmedlem
Forbasket typisk at jeg er borte på konfirmasjons-møkk den helgen, da!
At jeg noen gang skulle få det i så klar tekst fra en annen akvarist, at jeg er til inspirasjon, Anders, trodde jeg ikke jeg skulle oppleve. Så jeg takker så mye for at jeg er det for deg i dette tilfelle.

Kanskje det er flere som har fått inspirasjon til å starte med apistoer etter å ha fulgt trådene mine, i så fall er det hygglig.

Du nevner personligheten til Apistogramma og den ser jeg fra fisk til fisk, eller rettere sakt fra art til art. Noen av apistoene har en slik personlighet at en blir bare så fasinert at en gjerne tar frem en stol, og kan følle dem l e n g e.

Noen apistoer har også vært så personlig for meg at jeg har satt navn på dem, di som har betydd mest for meg. Om en følger tråden min, kan en ofte se bilder av samme fisk ganske så ofte. Dette er fisk som "preger" meg og som gjør denne hobbyen verd å følle videre.

Å gripe øyeblikket i det du oppdager en Apistogrammas personlighet, gjør meg nær ruset. Er glad jeg oppdaget Apistogramma i sin tid og har fått muligheten til å holde mange arter etterhvert. Kan jo nevne artene jeg har for øyeblikket:

Apistogramma eremnopyge(trodde først dette var bitaeniata, men rettet opp av Tom C
Apistogramma panduro
Apistogramma nijsseni
Apistogramma baenschi
Apistogramma cf borellii
Apistogramma barlowi VF (2 kar med 2 forskjellige lokasjoner)

Ettersom jeg siste halvåret har skaffet meg noen større ciklider har desverre noen apistogrupper måtte vike plass. 2 av 3 av disse har jeg nå drettet og den 3. har jeg nettopp fått egg på. Etterhvert skal disse ut igjen og karrene vil bli fylt med.... Apistogramma.

Håper ikke du har noe i mot at jeg kopierer dette innlegget og legger det inn i min egen tråd. Synes inspirasjon og glede må spres

Plussmedlem
Nei? Er det mulig!? Hvordan kunne dette skje?

- Jeg kom plutselig i skade for å avtale kjøp av reol med 6x85 liter! :p
He he ,ja sånn kan det gå,ser ut til at du kanslje er på vei opp igjen
Plussmedlem
Ny overtalelsesrekord; èn dag! Jeg trodde aldri jeg skulle klare det, men som sagt før; min overtalelsesevne er nesten nifs

Gruer meg litt, for jeg må ommøblere hele akvarierommet! Dessuten må jeg finne en god løsning når det gjelder filtere, for det følger 6 utvendige filtere med reolen.

Nå har jeg inngått en avtale da om at jeg ikke skal presse inn fler akvarier på mitt knøttlille akvarierom :p
Ah, så deilig å ha deg tilbake
Jeg tror det er lurt å ha litt ulike typer fisk i hus jeg, og ikke bare cory f.eks, det kan fort bli litt ensformig. Finn fisk med ulik adferd så blir det hele fort litt mer spennende, lykke til med ny reol Anders
Plussmedlem
Rita Aspevik
Jeg tror det er lurt å ha litt ulike typer fisk i hus jeg, og ikke bare cory f.eks, det kan fort bli litt ensformig. Finn fisk med ulik adferd så blir det hele fort litt mer spennende, lykke til med ny reol Anders :)


Jeg tror nok du har rett, Rita. Selv om Corydoras som står mitt hjerte nærmest kommer til å være hovedsatsing, tenker jeg å holde ihvertfall en art av apistogramma, som du kanskje har fått med deg

I tillegg kanskje noen tetraer og sånt... alt i sin tid. Jeg kommer ikke til å stresse med noe, hverken å sette opp eller få alle karene i drift. Første steg er å få akvariene i hus! Noen arter vil selges, mens andre skal flyttes til andre akvarier. Men jeg får MYE å gjøre fremover nå! Jeg må ha fler stikkontakter, ordne hyller til filtere, ommøblere rommet, flytte fisk, selge fisk... ja, som man ser, skal jeg orke noe annet enn akvariehobbyen fremover må jeg roe ned Dessuten skal jeg kose meg med å innrede akvariene.

Jeg gleder meg til å hente reolen!
Gratulerer Anders! Henger meg på Rita, har jo holdt på med å ikke få opp reol siden oktober og har forandret fremtidig fiskesammestimling hundre ganger siden da. Senest fredag, da fikk jeg plutselig "viltfangede" planter fra Uruguay uten å ha fisk fra Uruguay. Tenke om igjen. Det er så godt å ikke ha dårlig tid! Og du har jo kar oppe og går allerede du også. Så kos deg med prosessen, ta et skritt om gangen så du ikke blir utslitt og lei igjen, det ble så stille og trist!
Rita Aspevik
Jeg tror det er lurt å ha litt ulike typer fisk i hus jeg, og ikke bare cory f.eks, det kan fort bli litt ensformig. Finn fisk med ulik adferd så blir det hele fort litt mer spennende, lykke til med ny reol Anders :)


Den tanken har slått meg og selv om Corydoraser er de som står meg nærmest og som jeg er mest glad i (for øyeblikket) men Apistogramma har jeg også hatt til tider og frister mer og mer å få noen sånne i hus igjen ( Loffa frister )
Denne
[External Image]

passer på denne, som er maks 3 mm lang.
[External Image]

De er ikke Cory, men jeg glemmer dem aldri! Heldigvis er 530 så grei at han passer på dem til jeg er klar ;o)
Gratulerer med reol! Så flott at entusiasmen er på plass igjen
Er enig med deg i å skaffe apistogramma, det kommer du ikke til å angre på, de har en så fascinerende adferd
Det er viktig å ha en kontrast til coryene. For selv om de er de søteste i verden å se på, så er det litt gøy å ha fisk som faktisk synes at du også er interressant, og ikke holder på å dø av skrekk hvis man kommer for nærme

Følger spent med i tråden din her nå, og håper du er flink til å legge ut bilder av prosessen når reolen kommer i hus
Plussmedlem
Bare litt sitering for moro skyld. Her i slutten av dette innlegget stod det nemlig noe som ga mening nå

Anders K
Da har det kommer så langt at vi er på innlegg nr. 500 her i denne tråden! :-) [...] Når jeg ser tilbake på de første sidene i den første tråden har mye forandret seg... både med tanke på meg og akvariene! En god del har endret seg siden starten av denne tråden også, og det er veldig artig å kikke tilbake. [B]Og hvem vet hvordan ting er når vi er på innlegg 1000...?[/B]

________________________________________________________________________
Det er godt å kjenne at gleden endelig kommer tilbake etter en laber høst/vinter. Er i full gang med planleggingen av flytting av akvarier, hvor noen arter må plasseres midlertidig og denslags... adolfoi tenker jeg å flytte sammen med equesene i 98 literen de går i, for begge disse artene skal over til en 85 liter, tenkte jeg. Adolfoi skal få artskar igjen, og jeg skal også utvide gruppen! De er veldig sky når de bare er 5.

Tenker å selge Orange Laser, faktisk. Da blir det 2 arter igjen i 230 literen (den ene arten er det bare 2 eksemplarer igjen av), så får jeg se... det er mulig jeg også flytter disse to artene (pastazensis og CW006) sammen i en 85 liter siden de er så få. Da blir 230 literen helt ledig, mens halve 85 liters-reolen blir full, da... så jeg får tenke litt hvordan jeg skal gjøre det

Reolen skal hentes lørdag, forresten.
Gratulerer!

Blir gøy å følge med her framover nå!
Ta det rolig og ikke slit deg ut, selv planlegger jeg reol til våren/sommeren, men jeg orker ikke å stresse med det.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap