Inger Annes akvarieprosjekt (side 36)

Oioioi! Det blir lekkert hvis du får til discusoppdrett! Det må da være noe å tjene på det, også? Iallefall sånn at man får dekket inn en del utgifter?
Ikke noe særlig på disse, tror jeg. De er ikke samme fargevariant engang. Så det blir i såfall for deres (og min) egen glede. Men jeg sikler veldig etter å skaffe meg et par VF discus. Det kan jeg kanskje få noe for. Og nå som Spøkelseskladden er solgt, tror jeg trivselen blir bedre for alle parter. Han hadde et virkelig vemmelig temperament. Kunne banke andre fisk, bare fordi han ville det. Og han hadde sikkert spist enhver form for småttiser, selv med foreldre som passer på. Jeg har fortsatt sjokolademallene i det samme karet. De er også sultne, men tross alt fredeligere enn eklingen. Forresten er grunnen til denne fiskesuppa i discuskaret, at det er det eneste karet som er stort nok for dem alle. Sjokolademaller tåler forresten ganske høy temperatur, de også.
Ikke vet jeg hva som har skjedd med småttisene, men jeg har ikke sett en eneste en. Det har aldri skjedd før. Den mest trolige teorien er at småttisene ble sluppet ut i går eller natta før, og at palettene har spist dem Men jeg tror at Bartesnoppen ikke har gitt opp helt, for han passer fortsatt på hula (selv om han tar seg turer ut for å få seg mat). Så jeg tror det ikke blir så lenge før det blir nye egg i hula.

En titt mine to gjenværende trehjulssykler gir både glede og sorg. Svulsten på den ene bare vokser og vokser. Jeg vet ikke hvor lenge jeg får beholde den. Den andre, derimot, er i fin form. Jeg greide til slutt å få fetet dem opp til normal form, men det krevde virkelig sin kvinne. Så jeg er litt stolt av dem, tross alt. Et så dårlig utgangspunkt som fiskene hadde, og så overlevde det ihvertfall to
Så har jeg satt sats for første gang i mitt liv. Jeg tror de fleste rundt meg ville ha fått sjokk om de hadde hørt det (hehe, gleder meg til å fortelle det til faren min. Han er ikke avholds). Jeg er nemlig avholdsmenneske! Og satsen er selvsagt for å få litt CO2 i akvariet. Dette er også nytt område for meg, så jeg er litt spent på hvordan det går. Jeg må være fryktelig nøye på å teste vannet framover. Særlig med tanke på den lave KH-en her omkring. I første omgang er det discusene som får gjennomgå denne gangen. Det er kanskje ikke den lureste fisken å teste på, men det er det største akvariet, slik at eventuelle endringer ikke blir for store. For jeg sliter med å få ned PH-en der også (som i de fleste andre Sør-Amerikanske akvariene mine). Det er ikke greit å drive med hovedsaklig Sør-Amerikansk, når vannet i springen holder en PH på 8,6. Jeg får bare ikke PH-en ned på et fornuftig nivå (med unntak av to av akvariene mine, der det trolig er røtter som sender PH-en ned under det jeg vil ha. Jeg tror jeg må begynne med cichlider i stedet... Dersom jeg får resultatene jeg ønsker av dette forsøket, blir det 3 akvarier med CO2-sats: discusene, sebraplecoene og pestkaret. Det er der jeg sliter aller mest med PH-en. Jeg hadde egentlig tenkt å teste på pestkaret, men kom på at mallesmåttiser og store endringer i PH er en heller dårlig blanding.

Mens vi snakker om discuser: ingen tvil om at dette er Sør-Amerikansk fisk. De gangene jeg har oppservert noe som kan ligne på lek, har jeg hatt trøbbel med temperaturen i akvariet. Det samme har skjedd i dag. Jeg måtte stikke hånda nedi litt tidligere i kveld, og kjente at vannet definitivt ikke var 30 grader. En titt på termometeret (som for øyeblikket flyter rundt. En eller annen malle i det karet har ødelagt festet) viste 27 grader. Jeg vet ikke helt hvorfor varmekolba ikke greier å holde temperaturen oppe. Kanskje det er fordi jeg nå har normal temperatur inne i huset mitt? Jeg skal ihvertfall følge nøye med på temp'en i dagene som kommer. Jeg har en ekstra varmekolbe på 250W, som jeg egentlig bruker til å varme brakkvannet som skal nedi de to brakkvannsakvariene jeg har. Men tilbake til lekstendensene: det er jo en vanlig måte å få maller i lek på: å senke PH og gi dem kaldtvannsbytte. Da tror de at det er regntid, og setter igang med lek og kos. Kanskje det virker likedan på discusene?
Når du skriver at du sliter med å få ph ned på ønsket nivå, hva har du brukt for å få riktig ph nivå da?
I to av akvariene er det røtter som holder den nede (takk og pris). Ellers har jeg brukt eikebarkekstrakt, og det har fungert veldig fint. Det er derfor jeg er så overrasket over at eikebladene ikke har fungert så langt. Men av en eller annen grunn har; 1. pestkaret plutselig begynt å få for høy PH (har ikke vært problemer med dette tidligere, så jeg er overrasket), 2. sebrakaret har jeg hele tiden slitt med å få PH-en ned til fornuftig nivå. Når jeg tenker meg om, har jeg spesielle vannbytterutiner i nettopp disse to karene. Kan det ligge noe i det? Egentlig strider det litt mot all fornuft, akkurat det. Pga. at jeg ikke kan bruke det samme utstyret i disse to akvariene, må jeg innrømme at jeg gjerne har litt lengre mellom vannbyttene her, enn jeg har i de andre. Men det burde vel egentlig fungere motsatt? Puh! Nei, akkurat nå tenker jeg ikke helt klart. Jeg har en sovetablett innabords, og da fungerer ikke hodet helt fornuftig.
Skulle egentlig hoppe til sengs, men så bare måtte jeg forsøke å oppspore noen småttiser i pestkaret. Og denne gangen ble forsøket kronet med hell. Med lommelykt i hånda, fikk jeg sett to bittesmå skapninger på glasset. Vel, da er det ihvertfall noen der ennå Men så utrolig små og søte! Jeg forsøkte å få tatt bilde, men det ville de ikke ha noe av, nei! Men nå må jeg sannelig komme meg til sengs!
Argh! Man kan jo bare ikke gå og legge seg, når man har mange såpass nydelige småttiser på gang. Hittil har jeg sett 5 samtidig på det meste, så det er nok en liten gjeng der i behold ennå. Men å få tatt bilder av dem... Her er likevel kveldens forsøk:
[External Image]

[External Image]

Og så skal jeg komme meg til sengs! Bare titte litt til...
Hehehe.. for noen flotte små sugebarn. Gleder meg til mine begynner å lage barn. Har jo fått en flott herremann til dama mi.

Gleder meg til flere bilder.

Mvh Linka
Argh! For en gangs skyld så ligger en av sebraene mine og viser seg fram (noe som mildt sagt hører til sjeldenhetene), og så er batteriet i kameraet helt dundrende flatt. Så ille at jeg ikke en gang får slått det på (glemte å slå det av i natt)! Grrrr! Ikke har jeg noe brukbart ekstrabatteri heller
Er det ikke typisk så gid jeg skvatt.
Satsen jeg satte i går, går så det griner. Og PH-en i 325-literen er på vei ned. Det er utrolig spennende å se hvor dette ender. Effektivt er det ihvertfall. Jeg skal følge opp med PH-målinger til ulike tider av døgnet, for å se hvilke svingninger dette kan gi. KH-en er begredelig lav i området her, så jeg kan oppleve jojo-effekt. Og jeg ofrer ikke discusene mine til et eksperiment. Men dersom dette viser seg å fungere bra, blir det altså to kar til med sats (foreldrene mine kommer til å få sjokk ). Jeg er bare litt bekymret for virkningen i disse karene, som jo er endel mindre (karene, altså, ikke virkningen). Det blir spennende å se om det får farten i planteveksten i det karet også. Vel, i pestkaret kan det bli et problem. Der gror det nemlig svært så godt allerede
Yess! Jeg fikk lada batteriet bittelitt, og jammen kom sebraen fram igjen. Så jeg fikk sneket meg til et bilde (på toppen av det hele, er minnekortet fullt, så det ble bare det ene bildet).
[External Image]
Ooops! Det ble visst enda en pose med eikeløv i dag. Den 5. så langt. Det er litt typisk Inger Anne: hvis jeg først begynner med noe, skal det gjøres skikkelig! Jeg har nok eikeløv til langt inn i neste århundre nå... Ihvertfall fram til neste høst, tror jeg.
Jeg liker i grunnen selv å se på bildet av sebraen min. For der ser jeg tydelig blåskjær i finnene. Og blåskjær betyr visstnok at de trives
Sikkert et skikkelig teit spørsmål, men må man bytte ut eikebladene etterhvert ?? Råtner de lissom ???

Mvh Linka
De går nok i oppløsning etterhvert, men er visstnok ganske holdbare. Men, ja, de må byttes ut. Ellers hadde jeg ikke giddet å plukke 5 bæreposer av dem... Forresten er jeg novise på dette området selv. Det er første gang jeg bruker dette, så dette er prøving og feiling.
Det er ikke bare coryer som elsker eikeløv. Ancistrusene mine har mer eller mindre flyttet inn oppå, under og ved siden av løvet. Så utrolig sosiale ser jeg dem aldri ellers utenom fôringstid! Jeg elsker å se på fisk som koser seg! Kanskje det er derfor sebraene mine også var framme i går?
Absolutt, Inger Anne
Det er helt klart en stor trivselsfremmende faktor å ha eikeløv utover bunnen, ja

Jeg fyllte på noe eikeløv i akvariet med Green Laser forrige uke, for de koster alt sammen inn i et hjørne når de herjer rundt. Fyllte derfor på litt over hele.
Da kom de stimende frem, rotet lykkelig i bladene og surfet ut og inn mellom løvene i den luftige haugen jeg nettopp hadde lagt i.

(nå, en uke etterpå, ligger alt i en stor haug i venstre del av akvariet igjen...
Godt jeg har fulle 5 poser, da Kanskje jeg skal samle opp enda mer? Det var mer der det kom ifra... Akkurat nå ligger en hel pose ferdigskylt i badekaret, og venter på å bli lagt til tørk.
Argh! Man skal ikke snu ryggen til bikkja i mange sekunder, før hun begynner å dra eikeløvet utover. Takk og pris for at jeg har gjesterommet som jeg kan lukke døra til (og at jeg ikke venter gjester på lange, lange tider)! Nå går det heldigvis nedover med PH-en også, så det ser ut til at jeg oppnår effekten jeg var ute etter. PH-en fortsetter å synke i discuskaret også, der satsen går for fulle mugger. Jeg begynner å bli litt nervøs nå, med tanke på hvor PH-en skal ende. Men det er ihvertfall litt mer discusvennlig miljø der nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Sandåker
Reklame for plussmedlemskap