Dagens blomst (side 36)

Samme sørgelige rosehistorie her Mona, klatrerosene ser ut til å klare brasene, resten håper jeg har stått dypt nok til å skyte fra rota. Hagen ble islagt i det rare været, den støpte terrassen fra 1967 takker også for følget...

Snøklokker klarer det meste
[External Image]
Bilder fra i fjord sommer
Kontorstol
Hvor fort kan en orkide blomstre igjen om den får nok lys, vann og næring? :-)

Jeg tror de skal ha litt dvaleperiode, altså ikke for mye av vann og næring.
Jeg kjøpte en orkide en gang som var avblomstret tidlig på våren inne i stua. Siden det da var frostfritt ute, satte jeg den under tak på terrassen (skygge men dagslys) og lot den stå der hele sommeren. Fikk litt vann av og til, men ikke noe næring. Norske sommere er jo ikke så veldig varme om natten f.eks. heller, så den fikk det litt kjølig.

Så, når høsten kom og det ble kaldere også på dagen, tok jeg den etterhvert inn igjen, og gjødslet og vannet den i vinduskarmen. Da plutselig, i stuevarmen, poppet det frem knopper og den blomstret for fullt igjen Det ble jeg overrasket over, for jeg var bare glad den var i live jeg! Har aldri fått en orkide til å blomstre på nytt utenom den gangen.

Jeg tror ikke jeg skar av særlig mye av stilkene på den, bare litt, men som Heidi nevner ovenfor pleier det å anbefales at man skjærer ned stilken til "tredje øye" (kul på stilken).

EDIT:
jeg har forresten sittet og lest igjennom denne tråden siden i går, og funnet opplysninger jeg helt hadde glemt! Rosene mine har visst frosset helt ned før, og mange har kommet opp igjen. Det er dermed håp i år også. Spent som bare det på hva som evt vil skyte skudd nå som varmen er kommet

Men en ting jeg helt har glemt at har skjedd, men som ble notert her i tråden et år, var at den eneste rosen min som ikke har frosset ned til bakken i år, faktisk har blomstret en gang!? Det er altså den egenproduserte som jeg har, den jeg tok stikling av og satte, og som dermed står på egen rot og ikke er podet. Moderplanten er død og ikke i hagen lenger.

Jeg trodde den aldri hadde blomstret, kan ikke huske det, men i innlegg 528 (tror jeg det var) så var det plutselig både bilde av blomst på den og navn! Kan ikke huske det overhodet. Men navnet jeg hadde funnet frem til ved hjelp av et hageforum, var
Felicite Parmentier
Det er en gammel og såkalt historisk rose, dvs fremdyrket før 1867. Veldig fin, delikat og lys rosafarge med godt fyllte blomster. Jeg leste nå i dag at den blomstrer på fjorårs-ved, så jamen var det godt at ikke den frøys ned til bakken som de andre. Da er det nemlig håp om at den blomstrer i år, siden det står grønne fjorårsgrener igjen

Her er et bilde av rosen i innlegg 528:

[External Image]
Plussmedlem
Det var en kjempefin rose Har laget en "vil ha"-liste over roser, og den skal jeg ta med til hagesenteret når de har fått inn mer der. De hadde bare noen få sorter ennå, og vanligvis har de masse!

Det er herlig vær ute i dag! Helt nydelig Varmt og godt - nesten litt for varmt midt i solsteika...

Når jeg gikk ut i hagen i dag var det ikke tvil om hva jeg skulle fotografere som skulle bli "Dagens blomst" Det måtte bli en av tulipanene. Har tre sorter, hvorav to har blomstret, den ene har bare knopper ennå. De tror jeg blir hvite.
De er så utrolig nydelige! Skikkelig lekker farge. Nå gir de virkelig liv til bedet mitt.
Det blomsterbedet er på en veldig synlig plass også, rett ved terrassetrappa, så de tar seg veldig godt ut der.

Vet ikke om fargen er heelt som i virkeligheten da, men... utrolig flott, spør du meg! Lekker og delikat
[External Image]

Nei, nå går jeg ut litt igjen
Fordums somre
Snøen har nettopp forlatt hagen, så for å minnes fordums somre, her er noen bilder av valmuer.

[External Image]

[External Image]
Blåveis og gåsunger fotografert i dag.
Plussmedlem
Deltar jo mer her i denne tråden enn ellers på AF nå Men våren er jo kommet, og da dabber jo akvarieinteressen litt - iallefall når været er fint...

I dag er bildene av ROSER! Har vært på hagesenter (gartneri) et stykke herfra i dag, og der hadde de masse fint, men dessverre hadde de bare noen få sorter roser, det meste var ikke ferdig drevet frem ennå. De de hadde var nok bare kjøpt fra andre steder, altså ikke selv-dyrket av gartneriet.

Uansett, det ble da et par rose-sorter på meg i dag, og etter at vi kom hjem har jeg jobbet på spreng med å klargjøre det nye rosebedet Gleder meg til å få flere roser der, men det er jo morsomt at de første er på plass!
Ikke helt ferdig med bedet ennå, da, det gjenstår litt stein-legging rundt, hadde ikke nok stein akkurat nå.

Nok babbel om alt mulig rart, her kommer bildene, tatt i skumringen med blitz, så det ga vel kanskje litt rare resultater.

Hvit rose med dråper etter vanning
[External Image]

Knopp av en rose jeg tror blir fin - men sort aner jeg ikke!
[External Image]
Så nydelige roser, er ikke noen blomster jeg liker mere enn de. Kult med dråpene flink til og ta bilder du
Plussmedlem
He, he, takk for det, men kameraet skal nok ha mye av æren for bildene (Canon EOS 600D)

Roser er vakre ja, ingen tvil om det. Jeg har virkelig falt for dem - og så utrolig mange det er å velge i! Kan da ikke skjønne hvordan jeg skal klare meg med mitt relativt lille, rektangulære rosebed. Godt vi har rundt 1 måls tomt

I dag (før de forbaskede regnet kom...) gjorde jeg ferdig stenlegging rundt rosebedet mitt. Plukket stein som lå her og der rundt i hagen, men mesteparten er faktisk stein som er brukt eller plukket for akvariene! Noen er fulle av alger

Også, en blomst hører jo til dette innlegget også... har tatt helt av i denne tråden, jeg :p Nok en sort jeg ikke vet hva heter, men det er sikkert en sommerblomst. Denne er ikke min, heller, men mutter'n sin. Veldig pen, da!

[External Image]
Hihi da er det bare og utvide beddet. Du har tydelig blikk for detaljer nydelig den siste rosen også.
Anders K
He, he, takk for det, men kameraet skal nok ha mye av æren for bildene (Canon EOS 600D) :-) Roser er vakre ja, ingen tvil om det. Jeg har virkelig falt for dem - og så utrolig mange det er å velge i! Kan da ikke skjønne hvordan jeg skal klare meg med mitt relativt lille, rektangulære rosebed. Godt vi har rundt 1 måls tomt :-) I dag (før de forbaskede regnet kom...) gjorde jeg ferdig stenlegging rundt rosebedet mitt. Plukket stein som lå her og der rundt i hagen, men mesteparten er faktisk stein som er brukt eller plukket for akvariene! Noen er fulle av alger :D Også, en blomst hører jo til dette innlegget også... har tatt helt av i denne tråden, jeg :p Nok en sort jeg ikke vet hva heter, men det er sikkert en sommerblomst. Denne er ikke min, heller, men mutter'n sin. Veldig pen, da! [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/25724_130510121329_1.jpg[/IMG]

Dette er en Petunia art, den kalles Surfina. Man får de i masse farger og skal tåle regn bedre enn petunia generelt. De er nydelige og min favoritt om sommeren.
Blåveis i tidlig blåtime...

[External Image]
Dere snakker om roser. Jeg har faktisk ikke fått sjekket tilstanden på mine ennå. Våren er så utrolig seint ute i hagen min, og da den kom, hadde jeg plutselig en million andre ting som måtte prioriteres først - mesteparten har å gjøre med en danseforestilling i Mysen om kort tid (anbefales på det sterkeste...). Og nå er jeg i tillegg bortreist. Men jeg kommer hjem om få dager, og da må rosene sjekkes, ja. Jeg håper inderlig jeg ikke har samme elendigheten som dere beskriver, for i så fall får jeg lyst til å grine. Jeg har så mange roser jeg er så innmari glad i. 3 stk Nostalgie, 2 Burgundy Ice, 2 eller 3 Rhapsody in blue, 2 Amber Queen, 1 Lavender Dream, 2 villroser, en med ukjent navn, og sikkert en rose eller to til som jeg har glemt.
Alt er så utrolig seint ute i hagen min i år. Jeg har noen krokuser som skal være kjempetidlige. De ligger veldig grundt, og skal være av typen som nesten kommer opp av snøen. De hadde såvidt begynt å titte opp av jorda i begynnelsen av uka! Skuddene var på ca. en centimeter! Snøklokkene har såvidt sprunget ut, og det så ut til å være færre av dem i år enn tidligere, så noe er ikke helt som det skal være. Men, jeg har allerede funnet første brenneneslespire... Når jeg kommer hjem igjen, blir det full rulle i hagen, i hvert fall. Det er fryktelig mye som må gjøres. Puh!
Det blir forresten spennende å se om Clematisene mine har overlevd vinteren også. Dessverre så mistet jeg den fineste og som blomstret mest i fjor. Sannsynligvis DRUKNET den! Den stod med massevis av knopper, og en blomst eller to hadde allerede sprunget ut, og da visnet den plutselig og døde. Jeg var utrolig lei meg, og kommer nok til å savne den veldig i år. Av de to andre Clematisene jeg har, har den ene aldri blomstret, og den andre kom med noen få blomster i fjor, som var første gang den blomstret. Nei, jeg må se å få tak i en Clematis av den sorten jeg mistet. Den er så utrolig vakker, og den blomstret også villig. Jeg synes å huske at den heter Pink Fantasy.
En liten Stemorsfrøken i svak vårsol

[External Image]
Inger Anne
Det blir forresten spennende å se om Clematisene mine har overlevd vinteren også. Dessverre så mistet jeg den fineste og som blomstret mest i fjor. Sannsynligvis DRUKNET den! Den stod med massevis av knopper, og en blomst eller to hadde allerede sprunget ut, og da visnet den plutselig og døde.

Høres jo ut som visnesyke, dette. Ikke noe annet dreper en klematis så raskt ! Ikke plant noe nytt på samme sted, for sikkerhets skyld.

Her i huset, eller rettere sagt utenfor, har vi en blå Clematis alpina som vokser opp en furulegg...la på seg ca. 2 meter i fjor. Var redd den ikke ville klare vinteren med så mye barfrost, men nå er drt fullt liv i den alle 4 meterne, og den blir flott i år .
Men rosene er jeg bekymret for...særlig min vakre Menja som var nyplantet i fjor.
[External Image]
Dette bildet har jeg tatt i år....ser dere hva det er?
Fint bilde av en blåbær blomst Heidi
Rose er definitivt MIN favoritt
Fant denne da jeg tok en spasertur med hunden rundt hagen vår

Ooops! Feil bilde!!
Denne fant jeg i hagen!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap