Tante Astrid´s undervannsverden (side 36)

Det fine med sånne tråder er at man snapper opp ting man ikke har hørt om før!

Den planten hørtes ut som en plante for meg! Jeg har H. zosterifolia, som ligner på denne, men zosterifoliaen er jo nesten som ugress å regne. Den vokser altfor fort etter min smak, det blir for mye lukearbeid - noe jeg ikke er særlig flink til eller glad i.
Kjøpte du din privat eller i butikk?

Tante Astrid
Pedicellataen er overhode ikke vanskelig etter min erfaring. Det eneste er at den vokser seint så det bør ikke være mye algevekst i karet. Da kan den nok få problemer. Den har vokst fint i 35-literen som du kan se på bildet helt til venstre i karet. Har bare vært et 15w lysrør i dette karet og ingen co2-tilsetning, men jeg har gjødslet i bunnlaget rundt denne planten pga den store rotmassen. Akkurat nå er det bare stiklinger som står igjen i karet siden jeg måtte ut med alt da jeg hentet ut stjernedanioene. Benyttet da anledningen til å fjerne det tetteste buskaset og plante på nytt. Bildet er tatt før raseringen altså. Den er meget villig, men som sagt, den vokser seint.
Jeg bestilte den på Tropehagen og de fikk den fra Tropica. Den ser veldig puslete ut når den kommer, men den vokser etterhvert, spesielt om den får litt bunnlagsnæring. Det eneste minuset er at den ikke blir så fin akkurat når den er klippet ned, men når det får vokse seg til igjen så blir den buskete og tettvokst igjen. Kraftige røtter gjør at den til og med skulle egne seg i kar med litt graving når den først er etablert. Skyter også nye skudd fra røttene.

Den vokser såpass seint at det er litt vanskelig å ta avleggere for salg av den, det blir liksom en stilk nå og da som når overflaten og må klippes. Litt lite å sende rundt synes jeg Klager ikke på at den vokser så seint. Var en av grunnene til at jeg valgte den. Orker ikke å drive å stusse plantene hele tiden, og det hadde jeg blitt nødt til med en rasktvoksende plante i et så lite kar.
Jeg mente ikke innlegget mitt som tigging av deg altså Jeg bare tenkte om du hadde kjøpt den av noen her på AF, så var det muligens mer igjen der den kom fra, hehe

Men dette var fint, da skal jeg se om jeg får en butikk til å ta den inn for meg. Har notert meg navnet alt Synd jeg ikke visste dette tidligere i dag, jeg var faktisk innom en Tropehagen butikk i formiddag. Så etter noen spennende trerøtter, men det var bare klumper igjen.

Takk for hjelp
Gir gjerne fra meg avleggere istedenfor å kaste de i boss, jeg, men akkurat denne blir det for puslete å dele ut Den står ihvertfall i katalogen fra Tropica så den skal ikke være vanskelig å få tak i.

Som sagt, ikke bli forskrekket over hvor utrolig små plantestilkene er når du får dem. Plant selv den minste lille bit og den vokser. Ble selv veldig skuffet da jeg kjøpte den nemlig
Nå er munnruger bestilt Det ble den vanlige egyptiske. Hvis det mot formodning skulle gå helt galt med agressivitet så får jeg heller omrokkere litt og få dem over enten i 96 literen eller 54 literen. Gleder meg som en unge. Hatt lyst på munnrugere helt siden mitt første akvarium for snart 20 år siden Har også bestilt Thomasi, konferert litt med hun som driver oslo zoo og hun mener det gurde gå greit i så stort akvarium Fredag kommer moroa, så da blir det jubelhelg her.

Har ellers lagt ut nye bilder av alle kar og oppdatert all akvarieinfo på alle Fin liten søndagsjobb mens det halvautomatiske vannbyttene går sin gang :-P

Alt vel i Asia og Sør-Amerika og Møre?
Gratulerer med nye fisk og nye planer. Var forresten innom tråden din og beklaget meg (igjen) over at du har kjøpt inn en av mine favoritter

Alt er stort sett ok i alle verdensdelene, men det er fremdeles varmt inne hos meg. Opp i mot 30 grader selv om det er forholdsvis kjølig ute. Fint for strømregningen, men ikke fullt så flott for de som sliter i varmen. Blir veldig spent på hvordan det vil gå å holde killi og krystallreker på sommeren her.

Fant forresten en av trilineatusene død i går. Det var en av de eldre, tror den var et par år gammel. Den har alltid vært veldig rund helt siden den ble kjøpt. Har i grunnen trodd det var normalt for den, men nå bukket den altså under. Muligens har den hatt en svulst eller et annet problem som har gjort den så oppblåst, men den har virket helt normal frem til nå. Alle de andre trillene ser ut til å ha det bra.

Hadde også en mistanke om at noe var skjedd med ene parva-mallen siden jeg ikke har sett den på evigheter, men i dag så jeg begge to igjen så alt er vel med de også. De er flinke til å gjemme seg inne i røttene så det er ikke så lett å få øye på de.

Begge stjernedanio-ynglene lever og vokser også. De har heldigvis begynt å ta litt artemia nå, men de spiser litt liquifry i tillegg. Den største er vel rundt en centimeter, den andre en anelse mindre, og de ser nå ut som miniatyrfisk med alle finnene utvokst og normal form på kroppen. Lite farger på de enda.

Har vært opptatt med å lage bilder til markedet og har også fått meg en smell i etterkant. Det er forklaringen på at jeg har vært så stille de siste dagene Har forresten et par bilder med fiskemotiv også. Skal prøve å ta frem fotoapparatet over helgen, om formen er litt bedre, og skryte litt av både bildene og karene mine ;D
Har lagt ut et par bilder av godbiten nå - samt link til nok et sikle-objekt de har inne på Jan Holt nå.

Leste et godt råd om å fryse hele brusflasker fulle av vann og legge dem i akvariet til å smelte langsomt - størrelse på flasken tilpasses etter akvariets størrelse. hørtes smartere ut enn isbiter i alle fall.

Ellers er min erfaring med reker i alle fall at du må skaffe dem i god tid før varmen begynner. Er de godt innkjørt i karet ditt så tåler de mye mer. Alle jeg hadde kjøpt inn i god tid før varmen kom har klart seg fint - de jeg kjøpte senere gikk det heller dårlig med.

Trist med døde fisk, fant en otto her om dagen. Litt naturlig frafall vil det nok bli når en har flere akvarier. Coryer er man ekstra bløt for så de er trist å miste.

Håper formen kommer seg og gleder meg til bilder av bilder og av stjerne yngel Skal prøve å få tatt noen skikkelige bilder av lampeøye yngelen min start også - de begynner å bli skikkelig flotte. Alle 7 har overlevd sommeren gitt i rekekaret. Tror det er litt for tidlig å ha dem over i 180-en med de andre ennå.

Har prøvd med fryse-element. Det funket dårlig
Må nok investere i litt bedre skjerming av vinduer og kanskje også lage meg noen rammer med netting slik at jeg kan fjerne dekkglass og lysstopp og legge den over, eventuelt med en vifte rettet mot vannflaten stående ved siden av. Til nød så får jeg belage meg på oftere vannskift på de varmeste dagene for killi skal jeg ha!

Heldigvis så ser de fiskene jeg har nå ut til å takle tempen bra og jeg gjør ikke noen ekstra sprell for å holde tempen nede. De ser ut til å tåle varmen uten problem.

Skal ihvertfall sørge for å få i hus både reker og killi i god tid før sommeren starter neste år
Har klokketro på at friske og velfødde godt innkjørte fisk tåler utrolig mye, så det går nok fint! I verste fall er det å kjøre alle triks, av med lys, åpne topp, sette på vifte og kjøle med isflasker. Vil tro flasker tar så lang tid på å tine at de ikke vil gi få enorme hopp i temperaturen.
Jepp, jeg får satse på det, Liv

Tok ukens vannbytte i asia-karet og det vokser skikkelig tett der inne nå. Tror Leopold setter pris på det også for i dag var han i gang med å lage skumreir. Det løste seg jo opp da jeg skiftet vann, men det tyder i alle fall på at forholdene nå begynner å bli mer etter hans smak når det gjelder sirkulasjon i overflaten. Fjernet samtidig litt av den vallisnerian som skjulte røttene. Er jo ikke meningen at de skal forsvinne helt i det grønne.

Lotusen i dette karet får lov til å sende opp flyteblad. Det fører til at undervannsformen nesten ikke har blad. Nå har jeg imidlertid oppdaget en knøttliten avlegger, etter de plantene som ble fjernet fra søramerika-karet, så når den er stor nok skal jeg flytte den over og knipe flytebladene på denne nye. Jeg vil da få en med en god del undervannsblad i tillegg. Tror det kan bli fint.

I søramerika ser det meste greit ut. Etter at pteroidesene har bredd seg ut og skygget mer for lyset så trives javamosen bedre og har nå vokst fint utover røttene. Dette igjen demper veksten til penselalgene så det ser faktisk ikke så verst ut nå. Sverdplanten har også kommet skikkelig i gang med veksten og er blitt stooor. Den eneste som ikke ser ut til å trives så bra er den siste guppyen. Det har vært en varmeperiode igjen og disse liker altså ikke så høye temperaturer.

I 35-literen svømmer det fremdeles rundt to runde og velfødde stjernedanioer. De spiser artemia nå, men når jeg må sette opp til ny klekking så går det gjerne et døgn før neste måltid med disse smårekene. Har prøvd med avskallet artemia og cycklops i mellomtiden, men de virker ikke spesielt intressert. Magene holder seg likevel runde og fine så jeg tror nok det er en del snacks blant all mosen som de lever godt på i mellomtiden.

Tenkte jeg skulle ta noen bilder å legge ut i dag, men det viste seg at batteriet var flatt, så de kommer antagelig ikke før i morgen.

Oj, det glemte jeg nesten, 60-literen er kommet i hus. Den blir likevel ikke satt i gang på en god stund enda. Mangler både armatur og filter og siden økonomien ikke takler så mange utgifter på en gang så blir dette kjøpt inn litt etter litt. Må jo pusse og forsterke møbelet det står på også, så det har egentlig ingen hast
Da rakk faktisk batteriet å lade seg opp tidsnok til at jeg rakk å ta noen bilder av en yngel ute på artemiajakt før natten falt på. Fin, rød mage på denne

De skulle nå være rundt tre uker gamle og er rundt en centimeter eller noen millimeter over. Vanskelig å ta det på øyemål, kan liksom ikke fiske de opp for å måle med tommestokken heller
nå begynner det å se ut som fisk, og ikke bare en strek med oransj kulemage :p
Ja, nå er de blitt fisk. Synes de er så søte så

Her kommer flere bilder tatt i kveldinga, Sør-Amerika øverst og Asia nederst.

[External Image]

[External Image]
Argh! *Misunne, misunne!* Rålekre kar du har ordnet deg!
helt enig, kjempefine er de
Takker så mye, men misunnelsen går begge veier for jeg har jo ikke så mange kar som enkelte andre jeg kan misunne
Akvariene dine er bare så utrolig fine Må bare innrømme at jeg blir litt (veldig) misunnelig når jeg ser de flotte, friske plantene dine
Jeg likte også godt den nye bakgrunnen i Asiakaret. Artig å se hvor godt det har grodd der. Du har kanskje nevnt det før i tråden, men bruker du noen form for flytende næring der?
Takk, Johanne

Bruker samme mengde gjødsel i alle karene. Siden jeg har så lite nitrat i karene mine så blander jeg TropicaAquaCare og TropicaAquaCare +. Den siste er tilsatt nitrogen og fosfat. Doserer bare en fjerdedel av anbefalt mengde og fordeler det over hele uken slik at jeg gir litt hver dag, dvs at i asia-karet gir jeg 0,5 ml daglig. I tillegg gir jeg daglig en halv dråpe Hobby Ferrogan jerntilskudd pr 100 liter, dvs i asia-karet en dråpe annenhver dag. Putter nå også JBL's gjødselkuler rundt røttene til sverdplanten, lotusen og cryptocorynene. Disse skal det visst holde å tilsette en gang i året.

Ved å dosere daglig så holdes veksten jevn og algene under kontroll, men har ikke sett store problemer etter at jeg har vært bortreist og ikke gitt gjødsel heller

Noen stusser sikkert på at jeg ikke gir mer gjødsel, men mine kar har ikke spesielt bra belysning og når mange av plantene er såpass sentvoksende i tillegg så holder det i massevis. Hadde jeg hatt mer fisk i karene og derfor høyere nitrat så ville jeg nøyd meg med den "vanlige" versjonen av TAC og droppet den som heter pluss i tillegg. Har også prøvd mange forskjellige former for gjødsel, men har hele tiden vendt tilbake til den jeg bruker nå. Den er nok en av de bedre man får tak i, men den er tilsatt litt for lite jern så det gir jeg litt av i tillegg. For mye jern gir trådalger så jeg er litt forsiktig med den.
Åhh Gratulerer med 60 literen - håper på like utførlig beskrivelse av oppsett som på Asia karet.

Karene dine er helt nydelige, og yngelen begynner jo å se ut som fisk jo Søøøte

Husk å være kkjempeforsiktig når du flytter de lotusene (men det vet du sikkert) de knollene sitter nesten ikke fast. I tillegg så jeg på mine avleggere da jeg flytta hele den store med avleggere på - at de ikke har egen knoll i starten, så vent til de har blitt relativt kraftige og sjekk om de har fått egen knoll. Klarte å "miste" knollen på to av de store lotusene i 180-en min for et par uker siden, det er så dømrade irriterende!!!

Her har det vært strømbrudd i natt!! Den store skrekken! Våkna i 4 tiden i morges og tusla på do og hele leiligheten var mørk og stille. Fant ut at feilen var hos meg, og at jordfeil bryteren hadde slått seg av, men satte den på igjen og g på hovedbryteren og så kom alt tilbake. Har ikke oppdaget noe feil på noe elektrisk. Merkelige greier. Heldigvis ser jeg på tidsbryterne at det bare har vært en time ca. så da er det ikke så krise for fiskene. Flaks at jeg våkna så det ikke gikk hele natta. Hadde ikke rukket å gjøre noe i morges før jobb heller. En liten porsjon flaks er ikke dumt en gang i blant
Takk, Liv, kommer nok en tråd om Afrika også regner jeg med

Jeg har både flyttet og solgt en del avleggere av Lotusen som ikke har hatt knoller. Jeg lurer på om det egentlig er så livsnødvendig for planten når den har satt seg røtter. Det virker jo ikke som det skaper problem for de å miste knollen. Jeg er mer urolig for å flytte avleggeren før den er stor nok til å klare seg på egen hånd. Det er jo ikke alltid det er særlig røtter på de små. Skal derfor vente en stund til før den flyttes.

Strømbrudd er virkelig et mareritt. I denne delen av landet så er det ikke uvanlig at strømmen forsvinner når det er uvær eller at strømnettet må oppgraderes eller repareres, og strømmen blir borte av den grunn. 6 timer var den borte en natt for et par år siden, men utrolig nok så fikk jeg ikke problem med filtreringen etterpå. Heldigvis skjedde ikke dette på den kaldeste tiden på året. Det kan fort bli veldig kaldt på 6 timer midt på vinteren. Har vurdert å skaffe oss en parafinovn som kriseløsning, men den hjelper jo ikke ved filterkrasj.
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap