Mine akvarier og sånt (side 36)

Inaktiv bruker
stakars deg Mvjnz Matforgiftning høres modbydligt ut håper du blir bedre ijen =
Mvjnz
Meh, jeg hadde tenkt til å stikke en tur til dyrebutikken i dag og se hvordan det gikk med den gule kampfisken. Men så fikk jeg matforgiftning som begynte i går kveld og ikke har blitt noe bedre i dag, så jeg tok ikke sjansen på å gå ut i offentlighet. Håper han ikke blir solgt innen jeg kommer meg dit i morgen. Hvis jeg fremdeles er syk skal jeg sende typen for å kjøpe han. Matforgiftning er fæle greier, jeg mister jo væske konstant hele dagen, og siden jeg er kvalm kan jeg ikke drikke store mengde vann, og jeg veier faktisk 2 kg mindre nå enn jeg gjorde for 36 timer siden, og siden jeg har drukket 0.5 liter vann i dag betyr det mer enn 2 kg bare i væsketap. Har kommet til at det må være noe vi spiste på grillfesten på lørdag, og det er salaten som er hovedmistenkt, for jeg og forretningspartneren til typen spiste av salaten, og hun var syk i noen timer i går, men typen spiste nesten ikke noe av salaten og har ikke blitt syk. Kjipt er det hvertfall, har ikke tatt vannbytter heller for jeg vil bare legge meg ned og ikke røre meg.... Nå er jeg ferdig å syte for i dag:)


oj oj dette er kjipe greier. Drikk masse som har salter i seg så du ikke får forstyrrelser i væskebalansen. Mat trenger du ikke tenke på for det er ikke det som er viktig. Men væske er det viktigste av alt. God bedring.
Takk

Siden jeg er så kvalm er det bare såvidt jeg har fått i meg noe vann og drakk noen slurker sitronbrus også. Må tvinge det i meg, og kun små mengder i gangen.

Mat har jeg ikke rørt i hele dag, tror ikke det er noen god ide, og har ikke vært sulten heller...

Var ganske dårlig i natt, men da jeg våknet i dag tidlig følte jeg meg mye bedre. Litt svimmel og slapp, men ikke kvalm og ikke vondt i magen lengre

Får se om jeg føler meg bra nok til å gå en tur til dyrebutikken litt senere.. Har fremdeles en del timer på meg før de stenger.

Foret nettopp i 90 literen og la merke til at killihannen har helt bøyd ryggrad. Svømmer og spiser helt fint, men helt bøyd. Nedover, ikke til siden. Dette er helt nytt, for han var helt fin forrige gang jeg foret for et par dager siden.

Googlet det og en forklaring kunne visstnok være alderdom, og det kan stemme. Håper hvertfall det ikke er noe mer alvorlig som er smittsomt...

Var innom bettaforumet nettopp og der var det en oppdatering i tråden om å bruke teposer i karene.

Noen sa at:

The four fish are still in the tea mixture and are all very happy.
That spawn I Tried in the tea turned out to be one of the best survival rates I ever recorded.


Og det var jo litt interessant... Det var noen andre som også sa at teposene hadde fungert utmerket, men spesifiserte ikke på hvilken måte.
Var innom dyrebutikken nettopp. Den gule kampfisken døde

Men de hadde fått inn noen ancitrus oppdrettsvariant, så jeg kjøpte to stykker. Litt mindre enn jeg liker å kjøpe dem, men også veldig billige.

Men hun som jobbet der sa noe rart.. Hun sa 'disse kom inn i dag og er vant til afrikansk vann med pH rundt 7.8, så la posen flyte ekstra lenge hvis du har pH rundt 7'

'Afrikansk vann' regner jeg med er et uttrykk for hardt vann med høy pH, for de kan da umulig importere dem fra Afrika, men å la posen flyte ekstra lenge pga forskjell i pH?? Hva skal man lissom oppnå med det da? Skulle trodd alle med normal intelligens skjønner at det ikke gjør noenting...

Og for noen dager siden kommenterte hun at kampfisker lever i små gjørmehull i naturen, så deres beholdere på 0.5 liter må virke som et slott for dem.

*sukk*

Tre ancistruser og tre pakistanbotia blir muligens en smule fullt på bunnen i 90 literen, men disse nye er jo bittesmå og botiaene har jeg planer om å kvitte meg med uansett. Har ikke noen interesse i dem lenger, ancistrusene er jo mye kulere Eneste grunnen til at jeg ikke har solgt dem ennå er fordi jeg har ikke lyst til å måtte fange dem...
Hei.
Kan jeg få vite prisen på fiskene du kjøper der nede??

Tragisk dette med at kampfisker liksom lever i små gjørmehull og derfor kan leve et helt fin liv i en 1/2 l vann. Rått at slike opplysninger kommer fra en dyrebutikk, men sånn er det jo i Norge også.
Nå kjøper ikke jeg fisker spesielt ofte lenger da, men smaragdinaene jeg kjøpte kostet $40 for et par, og det fikk jeg vite var det samme som i Norge. Persephonene betalte jeg $20 per stykk for, og det var fra privatperson.

Ancistrusene jeg kjøpte i dag kostet $5.50 per stykk, men dette er det billigste jeg noensinne har sett dem. I akvariebutikken jeg kjøpte den andre for et år siden kostet de $6.50, og det er billigere enn de fleste dyrebutikker, uten at jeg husker hvor mye de koster i dyrebutikker for øyeblikket.

Jeg kan ikke huske fiskene jeg kjøpte før persephonene rundt juletider, for det er så lenge siden jeg kjøpte fisk.. jo forresten, kjøpte 5 kardinaltetra til ca $40 i oktober.
Takker så mye for at du "gadd"dele prisene med meg/oss.
Ber også om unskyldning for tidkigere"krangel", håper du tar imot den.

Lenge har du egentlig bodd der nede? Hele livet?
Er bare nyskjerrig jeg vettu.
No worries, som vi sier Hele krangelen tok litt av, og det var jo litt teit...

Født og oppvokst i Norge, og flyttet hit i april 2007 for å være sammen med typen
Glemte å nevne at dyrebutikken har noen ancistruser som de kaller 'chameleon bristlenose' som de skal ha $14-15 for, altså mer enn det dobbelte av den vanlige ancistrusen.

De har hatt dem i flere uker, og da jeg spurte om dem første gang jeg så dem, påstod hun at disse skifter farge. Men jeg er innom ganske ofte og har sjekket om de har hatt vanlig ancistrus og har kun funnet disse kameleonene, og de har vært brune hver gang, og ser mistenkelig ut som vanlig oppdrettsvariant.

Løgn og bedrag tror jeg. Men er nok ikke bevisst fra deres side da.
Fant nettopp denne siden om de forskjellige finnetypene og fargene hos betta splendens, forklart i detalj og med bilder
Litt synd at den gule kampfisken du rakk å bli glad i ikke er med oss lenger, men da var det kanskje best at du slapp å oppleve det hjemme.
Mvjnz
Var innom bettaforumet nettopp og der var det en oppdatering i tråden om å bruke teposer i karene. Noen sa at: [quote]The four fish are still in the tea mixture and are all very happy. That spawn I Tried in the tea turned out to be one of the best survival rates I ever recorded.


Og det var jo litt interessant... Det var noen andre som også sa at teposene hadde fungert utmerket, men spesifiserte ikke på hvilken måte.
Klarer ikke å la være å bli nysjerrig på dette, men har ikke klart å finne så mye facts. Nå er det jo sånn at en del akvarister gjør ting som visstnok fungerer, og så ender man opp med at mange gjør det uten å vite hva som skjer.
Du kan jo spørre folkene der om de har noe faktagrunnlag eller om det bare er basert på at te ser ut til å være bra. Har som sagt lest litt om grønn te i fiskesammenheng, men også det er ytterst vagt.

Jeg googlet det for et par uker siden uten å finne noenting, så det virker ikke som det er særlig godt kjent eller brukt mye blant akvarister...

Men bare for å gjette vil jeg tro at det har samme virkning som tørkede blad har? (F eks ketapang og banan og hva de nå heter alle sammen). Det er jo det te er lissom, blad som er tørket og knust?
Og hvis det er vanlig frokost-te er den i tilleg ristet/brent.
Akkurat ketapangblader har en rekke unike egenskaper og er ikke bare "et blad". Men i og med at folk får bra overlevelsesrate med det så er det ikke helt på jordet. Ser at det i noen bettatonic'er benyttes ketapang, grønn te og aloe vera.
Ah, nei jeg vet ikke jeg...
I går kveld kom jeg over en annonse i bettaforumet for et plakatpar her i Brisbane for bare $10. Røverkjøp! Mulig det er per fisk, men det hørtes ut som det var for paret, men uansett er det ganske billig.

Jeg spurte etter bilde, noe hun postet, og de er visstnok rød og blå, og utifra bildet så den ut som den var viltfarget (wild-type). Klikk her for bilde.

Det er litt mørkt så det er ikke godt å se, men siden hun sa 'blue/red' regner jeg med det er viltfarget hun mener.

Har spurt henne hvor i Brisbane hun bor. Hvis det ikke er altfor langt unna kommer jeg til å kjøpe dette paret. Foretrekker egentlig litt lysere farger, men den er grei nok og til en slik billig penge gjøre det ikke noe at den ikke er nøyaktig den fargen jeg var ute etter.

Inaktiv bruker
mene Mvjnz har du å blit smitet med bettagalskapen ? =;-D
Jepp

Har likt dem helt siden jeg kjøpte en kampfisk i april/mai i fjor, og syntes disse andre bettaartene var stilige, men det var vel først da jeg kjøpte persephone og smaragdina rett etter nyttår at det tok helt av
Inaktiv bruker
jeg sjene meg ret og slet ijen når det gjeler di dere corydorasene =
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap